Antaisitteko nuorenne pitää välivuoden ysiluokan jälkeen, jos hän ei oikeasti tiedä, mitä haluaa?
Esim. sillä ehdolla, että tekee kotitöitä ja ainakin yrittää hakea jonkinlaiseen työkokeiluun/työharjoitteluun tai muuhun vastaavaan?
Kommentit (140)
Ilman muuta saa pitää vapaavuoden. Mutta jokaisena arkiaamuna oletan hänen olevan klo 6.00 navetassa töissä. Palkka TESsin mukainen.
En antaisi. Lukion voi käydä sillä aikaa kun miettii.
En todellakaan antaisi, koska siitä lähtee syrjätyminen helposti.
En. Jos ei tiedä mitä haluaa niin yleislukioon.
En suostuisi. Menisi ammattistarttiin.
En asettaisi ehtoja. Itsekin menin kouluun, eikä se kiinnostanut ollenkaan.
En todellakaan. Lukioon tai kymppiluokalle tai valmistavaan vaan. Vuodessa ei kotona muuta kuin tyhmene entisestään. Pisteetkin tippuu.
En. Onhan noita kymppiluokkia eikä lukiovuodestakaan mitään haittaa ole, vaikkei siellä loppuun asti olisikaan.
En antaisi. Syrjäytyisi ja sosiaaliset suhteet ikätovereihin katkeis.
En. Koulua on käytävä kunnes on työhön valmis. Tuetaan opiskeluja niin pitkälle kuin tarvitsee, toimettomuutta emme katso. Joku suunnitelma pitää olla ja sen pitää edetä.
Jos koulunkäynti ei jostain syystä onnistu, ratkotaan solmuja yhdessä jos lapsi ei itse siihen pysty. Ammatinvalintapsykologille tarvittaessa. Rakkautta ja tukea, ei pelkkää päänsilittelyä.
Omakohtaista kokemusta on siitä, että kouluun ei ole helppo palata, jos sieltä tipahtaa pois. Lukiossa on hyvä miettiä, mikä olisi oma ala. En suosittelisi välivuosia noin nuorelle.
En mielelläni. Ainakin näyttäisin, mitä eläminen kaiken kaikkiaan maksaa ja tekisin selväksi, että ainakin jossain vaiheessa on jokin ammatti hankittava.
En todellakaan, kotityöt eivät jeesaa nuorta mitenkään.
Joko kymppiluokalle, jos lukio olis ehkä mahdollinen sen jälkeen tai sitten ammattistartille, jos ammattikoulu olisi todennnäköisempi tulevaisuudessa.
Minä olin catering alalla vähä yli puolvuotta. Jouduin lopettamaan kesken n. 3kk sitten jatkuvan migreenin takia. Nyt vietän kesälomaa.
Jos nuori ei tiedä mitä haluaa opiskella niin antakaa aikaa miettiä. Väärässä paikassa ei kauaa viihdy.
-T17
En antaisi. Jos ei tiedä, mitä haluaa, tietääkö välivuoden jälkeenkään? Voisin harkita, jos hänellä olisi kokopäiväinen palkkatyö, mutta 16- vuotiaan on aika vaikea saada sellaista. Joku lukio tai kauppaoppilaitos on ihan hyvä pohja lähes mihin vaan, jos ei tiedä, mitä haluaa. Aika harva tuossa iässä kauhean tarkkaan tietää, mitä haluaa. Suuntaa voi muuttaa myöhemminkin, mutta jos jää vaan kotiin, syrjäytymisen riski on liian suuri.
Silloin kun minä olin tuon ikäinen oli myös olemassa vuoden kestävä talouskoulu. Onko sellaisia enää?
Nykyäänhän on oppivelvollisuus vielä vuoden peruskoulun jälkeenkin. Eli onko tuo mahdollistakaan ilman lasua?
Ei. Kympille.