KASSANEITI! Sinä vedit tilini miinukselle!
Tiedoksi kaikille kassaneideille ja kassapojille ja pizzerianpitäjille! Olen joutunut muutamia kertoja (tarkalleen ottaen kolme kertaa) sellaiseen tilanteeseen, jossa ostosteni maksaminen on käynyt minulle kalliiksi myyjän takia.
Ne tilanteet ovat olleet sellaisia, joissa minulla ei juuri tilipäivän alla ole ollut kuin muutama euro pankkitililläni eli debit-puolella. Velaksi ostamiseen on kyllä ollut varattuna luottoa eli niinsanottua creditiä.
Olen käynyt pizzeriassa hakemassa pizzan, S-marketissa ruokaostoksilla ja Siwassa ruokaostoksilla. Nämä ovat ne kolme kertaa. Näissä paikoissa syystä tai toisesta ei kassa ole hyväksynyt ostosteni maksamista credit-toiminnolla. Kortti ei vain ole kelvannut.
Painotan, että minulla on siis ollut credit´iä jäljellä vielä vaikka kuinka paljon! Ja kyllä, olen puhdistanut siinä kassalla kortin mikrosirun, joten sen likaisuus ei voi olla syynä.
Näissä tilanteissa myyjä on napannut kortin minun kädestäni ja maksanut ilman minun lupaani kortin Near Field Contact-toiminnolla! Near Field Contact´han veloittaa maksun aina debit-puolelta, ei koskaan credit-puolelta.
Näin ollen minun käteistilini on sen takia mennyt miinukselle, josta puolestaan seuraa sellainen asia, että pankki veloittaa viisi (5) euroa tilin ylittämisestä - ja täysin ilman minun omaa myötavaikutustani ostostapahtumaan, koskapa yli-innokas kassaneiti/ kassapoika/ pizzerianpitäjä on salamannopeasti siepannut kortin kädestäni ja minulta kysymättä käyttänyt sen Near Field Contact-ominaisuutta.
Tarinan opetus: Sinä, joka olet kassalla... Älä KOSKAAN, IKINÄ, sieppaa korttia asiakkaan kädestä ja huitaise sillä maksua tehdyksi Near Field Contact-toiminnolla! Asiakkaan tili voi mennä miinukselle, ja hän voi joutua maksamaan siitä "rikesakon"
pankille!
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
NFC kirjoitti:
Tiedoksi kaikille kassaneideille ja kassapojille ja pizzerianpitäjille! Olen joutunut muutamia kertoja (tarkalleen ottaen kolme kertaa) sellaiseen tilanteeseen, jossa ostosteni maksaminen on käynyt minulle kalliiksi myyjän takia.
Ne tilanteet ovat olleet sellaisia, joissa minulla ei juuri tilipäivän alla ole ollut kuin muutama euro pankkitililläni eli debit-puolella. Velaksi ostamiseen on kyllä ollut varattuna luottoa eli niinsanottua creditiä.
Olen käynyt pizzeriassa hakemassa pizzan, S-marketissa ruokaostoksilla ja Siwassa ruokaostoksilla. Nämä ovat ne kolme kertaa. Näissä paikoissa syystä tai toisesta ei kassa ole hyväksynyt ostosteni maksamista credit-toiminnolla. Kortti ei vain ole kelvannut.
Painotan, että minulla on siis ollut credit´iä jäljellä vielä vaikka kuinka paljon! Ja kyllä, olen puhdistanut siinä kassalla kortin mikrosirun, joten sen likaisuus ei voi olla syynä.
Näissä tilanteissa myyjä on napannut kortin minun kädestäni ja maksanut ilman minun lupaani kortin Near Field Contact-toiminnolla! Near Field Contact´han veloittaa maksun aina debit-puolelta, ei koskaan credit-puolelta.
Näin ollen minun käteistilini on sen takia mennyt miinukselle, josta puolestaan seuraa sellainen asia, että pankki veloittaa viisi (5) euroa tilin ylittämisestä - ja täysin ilman minun omaa myötavaikutustani ostostapahtumaan, koskapa yli-innokas kassaneiti/ kassapoika/ pizzerianpitäjä on salamannopeasti siepannut kortin kädestäni ja minulta kysymättä käyttänyt sen Near Field Contact-ominaisuutta.
Tarinan opetus: Sinä, joka olet kassalla... Älä KOSKAAN, IKINÄ, sieppaa korttia asiakkaan kädestä ja huitaise sillä maksua tehdyksi Near Field Contact-toiminnolla! Asiakkaan tili voi mennä miinukselle, ja hän voi joutua maksamaan siitä "rikesakon"
pankille!Tämä on provo kun Siwoja ei ole enään paitsi ehkä porvoossa...
Wanhojen ketjujen nosto tätä aiheuttaa.. tai siis osa toistuu jo 8 kertaa.. ja sieltä sun täältä palstoilta poimittuja ketjuja. Kusetukseen perustuu tämäkin. On täällä välillä omianikin. (vanhoja)
Sinkkumies
Ekan kerran kuulin tuosta siwojen muutoksesta 20 vuotta sitten. Kauan ottaa..
Voit verkkopankissa kieltää kortin säännöissä käyttämästä lähimaksua
Vierailija kirjoitti:
Ja joku vielä ihmetteli mihin Electronia tarvitaan...
Mulle lähetettiin joku debitti, sitten mikälie kreditti. Lähetin kummankin takaisin. Sitten tuli electroni.
Sinkkumies
Miksi käytät lähimaksua? Itse en käytä ollenkaan, koska minusta se on typerä ominaisuus, sillä jos kortti joutuu jonkun toisen ihmisen käsiin, niin hän ehtii ostella sillä vaikka mitä lähimaksuominaisuuden takia. Mielelläni näpyttelen ne neljä numeroa pikkuostoksistakin, kuin otan sen riskin että en voi jättää sekunniksikaan laukkuani valvomatta ettei kukaan varasta tai "lainaa" korttia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ottaisit vastuuta elämästä ja lopettaisit jatkuvan yli varojesi velaksi elämisen niin ei olisi tuollaista ongelmaa. Miten vaikeaa se on saada esim. 1-2 tonnia kerättyä pohjakassaa käyttötilille?
Tuloista kun miinustetaan menot niin on 300€ käyttövaraa 4 henkisellä perheellä ruokaan kuukaudeksi. Mitenkäs meinasit tuosta säästää 1-2 tonnia pohjakassaa? Meinaatko että jos satkun kuussa säästäis ja eläis 50€ viikossa? Mitäs ruokaa sillä saat? Kuitenkin tuosta lähtee bensa + hygieniatarvikkeet mm vaipat, vessapaperit yms yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ottaisit vastuuta elämästä ja lopettaisit jatkuvan yli varojesi velaksi elämisen niin ei olisi tuollaista ongelmaa. Miten vaikeaa se on saada esim. 1-2 tonnia kerättyä pohjakassaa käyttötilille?
Tuloista kun miinustetaan menot niin on 300€ käyttövaraa 4 henkisellä perheellä ruokaan kuukaudeksi. Mitenkäs meinasit tuosta säästää 1-2 tonnia pohjakassaa? Meinaatko että jos satkun kuussa säästäis ja eläis 50€ viikossa? Mitäs ruokaa sillä saat? Kuitenkin tuosta lähtee bensa + hygieniatarvikkeet mm vaipat, vessapaperit yms yms.
Miten ihmeessä pärjäätte jos tulee jokin yllättävä meno? Esim. auto hajoaa ja korjaamosta, hinauksesta ym. kertyy 1-2k€ lasku (esim. tämä sattui minulle tänä keväänä) ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä aloittajan ongelman, sillä itsellekin on joitain kertoja käynyt vastaavalla tavalla. Myyjä on lupaa kysymättä käyttänyt lähimaksua, vaikka olisin halunnut maksaa luotolta. Siksi nykyisin sanonkin jo heti alussa ettei lähimaksua. Pitäisi näitä myyjiä perehdyttää, ettei ilman luvan kysymistä sitä käytettäisi.
Ja vaikka se nyt ei tähän itse asiaan liittykään, niin joskus kuun lopussa valitettavasti käy niin, ettei rahat riitä ilman luotolta maksamista. Ihan ruokakaupassa, vaikka koko kuun yrittäisi pinnistellä ja ostaa vain halvinta ja pakollista. Jotkut muutkin oikeasti pienipalkkaiset varmaan ymmärtää. Itsellä palkasta jää käteen 1200 euroa, yritäpä sillä maksaa kaikki asumis-, terveys- ja ruokamenot ym.
Luotolla maksamallako se raha jotenkin itsestään lisääntyy? Ei, vaan joudut pikkuhiljaa luottokierteeseen tuolla tavalla että "vähän kuun lopussa aina luotolla maksan". Sinun pitää pienentää kulujasi tai pyrkiä parempipalkkaiseen työpaikkaan, eikä siirtää ongelmaa maksamalla luotolla.
Kiitos vaan vinkeistä, mutta niistä ei nyt ollut hirveästi apua. Totta kai parempipalkkainen työ on koko ajan haussa, mistään hakemastani paikasta ei vaan kuulu mitään. Siihen astiko jätän joka toinen päivä syömättä, vai mikä on ehdotuksesi? Niinkuin aiemmin jo sanoin, tämä ei muutenkaan liity itse aiheeseen. Nyt oli kyse lähimaksamisesta.
No et tietenkään jätä syömättä, en ole toivomassa pahaa sinulle. Mutta esim. jos käyt nyt joka viikonloppu baarissa niin jätät joka toisen viikonlopun väliin, vähennät ravintoloissa syömistä, shoppailua tms. Jos asut kalliissa asunnossa niin oletko harkinnut muuttamista halvempaan? Jos sinulla on auto, niin tarvitseeko asua ihan keskustassa tai jos asut ihan keskustassa niin tarvitseko autoa?
Kyllä 1200 eurolla nyt tarvittaessa pitäisi yhden ihmisen kuukauden pärjätä ja itseasiassa jopa jäädä rahaa vielä säästöönkin.
Ei ole autoa, sen takia asunkin melko lähellä keskustaa. Ravintolassa olen syönyt viimeksi viime vuoden puolella. Shoppailua en harrasta, ainoat talvikengät ovat pohjasta rikki, mutten niitäkään nyt tänä talvena enää pysty uusimaan. Puhekin baareissa käymisestä tuntuu utopistiselta, ei riittäisi rahat sellaiseen. En todellakaan osta kuin pakollista. Ruoka on ainut mistä voi vielä vähän nipistää, täytyy yrittää kokeilla sitä.
Asumiseen (vuokra, vesi, sähkö, vakuutus) 600 euroa, terveydenhoitoon 200 euroa (joudun käymään terapiassa, se on tällä hetkellä tärkeää, lisäksi lääkkeet), opintolainaan 100 euroa. Puhelinlaskuun ja liiton maksuun 50 euroa, joten ruokaan ja hygieniatarvikkeisiin jää se 250 euroa. Ja aina vaan tulee lisäksi jotain pakollista, tässä kuussa ainakin kummipojan synttärilahja.
Tämä tilanne tuntuu jo niin väsyttävältä, joten anteeksi jos tylysti vastasin. Mutta halusin vaan sanoa, etten todellakaan tuhlaile, ja sen takia elä yli varojeni. Tässä on vain nyt käynyt näin :( Mutta ehkä kokeilen vielä siitä ruokalaskusta nipistämistä, se voisi onnistua vielä vähän. En toki halua joutua mihinkään velkakierteeseen, ihan hyvä siis että laitoit minut vielä miettimään :)
Huonompi homma! Kyllä asiakaspalvelijan pitäisi ensin kysyä ennen kuin höylää korttia.
Kassalla ei ole oikeutta missään tilanteessa maksaa asiakkaan puolesta. Isoissa ketjuissa pitää suorittaa pci koulutus, ennen kuin pääsee kassalle ja tässä koulutuksessa opetetaan jo se että kassa ei saa laittaa edes asiakkaan korttia lukijaan, vaan asiakkaan on tehtävä se itse. Toki neuvotaan asiakas miten toimia koneen kanssa:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä mene ostoksille, jos tilisi on nollilla.
Vaihda pankkia. Nordea ei veloita tilinylitystä.
Maksaa. 10 euroa huomautuskirje kun tili on ylitetty ja kirje lähtee automaattisesti.
Minulle ei ole koskaan tullut Nordeassa veloitusta tilinylityksestä. Joskus on vienyt joku kauppaostos tilin miinukselle, kun en ole huomannut, että raha on vähissä. Välillä on voinut mennä viikkokin, ennen kuin olen käynyt nettipankissa ja huomannut, että oho tili on 80 euroa miinuksella, ja olen sitten toki kiireesti siirtänyt säästötililtä rahaa käyttötilille palkkapäivään asti.
Ei sitä tietysti joka kuussa tapahdu, mutta ehkä 1-2 kertaa vuodessa voi vahingossa päästä noin käymään. Meillä on miehen kanssa yhteinen tili eikä mies ole välttämättä huomannut sanoa, että hän kävi tankkaamassa yhteiseltä tililtä, enkä ole tiennyt kauppaan mennessäni, että tilillä ei olekaan 150 euroa vaan 50 euroa.
Olen ollut Nordean (KOP:n yms.) asiakas koko ikäni, 40 vuotta, ja meillä on siellä palkkatilit, yhteinen tili, pieni säästötili ja asuntolaina. Ehkä siinä on selitys?
Olisiko teillä luotollinen tili? Sellaiset olivat yleisempiä joskus 10-20 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä aloittajan ongelman, sillä itsellekin on joitain kertoja käynyt vastaavalla tavalla. Myyjä on lupaa kysymättä käyttänyt lähimaksua, vaikka olisin halunnut maksaa luotolta. Siksi nykyisin sanonkin jo heti alussa ettei lähimaksua. Pitäisi näitä myyjiä perehdyttää, ettei ilman luvan kysymistä sitä käytettäisi.
Ja vaikka se nyt ei tähän itse asiaan liittykään, niin joskus kuun lopussa valitettavasti käy niin, ettei rahat riitä ilman luotolta maksamista. Ihan ruokakaupassa, vaikka koko kuun yrittäisi pinnistellä ja ostaa vain halvinta ja pakollista. Jotkut muutkin oikeasti pienipalkkaiset varmaan ymmärtää. Itsellä palkasta jää käteen 1200 euroa, yritäpä sillä maksaa kaikki asumis-, terveys- ja ruokamenot ym.
Luotolla maksamallako se raha jotenkin itsestään lisääntyy? Ei, vaan joudut pikkuhiljaa luottokierteeseen tuolla tavalla että "vähän kuun lopussa aina luotolla maksan". Sinun pitää pienentää kulujasi tai pyrkiä parempipalkkaiseen työpaikkaan, eikä siirtää ongelmaa maksamalla luotolla.
Kiitos vaan vinkeistä, mutta niistä ei nyt ollut hirveästi apua. Totta kai parempipalkkainen työ on koko ajan haussa, mistään hakemastani paikasta ei vaan kuulu mitään. Siihen astiko jätän joka toinen päivä syömättä, vai mikä on ehdotuksesi? Niinkuin aiemmin jo sanoin, tämä ei muutenkaan liity itse aiheeseen. Nyt oli kyse lähimaksamisesta.
No et tietenkään jätä syömättä, en ole toivomassa pahaa sinulle. Mutta esim. jos käyt nyt joka viikonloppu baarissa niin jätät joka toisen viikonlopun väliin, vähennät ravintoloissa syömistä, shoppailua tms. Jos asut kalliissa asunnossa niin oletko harkinnut muuttamista halvempaan? Jos sinulla on auto, niin tarvitseeko asua ihan keskustassa tai jos asut ihan keskustassa niin tarvitseko autoa?
Kyllä 1200 eurolla nyt tarvittaessa pitäisi yhden ihmisen kuukauden pärjätä ja itseasiassa jopa jäädä rahaa vielä säästöönkin.
Voi pyhä sylvi, mitä teinejä täällä vastaa. Ohiksena pakko todeta, että minäkin tunnollisena yh perheenäitinä joudun joskus ennen tilipäivää höyläämään luottoa. Ei, rahat ei ole menneet baariin, vaan teinipojan talvikenkiin, autoremonttiin tai jos pesukone hajosi. Ei, kyse ei ole kierteestä vaan satunnaisesta tapahtumasta, silti ihan todellisesta tarpeesta. Ei, pikkupaikkakunnalla en pääse töihin ilman autoa. Ei, en voi vaihtaa paremmin palkattuun, kun olen 50 ja työurani huipulla, tässä iässä ei lähdetä vakityöstä.
Asun jo niin halvalla kuin voin, lasten takia emme voi muuttaa enää pienempään.
Enää muita fiksuja kommentteja???
Ja vielä: lähimaksun käyttöön pitää aina kysyä LUPA.
Okei. Mutta eikö se nyt ole vähän kuitenkin oma vikasi, että olet köyhä. 😂
Kuka käy ns. ulkona syömässä kun rahat on loppu..?