Totaaliyh ja sairasloma. Saanko viedä lapset päiväkotiin?
Eli olen totaaliyh ilman tukiverkkoa. Lapset on vuoropäiväkodissa ja minulle on tulossa leikkaus. Leikkauksen jälkeen en saa nostaa mitään yli 1kg painoista ja muutenkin pitää olla liikkumisen kanssa varovainen. Onko minulla oikeus viedä lapset päiväkotiin sairaslomallani? Siis ihan arki ja aamuaikaan. Ja jos en saa viedä heitä hoitoon niin onko minulla mahdollista saada vapautus maksusta se kuukausi? Onko yksinhuoltajalla mitään mahdollisuuksia saada mitään apua muutenkaan leikkauksen jälkeen? Taitaa tulla myös kaupassakäynti ja muut arjen asiat hetkeksi aika hankalaksi kun ei saa ponnistaa, eikä kyykkiä ja huonolla tuurilla on paljon kipuakin.
Kommentit (61)
Lapsiperheiden kotipalvelu. Katso netistä kaupunkisi ja alueesi johtava ohjaaja ja soita sinne. Soita jo maanantaina jotta asiaan tulee selvyys ennen leikkausta ja avun tarvetta. Kotipalvelu ei siis ole mitään ilmaista lastenhoitoa tms. vaan maksullista palvelua kriiseihin yms.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi viedä päiväkotiin?
Vuoropäiväkotiin ei yleensä saa viedä kun tasan työaika+työmatkan verran ja sairaslomalla olen kotona, en töissä. Ap
Haet toimeentulotukia sit kotiapuun
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiden kotipalvelu. Katso netistä kaupunkisi ja alueesi johtava ohjaaja ja soita sinne. Soita jo maanantaina jotta asiaan tulee selvyys ennen leikkausta ja avun tarvetta. Kotipalvelu ei siis ole mitään ilmaista lastenhoitoa tms. vaan maksullista palvelua kriiseihin yms.
Kriisihän tulee vasta siinä vaiheessa, kun lapsia ei saa päiväkotiin. En kyllä käsitä miksi ei saisi.
Niin, kotipalvelusta voi saada apua päiväkotiin vienteihin ja noutoihin jos leikkauksen jälkeen on todella huonossa hapessa. Päiväkodin johtajalle riittää sairauslomatodistus joten kyllä saa viedä vuoropäiväkotiin sairauslomalla kunhan loma ei ole mitään itseaiheutettua tai pelkkä flunssa.
Mistä te keksitte, että vuoropäiväkotiin ei saisi viedä lasta vanhemman sairauslomalla?
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että olen väärässä, mutta käsittääkseni tuota ei voi saada, jos lapsella on päivähoitopaikka?
Vierailija kirjoitti:
Mistä te keksitte, että vuoropäiväkotiin ei saisi viedä lasta vanhemman sairauslomalla?
Koska minulle on kiukuteltu kun toin lapset hoitoon sairaslomalla aiemmin. Olin siis varannut lapsille iltavuoron hoitoa ja toin heidät oikeaan aikaan ja sanoin hakevani heidät heti kun olen käynyt röntgenissä ja labrassa. Kiukkuinen lastenhoitaja sanoi että sairaslomalla ei tuoda lapsia hoitoon. Hiukan hankalaa kun ei tosiaan oikein röntgeniin voi ottaa mukaan ja niin pienellä varoitusajalla ei saanut muuta hoitajaa. Lapset oli tunnin hoidossa ja happamat naamat oli kyllä kun hain kotiin. Sen sairasloman aikana oli erittäin hankalaa hoitaa yksin lapsia kotona kun en pystynyt liikkumaan kunnolla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että olen väärässä, mutta käsittääkseni tuota ei voi saada, jos lapsella on päivähoitopaikka?
Meillä saatiin aikoinaan 3 km eskarikuljetus taksilla koulukyyti tyyliin, kun mies teloi kätensä ja käsi oli leikattuna ja kipsattun noin 6 viikkoa. Kyydistä maksoimme jonkin muodollisen summan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska minulle on kiukuteltu kun toin lapset hoitoon sairaslomalla aiemmin. Olin siis varannut lapsille iltavuoron hoitoa ja toin heidät oikeaan aikaan ja sanoin hakevani heidät heti kun olen käynyt röntgenissä ja labrassa. Kiukkuinen lastenhoitaja sanoi että sairaslomalla ei tuoda lapsia hoitoon. Hiukan hankalaa kun ei tosiaan oikein röntgeniin voi ottaa mukaan ja niin pienellä varoitusajalla ei saanut muuta hoitajaa. Lapset oli tunnin hoidossa ja happamat naamat oli kyllä kun hain kotiin. Sen sairasloman aikana oli erittäin hankalaa hoitaa yksin lapsia kotona kun en pystynyt liikkumaan kunnolla. Ap
Olin aikoinaan 6 viikkoa oikea käsi kipsattuna ja lapsi oli pph:lla hoidossa tuon ajan normaalisti. Meillä oli normaali noin klo 8-16 hoitoaika.
Lapset saa varmaan parempaa hoitoa päiväkodissa ja sinä toivot nopeammin kun saat kunnolla levätä. Ois hienoa, jos saisit vieltä jostain hoitoon vienti apua. Mä loukkasin aikoinani jalkani, niin sovittiin päiväkodin tädin kanssa, että jätän lapset portille ilman että nousen autosta ja soitin päiväkotiin jotka tulivat ovelle lapsia vastaan.
Onpa hankala. Luultavasti lastensuojelusossu kirjoittaisi jonkun lapun, että lapsien pitää olla hoidossa. Tyhmää ettei vanhempii luoteta yhtään. Selvitä etukäteen päiväkodin johtajalta mitä todistuksia tarvitset. Siinä vaiheessa he varmaan vastaavat, että ei mitään.
tsemppiä. Olen ollut samassa tilanteessa ja silloin minulle tarjottiin lastenkotia. Sain siirrettyä leikkauksen kesään ja silloin lapset lomalla olleen kaverin hoitoon toiselle paikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan 6 viikkoa oikea käsi kipsattuna ja lapsi oli pph:lla hoidossa tuon ajan normaalisti. Meillä oli normaali noin klo 8-16 hoitoaika.
Ns. tavalliseen päivähoitoon saakin viedä. Vuoropäivähoidossa on kuitenkin eri käytäntö.
Otavyhteyttä kunnan sosiaalitoimeen ja kysy kotiapua. Tosin esim. Alepan tuo kotiin ostoksia