Koira puraisi-ketjuun viitaten
Ketju ehti jo kadota, mutta haluaisin lisätä panokseni keskusteluun koska yhtäkkiä eläimen kimppuun hyökkäävät ihmiset turhauttaa. Valtaosa ihmisistä osaa kyllä käyttäytyä mutta se pieni osa joka ei, aiheuttaa välillä turhautumista.
Minun kohdalle on aktiivisesta ulkoilusta huolimatta sattunut vain yksi yhtäkkinen ryntäys joka päättyi ikävästi. Olin ulkoiluttamassa lemmikkiäni talon edessä ja se puraisi melko pahasti lasta. Haava vaati tikkejä. Arvioisin lapsen noin peruskoulun alaluokkalaiseksi eli 7–9-vuotiaaksi. Lapsi juoksi meitä kohti ja ennen kuin ehdin reagoida tarttui kiinni lemmikkiin ja yritti nostaa sitä. Kyseessä on iso kakadu joka on hyvin koulutettu mutta puraisee kyllä jos sen säikäyttää, etenkin valjaissa ollessa. Rapsutuksia vierailta ottaa mielellään vastaan mutta ei yhtäkkiä. Mitään ei minun tarvinnut korvata ja tuossa se edelleen istuu viisi vuotta myöhemmin kerjäämässä rapsutuksia. Toivon että lapsi oppi miten eläimiä kohdellaan ja jatkossa ei hyökkää kimppuun yhtäkkiä. Minun mielestä muiltakin ihmisiltä voi vaatia käyttäytymistä ja sitä että ei hyökätä yhtäkkiä kimppuun. Itseäni turhautti tuossa tapauksessa se, että äiti ei kieltänyt lasta ryntäämästä meidän luokse ja tämän jälkeen vielä syytti minua "mielenvikaisen elukan" omistajaksi. Ei, kaikki eläimet jotka yllätettynä purevat eivät ole mielenvikaisia vaan niitä ei pidä lähestyä yllättäen ja tarrata kiinni. Jotain kertoo sekin, että papuni antaa vieraiden käsitellä ja meidän perheen pyöritellä ihan miten päin vaan. Tämä oli ainoa puremisepisodi 15 vuoden aikana.
Kommentit (24)
Eivätkö lapsen vanhemmat vaatineet korvauksia vai miten asia ratkesi?
Ei minusta yksiselitteistä, että koira "saa" purra yllättävissäkään tilanteissa lasta.
Ja minulla on koira. Koirallani on tilannetajua eikä se purisi lasta missään tapauksessa tämän rynnätessä ja koskiessa nostotarkoituksessa. Totta kai vanhemman velvollisuus on opastaa lasta oikeaan käyttäytymiseen, mutta on esim. erityislapsia, joiden kanssa tämä on erittäin vaikeaa.
Katson, että koira pitää kasvattaa siten, ettei se ole vaaraksi lapsille. Ei myöskään silloin, kun lapsi ottaa fyysistä kontaktia koiraan luvatta. Täällä jään tietysti vähemmistöön tai aivan yksin. Näkeehän sen aloituksen yläpeukuista.
Vierailija kirjoitti:
Ei minusta yksiselitteistä, että koira "saa" purra yllättävissäkään tilanteissa lasta.
Ja minulla on koira. Koirallani on tilannetajua eikä se purisi lasta missään tapauksessa tämän rynnätessä ja koskiessa nostotarkoituksessa. Totta kai vanhemman velvollisuus on opastaa lasta oikeaan käyttäytymiseen, mutta on esim. erityislapsia, joiden kanssa tämä on erittäin vaikeaa.
Katson, että koira pitää kasvattaa siten, ettei se ole vaaraksi lapsille. Ei myöskään silloin, kun lapsi ottaa fyysistä kontaktia koiraan luvatta. Täällä jään tietysti vähemmistöön tai aivan yksin. Näkeehän sen aloituksen yläpeukuista.
Lapsen vanhemmat vaativat kyllä korvauksia mutta perääntyivät lopulta kun tuli melko selväksi ettei korvauksia ole tulossa ja halusivat välttää oikeudenkäyntikulut. Minun lemmikkini ei edes ole koira, vaan papukaija jonka kouluttaminen ei ole yhtä yksiselitteistä kuin koiran. Jos omani ei olisi yhtä hyvin sosiaalistettu kuin se on, en veisi sitä ihmisten ilmoille koska on selvää että valjaissa oleva lintu kiinnostaa ihmisiä. Siinä missä me voidaan vaikka kääntää lintu selälleen ja kutitella vatsaa tai leikata kynnet ilman ongelmaa, uskon kyllä että lintu purisi uudelleen jos joku pääsee yllättämään. Tuossa tapauksessa meistä kumpikaan ei nähnyt lasta ennen kuin oli myöhäistä. Kuitenkin jos vieras yhtäkkiä tunkee käden linnun eteen se joko vähän ärähtää ja lentää pois tai hyppää kädelle.
Minusta on selvää, että oli eläin mikä tahansa, se voi puolustautua jos yhtäkkiä hyökkää kimppuun. Kimppuun hyökkiminen on yleensä helppoa estää, esimerkiksi omalla kohdalla melko vaikeasti autistinen pikkuveli osaa kyllä kohdella omaa lemmikkiäni oikein. Eikä ryntää kenenkään eläimen tai ihmisen kimppuun. Jos sinua isompi ihminen tarttuisi yhtäkkiä kiinni takaapäin, etkö puolustautuisi mitenkään? Kyllä mä säikähtäisin ja lähtisin juoksemaan/huitaisisin. Niin todennäköisesti toimisi muutkin ihmiset ja eläimet. Toki eläin on totutettava normaaliin käsittelyyn ja yllättäviin tilanteisiin, mutta kaikkea ei voi ennaltaehkäistä ihan eläimen luonteestakin riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis oikeasti sitä mieltä, että lapsi tai kuka tahansa saisi tarttua mitä tahansa koiraa milloin tahansa vaikkapa hännästä, korvista kivuliaasti kiskoen ja koiran pitäisi tämä tyynesti kestää? Samalla logiikalla sinunkin pitäisi kestää reagoimatta se että joku läpsii sinua tai vaikkapa iskee nyrkillä vatsaan.
Koira on eläin, sitä ei voi kouluttaa robotiksi eli sellaiseksi että sietäisi mitä tahansa itseensä kohdistuvaa kohtelua. Koiralla on oikeus puolustaa itseään.
Hanki apua.