Varoitus:Fyysisten sairauksien oireet pistetään psyykkisten mielialaoireiden piikkiin
Kommentit (30)
Entä jos on lääkärikammo. Onko sitä silloin täysin hullu kun auttajia pelkää. Vai onko vastapuolessakin vikaa? ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, onneksi itse en kuollut, olin vain turhaan muutaman vuoden pystyynkuollut ennen kuin nettilääkäröin itse itseni. Niiden viiden vuoden aikana oireiden alkamisesta hoidon löytymiseen, olisin ehtinyt melkein käydä lääkiksenkin.
Mikä sulla sitten oli?
Anemia, joka ei näkynyt hemoglobiinissa.
Mitenkä sinä sitten päädyit kyseiseen päätökseen? Viisi vuotta teit töitä selaten nettiä ja sitten se selvisi.
Viisi vuotta sitten selasin nettiä ja löysin sen, mutta se jäi unholaan kaikeksi harmiksi.
Aloitin lääkärikäynnit talvella 2012. Loppuvuodesta 2016 olin työkyvyttömyyden partaalla jaksamiseni kanssa. Ajattelin yrittää vielä kuukauden ja sitten irtisanoa itseni ja ihmetellä, mitähän seuraavaksi. Selasin nettiä ja pari muuta onnekasta yhteensattumaa niin törmäsin taas siihen rauta-asiaan vuosien tauon jälkeen. Silloin 2012 vain luin siitä, mutta en tehnyt asialle mitään. Nyt tajusin pyytää labroja. Olen ollut kolme kuukautta normaalissa työkunnossa, ihan mahtavaa!
Kuusi eri lääkäriä, osa yksityisen erikoislääkäreitä, ei mitään apua. Osa tarjosi masennusta, osa normaalia väsymystä ja lähes kaikki kilpirauhaslääkityksen epätasapainoa. Kaikki ratkesi parin kympin reseptittömillä rautatableteilla.
Raudanpuuteanemian syy pitäisi selvittää. Onko sinulle tehty tutkimuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, onneksi itse en kuollut, olin vain turhaan muutaman vuoden pystyynkuollut ennen kuin nettilääkäröin itse itseni. Niiden viiden vuoden aikana oireiden alkamisesta hoidon löytymiseen, olisin ehtinyt melkein käydä lääkiksenkin.
Mikä sulla sitten oli?
Mitenkä sinä sitten päädyit kyseiseen päätökseen? Viisi vuotta teit töitä selaten nettiä ja sitten se selvisi.
Viisi vuotta sitten selasin nettiä ja löysin sen, mutta se jäi unholaan kaikeksi harmiksi.
Aloitin lääkärikäynnit talvella 2012. Loppuvuodesta 2016 olin työkyvyttömyyden partaalla jaksamiseni kanssa. Ajattelin yrittää vielä kuukauden ja sitten irtisanoa itseni ja ihmetellä, mitähän seuraavaksi. Selasin nettiä ja pari muuta onnekasta yhteensattumaa niin törmäsin taas siihen rauta-asiaan vuosien tauon jälkeen. Silloin 2012 vain luin siitä, mutta en tehnyt asialle mitään. Nyt tajusin pyytää labroja. Olen ollut kolme kuukautta normaalissa työkunnossa, ihan mahtavaa!
Kuusi eri lääkäriä, osa yksityisen erikoislääkäreitä, ei mitään apua. Osa tarjosi masennusta, osa normaalia väsymystä ja lähes kaikki kilpirauhaslääkityksen epätasapainoa. Kaikki ratkesi parin kympin reseptittömillä rautatableteilla.
Ai niin, kävin myös 2013 tutkimuksissa korvien soimisen takia. Korvista ei löytynyt mitään vikaa. Silloinkaan ei kukaan ottanut esille, että raudanpuute aiheuttaa korvien soimista. Ja ei, en selannut nettiä, valitettavasti.
Hassua minulla on korvat soineet jo useita vuosia välillä pari viikkoa putkeen ja sitten taukoa ja uudestaan. Tai sitten toisesta korvasta katoaa kuulo kokonaan useiksi minuteiksi. Mutta en ikinä ole ajatellut mennä näiden oireiden takia lääkäriin.
Jos sulla olisi samalla muitakin oireita niin et sittenkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sulla sitten oli?
Raudanpuuteanemian syy pitäisi selvittää. Onko sinulle tehty tutkimuksia?
Olen menossa lääkäriin selvittämään asiaa lisää. Toiveet eivät ole korkealla, mutta toivon, että asia selvyyden. Otatin jo itse Biohitin testejä omalla kustannuksella ja sain jotain poissuljettua. Nyt ehkä minua kuunnellaan paremmin ja ainakin itselläni on voimia ajaa taas asiaani paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sulla sitten oli?
Et sitten tajunnut kokeilla rautatabletteja ilman viiden vuoden nettisurffausta? Veikkaan että sinua on tutkittu otettu verikokeita ym. poissuljettu syövän mahdollisuus tai jokin elimillinen häiriö. Mutta aika vaikeaa on parantaa ihmistä jos kaikki vitaalit toiminnat on OK. Aino oire on väsymys... Joka viittaa masennukseen.
No sori, että en tajunnut. Ei tullut mieleenkään, koska lääkärit ottivat kokeita ja kuittasivat raudan olevan kunnossa, koska hemoglobiini oli riittävä. Väsymys ei ollut ainoa oire ja yritin siitäkin selittää, että se ei ole henkistä, vaan aivoissa ja fysiikassa. Kerroin, että minulla on vahva elämänhalu ja -ilo, mutta voimat eivät riitä elämiseen ja hereilläpysymiseen.
Ei pidä paikkaansa, olen kohta 70 v ja olen aina lääkäriltä saanut lähetteet tutkimuksiin ja aina on hoidettu tilanteen vaatimalla tavalla.
Tietysti hypokondriakin on sairaus, mutta sitä ei voi todeta labrakokeilla eikä röntgenkuvilla.
Itsellä olisi juuri tilanne että voisin saada mt-diagnoosin josta varmasti olisi apua hoidon saamisen suhteen, mutta pelottaa just onko siitä sitten myöhemmin haittaa hakiessa apua fyysisiin vaivoihin tai muuta. Joten en nyt tiedä kärvistelenkö kuitenkin vain omillani kun kyse on vielä sentään sen verran lievästä tilanteesta joka voi johtua myös muuten vain kuormittavasta elämäntilanteesta. Ärsyttävää
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä masennuksen ja pakko-oireisen häiriön takia. Kyllä minä ainakin olen saanut hoitoa somaattisen puolen vaivoihin. Minun läppäni leikattiin avosydänleikkauksessa. Kyllä minua koskevissa papereissa on maininta minun olevan eläkkeellä psyykkisistä syistä, toisaalta siinä lukee heti perään " realiteeteissa kiinni oleva asiallinen mies. "
Olin tulossa kommentoimaan samaa, tosin mulla on siis masennus ja skitsofrenia. Ja oon työkyvyttömyyseläkkeellä. Kyllä tuntuu että lääkärit aina silti kuuntelee, on muun muassa viimeaikona hoidettu vatsavaivoja sydänvaivoja ja polvivaivoja. Siis fyysisiä. Vika on löytynyt yhdessä ekalla tutkimisella ja noissa muissa kahdessa pitkän tutkimisen jälkeen. Ikää on jo aika paljon ja käyn siis julkisella. Ei ole koskaan kyseen alaistettu fyysisiä oireita vaikka papereissa lukee että hullu mikä hullu.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, olen kohta 70 v ja olen aina lääkäriltä saanut lähetteet tutkimuksiin ja aina on hoidettu tilanteen vaatimalla tavalla.
Tietysti hypokondriakin on sairaus, mutta sitä ei voi todeta labrakokeilla eikä röntgenkuvilla.
"Mitään, mistä minulla ei ole omakohtaista kokemusta, ei ole koskaan voinut tapahtua."
Hienosti perusteltu.
Onhan se sillai hullua, että somaattisia sivuoireita aiheuttavia masennuslääkkeitä määrätään ilman ensimmäistäkään labraa ja ilman seurantaa. Monikohan 450 000 masennuslääkkeitä syövistä on oikeasti hypotyroosista, homeista tai jostain muusta kärsiviä "masentuneita"? Mielenkiintoista on myös se, että jos lääke lihottaa, on sille olemassa ICD-koodi 66.1 (lääkkeiden aiheuttama lihavuus), mutta eipä sitä juuri käytetä. Tämä sotkee myös tilastot.