Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitteko nuorenne pitää välivuoden ysiluokan jälkeen, jos hän ei oikeasti tiedä, mitä haluaa?

Vierailija
12.03.2017 |

Esim. sillä ehdolla, että tekee kotitöitä ja ainakin yrittää hakea jonkinlaiseen työkokeiluun/työharjoitteluun tai muuhun vastaavaan?

Kommentit (140)

Vierailija
101/140 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se lainekaan vai mikä on ole mtn yläasteen jälkeen tehnyt. Ja aika hyvin taitaa pärjätä. Tai tehnyt on mutta ei opiskellu.

Ja Selänne jätti kauppakoulun kesken ja Räikkönen amiksen autopuolen. Tuskinpa katuvat päätöksiään.

Vierailija
102/140 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aivan käsittämätöntä, että alanvaihto on nykyään tehty vaikeammaksi niin toisella asteella kuin korkea-asteellakin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ihmisen pitäisi 15-vuotiaana olla jo edes jollain lailla selvää, mitä haluaa tehdä "isona".

No ei se nyt kyllä niin vaikeaksi ole tehty, lukion jälkeen voi hakea ihan minne vain, amiksen jälkeen myös mutta heikommin sillä polku on suppeampi tai joutuu kelaamaan taaksepäin ja menemään lukioon.

Korkea-asteellakin yhä enenevissä määrin alkaa löytymään aikuisopiskelijavaihtoehtoja, mutta jos jollakulla on vaikeaa valita uraansa, se on lukiosta valmistuneella että minkä korkeakoulupaikan ottaa vastaan. Ysiluokkalainen nyt voi valita mitä tahansa koulutusvaihtoehtoja ilman että siitä suuremmin on haittaa (huonossa mäihässä joutuu vain aloittamaan polun alusta)..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/140 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se lainekaan vai mikä on ole mtn yläasteen jälkeen tehnyt. Ja aika hyvin taitaa pärjätä. Tai tehnyt on mutta ei opiskellu.

Ja Selänne jätti kauppakoulun kesken ja Räikkönen amiksen autopuolen. Tuskinpa katuvat päätöksiään.

Niin monikohan ysiluokkalainen on tuleva selänne - harva. Että sen mukaan ei paljoa voi perustella.

Vierailija
104/140 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinkakohan monesta ysiluokkalaisesta mahtaa tulla uusi Laine/Selänne/Räikkönen? Veikkaisin, että korkeintaan 1-2%:sta.

Vierailija
105/140 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti moni haluaisi saada esim. pelaamisesta, urheilusta tai musiikista - rakkaista harrastuksistaan - elannon. Valitettavasti se onnistuu vain harvalta. Ja jokin ammatti on nykypäivänä pakko hankkia, jos haluaa saada kunnollista palkkaa. En suosittele mitään välivuosia tuossa iässä, siinä erakoituu ja passivoituu herkästi. Joko kymppiluokalle tai ammattistartille sitten, jos ei lukio tai amis kiinnosta.

Vierailija
106/140 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ehdolla, että hänellä olisi säännöllinen, tavoitteellinen harrastus.

Myös se normaali työ-/opiskeluaika arkipäivisin tulisi käyttää ylä-asteajan opittujen asioiden kertailuun esimerkiksi kielissä ja matematiikassa, sekä joitain lukion ensimmäisiin kursseihin liittyviä materiaaleja ja tehtäviäkin on netissä saatavilla. Tämän ohella olisi selvitettävä vuoden aikana mitä haluaa ja seuraavassa yhteishaussa olisi ehdottomasti haettava. Muuten loppuisi viikkorahat, matkat, ylimääräiset vaatehankinnat ja muut viihdykkeet.

Vierailija
107/140 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun jälkeen en antaisi. Joko kympille, ammattistarttiin tai lukioon, jos ei tiedä mitä haluaa.

108/140 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. sillä ehdolla, että tekee kotitöitä ja ainakin yrittää hakea jonkinlaiseen työkokeiluun/työharjoitteluun tai muuhun vastaavaan?

EN 

jos on tuollainen angsti työtä kohtaan, kertoisin lähimmän syrjäytyneen kotiin

Vierailija
109/140 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Siinä passivoituu helposti ja muutenkin tulee ulkopuolisille sellainen kuva, että tuo "ei tiedä, mitä haluaa" on vain tekosyy ja oikeasti hän haluaakin vain päästä mahdollisimman vähällä ja käydä kouluja tasan sen verran, mitä on pakko.

Vierailija
110/140 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin. Itselle ei suotu mitään välivuosia eikä ollu hajuakaan minne mennä joten pakko oli johonkin mennä. Laitin sit summanmutikassa metalli-alalle vaikkei se kiinnostanut pätkääkään. Noh tottakai pääsin sinne.. Ei menny kuin kuukausi kun jätin sen kesken. Hirveet huudot ym ym ja sen jälkeen töihin.. En ole vieläkään opiskellut peruskoulun jälkeen mitään. Työpaikkoja on ollu monia. 

Saattaa teille aivopestyille lampaille tulla yllätyksenä että jokaisesta työstä olen suoriutunut paremmin kuin siellä olevat ammattikoulutetut työntekijät joilla enemmän työkokemusta kuin minulla. 

Olen tekemällä oppiva joten kirjat ja lukeminen ei opeta minulle mitään. Lukeminen ei jää päähän. Mutta tekeminen jää. Töissä olen kuukauden työnteon jälkeen jo tehnyt nopeammin ja tehokkaammin töitä kuin muut työntekijät. Aina määräaikaisuuden loputtua työnantajat on lähtenyt suosittelijaksi seur työnhakuun. Saa nähdä minne pääsee seuraavaksi töihin. 

No ethän sinäkään  välivuotta pitänyt, vaan menit sitten töihin. Ihan hyvä vaihtoehtohan se on. Miksikä se olisi sitten tilanne muuttunut, jos olisit saanut lojua kotona miettimässä jos jo tiesit, ettei koulunkäynti kiinnosta, mutta työssäkäynti sujuu? Mieti missä olisit, jos sinua ei olisi patistettu johonkin edes, peräkammaripojan alkuna?

Vierailija
111/140 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on enemmän loton päävoiton voittaneita, kuin mitä suomalaisia pelaajia NHL:ssä. Hieman suhteuttaa asiaa.

112/140 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset nyt vain ovat luonteeltaan harkitsevampia ja haluavat olla aivan varmoja päätöksistään. Mitä pahaa siinä on? Aika vaikea tuon ikäisen on päättää, mitä haluaisi tehdä, sillä vaikeaa se on monelle aikuisellekin.

Vierailija
113/140 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas sanoisin että jos haluaa hengähdystauon niin siitä vaan, itse tein sen virheen että valkkasin väärän koulutuksen joka kyrsii näin jälkeenpäin kun ei tällä alalla ole töitä tarjolla, jotenka jumituin kuljetushommiin vuosiksi, nyt olen päättänyt jatkaa amk kun löytänyt sen mikä kiinnostaa

Vierailija
114/140 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt, mutta ei äitikään kovin pontevalta tunnu: riittää että nuori tekee kotitöitä ja yrittää hakea jonnekin. 

Mitä tuo tarkoittaa: tiskikoneen täyttämistä ja tyhjentämistä ja jonkun hakemuksen tuijottamista netistä? 

Ei ysiluokkalaisen tarvitsekaan vielä tietää mitä elämältään haluaa. Tärkeintä on, että ei ole jouten, eikä pilaa omia mahdollisuuksiaan välivuosilla ja muilla höpötyksillä. 

115/140 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan itseäni ajatellen mulle ois ollu parempi pitää se välivuosi ja miettiä et mihin OIKEESTI haluan eikä mennä sinne minne sattu pääsemää. Mulla meni hukkaan kolmen vuoden lähihoitajaopinnot koska otin opiskelupaikan vastaan siks kun en muutakaan keksinyt ja loppujen lopuksi koko opinnoista ei jääny kätee mitään kun en ollut yhtään kiinnostunut alasta ja koko ajan sain vahvistuksia siitä ettei se ole mun ammatti. Varsinaisen ammattini löysin vasta 24vuotiaana johon opiskelinkin erittäin ahkerasti ja sain loistonumerot.

Eli kyllä antaisin pitää välivuoden sillä ehdolla että teini oikeesti miettii sen ajan mitä haluaa tehdä ja tekee kaikkensa sen eteen että pääsee tekemään sitä. 

Teille jotka vastasitte että ette aintaisi...olette perseestä.

Anteeksi että kysyn, mutta jos et olisi opiskellut lähihoitajaksi, niin mitä sitten olisit tehnyt siihen asti, että 24-vuotiaana löysit oman alasi? Pitänyt kahdeksan vuoden välivuoden?

Minusta tässä ketjussa on esitetty hyviä perusteluita sille, miksi välivuosi ei noin nuorena ole hirveän hyvä idea. Kotiin jääminen monesti passivoittaa ja altistaa syrjäytymiselle. Ja tuohon vaiheeseen on tarjolla parempiakin vaihtoehtoja, kuten esim kymppiluokka tai lukio. Itselleen väärän alan ammattikoulutustakaan ei ole pakko suorittaa loppuun jos keksii kiinnostavampaa tekemistä. 18-vuotiaana saa helpommin töitäkin välivuoden ajaksi kuin 16-vuotiaana.

116/140 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin catering alalla vähä yli puolvuotta. Jouduin lopettamaan kesken n. 3kk sitten jatkuvan migreenin takia. Nyt vietän kesälomaa.

Jos nuori ei tiedä mitä haluaa opiskella niin antakaa aikaa miettiä. Väärässä paikassa ei kauaa viihdy.

-T17

Oon samaa mieltä ja pitääs ottaa huomioon olosuhteet. Mulla oli tosi vaikeaa ennenkuin sain päätöksen, että mut on hyväksytty linjalle X. Olisin tarvinnut vähän taukoa kaikesta mutta melkein koko suku (tätejä ja niiden miehiä myöten) yhtäkkiä kiinnostui mitä teen. Eipä ollu ennen kiinnostanut. Nuori kun olin ja oli vaikeaa menin opiskelemaan. Ei ollu se oikea ala, nykyään mietin jospa en olis ollu niin naiivi..

117/140 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jokin aika sitten pääsin 9 luokalta ja jatkoin tietenkin suoraan ammattikouluun siitä, mutta jos lapsi haluaa pitää 9 luokan jälkeen välivuoden niin kannattaa ainakin kysyä ja odottaa hänen myös sanovan ihan ymmärrettävä/pätevä syy sille miksi? Jos itse mietin niin yli 8,5 keskiarvolla vielä on järkevää pitää se tauko jos haluaa mutta opiskelu tietenkin olisi paras vaihtoehto, mutta jos keskiarvo on 7-8 paikkeilla niin kyllä se on järkevintä edes mennä yrittämään johonkin kouluun koska pisteisen arvo tulee tulevaisuudessa tippumaan ja sitä välivuotta ei kouluissa lueta hyvällä, eikä myöskään tulevissa töissä jos katsovat asian ja se on täysin syyttä pidetty. Esimerkiksi ammattikouluja voit käydä melkein sillain kuin itse ehdit. Opin ammattikoulussa sen että ne asiat mitkä eteensä jättää niin ne kyllä myös edessä odottaa mutta jos haluaa pitää välivuotta niin kannattaa edes harkita hakevansa johonkin kouluun ja käydä sitten edes jonkin aikaa jos kiinnostaa tai ei! :)

Ohjeistaja

Vierailija
118/140 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin pitää mutta oikeasti työhön tai vaihtoon / koulutusta ulkomailla.

Itse olin peruskoulun jälkeen muutaman vuoden työssä mutta siihen aikaan 16 vuotias saikin työtä, nyt on aikalailla eri meininki.

Makaamaan kotiin ei ole vaihtoehto. Ei edes tiskaamaan koska se ei valmenna yhtään mihinkään.

Vierailija
119/140 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tod

Vierailija
120/140 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä' avioeron seurauksena yksi lapsista jäi isälleen, joka tahtoi ehdottomasti olla tyttärelleen kaveri. No, nämä kaverukset sitten tulivat siihen tulokseen, ettei jaksa mennä yhdeksännen jälkeen jatkamaan, vaan pidetään välivuotta. Homma karkasi käsistä.

Nyt tuo välivuosi on jatkunut jo kolme vuotta, välistä on yritetty jotain koulua, mutta parin kuukauden jälkeen on lopetettu toivottomana yrityksenä. Muut samanikäiset kirjoittavat tänä kevään ylioppilaaksi, valmistuvat ammattikoulusta, mutta tämä tytär ei ole mitään, eikä tule miksikään.. Kiitos välivuoden.