Totaaliyh ja sairasloma. Saanko viedä lapset päiväkotiin?
Eli olen totaaliyh ilman tukiverkkoa. Lapset on vuoropäiväkodissa ja minulle on tulossa leikkaus. Leikkauksen jälkeen en saa nostaa mitään yli 1kg painoista ja muutenkin pitää olla liikkumisen kanssa varovainen. Onko minulla oikeus viedä lapset päiväkotiin sairaslomallani? Siis ihan arki ja aamuaikaan. Ja jos en saa viedä heitä hoitoon niin onko minulla mahdollista saada vapautus maksusta se kuukausi? Onko yksinhuoltajalla mitään mahdollisuuksia saada mitään apua muutenkaan leikkauksen jälkeen? Taitaa tulla myös kaupassakäynti ja muut arjen asiat hetkeksi aika hankalaksi kun ei saa ponnistaa, eikä kyykkiä ja huonolla tuurilla on paljon kipuakin.
Kommentit (61)
Varmista oikeutesi päiväkodin johtajalta tai päivähoidon päättäjiltä.
Totta kai saat! Ei päiväkoti ole työssäolo ehto. Sopimus on laadittu missä sitten määritellään miten kauan saavat olla hoidossa. Muistat vain ilmoittaa hoitopäivät ajoissa.
Joudutko olemaan miten kauan sairaslomalla?pystyisikö esim.naapurit jne auttamaan?tarvitset kuitenkin kotona apua myös kotityöt pyykin pesu jne..jollei niin sinua soittaisin kunnalle,mitä apua on tarjota.
Mulla on usein migreeni ja tosiaan vien lapset hoitoon, ellen ole niin heikossa hapessa etten pysty. Oma näkemys on, että lapset ovat melkein heitteillä kun mun pää on räjähtämispisteessä. En tiedä mitä muutakaan tekisin. Pitäisikö soittaa lastensuojeluun, etten tänään kykene hoitamaan lasta. Luulisi että sairausloman ajaksi voisi sopia päivähoitoajan.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai saat! Ei päiväkoti ole työssäolo ehto. Sopimus on laadittu missä sitten määritellään miten kauan saavat olla hoidossa. Muistat vain ilmoittaa hoitopäivät ajoissa.
Vuoropäiväkodissa ei hoideta virikelapsia, joten työ on ehto. Subjektiivista oikeutta siihen ei ole.
Kysy päiväkodista heidän käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoropäiväkodissa ei hoideta virikelapsia, joten työ on ehto. Subjektiivista oikeutta siihen ei ole.
Kysy päiväkodista heidän käytäntö.
Eihän tässä ole AP työtön tai työttömäksi jäämässä vaan sairaslomalla.
Jos äiti ei kykene olemaan töissä, niin eikö järkikin jo sano ettei lastenhoitokaan ole normaalillla mallilla. Ei se päiväkotitätikään ole silloin töissä. Lapsen etu tässä pitäisi olla ykkösenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi viedä päiväkotiin?
Vuoropäiväkotiin ei yleensä saa viedä kun tasan työaika+työmatkan verran ja sairaslomalla olen kotona, en töissä. Ap
Ainakin Vantaalla tuo sääntö koskee vain vuorohoitoaikoja. Eli mikäli tarvitset hoitoa vain päivähoidon aikana (arkisin klo 6-18 välillä) , ei ole estettä hoidolle. Eri asia sitten, jos tarvitsisit hoitoa myös iltaisin ja viikonloppuisin. Mutta eiköhän tuo selviä siellä päiväkodissa kysymällä.
Vuorohoidossa on eri säännöt kuin tavallisessa päiväkodissa. Sinne ei voi miten sattuu viedä esim. aamulla, kun ei välttämättä ole tarpeeks henkilökuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoropäiväkotiin ei yleensä saa viedä kun tasan työaika+työmatkan verran ja sairaslomalla olen kotona, en töissä. Ap
Kuka sen muka kieltää? Kyllä saa viedä arkisin päivällä kunhan ei ilta-aikaan ja kunhan hoitosopimuksessa oleva aika ei ylity. Etenkin, jos olet sairas, tietenkin viet ja lepäät.
Hmm... Eikö työttömänkin lapsi saa olla 20h vkossa päiväkodissa?
Sinuna kysyisin asiaa kaupungilta/kunnalta ja kertoisen heille tilanteen. Ei ne päivähoitajat voi tehdä omia sääntöjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä te keksitte, että vuoropäiväkotiin ei saisi viedä lasta vanhemman sairauslomalla?
Koska minulle on kiukuteltu kun toin lapset hoitoon sairaslomalla aiemmin. Olin siis varannut lapsille iltavuoron hoitoa ja toin heidät oikeaan aikaan ja sanoin hakevani heidät heti kun olen käynyt röntgenissä ja labrassa. Kiukkuinen lastenhoitaja sanoi että sairaslomalla ei tuoda lapsia hoitoon. Hiukan hankalaa kun ei tosiaan oikein röntgeniin voi ottaa mukaan ja niin pienellä varoitusajalla ei saanut muuta hoitajaa. Lapset oli tunnin hoidossa ja happamat naamat oli kyllä kun hain kotiin. Sen sairasloman aikana oli erittäin hankalaa hoitaa yksin lapsia kotona kun en pystynyt liikkumaan kunnolla. Ap
Olin aikoinaan 6 viikkoa oikea käsi kipsattuna ja lapsi oli pph:lla hoidossa tuon ajan normaalisti. Meillä oli normaali noin klo 8-16 hoitoaika.
Ns. tavalliseen päivähoitoon saakin viedä. Vuoropäivähoidossa on kuitenkin eri käytäntö.
Ei vuoropäiväkoti poista subjektiivista oikeutta päivähoitoon.
Vuoropäiväkodissa luultavasti ne lapset voi viedä siis normaaliin hoitoaikaan, eli välillä 8-16 kuten tavallisessa päiväkodissa. Sairaslomalla ei tietty ole oikeutta vuorohoitoon. Ap:n eka yritys sai kritiikkiä, koska vei lapset sinne iltavuoroon.
Näistä pitää tietty sopia etukäteen päiväkodin johtajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vuorohoidossa on eri säännöt kuin tavallisessa päiväkodissa. Sinne ei voi miten sattuu viedä esim. aamulla, kun ei välttämättä ole tarpeeks henkilökuntaa.
Joo mutta ne hoitopäivät ja ajat ilmoitetaan etukäteen ja sen mukaan voi viedä. Ei ilta tai pyhähoitoon jos on itse kotona mutta päivävuoroon kyllä kunhan on ilmoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorohoidossa katsovat pahalla. Itse olin myös totaaliyh ja töitä kausittain enemmän. Kun töitä oli vähemmän, yksi kaksi vuoroa viikko, kysyin saanko tuoda kerran kaksi kuussa lapsen sinne ja käydä hoitamassa asioita. Omassa ryhmässä oli ihanat hoitajat jotka antoivat luvan kunhan ei puhuta siitä eteenpäin.
Vuorohoitopaikkoja voi joutua jonottamaan pitkään. Siksi eivät pidä että siellä lapsia pidetään turhaan viemässä tilaa. Teillä on tietysti vain tilapäistä tuo joten kannattaa puhua siellä hoitopaikassa.
Ei vuoropäiväkoti poista subjektiivista oikeutta päivähoitoon.
Vuoropäiväkodissa luultavasti ne lapset voi viedä siis normaaliin hoitoaikaan, eli välillä 8-16 kuten tavallisessa päiväkodissa. Sairaslomalla ei tietty ole oikeutta vuorohoitoon. Ap:n eka yritys sai kritiikkiä, koska vei lapset sinne iltavuoroon.
Näistä pitää tietty sopia etukäteen päiväkodin johtajan kanssa.[/quote]
Vein lapset klo 12 ja hain pois ne klo 13 ihan arkipäivänä. Eli 9 tunnin hoitovuorosta lapset käytti iltapäivällä arkipäivänä yhden tunnin ja näin ei silloin ilmeisesti olisi saanut tehdä. Ja se ei ollut yritys viedä hoitoon vaan epätoivoinen keino yrittää itse päästä hoitamaan röntgenkäyntiä. Minulla ei tosiaan ole mitään apua lasten kanssa ja oli niin äkillinen tilanne että en ehtinyt palkata mll lastenhoitajaa.
Nyt tosiaan haluaisin saada vuorohoidosta kokemuksia ennen kun otan yhteyttä päiväkodin johtajaan koska yleensä kaikki mitä kysyy lytätään heti. Sairasloma ja ponnistuskielto on 4 viikkoa.
Jotenkin minusta tuntuu että lopputulos tulee olemaan taas se että yritän pysyä pystyssä niin kauan että saan lapsille mikron kautta ruuat lämpimäksi ja loput ajasta kuuntelen kun lapset kiukuttelee kun en pysty ulkoilemaan heidän kanssa :( Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorohoidossa katsovat pahalla. Itse olin myös totaaliyh ja töitä kausittain enemmän. Kun töitä oli vähemmän, yksi kaksi vuoroa viikko, kysyin saanko tuoda kerran kaksi kuussa lapsen sinne ja käydä hoitamassa asioita. Omassa ryhmässä oli ihanat hoitajat jotka antoivat luvan kunhan ei puhuta siitä eteenpäin.
Ei hoitaja voi antaa lupaa tai evätä sitä. Kaikkea te teettekin kun kysytte lupaa hoitajalta viedä lapsenne omaan hoitopaikkaansa. Totta kai jotkut hölmöt uskovat että se on kiellettyä, kun eihän sitä mahdollisuutta kannata mainostaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen muka kieltää? Kyllä saa viedä arkisin päivällä kunhan ei ilta-aikaan ja kunhan hoitosopimuksessa oleva aika ei ylity. Etenkin, jos olet sairas, tietenkin viet ja lepäät.
Vantaalla ainakin piti viedä toisinaan työvuorolistat näytille, ei vain hoitoaikalomakkeeseen itse kirjoitetut, todistukseksi työajoista ettei lapset ole siellä miten sattuu.
Minun lapset on myös vuoropäiväkodissa. Lapset voi viedä hoitoon arkena klo 9-15.
Jos ovat pois koko kalenterikuukauden, maksat puolet kuukauden hoitomaksusta.