Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimisto tarjosi Jarmolle, 59, paikkaa sorvaamosta, vaikkei mies ole ikinä sorvannut työkseen – tässä selitys

Vierailija
13.03.2017 |

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005125816.html

Onko tämä nyt ihmekään, että työkkäri tarjoaa sellaista työtä, mihin hakijalla ei ole ollenkaan alan koulutusta tai kokemusta? Työkkärihän tunnetusti tarjoaa töitä täysin mielivaltaisesti.

Tiedänpä itsekin pari tuollaista tapausta. Ensimmäisessä tapauksessa työkkäri tarjosi työtä, jossa työttömän piti tarttua sellaisten isojen koneiden puikkoihin, joita ei ollut koskaan nähnytkään, saati sitten käsitellyt. Siitä seurasi sitten satojen tuhansien vahingot. Toisessa tapauksessa työkkäri laittoi työttömän hommiin maatilalle ja siellä oli erittäin lähellä, ettei koko navetta kymmenine lehmineen tuhoutunut, kun tämä työnhakija ei osannut asioita hoitaa, koska ei ollut koskaan ennen niitä hommia tehnyt.

"jos työnhakijalle tarjotaan sellaista työtä, mihin hänen ammattitaitonsa tai osaamisensa ei riitä, kannattaa ottaa yhteys TE-toimistoon."

Ne mitään korjaan, vaan ainoastaan katsovat tuon työstä kieltäytymiseksi ja lätkäisevät karenssin.

On todellakin hienoa olla työkkärin asiakkaana.

Tiedättekö te palstalaiset mitään vastaavia tapauksia?

Kommentit (192)

Vierailija
161/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on kehuttava omaa työkkärin tätiäni. Ei tuputa mitään pskakursseja, mutta kertoo erilaisista vaihtoehdoista täyttää vaadittavat 4 paikkaa ja keskustelee aidosti siitä minun näkökulmastani, mikä olisi juuri minulle se oikea tapa edetä ja ehkä työllistyä. Ja samalla myös kertoo, että töitä ei oikeasti ole.

Kohta voit saada omavalmentajan joka yrittää saada sut johonkin pazkaduuniin. On vähän toinen ääni kellossa.

Vierailija
162/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on kehuttava omaa työkkärin tätiäni. Ei tuputa mitään pskakursseja, mutta kertoo erilaisista vaihtoehdoista täyttää vaadittavat 4 paikkaa ja keskustelee aidosti siitä minun näkökulmastani, mikä olisi juuri minulle se oikea tapa edetä ja ehkä työllistyä. Ja samalla myös kertoo, että töitä ei oikeasti ole.

Kohta voit saada omavalmentajan joka yrittää saada sut johonkin pazkaduuniin. On vähän toinen ääni kellossa.

Tämä tavallaan on jo mun omavalmentaja. Ainut kuka hoitaa mun asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tarjottiin raksatyötä. 

Reumasairas N43

Vierailija
164/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö niitä töitä hakea ja täyttää se työnhakuvelvoite ihan ilman että työkkärin pitää jotakin tyrkyttää. 

Vierailija
165/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sorvaajan työ vaatii todellakin koulutuksen. Ainakin omassa työpaikassani joutuu sorvari työhaastattelussa antamaan työnäytteen. Jokin aika sitten kävi pari sorvaria antamassa työnäytteensä, mutta kumpaakaan ei valittu. Työpaikallani sorvarit ovat parhaiten palkattuja duunareita.

Vierailija
166/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri kiusaa tahallaan.kun lapsi oli pieni niin tuli kehoitus hakea paikkaan johon bussimatka oli 3 tuntia suuntaansa. Tämä tapahtui muutama viikko ennen jouluaattoa.

Olimme kirjoittaneet suunnitelmaan ettei minulla ole autoa. Se oli siis työklärin tiedossa. Soitin työkkäriin ja kerroin etten hae kun bussimatka yhteensä 6 tuntia. Tuli välittömästi karenssi enkä voinut hakea sen kuun työttömyystukea. Ahdisti olin lapsen kanssa rahaton. Onneksi älysin hakea toimeentulotukea ja päätös tuli juuri ennen joulua.

Karenssi peruttiin tammikuussa jossain kokouksessa kun lähetin kuvia joissa ilmeni että bussimatka pitkä. Lähetin jotain 20 kuvaa missä ilmeni että on pitkä kaikilla busseilla. Se piti itse todistaa. Siitä tuli kuluja.kukaam ei koskaan pyytänyt anteeksi.

Mutta ajattele miten hyvä joulumieli työkkärin tädillä oli, kun sai ennen lomille lähtöä lätkäistä sinulle karenssin. Iloa riitti vielä tammikuussakin, kun vaativat sinulta selvitystä asiasta, jonka olisivat voineet helposti selvittää itsekin, jo etukäteen.

Vierailija
167/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaahan sinne siis hakea tietenkin! Mitä väliä, jos ei osaa sorvata. Eihän työnantaja palkkaa sellaista tietenkään ja jos joku hullu palkkaisi, niin sitten vaan alkaisi säheltäå siellä jotain.

Jos olisin työtön ja saisin työnhakukehotuksen vaikka hammaslääkäriksi, vaikka olisin tradenomi, niin toki sinnekin hakisin. Työnantajan asia sitten on, että palkkaakin.

Vierailija
168/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollessani työttömänä vuosia sitten, tuli minulle työkkärista kirje, jossa ilmoitettiin työpaikka, jonne pyysivät lähettämään hakemuksen. Kyseessä oli lähihoitajan koulutusta vaativa vammaisten hoitokoti, jossa tarjolla 3-vuorotyö.

Minulla ei ollut eikä ole lähihoitajan koulutusta, enkä ole ollenkaan hoitoalalle sopiva. (Koulutukseni on akateeminen, ja olin tilapäisesti työtön omalta alaltani.) En kyllä pienten lasten äitinä 3-vuorotyöhön olisi sopinut, edes.

En hakenut ko. paikkaan ja työkkäri sai siitä tietää. Sanoivat, että se työpaikka päättää, ketä kutsuu haastatteluun ja ketä ottaa töihin, minä en olisi saanut tehdä päätöstä olla hakematta. Virkailija onneksi oli mukava ja ymmärsi, etten ollut täysin käsittänyt, että minun todellakin pitäisi hakeutua alalle, jolle minulla ei ollut koulutusta.

Varoituksen kuitenkin sain, että aina pitää hakea. Kun sanoin, ettei 3-vuorotyö olisi sekään sopinut

Sinäkin siis opit, että sinun ei tule kyseenalaistaa työkkärin byrokraattien aivoituksia ja että työttömällä ylipäänsä ei ole ihmisoikeuksia. Järkyttäviä tarinoita, mutta näitähän riittää tässä maassa.

Vierailija
169/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ne mitään korjaan, vaan ainoastaan katsovat tuon työstä kieltäytymiseksi ja lätkäisevät karenssin."

No mutta kannattaa laittaa se hakemus sinne sorvaajaksi. Haastattelussa voi sitten kysyttäessä kertoa, ettei tiedä mitään, mutta voi aina opetella. Eihän sinua sinne palkata siinä tapauksessa, eikä sellaisesta mitään karenssia saa, että joku ei sinua palkkaa, vaikka olet työtä hakenut.

Vierailija
170/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja saa pelätä,  että käsketty tekijä tekee tahallaan jotain vahinkoa jotta pääsee pois. Kuka sen korvaa.  Normiälyinen hanskaa kyllä ajan kanssa työn kuin työn.  Sorvaamaankin oppii, teki sitä lapsetkin kässärillä. 

Vierailija
171/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkäri ei ketään laita töihin vaan työnantaja. Kuullostaa fake news hommalta.

Ei ketään LAITETA töihin ellei ole nukke, robotti tai pelinappula. Kun ihmisestä on kyse niin ihminen itse menee sinne töihin eikä ihmistä LAITETA mihinkään.

Työnantaja päättää kene sinne ottaa. Aloitusviestistä tulee kuva, että työkkäri päättää  " Oho presidentin paikka vapaana, meneppä sinne" vaikka nöin ei ole.

Vierailija
172/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani on 55 vuotias työtön nainen, lähihoitajaksi kouluttautunut pari vuotta sitten.Ikänsä puolesta hän ei saa töitä , vaikka vakuutettiin että alalla on töitä, työttömäksi jäädessään. Hänelle on ehdotettu tulityökurssia, tänään viimeisempänä nostokurjen ohjaajan koulutusta. Järjenkäyttö olisi sallittu näillä virkailijoillakin.

Näissä järjenvastaisissa työ"tarjouksissa" on tarkoituksena saada työttömän suusta ulos mikä tahansa kieltäytyminen, jolloin voidaan rätkäistä karenssi. Työkkärin virkailijoilla on tulostavoitteet (kunnan työvoimaviranomaiset myönsivät tämän minulle suoraan!) ja siten heitä ei kiinnosta, mitä ihmiselle käy, kunhan hänet saadaan pois työttömän statukselta.

Muita keinoja on pakottaa osaava, hyväkuntoinen ihminen jollekin pupukurssille tai kuntouttavaan juomaan kahvia päihteidenkäyttäjien sekaan; opiskelun kieltäminen, vaikka se olisi sallitun rajoissa; sekä "vahingossa" annetut, perusteettomat selvityspyynnöt ja karenssit. Viimeksimainittujen tarkoituksena on huonontaa ihmisen mielenterveyttä niin, että hän jäisi vapaaehtoisesti sairaslomalle mt-syistä.

Tämä ralli ei muuten lopu vuodenvaihteessa, vaan suuri osa TE-toimiston nykyisistä työntekijöistä vain tekee jatkossa tiliä kunnalle.

Vierailija
173/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hyvä puoli te- toimistojen siirtymisessä kunnille on, että jatkossa nämä ns. "kuntouttavat työt ", eivät kuittaa kuntien sakkomaksuja. Te- toimiston virkailijat eivät enää pakota ihmisiä näille pupukursseille, kun se ei hyödytä enää kuntia. Joutuvat nyt oikeasti etsimään oikeita töitä työttömille. 

Vierailija
174/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani on 55 vuotias työtön nainen, lähihoitajaksi kouluttautunut pari vuotta sitten.Ikänsä puolesta hän ei saa töitä , vaikka vakuutettiin että alalla on töitä, työttömäksi jäädessään. Hänelle on ehdotettu tulityökurssia, tänään viimeisempänä nostokurjen ohjaajan koulutusta. Järjenkäyttö olisi sallittu näillä virkailijoillakin.

Näissä järjenvastaisissa työ"tarjouksissa" on tarkoituksena saada työttömän suusta ulos mikä tahansa kieltäytyminen, jolloin voidaan rätkäistä karenssi. Työkkärin virkailijoilla on tulostavoitteet (kunnan työvoimaviranomaiset myönsivät tämän minulle suoraan!) ja siten heitä ei kiinnosta, mitä ihmiselle käy, kunhan hänet saadaan pois työttömän statukselta.

Muita keinoja on pakottaa osaava, hyväkuntoinen ihminen jollekin pupukurssille tai kuntouttavaan juomaan kahvia päihteidenkäyttäjien sekaan; opiskelun kieltä

Saakohan nuo virkailijat jotain bonusta? Jos saa tyypin töihin tai karenssin?

Vierailija
175/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se hyvä puoli te- toimistojen siirtymisessä kunnille on, että jatkossa nämä ns. "kuntouttavat työt ", eivät kuittaa kuntien sakkomaksuja. Te- toimiston virkailijat eivät enää pakota ihmisiä näille pupukursseille, kun se ei hyödytä enää kuntia. Joutuvat nyt oikeasti etsimään oikeita töitä työttömille. 

Eihän ne mitään töitä etsi kenellekään. Joku automaatti suoltaa työttömille näitä työtarjouksia. Ei virkailija.

Virkailijan tehtävänä on kirjoittaa näitä lausuntoja sekä kirjata uudet työttömät rekisteriin. 

Vierailija
176/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siinä oikeastaan häviää, jos menee kokeilemaan, vaikka koulutusta ei ole? Kyllä siinä varmaan tehdessä oppii, eikä työn luulisi maailman vaikeinta olevan. 

Vierailija
177/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö niitä töitä hakea ja täyttää se työnhakuvelvoite ihan ilman että työkkärin pitää jotakin tyrkyttää. 

Kiitos vinkistä. Miten en ole tätä itse tajunnut?! 

Vierailija
178/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä siinä oikeastaan häviää, jos menee kokeilemaan, vaikka koulutusta ei ole? Kyllä siinä varmaan tehdessä oppii, eikä työn luulisi maailman vaikeinta olevan. 

Kun sinne töihin ei niin vain mennä. Voisihan sitä vaikka mitä kokeilla mutta hakijoita on paljon. Esim osa-aikamyyjän paikkaa haki 200. Aika vaikea on olla se valittu ja kampittaa kaikki muut.

Vierailija
179/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun piti hakea paikkaa jossa vaadittiin sujuva englannin kielen taito. Siis asiakkaita piti palvella englanniksi.

omavalmentaja hoki että kyllä sun täytyy hakea. En osaa enkkua tarpeeksi hyvin,

Työ oli vielä 12 h viikossa. 

Vierailija
180/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi onnen päivää, kun eläkeikään (alimpaan) on 5 vuotta aikaa, on vakityö ja tietää, ettei enää tarvi TE-toimistoa mihinkään. Mitä vähemmän sitä tarvitsee, sitä parempaa on elämä.

Kehotan ottamaan vastaan mitä tahansa työtä ennen kuin menette TE-toimistoon nöyryytettäväksi. Itsekunnioitus säilyy.

Minä akateemisena menisin vaikka karkkitehtaan liukuhihnalle ennen kuin TE-toimiston simputettavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi