Suuttuvatko kaikki miehet tällaisesta?
Meillä on tiskikone ja mies laittaa sinne astioita likaidina. Kone ei pese niitä vaan ruuat kuivuvat kiinni haarukoihin jne. Juuri jouduin laittamaan koneen uudestaan päälle siksi. Ärsyttää. Huomautin miehelle, että voisiko hän jatkossa huuhdella ne paremmin ennen pesua, ettei aina kävisi näin. Mies suuttui ja lähti ulos sanomatta mitään.
Antakaa ulkopuolinen arvio tilanteesta. Eikö mun olisi pitänyt sanoa mitään? Onko ok, että astiat jäävät hänen toimestaan likaisiksi? Pitäisikö vaan hyväksyä se, että syödään astioista, joissa on kuivunutta vanhaa ruokaa?
En muuten mielestäni nalkuta. Minä elätänkin meitä osin miehen huonon rahatilanteen takia, niin ei ole asetelmaa, että kotityöt olisivat vain mun vastuulla, vaikka teen suurimman osan. Seksiä on aina kun mies haluaa. Jne. En ole mikään kiukkuinen justiina mielestäni. Miten te toimisitte tällsisessa tilanteessa? Kiitos kommenteista!
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies tekee samaa ja säästösyistä pesee lyhimmällä mahdollisella ohjelmalla. Käyttää niitä mainostettuja FairyPlatinum-tabletteja, jotka äärettömän tehokkaasti tuhoavat muovia ja naarmuttavat laseja. Sen jälkeen hän iloisena ja tyytyväisenä laittaa astia paikalleen kaappiin huomaamatta sitä, että teekupeissa on huulipunatahroja (ei minun vaan miehen ystäväpariskunnan) ja kaurapuuro jumittunut lautasiin.
Muistattehan te kaikki, jotka laitatte astiat huuhtelematta koneeseen: koneen siivilä pitää puhdistaa jokaisen käytön jälkeen ja kone kokonaisuudessaa puhdistaa joka 5. pesun jälkeen eli kerran viikossa. Me typerät huuhtelijat voimme tehdä saman joka toinen viikko.
Teidän tiskikoneessa on vikaa, jos astiat on likaisia ja tuhoutuvat pestessä. Meilläkin käytetään fairy platinumeja ja astiat on naarmuttomia ja ehjiä.
Meillä loppui Fairy Platinumin käyttö heti alkuunsa siihen, kun huomasin niiden jättävän hajunsa muovikippoihin. Tuli vähän myrkytetty olo, kun tupperwaret haisi tiskiaineelle pesun jälkeen. Ei siinä, pesujälki oli kyllä ihan priimaa. Tosin eipä ole ollut valittamista pesutuloksesta muillakaan tiskiainetableteilla, mutta muista ei jää hajua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä suihkutetaan fairilla pahimmat astiat ja aina lisätään vähän fairia pesuveteen, suoraan aukinaiselle ovelle pläjäytän. Se eka pesuvesi on kriittisin koska sillä ne astiat huuhdellaan alkuun ja siinä lähtevät suurimmat roskat. Likaiset astiat voi myös suihkuttaa fairilla kun laittaa sitä pulloon ja menee n. 15 sekunttia. Jos ei itse viitsi nähdä vaivaa, niin turha valittaa.
Sinkkumies
Meillä meni 3v vanha tiskikone rikki. Huoltomies ensimmäisenä kysyi -Jaaha, käytättekös käsitiskiainetta tässä koneessa?
Ei käytetty ja rikkimenon syy oli takuun alainen joku heikko komponentti. Mutta kertoi siinä se huoltomies, että tuo Fairyn kanssa lotraaminen koneessa on yleisin syy siihen miksi koneet hajoaa ennen aikojaan. Koneet ei kestä sitä vaahtoamista.
AP - meillä myös koneen käyttöohjeissa 'kielletään' huuhtelu, jotta kone osaa pestä ne tiskit riittävän puhtaiksi. Teillä ilmeisesti aika vanha kone, joten ehkäpä huuhtelu onkin vielä tarpeellinen. Mutta tarkistapa käyttöohjekirjasesta.
Sinällään kuulostaa, että miehen rageeminen on kohtuutonta ja jos olet jopa tuosta asiasta nalkuttanutkin niin minusta sekin on jopa kohtuullista - miehesihän on ottanut itselleen ihan vapaamatkustajan roolin! Miten siinä noin on päässyt käymään?
Jos saatkin hänet huuhtelemaan tiskit niin eteen tulee varmasti seuraava asia missä hän laistaa... joko keräät hänen pyykkinsä lattialta? Peseekö hän pissatipat ja jarruraidat pöntöstä? Jättääkö hän sanomalehden lojumaan ?
Nyt voisi olla hyvä hetki keskustella hänen kanssaan perheen pelisäännöistä! Ei se voi mennä niin että sinä huollat ja elätät js hän harrastelee ja pitää mukavaa!
Vierailija kirjoitti:
On se kumma kun sinkkuna ei ole ongelmia tiskikoneiden kanssa, mutta naisten kanssa on. Jos tuolla edellämainitulla ohjeella jää kerran vuodessa joku astia likaiseksi, niin se pyöräytetään seuraavassa koneessa taas fairivedessä. En keksi miten tästä saa ongelman? Mulla on tollasiin naisiin toleranssit nollissa kun olen niitä joutunut kestämään elämässä. Enää en sellaista perseilyä katsele.
Sinkkumies
Luepa uudestaan nimimerkkisi ja pohdi taas tätäkin ehdottomuutta uudestaan 🤣
Vierailija kirjoitti:
On se kumma kun sinkkuna ei ole ongelmia tiskikoneiden kanssa, mutta naisten kanssa on. Jos tuolla edellämainitulla ohjeella jää kerran vuodessa joku astia likaiseksi, niin se pyöräytetään seuraavassa koneessa taas fairivedessä. En keksi miten tästä saa ongelman? Mulla on tollasiin naisiin toleranssit nollissa kun olen niitä joutunut kestämään elämässä. Enää en sellaista perseilyä katsele.
Sinkkumies
Sehän on hienoa ettei sulla ole ongelmia tiskikoneen kanssa :D
Harmi että naiset ei toimi samalla periaatteella kuin tiskikoneet, ja niitten kanssa sulla on ongelmia :(
Sulla on nyt 2 vaihtoehtoa: olet tyytyväinen tiskikoneesi kanssa kahdestaan TAI muutat ajatus- ja toimintamallejasi ja voit mahdollisesti löytää ihan elävän ihmisen jakamaan kanssasi sen keittiön :)
Sorry, mun oli pakko...
Vierailija kirjoitti:
Meillä suihkutetaan fairilla pahimmat astiat ja aina lisätään vähän fairia pesuveteen, suoraan aukinaiselle ovelle pläjäytän. Se eka pesuvesi on kriittisin koska sillä ne astiat huuhdellaan alkuun ja siinä lähtevät suurimmat roskat. Likaiset astiat voi myös suihkuttaa fairilla kun laittaa sitä pulloon ja menee n. 15 sekunttia. Jos ei itse viitsi nähdä vaivaa, niin turha valittaa.
Sinkkumies
Ootko koskaan raivoamiseltasi ehtinyt miettiä miksi tiskikoneisiin on omat aineensa? Se vaahtoava käsitiskiaine hajottaa sen koneen.
En yhtään ihmettele miksi olet yksin.
Oletko muuten AP koittanut sitä kikkaa, että katat miehelle aina ne astiat mihin on jäänyt niitä kuivuneita ruokia pesussa? Ja sitten kun hän urputtaa niin sanot tyynesti että 'noinhan sä ne haluat kun et viitsi huuhdella astioitasi ennen kuin laitat ne koneeseen' ETKÄ rupea niitä putsaamaan tai hae miehelle puhtaita astioita kaapista - anna pohtia ongelmaan ratkaisu ihan itse :)
Myös mun mies suuttuu lähes jokaisesta huomautuksesta, jotka koskevat hänen virhettään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tiskikone ja mies laittaa sinne astioita likaidina. Kone ei pese niitä vaan ruuat kuivuvat kiinni haarukoihin jne. Juuri jouduin laittamaan koneen uudestaan päälle siksi. Ärsyttää. Huomautin miehelle, että voisiko hän jatkossa huuhdella ne paremmin ennen pesua, ettei aina kävisi näin. Mies suuttui ja lähti ulos sanomatta mitään.
Antakaa ulkopuolinen arvio tilanteesta. Eikö mun olisi pitänyt sanoa mitään? Onko ok, että astiat jäävät hänen toimestaan likaisiksi? Pitäisikö vaan hyväksyä se, että syödään astioista, joissa on kuivunutta vanhaa ruokaa?
En muuten mielestäni nalkuta. Minä elätänkin meitä osin miehen huonon rahatilanteen takia, niin ei ole asetelmaa, että kotityöt olisivat vain mun vastuulla, vaikka teen suurimman osan. Seksiä on aina kun mies haluaa. Jne. En ole mikään kiukkuinen justiina mielestäni. Miten te toimisitte tällsisessa tilanteessa? Kiitos kommenteista!
Tiskejä ei saa huuhdella ennen koneeseen laittamista!
Veden kierrossa on optinen tunnistin, joten kone pesee tiskit veden likaisuuden mukaan.
Normaalissa pesussa tiskikoneen sisällä kiertää noin 400 litraa sitä samaa vettä ja itse kone käyttää puhdasta vettä vain noin 14 litraa.
Ehkä ruuantähteet pääsevät kuivumaan niihin kiinni, joten ehdotan, että ajat huuhteluohjelman ja odotat 30min ja vasta sitten ajat normaalin pesun. Pesutableteista hyvin toimivia on mm SUN ALL-in-1.
Meillä mies jättää esim jugurtin jämät juomalasiin ja juomalasin olkkariin vaikka viikoksikin ellen niitä nouki. Tällainen kuivunut jugurtti ei irtoa lasiata kuin liottamalla. Olen tuhannesti asiasta sanonu et joko huuhtasee lasin ja laittaa koneeseen tai jättää lavuaariin niin minä teen sen. Mut ei. Hän pakkaa ne perkeleen kuivat lautasensa ja lasinsa koneeseen jasit ihmetellään et kui tuli taas niin likasia astioita.
Mua kyl ny kiinnostaa et mitä vettä se kone analysoi. Ekaa huuhteluvettä? Jos lika on ehtinyt kuivahtaa niin eihän siin ekassa vedessä o mitään ruokajäämiä, pesuvettä? No sillonhan taitaa homma olla jo myöhäst.
Kovin lapsellinen ja henkisesti kypsymätön mies,jos noin pienestä ottaa itseensä.
Tiskikoneen ekologisuus perustuu nimenomaan sen veden vähäiseen käyttöön
ja kuumassa lämpötilassa pesuun tehokkailla pesuaineilla. Kyllä se nyt tuntuisi
järjettömyyden huipulta pestä astiat ensi käsin kenties juoksevalla vedellä ja sitten vielä
uudestaan koneessa.
Joskus 80-luvulla tiskikonetta pidettiin sellaisena äärimmäisenä hienoutena, että mummot eivät raaskineet sinne oikeasti likaisia astioita laittaa.
Jos on ollut kalaruokaa, silloin huuhtaisen lautaset nopeasti kylmällä vedellä, etteivät rupea haisemaan koneessa, jos sen täyttymiseen menee vielä parikin päivää.
Lopeta vänkytys ja opettele pesemään oikein.