KASSANEITI! Sinä vedit tilini miinukselle!
Tiedoksi kaikille kassaneideille ja kassapojille ja pizzerianpitäjille! Olen joutunut muutamia kertoja (tarkalleen ottaen kolme kertaa) sellaiseen tilanteeseen, jossa ostosteni maksaminen on käynyt minulle kalliiksi myyjän takia.
Ne tilanteet ovat olleet sellaisia, joissa minulla ei juuri tilipäivän alla ole ollut kuin muutama euro pankkitililläni eli debit-puolella. Velaksi ostamiseen on kyllä ollut varattuna luottoa eli niinsanottua creditiä.
Olen käynyt pizzeriassa hakemassa pizzan, S-marketissa ruokaostoksilla ja Siwassa ruokaostoksilla. Nämä ovat ne kolme kertaa. Näissä paikoissa syystä tai toisesta ei kassa ole hyväksynyt ostosteni maksamista credit-toiminnolla. Kortti ei vain ole kelvannut.
Painotan, että minulla on siis ollut credit´iä jäljellä vielä vaikka kuinka paljon! Ja kyllä, olen puhdistanut siinä kassalla kortin mikrosirun, joten sen likaisuus ei voi olla syynä.
Näissä tilanteissa myyjä on napannut kortin minun kädestäni ja maksanut ilman minun lupaani kortin Near Field Contact-toiminnolla! Near Field Contact´han veloittaa maksun aina debit-puolelta, ei koskaan credit-puolelta.
Näin ollen minun käteistilini on sen takia mennyt miinukselle, josta puolestaan seuraa sellainen asia, että pankki veloittaa viisi (5) euroa tilin ylittämisestä - ja täysin ilman minun omaa myötavaikutustani ostostapahtumaan, koskapa yli-innokas kassaneiti/ kassapoika/ pizzerianpitäjä on salamannopeasti siepannut kortin kädestäni ja minulta kysymättä käyttänyt sen Near Field Contact-ominaisuutta.
Tarinan opetus: Sinä, joka olet kassalla... Älä KOSKAAN, IKINÄ, sieppaa korttia asiakkaan kädestä ja huitaise sillä maksua tehdyksi Near Field Contact-toiminnolla! Asiakkaan tili voi mennä miinukselle, ja hän voi joutua maksamaan siitä "rikesakon"
pankille!
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä mene ostoksille, jos tilisi on nollilla.
Vaihda pankkia. Nordea ei veloita tilinylitystä.
Maksaa. 10 euroa huomautuskirje kun tili on ylitetty ja kirje lähtee automaattisesti.
Minulle ei ole koskaan tullut Nordeassa veloitusta tilinylityksestä. Joskus on vienyt joku kauppaostos tilin miinukselle, kun en ole huomannut, että raha on vähissä. Välillä on voinut mennä viikkokin, ennen kuin olen käynyt nettipankissa ja huomannut, että oho tili on 80 euroa miinuksella, ja olen sitten toki kiireesti siirtänyt säästötililtä rahaa käyttötilille palkkapäivään asti.
Ei sitä tietysti joka kuussa tapahdu, mutta ehkä 1-2 kertaa vuodessa voi vahingossa päästä noin käymään. Meillä on miehen kanssa yhteinen tili eikä mies ole välttämättä huomannut sanoa, että hän kävi tankkaamassa yhteiseltä tililtä, enkä ole tiennyt kauppaan mennessäni, että tilillä ei olekaan 150 euroa vaan 50 euroa.
Olen ollut Nordean (KOP:n yms.) asiakas koko ikäni, 40 vuotta, ja meillä on siellä palkkatilit, yhteinen tili, pieni säästötili ja asuntolaina. Ehkä siinä on selitys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaa. 10 euroa huomautuskirje kun tili on ylitetty ja kirje lähtee automaattisesti.
Minulle ei ole koskaan tullut Nordeassa veloitusta tilinylityksestä. Joskus on vienyt joku kauppaostos tilin miinukselle, kun en ole huomannut, että raha on vähissä. Välillä on voinut mennä viikkokin, ennen kuin olen käynyt nettipankissa ja huomannut, että oho tili on 80 euroa miinuksella, ja olen sitten toki kiireesti siirtänyt säästötililtä rahaa käyttötilille palkkapäivään asti.
Ei sitä tietysti joka kuussa tapahdu, mutta ehkä 1-2 kertaa vuodessa voi vahingossa päästä noin käymään. Meillä on miehen kanssa yhteinen tili eikä mies ole välttämättä huomannut sanoa, että hän kävi tankkaamassa yhteiseltä tililtä, enkä ole tiennyt kauppaan mennessäni, että tilillä ei olekaan 150 euroa vaan 50 euroa.
Olen ollut Nordean (KOP:n yms.) asiakas koko ikäni, 40 vuotta, ja meillä on siellä palkkatilit, yhteinen tili, pieni säästötili ja asuntolaina. Ehkä siinä on selitys?
Miksi annat miehellesi vallan käyttää rahojasi tietämättäsi?
NFC kirjoitti:
Tiedoksi kaikille kassaneideille ja kassapojille ja pizzerianpitäjille! Olen joutunut muutamia kertoja (tarkalleen ottaen kolme kertaa) sellaiseen tilanteeseen, jossa ostosteni maksaminen on käynyt minulle kalliiksi myyjän takia.
Ne tilanteet ovat olleet sellaisia, joissa minulla ei juuri tilipäivän alla ole ollut kuin muutama euro pankkitililläni eli debit-puolella. Velaksi ostamiseen on kyllä ollut varattuna luottoa eli niinsanottua creditiä.
Olen käynyt pizzeriassa hakemassa pizzan, S-marketissa ruokaostoksilla ja Siwassa ruokaostoksilla. Nämä ovat ne kolme kertaa. Näissä paikoissa syystä tai toisesta ei kassa ole hyväksynyt ostosteni maksamista credit-toiminnolla. Kortti ei vain ole kelvannut.
Painotan, että minulla on siis ollut credit´iä jäljellä vielä vaikka kuinka paljon! Ja kyllä, olen puhdistanut siinä kassalla kortin mikrosirun, joten sen likaisuus ei voi olla syynä.
Näissä tilanteissa myyjä on napannut kortin minun kädestäni ja maksanut ilman minun lupaani kortin Near Field Contact-toiminnolla! Near Field Contact´han veloittaa maksun aina debit-puolelta, ei koskaan credit-puolelta.
Näin ollen minun käteistilini on sen takia mennyt miinukselle, josta puolestaan seuraa sellainen asia, että pankki veloittaa viisi (5) euroa tilin ylittämisestä - ja täysin ilman minun omaa myötavaikutustani ostostapahtumaan, koskapa yli-innokas kassaneiti/ kassapoika/ pizzerianpitäjä on salamannopeasti siepannut kortin kädestäni ja minulta kysymättä käyttänyt sen Near Field Contact-ominaisuutta.
Tarinan opetus: Sinä, joka olet kassalla... Älä KOSKAAN, IKINÄ, sieppaa korttia asiakkaan kädestä ja huitaise sillä maksua tehdyksi Near Field Contact-toiminnolla! Asiakkaan tili voi mennä miinukselle, ja hän voi joutua maksamaan siitä "rikesakon"
pankille!
Tämä on provo kun Siwoja ei ole enään paitsi ehkä porvoossa...
Hae visa electron niin ei mene yli.
Vierailija kirjoitti:
Joku syy, mikset puhu ihan vaan lähimaksusta?
Hahahaha. Mietinkin, että jotain outoa tässä aloituksessa oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo varmaan vahingossa tai naiselta salaa tehty YHTEINEN tili.
Anteeksi kuinka? JATKUVAN velaksi elämisen? Onko 3 x 20 euron velaksi ostaminen, ja velan takaisin maksaminen, 50 vuotta kestäneen elämän aikana JATKUVAA velaksi elämistä?!? Herää todellisuuteen, lapsi![/quote]
Jos jatkuvasti on tilipäivän alla tili nollilla niin se on jatkuvaa yli varojensa elämistä. Luulisi viisikymppisellä olevan jo varallisuutta sen verran mutta kaikilla se raha ei vaan pysy näpeissä.[/quote]
Jatkuvasti? JATKUVASTI?!? Kolme kertaa viiteenkymmeneen vuoteen ei minun käsittääkseni ole JATKUVASTI. :D
Ja kysehän EI nyt ollut MINUSTA, vaan kyse oli VÄÄRÄLLÄ TAVALLA TOIMIVISTA kassajotain... öh--- henkilöistä?!?
HEHÄN tässä olivat väärin toimineita, en minä!
NFC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se olit sinä ihan itse joka shoppailit yli varojesi :)
Ei. En MINÄ shoppaillut yli varojeni, sinä vasemmistoanarkisti. Kyseiset kolme henkilöä, tyttö, poika ja karvakäsi, aiheuttivat minulle lisälaskun. HE olivat niitä ihmisiä, jotka MINUN piikkiini shoppailivat LAITTOMASTI yli minun varojeni! Lupaa kysymättä! Siis: ILMAN MINUN ANTAMAANI LUPAA!
Tosimieshän itkee asiasta VAUVApalstalla eikä esimerkiksi pyydä, että maksu perutaan (onnistuu helposti) tai reklamoi tilannetta oikeassa kanavassa.
NFC kirjoitti:
pankille!
Ok. Tehdään näin. Opettele sä rahankäytön hallitsemista sen verran, ettei tarvitse elää jatkuvasti tili tyhjänä ja luotolla. Sitten kun tapahtuu jotain odottamatonta ja luotolla eläminen ei onnistukaan, sekin on varmaan muiden vika...
Terveellä palkkatyötä tekevällä aikuisella ei pitäisi tilisaldon pyöriä nollan ympärillä.
Ihmisoikeustaistelija kirjoitti:
KENELLÄKÄÄN IHMISELLÄ EI OLE LUPAA VIEDÄ KORTTIA LUPAA KYSYMÄTTÄ ASIAKKAAN KÄDESTÄ JA MAKSAA SILLÄ VASTOIN ASIAKKAAN TAHTOA!
TÄMÄ ON IHMISOIKEUSKYSYMYS!
Hengittele hetki syvään. Suosittelen menemään kyseisen kaupan infopisteelle/tai soittamaan asiakaspalveluun, sano että halusit maksaa luotolla mutta kassa veloitti käyttötiliäsi. Vaikka hyvitystä ei todennäköisesti tule, niin saattavat ohjeistaa kassoja jatkoa ajatellen.
Kannattaa muutenkin kuun loppupuolella nostaa vaikka se viimeinen 20e tililtä, niin saat kassalta mukaasi vain ne tuotteet joihin sinulla on varaa.
Riehuminen ei auta tässä asiassa, eikä pahemmin missään muussakaan. Osoitat vai oman typeryytesi, eikä kukaan ota sinua vakavasti. Asiat voi hoitaa myös asiallisesti. Inhimilliset virheet on aina korjattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tervejärkisen moraalin ja etiikan mukaan mies on perheen pää!
NFC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se olit sinä ihan itse joka shoppailit yli varojesi :)
Ei. En MINÄ shoppaillut yli varojeni, sinä vasemmistoanarkisti. Kyseiset kolme henkilöä, tyttö, poika ja karvakäsi, aiheuttivat minulle lisälaskun. HE olivat niitä ihmisiä, jotka MINUN piikkiini shoppailivat LAITTOMASTI yli minun varojeni! Lupaa kysymättä! Siis: ILMAN MINUN ANTAMAANI LUPAA!
Provo vai simppeli? Vasemmistoanarkisti-sanan heittely viittaa siihen että pidät itseäsi porvarina, vaikka realisoitunutta rahaa ei ole edes kahtakymppiä. :')
Ota pappa lääkkeet, tollanen hermostuminen on jo vaarallista.
Siis ongelmahan EI ole se lähimaksu vaan kassahenkilön toiminta.
Ap on kylläkin provo....
Ja joku vielä ihmetteli mihin Electronia tarvitaan...
Ymmärrän kyllä aloittajan ongelman, sillä itsellekin on joitain kertoja käynyt vastaavalla tavalla. Myyjä on lupaa kysymättä käyttänyt lähimaksua, vaikka olisin halunnut maksaa luotolta. Siksi nykyisin sanonkin jo heti alussa ettei lähimaksua. Pitäisi näitä myyjiä perehdyttää, ettei ilman luvan kysymistä sitä käytettäisi.
Ja vaikka se nyt ei tähän itse asiaan liittykään, niin joskus kuun lopussa valitettavasti käy niin, ettei rahat riitä ilman luotolta maksamista. Ihan ruokakaupassa, vaikka koko kuun yrittäisi pinnistellä ja ostaa vain halvinta ja pakollista. Jotkut muutkin oikeasti pienipalkkaiset varmaan ymmärtää. Itsellä palkasta jää käteen 1200 euroa, yritäpä sillä maksaa kaikki asumis-, terveys- ja ruokamenot ym.
Se on muuten Near Field Communication, ei Contact.
☭ 7217 ☭
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä aloittajan ongelman, sillä itsellekin on joitain kertoja käynyt vastaavalla tavalla. Myyjä on lupaa kysymättä käyttänyt lähimaksua, vaikka olisin halunnut maksaa luotolta. Siksi nykyisin sanonkin jo heti alussa ettei lähimaksua. Pitäisi näitä myyjiä perehdyttää, ettei ilman luvan kysymistä sitä käytettäisi.
Ja vaikka se nyt ei tähän itse asiaan liittykään, niin joskus kuun lopussa valitettavasti käy niin, ettei rahat riitä ilman luotolta maksamista. Ihan ruokakaupassa, vaikka koko kuun yrittäisi pinnistellä ja ostaa vain halvinta ja pakollista. Jotkut muutkin oikeasti pienipalkkaiset varmaan ymmärtää. Itsellä palkasta jää käteen 1200 euroa, yritäpä sillä maksaa kaikki asumis-, terveys- ja ruokamenot ym.
Luotolla maksamallako se raha jotenkin itsestään lisääntyy? Ei, vaan joudut pikkuhiljaa luottokierteeseen tuolla tavalla että "vähän kuun lopussa aina luotolla maksan". Sinun pitää pienentää kulujasi tai pyrkiä parempipalkkaiseen työpaikkaan, eikä siirtää ongelmaa maksamalla luotolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luotolla maksamallako se raha jotenkin itsestään lisääntyy? Ei, vaan joudut pikkuhiljaa luottokierteeseen tuolla tavalla että "vähän kuun lopussa aina luotolla maksan". Sinun pitää pienentää kulujasi tai pyrkiä parempipalkkaiseen työpaikkaan, eikä siirtää ongelmaa maksamalla luotolla.
Kiitos vaan vinkeistä, mutta niistä ei nyt ollut hirveästi apua. Totta kai parempipalkkainen työ on koko ajan haussa, mistään hakemastani paikasta ei vaan kuulu mitään. Siihen astiko jätän joka toinen päivä syömättä, vai mikä on ehdotuksesi? Niinkuin aiemmin jo sanoin, tämä ei muutenkaan liity itse aiheeseen. Nyt oli kyse lähimaksamisesta.
Nykypäivänä kun ylittää tilin niin se on automaattinen toiminto missä rekisteröidään tilinylitys. Eikä kortin tarvitse edes varmentaa onko tilillä katetta.
Aikoinaan pankkikortilla eli debit pystyi aivan hyvin ostamaan perjantaina vaikka tiesi ettei rahaa ole tilillä mutta tiesi sen, että maanantaina tilille tulee rahaa. Ja kaikki meni ok ei tullut mitään tilinylitysmaksuja.
Aikoinaan debit kortit eivät varmentaneet ikinä tilin saldoa vaan myyjän piti se tehdä tietyn summan ylittyessä. Itsellä on debit kortti ja se varmentaa n. joka 5 kerta kun teen ostoksia sillä.
Eli lyhyesti... Nykypäivänä pankki huomaa ja reagoi tilinylitykseen välittömästi.