Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koira puraisi-ketjuun viitaten

Vierailija
12.03.2017 |

Ketju ehti jo kadota, mutta haluaisin lisätä panokseni keskusteluun koska yhtäkkiä eläimen kimppuun hyökkäävät ihmiset turhauttaa. Valtaosa ihmisistä osaa kyllä käyttäytyä mutta se pieni osa joka ei, aiheuttaa välillä turhautumista.

Minun kohdalle on aktiivisesta ulkoilusta huolimatta sattunut vain yksi yhtäkkinen ryntäys joka päättyi ikävästi. Olin ulkoiluttamassa lemmikkiäni talon edessä ja se puraisi melko pahasti lasta. Haava vaati tikkejä. Arvioisin lapsen noin peruskoulun alaluokkalaiseksi eli 7–9-vuotiaaksi. Lapsi juoksi meitä kohti ja ennen kuin ehdin reagoida tarttui kiinni lemmikkiin ja yritti nostaa sitä. Kyseessä on iso kakadu joka on hyvin koulutettu mutta puraisee kyllä jos sen säikäyttää, etenkin valjaissa ollessa. Rapsutuksia vierailta ottaa mielellään vastaan mutta ei yhtäkkiä. Mitään ei minun tarvinnut korvata ja tuossa se edelleen istuu viisi vuotta myöhemmin kerjäämässä rapsutuksia. Toivon että lapsi oppi miten eläimiä kohdellaan ja jatkossa ei hyökkää kimppuun yhtäkkiä. Minun mielestä muiltakin ihmisiltä voi vaatia käyttäytymistä ja sitä että ei hyökätä yhtäkkiä kimppuun. Itseäni turhautti tuossa tapauksessa se, että äiti ei kieltänyt lasta ryntäämästä meidän luokse ja tämän jälkeen vielä syytti minua "mielenvikaisen elukan" omistajaksi. Ei, kaikki eläimet jotka yllätettynä purevat eivät ole mielenvikaisia vaan niitä ei pidä lähestyä yllättäen ja tarrata kiinni. Jotain kertoo sekin, että papuni antaa vieraiden käsitellä ja meidän perheen pyöritellä ihan miten päin vaan. Tämä oli ainoa puremisepisodi 15 vuoden aikana.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin juuri. Yllätettynä mikä hyvänsä eläin puolustautuu vaistomaisesti. Ei siis mennä koskemaan yllättäen ja ilman lupaa, jooko?

Vierailija
2/24 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivontaan ettet juokse nyrkiini. Minulla kun on tapana ojennella käsiäni. Pippurisumutettakin saatan suihkauttaa ympäristöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivontaan ettet juokse nyrkiini. Minulla kun on tapana ojennella käsiäni. Pippurisumutettakin saatan suihkauttaa ympäristöön.

Kato Jankutijankuti löysi hänkin ketjun. Eikö sulle jo edellisessä ketjussa kerrottu tarpeeksi selkeästi miten vajaalta vaikutat?

Vierailija
4/24 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei jankkaaja, miksi tulet tänne inttämään kun kerran väärässä oleminen oli sinulle niin rankkaa, että piti oikein poistattaa se ketju?

Vierailija
5/24 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, talven asun pikkupaikkakunnalla jossa en ole kohdannut yhtäkään idioottia ja kesällä vasta olen enemmän muiden parissa isommassa kaupungissa. Jos samaan paikkaan satut nyrkkiä ojentelemaan niin olkapäälläni luultavasti istuu kätevä höyhenekäs työkalu joka saattaa näykkäistä.

- Ap

Vierailija
6/24 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti et ojentele käsiäs mun lähellä. Mulla on tapana puolustautua

Vierailija
7/24 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläin on eläin ja siltä voi odottaa vaistomaista reaktiota. Sinun taas pitäisi olla sivistynyt ihminen. :)

Vierailija
8/24 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua turhauttaa yhtäkkiä eteeni pomppaavat murisevat koirat. Naapurin kaksi pikkupiskiä ovat irti omalla pihallaan ja vahtivat myös talon edessä menevää katua. Toinen törmäsi jo nilkkaani takaapäin kun kävelin ohi, kuvittelin vanhuuden iskeneen ja näön huonontuneen kun noin lähelle tuli. Myöhemmin kuulin, erttä oli purrut yhtä naapuria, tosin koirien omassa kotipihassa.

Vierailija
9/24 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on lapsii.... kouluta se rakki paremmin niin ei tarvi kenenkään pelätä tai kenellekkään satu mitään!!

Vierailija
10/24 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraan eläimen kimppuun ei kenelläkään tulisi olla mitään asiaa, jokaisen vanhemman tulisi opettaa lapsilleen että muiden koiria, kissoja yms ei lähestytä ilman lupaa.

Itselläni on arka amstaffi ja kerran meinasi käydä huonosti kun rappukäytävässä naapurin esikouluikäinen lapsi ahdisti koiran nurkkaan. Ei uskonut vaikka miten jämäkästi sanoin että älä tule lähemmäksi, älä yritä silittää, koira pelkää. Lähestyi koiraa käsi ojossa ja koira perääntyi kunnes tuli nurkka vastaan. Koira lopulta haukkui kimeästi pelosta ja lapsi tajusi perääntyä.

En tiedä mikä olisi ollut paras toimintatapa, karjua niin kovaa kuin lähtee, jalalla työntää lapsi kauemmas?

Vierailija
11/24 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset on lapsii.... kouluta se rakki paremmin niin ei tarvi kenenkään pelätä tai kenellekkään satu mitään!!

Kouluta sinä se lapsesi paremmin. Lapsille tulee opettaa,ettei vieraisiin eläimiin tai ihmisiin kosketa.

Vierailija
12/24 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakki? :D Sori, mutta minulla ei ole rakkia eikä papukaijojen koulutus ole samanlaista kuin koirien. Vaikka ne toki sisäsiistiksi, tulemaan kutsuttaessa luokse ja kulkemaan nätisti valjaissa voikin opettaa.

- Ap

Vierailija
13/24 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla siis lintu vai koira? Eikö kakadu ole lintu? :)

Oli eläin ap:n tapauksessa mikä tahansa, olen samaa mieltä että vieraiden eläimiin ei kosketa ilman lupaa ja luvankin kanssa rauhallisin elkein. Tämä tulisi opettaa lapsillekin jo ihan pienenä!

Vierailija
14/24 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakki? Koiravihaaja on niin kiimoissaan, ettei tajua AP:n lemmikin olleen lintu. Vitsi te säälittävät vihaajat teette itsestänne täyden pellen.

Vierailija
15/24 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman parhaiten koulutettukin koira voi purra jos se yllätetään takaapäin. Samoin kuin ihminen voi vaistomaisesti vaikka huitaista nyrkillä jos joku hyppää sen selkään yhtäkkiä takaapäin.

Vierailija
16/24 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli eläin ap:n tapauksessa mikä tahansa, olen samaa mieltä että vieraiden eläimiin ei kosketa ilman lupaa ja luvankin kanssa rauhallisin elkein. Tämä tulisi opettaa lapsillekin jo ihan pienenä!

Minulla on lintu, tarkemmin molukkienkakadu. Haastava laji joka huutaa tarvittaessa korvia halkovan kovaa ja ei oikein sovellu ensimmäiseksi linnuksi, mutta kun virikkeitä on tarjolla ja linnun kanssa jaksaa touhuta, saa aivan upean lemmikin joka on kaikessa mukana ja josta on iloa vuosikymmeniksi. :)

Vierailija
17/24 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lintu, tarkemmin molukkienkakadu. Haastava laji joka huutaa tarvittaessa korvia halkovan kovaa ja ei oikein sovellu ensimmäiseksi linnuksi, mutta kun virikkeitä on tarjolla ja linnun kanssa jaksaa touhuta, saa aivan upean lemmikin joka on kaikessa mukana ja josta on iloa vuosikymmeniksi. :)

lintu ei oo haastava. joku rottweiler tai pitbulli on haastava mut häkki eläimet ei oo haastavii. turhaan kehut etkö tiedä et itsekehu haisee??

Vierailija
18/24 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lintu ei oo haastava. joku rottweiler tai pitbulli on haastava mut häkki eläimet ei oo haastavii. turhaan kehut etkö tiedä et itsekehu haisee??

En kyllä tiedä yhtäkään koiraa joka mustasukkaisuuksissaan repisi itsensä kaljuksi ja esittäisi sairasta, toisin kuin jotkut häkkilinnut saattavat tehdä kun ovat mustasukkaisia omistajastaan. Koirat ovat useimmiten suoraviivaisia ja helppoja miellyttää, toisin kuin häkkilinnut.

-pitbullin omistaja

Vierailija
19/24 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti olet trolli, mutta vastaan sinulle silti koska käsityksesi on surullisen yleinen. Linnut, varsinkaan isot lajit kuten omani, eivät TODELLAKAAN ole häkkieläimiä. Pienet linnut (kuten undulaatit) ovat häkkiin teljettynä ilman virikkeitä usein masentuneita ja energiattomia ja isommat lajit ovat alttiita erilaiselle ongelmakäytökselle. Molukkienkakadu etenkin on altis ongelmakäytökseen kuten höyhenten nyppimiseen, itsensä sekä muiden puremiseen ja ympäristön tuhoamiseen.

Papukaijoilla tulee olla suuri häkki (isoilla lajeilla vähintään 3m2) ja mahdollisuus säännölliseen ulkoiluun, virikkeisiin ja seuraan. Meillä on 2,5 m2 häkki koska lintu on käytännössä vain yöt siellä. Muuten se on vapaana huoneessaan ja meidän ollessa kotona touhuaa perheen mukana koska koko koti on papuystävällinen. Kaunista katseltavaa häkissä linnut eivät missään nimessä ole! Ne tarvitsevat nakerrettavaa, aivopähkinöitä, seuraa ja hellyyttä. Lisäksi niiden kouluttamiseen tulee perehtyä ja se vaatii todella paljon kärsivällisyyttä että kynsienleikkuu, käsittely ja muu on vaivatonta.

Tämän lisäksi oma lajini huutaa 120 desibelin voimakkuudella eli ei sovellu kerrostaloon, pölyää todella paljon (imurointi väh. päivittäin) ja vaatii huomiota ongelmakäytöksen välttämiseksi. Kaikkea myös nakerrellaan ja tarjolla pitää olla sopivaa nakerrettavaa jos ei halua esim. listojen tulevan irroitetuksi. Ne myös purevat kovaa ja uskon että omani saisi tarvittaessa sormen murrettua. Ruokavalioon kuuluu myös tuoreruoka jota pitää päivittäin olla tarjolla. Tämän lisäksi vitamiinit, hiekka ja kalkki.

Eläinlääkärikulut ovat myös isoja, julkiselta ei löydy yhtäkään asiantuntijaa ja asiantuntijat veloittavat kovaa hintaa. Eli kaunis katseltava tarkoittaa vaivaa, perehtymistä ja rahaa.

- Ap

Vierailija
20/24 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kato Jankutijankuti löysi hänkin ketjun. Eikö sulle jo edellisessä ketjussa kerrottu tarpeeksi selkeästi miten vajaalta vaikutat?

Lässynlää, IDIOOTTI, valivali, TYHMÄ, höpöhöpö...

Lainasin vähän pomminvarmoja argumenttejasi.

T.satunnainen ohikulkija

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi