Totaaliyh ja sairasloma. Saanko viedä lapset päiväkotiin?
Eli olen totaaliyh ilman tukiverkkoa. Lapset on vuoropäiväkodissa ja minulle on tulossa leikkaus. Leikkauksen jälkeen en saa nostaa mitään yli 1kg painoista ja muutenkin pitää olla liikkumisen kanssa varovainen. Onko minulla oikeus viedä lapset päiväkotiin sairaslomallani? Siis ihan arki ja aamuaikaan. Ja jos en saa viedä heitä hoitoon niin onko minulla mahdollista saada vapautus maksusta se kuukausi? Onko yksinhuoltajalla mitään mahdollisuuksia saada mitään apua muutenkaan leikkauksen jälkeen? Taitaa tulla myös kaupassakäynti ja muut arjen asiat hetkeksi aika hankalaksi kun ei saa ponnistaa, eikä kyykkiä ja huonolla tuurilla on paljon kipuakin.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi viedä päiväkotiin?
Vuoropäiväkotiin ei yleensä saa viedä kun tasan työaika+työmatkan verran ja sairaslomalla olen kotona, en töissä. Ap
Vuorohoidossa katsovat pahalla. Itse olin myös totaaliyh ja töitä kausittain enemmän. Kun töitä oli vähemmän, yksi kaksi vuoroa viikko, kysyin saanko tuoda kerran kaksi kuussa lapsen sinne ja käydä hoitamassa asioita. Omassa ryhmässä oli ihanat hoitajat jotka antoivat luvan kunhan ei puhuta siitä eteenpäin.
Ei hoitaja voi antaa lupaa tai evätä sitä. Kaikkea te teettekin kun kysytte lupaa hoitajalta viedä lapsenne omaan hoitopaikkaansa. Totta kai jotkut hölmöt uskovat että se on kiellettyä, kun eihän sitä mahdollisuutta kannata mainostaakaan.
Kannatan todellakin alkaa kiukutella KOSKA MINUN OIKEUTENI! Ne ei siellä tarhassa pidä niistä "turhista" lapsista koska monta edellä mainittua syytä. Siinä tekee omasta elämästä hankalaa jos alkaa riidellä niiden työntekijöiden kanssa. Jos ei tarvitse vuorohoitoa menee lapsi muualle hoitoon jos haluaa käyttää oikeuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei vuoropäiväkoti poista subjektiivista oikeutta päivähoitoon.
Vuoropäiväkodissa luultavasti ne lapset voi viedä siis normaaliin hoitoaikaan, eli välillä 8-16 kuten tavallisessa päiväkodissa. Sairaslomalla ei tietty ole oikeutta vuorohoitoon. Ap:n eka yritys sai kritiikkiä, koska vei lapset sinne iltavuoroon.
Näistä pitää tietty sopia etukäteen päiväkodin johtajan kanssa.
Vein lapset klo 12 ja hain pois ne klo 13 ihan arkipäivänä. Eli 9 tunnin hoitovuorosta lapset käytti iltapäivällä arkipäivänä yhden tunnin ja näin ei silloin ilmeisesti olisi saanut tehdä. Ja se ei ollut yritys viedä hoitoon vaan epätoivoinen keino yrittää itse päästä hoitamaan röntgenkäyntiä. Minulla ei tosiaan ole mitään apua lasten kanssa ja oli niin äkillinen tilanne että en ehtinyt palkata mll lastenhoitajaa.
Nyt tosiaan haluaisin saada vuorohoidosta kokemuksia ennen kun otan yhteyttä päiväkodin johtajaan koska yleensä kaikki mitä kysyy lytätään heti. Sairasloma ja ponnistuskielto on 4 viikkoa.
Jotenkin minusta tuntuu että lopputulos tulee olemaan taas se että yritän pysyä pystyssä niin kauan että saan lapsille mikron kautta ruuat lämpimäksi ja loput ajasta kuuntelen kun lapset kiukuttelee kun en pysty ulkoilemaan heidän kanssa :( Ap
En usko että siellä innostuvat mutta jos pyydät vain paria päivää, onnistuisiko se? Meillä lapsi oli vuorohoidissa kun jäin äitiyslomalle. Nyt kun eskari kuuluu myös oppivelvollisuuteen kysyin pitääkö se muutama kk mitä oli jäljellä ennen kesälomaa vaihtaa päikkyä. Silloin vastaus oli ettei noin pienen ajan takia lähdetä sitä tekemään. Teillä vielä lyhyempi aika eli jos et pitkiä päiviä pidä niin tuskin siitä mitään sanovat.
Ei päiväkoti saa selville saikkuja, jos ei niitä itse kerro. Sinne vain lapset hoitoon.
Hei! Varaudu, että olo on kuin helvetti valloillaan. Minä vietin kuukauden sairasloman, jolloin nostokielto vatsan alueen leikkauksen takia. Paraneminen kesti vielä paljon pitempään. Lapset eivät olleet hoidossa, koska en alkuun pystynyt edes ajamaan autoa (sattui pirusti ja kolmio lääkkeet). Mistään en saanut apua, eikä ollut varaa palkata ketään. Osta kotiin valmiiksi paljon kuivaruokaa, säilykkeitä ym. pitkään säilyvää ruokaa ja myös herkkua, sillä se voi piristää mieltä. Lapsille voit varata esim. uusia kirjoja, askartelutarvikkeita ym. tekemistä, jotta saat itse levätä. Ja kerro lapsille tilanteen mukaan, että olet kipeä ja siksi et jaksa/pysty tekemään asioita niin eivät tunne oloaan hylätyksi. Jos varautuu pahimpaan ja kaikki menee hyvin, niin se on vain plussaa. Onnea matkaan!
Miten ajatteli järjestää lastesi hoidon viikonloppujen ajan? Jos saat luvan viedä lapset hoitoon saikkusi ajan, niin tuskin sinulla on oikeutta viedä heidät 7 päivänä viikoksi.
Ja sille, joka sanoi, etteivät päiväkodissa tiedä saikuista, niin luuletko, etteivät he yhtään osaa epäillä, kun ap ei yhtäkkiä neljään viikkoon tarvitsekaan lainkaan vuorohoitoa? Heillä on oikeus pyytää työvuorot nähtäväksi ja onhan se vähän noloa ap:n sitten viedä lappua, jossa näkyy neljäksi viikoksi saikkua.
Mitä sitten jos lastenhoitajalla on hapan naama? Hänen ongelmansa, toki myös ikävää lapsille. Hoitaja ei päätä milloin tuot hoitoon, eikä hän päätä myöskään lainsäädännöstä. Miksi naiset ovat niin herkkiä, toisten ilmeille. totta kai viet lapset hoitoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vuoropäiväkoti poista subjektiivista oikeutta päivähoitoon.
Vuoropäiväkodissa luultavasti ne lapset voi viedä siis normaaliin hoitoaikaan, eli välillä 8-16 kuten tavallisessa päiväkodissa. Sairaslomalla ei tietty ole oikeutta vuorohoitoon. Ap:n eka yritys sai kritiikkiä, koska vei lapset sinne iltavuoroon.
Näistä pitää tietty sopia etukäteen päiväkodin johtajan kanssa.
Vein lapset klo 12 ja hain pois ne klo 13 ihan arkipäivänä. Eli 9 tunnin hoitovuorosta lapset käytti iltapäivällä arkipäivänä yhden tunnin ja näin ei silloin ilmeisesti olisi saanut tehdä. Ja se ei ollut yritys viedä hoitoon vaan epätoivoinen keino yrittää itse päästä hoitamaan röntgenkäyntiä. Minulla ei tosiaan ole mitään apua lasten kanssa ja oli niin äkillinen tilanne että en ehtinyt palkata mll lastenhoitajaa.
Nyt tosiaan haluaisin saada vuorohoidosta kokemuksia ennen kun otan yhteyttä päiväkodin johtajaan koska yleensä kaikki mitä kysyy lytätään heti. Sairasloma ja ponnistuskielto on 4 viikkoa.
Jotenkin minusta tuntuu että lopputulos tulee olemaan taas se että yritän pysyä pystyssä niin kauan että saan lapsille mikron kautta ruuat lämpimäksi ja loput ajasta kuuntelen kun lapset kiukuttelee kun en pysty ulkoilemaan heidän kanssa :( Ap
En usko että siellä innostuvat mutta jos pyydät vain paria päivää, onnistuisiko se? Meillä lapsi oli vuorohoidissa kun jäin äitiyslomalle. Nyt kun eskari kuuluu myös oppivelvollisuuteen kysyin pitääkö se muutama kk mitä oli jäljellä ennen kesälomaa vaihtaa päikkyä. Silloin vastaus oli ettei noin pienen ajan takia lähdetä sitä tekemään. Teillä vielä lyhyempi aika eli jos et pitkiä päiviä pidä niin tuskin siitä mitään sanovat.
Jäi sanomatta niistä maksuista. Hoitosopimusta voi muuttaa aina kun tarve vaihtuu. Eli saat kuukaudeksi lyhyemmät päivät kunhan muistat muuttaa ennen töihin palaamista takasin vanhoihin. Ja kerro niille koska palaat töihin ja taas tarve vuorohoitoon että osaavat varautua.
Vierailija kirjoitti:
Miten ajatteli järjestää lastesi hoidon viikonloppujen ajan? Jos saat luvan viedä lapset hoitoon saikkusi ajan, niin tuskin sinulla on oikeutta viedä heidät 7 päivänä viikoksi.
Ja sille, joka sanoi, etteivät päiväkodissa tiedä saikuista, niin luuletko, etteivät he yhtään osaa epäillä, kun ap ei yhtäkkiä neljään viikkoon tarvitsekaan lainkaan vuorohoitoa? Heillä on oikeus pyytää työvuorot nähtäväksi ja onhan se vähän noloa ap:n sitten viedä lappua, jossa näkyy neljäksi viikoksi saikkua.
Juuri tämä. Ole rehellinen tilanteestasi ja keskustele siitä etukäteen. Mitä enemmän siellä tietävät, sitä enemmän osaavat auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiden kotipalvelu. Katso netistä kaupunkisi ja alueesi johtava ohjaaja ja soita sinne. Soita jo maanantaina jotta asiaan tulee selvyys ennen leikkausta ja avun tarvetta. Kotipalvelu ei siis ole mitään ilmaista lastenhoitoa tms. vaan maksullista palvelua kriiseihin yms.
Voi olla, että olen väärässä, mutta käsittääkseni tuota ei voi saada, jos lapsella on päivähoitopaikka?
No eihän ap pysty edes maitotölkkiä nostaan, ei edes perunakattilaa. Tarvii niitä lapsia hoitaa kotonakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei päiväkoti saa selville saikkuja, jos ei niitä itse kerro. Sinne vain lapset hoitoon.
Vuorohoidossa pitää todistaa työvuorot eli jos epäilevät saavat myös tietää.
Kysyt yksinkertaisesti päiväkodin johtajalta onnistuuko hoito 8-16 nykyisessä päiväkodissa vai osoittavatko toisen paikan. Oikeus normaaliin päivähoitoon ilman muuta on kun kyseessä on työsuhteessa olevan henkilön lyhytaikainen sairasloma. Vuoropäivähoito voi vaikuttaa jotain, mutta yleensä ne johtajatkin ajattelevat lasten parasta. Lisäksi hankit apua viikonloppuihin ja tarvittaessa iltoihin. Älä koita suoriutua yksin jos et pysty. Varaudu ennakkoon ja selvitä asiat.
Täällä on nyt selvästi huutelemassa niitä jotka eivät tiedä miten vuorohoito toimii. Itsekin sanon että puhu siellä tarhassa suoraan mikä tilanne teillä on. Ne ajattelee siellä lapsia ja mikä niille on parasta. Varmasti saat sen neljä tuntia viisi kertaa viikko mikä nyt kai kuuluu subjektiiviseen hoitoon. Ei ne laita lapsia kuukauden takia vaihtamaan hoitopaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi viedä päiväkotiin?
Vuoropäiväkotiin ei yleensä saa viedä kun tasan työaika+työmatkan verran ja sairaslomalla olen kotona, en töissä. Ap
Vuorohoidossa katsovat pahalla. Itse olin myös totaaliyh ja töitä kausittain enemmän. Kun töitä oli vähemmän, yksi kaksi vuoroa viikko, kysyin saanko tuoda kerran kaksi kuussa lapsen sinne ja käydä hoitamassa asioita. Omassa ryhmässä oli ihanat hoitajat jotka antoivat luvan kunhan ei puhuta siitä eteenpäin.
Ei hoitaja voi antaa lupaa tai evätä sitä. Kaikkea te teettekin kun kysytte lupaa hoitajalta viedä lapsenne omaan hoitopaikkaansa. Totta kai jotkut hölmöt uskovat että se on kiellettyä, kun eihän sitä mahdollisuutta kannata mainostaakaan.
Kannatan todellakin alkaa kiukutella KOSKA MINUN OIKEUTENI! Ne ei siellä tarhassa pidä niistä "turhista" lapsista koska monta edellä mainittua syytä. Siinä tekee omasta elämästä hankalaa jos alkaa riidellä niiden työntekijöiden kanssa. Jos ei tarvitse vuorohoitoa menee lapsi muualle hoitoon jos haluaa käyttää oikeuksiaan.
Kuka käskee riidellä? Miksi ei sairaus ole hyvä syy viedä päivällä hoitoon? Ei siinä oma elämä hankaloidu kyllä mitenkään. Miksi sairaus edes olisi päiväkodin asia tietää? Meillä saa lapsi olla vuoropäiväkodissa päivällä sen mukaan on miten on ennalta ilmoitettu. Ei kannata hoitajilta mitään lupia kysellä, he kun eivät yleensä ole tietoisia asioista, ajattelevat vain omia etujaan.
Pari ekaa päivää oot niin kipee ja lääkepöllyssä, ettet kyllä pysty yksin lapsia hoitaan. Etkö ole ketään joka voisi tulla teille avuiksi siksi aikaa?
Kuka hoitaa lapsia kun olet sairaalassa? Itse jouduin olemaan pidempään kuin oli suunniteltu. Yhteiskunnan kannaltahan tuo päivähoito olisi halvin ratkaisu. Omalta kannaltasi sen pitää olla kokopäivähoito.
Uskon, että asiassa ei ole ongelmaa jos siitä etukäteen sovitaan.
Vierailija kirjoitti:
Pari ekaa päivää oot niin kipee ja lääkepöllyssä, ettet kyllä pysty yksin lapsia hoitaan. Etkö ole ketään joka voisi tulla teille avuiksi siksi aikaa?
Tämä. Ei se paljon auta, jos saat viedä lapset hoitoon 8-16, kun sinun pitäisi pystyä hoitamaan viemiset ja hakemiset, sekä ruoanlaitot, pukemiset, nukkumaanmenot, tms. missä sinun lapsesi apua tarvitsevatkaan myös sen hoitopäivän ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Eli olen totaaliyh ilman tukiverkkoa. Lapset on vuoropäiväkodissa ja minulle on tulossa leikkaus. Leikkauksen jälkeen en saa nostaa mitään yli 1kg painoista ja muutenkin pitää olla liikkumisen kanssa varovainen. Onko minulla oikeus viedä lapset päiväkotiin sairaslomallani? Siis ihan arki ja aamuaikaan. Ja jos en saa viedä heitä hoitoon niin onko minulla mahdollista saada vapautus maksusta se kuukausi? Onko yksinhuoltajalla mitään mahdollisuuksia saada mitään apua muutenkaan leikkauksen jälkeen? Taitaa tulla myös kaupassakäynti ja muut arjen asiat hetkeksi aika hankalaksi kun ei saa ponnistaa, eikä kyykkiä ja huonolla tuurilla on paljon kipuakin.
Saat viedä. On lasten paras.
Kysy suoraan esimieheltä, päiväkodin johtajalta tai varhaiskasvatuspäälliköltä. Tai aloita sieltä sosiaalitoimistosta, niin etköhän hoito löydy. Ei tuollaista hoitajat päätä pärstän mukaan.
Sä et ihan oikeesti voi nostaa edes puurokattilaa, älä luule että se on vitsillä tai liioiteltua. Et halua että ne ompeleet aukee ym.
Vuoropäiväkotiin ei pääse kuin ne jotka sitä tarvitsevat. Siksi ap myös varmasti tietää ettei siellä saa pitää lapsia kuin työajan.