Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko opintotuessa pakko ottaa myös opintolaina?

Vierailija
12.03.2017 |

Voisitteko kertoa, opiskelijat jotka saa opintotukea?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
2/8 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

millä maksat vuokran?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ole periaatteessa pakko nostaa jos on rahallista tukiverkostoa, töitä tai säästöjä, mutta käytännössä elämisen kannalta vaan pakko. Myöskään esim. mahdollisen kesätyöttömyyden tai muun varattoman kauden aikana ei saa toimeentulotukea jos ei ensisijaista tukea, eli opintolainaa, ole nostettu täysimääräisesti.

Vierailija
4/8 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei ollut pakko, asuin halvassa opiskelija-asuntolassa. Pärjäsin sillä 200 eurolla, mikä jäi käteen kuussa. Valmistuin vuosi sitten.

Mutta otin silti lainaa paria bilematkaa varten. Ehkä oli tyhmää, mutta pari tonnia opintolainaa ei mielestäni ollut paljon. Olisihan sitä fiksumminkin voinut ottaa, mm. sijoittaa, mutta siihen en olisi osannut mitään tehdä.

Nykyään tosin tilanne taitaa olla eri, ainakin opiskelija-asuntoloissa asuville, sillä asumislisää saa ehkä saman verran kuin mitä minä sain, mutta opintorahaa leikattiin roimasti.

Vierailija
5/8 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun tytön oli pakko ottaa juuri siksi, että sai vuokran maksettua.

Vierailija
6/8 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

millä maksat vuokran?

Asumistuella. Opintolainaa ei ole pakko ottaa jos menet töihin tai saat vanhemmilta rahaa tai sinulla on säästöjä eli pärjäät ilmankin.

Vierailija
7/8 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

millä maksat vuokran?

Pappa betalar tai keikkaduunilla. Monikaan ei ole niin hullu, että söisi ja asuisi vuositolkulla velaksi.

Vierailija
8/8 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko ottaa, vaikka se myönnetäänkin. Toimeentulotukea ei kuitenkaan saa, ellei ole jo nostanut ja käyttänyt lainaa. Minä en tarvinnut lainaa, koska elin pelkällä opintorahalla ja asumislisällä ja kuljin fillarilla ja kävellen. Maksoin niillä niin ruuan kuin elämisenkin. Ei maksanut pappa ja mamma, elin kädestä suuhun. Onneksi nyt on vakituinen työpaikka, ja köyhäily on muisto vain. Oli mukava aloittaa työelämä puhtaalta pöydältä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme