Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisin arvoiltani lähempänä vasemmistoa, mutta..

Vierailija
11.03.2017 |

en vain millään jaksa suurta osaa vasemmistolaisista ihmisistä. Valittavat kapitalisteista ja siitä miten joutuvat asumaan "huonommalla alueella" tietysti yhteiskunnan maksamana. Kaikki on aina yhteiskunnan vika ja vastuuta omasta toiminnasta ei voi ottaa. Lisäksi pakolaisia pitää ottaa paljon, mutta joku muu saa maksaa homman

Miksei meillä ole liberaalia vasemmistopuoluetta, jossa tajutaan, ettei Suomi voi toimia koko maailman sosiaalitoimistona. Kannatetaan mahdollisuuksien tasa-arvoa niin, että opiskelupaikat menevät kyvykkäimmille ja ahkerimmille eikä rikkaimmille. Ollaan suomalaisen asialla, mutta ei vanhoillisia änkyröitä kuten persut

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansallissosialismi toimisi valkoisessa homogeenisessa kulttuurissa. Terveisin kapitalisti josta tulisi välittömästi Kansallissosialisti

Vierailija
22/60 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en vain millään jaksa suurta osaa vasemmistolaisista ihmisistä. Valittavat kapitalisteista ja siitä miten joutuvat asumaan "huonommalla alueella" tietysti yhteiskunnan maksamana. Kaikki on aina yhteiskunnan vika ja vastuuta omasta toiminnasta ei voi ottaa. Lisäksi pakolaisia pitää ottaa paljon, mutta joku muu saa maksaa homman

Miksei meillä ole liberaalia vasemmistopuoluetta, jossa tajutaan, ettei Suomi voi toimia koko maailman sosiaalitoimistona. Kannatetaan mahdollisuuksien tasa-arvoa niin, että opiskelupaikat menevät kyvykkäimmille ja ahkerimmille eikä rikkaimmille. Ollaan suomalaisen asialla, mutta ei vanhoillisia änkyröitä kuten persut

Höh, et sä voi olla vasemmistolainen noilla mielipiteilläsi. Vasemmistolaisuus lähtee jo ajatuksenakin täydestä tasan jakamisesta, eli käytännössä toisten rahojen jakamisesta (vai montako rikasta, kyvykästä tai onnekasta vasemmistolaista olet nähnyt?) sekä täydestä vastuun ottamattomuudesta oman hyvinvointinsa eteen. Kateus on vasemmistolaisuuden liikkeellepaneva voima ja ilman sitä koko aate kuolisi.

Minä en ainakaan tiedä ketään vasemmistolaista, joka olisi vaatinut tasajakoa. Kyse on vain siitä että miten suuriksi erot päästetään. Varallisuus on maailmassa erittäin epätasaisesti jakaantunut ja sillä on vain vähän tekemistä kykyjen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus korreloi äänestysaktiivisuuden kanssa.

Vierailija
24/60 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurimus kirjoitti:

Eräässä suuressa, hyvinkin lähellä sijaitsevassa, maassa vasemmisto suoritti vallankumouksen, tappoi rikkaat riistäjät, otti tuotantokoneiston valtiolle, takasi työpaikan kaikille ja aloitti onnen kasvattamisen ideologian pohjalta. Useita vuosikymmeniä myöhemmin tulokset olivat nähtävissä, yleistä kurjuutta, sananvapauden täydellistä riistoa, tuotannon todellista tehottomuutta, kehityksen täydellistä pysähtymistä muualla kuin sotateollisuudessa, yksilönvapauden riistämistä, pimeitä markkinoita, "oikeinajattelevien" etuisuuksia, suhmurointia, kähmyilyä ja kieroilua.

Samaan aikaan suomen vasemmisto hehkutti tuoti yhteiskuntakokeilua, sulki silmänsä kaikilta epäkohdilta ja yritti saada suomen jopa liitettyä tuohon onnelaan. Onneksi eivät onnistuneet silloin, toivottavasti eivät koskaan, ikinä, saa suomessa niin paljoa valtaa että pääsisivät tuhoamaan tämän maan. Paljon ovat kyllä jo pilanneet, esim kilpailukyvyn.

Eräässä suuressa, hyvin lähellä sijaitsevassa maassa vasemmistolaiset suorittivat vallankumouksen, ottivat tuotantokoneiston valtiolle ja aloittivat onnen kasvattamisen aatteensa pohjalta. Vain muutaman vuosikymmenen päästä tulokset olivat nähtävissä. Maa oli vapautunut irti köyhästä tsaarinvallan aikaisesta feudaalivaltiosta, kestänyt kaksi maailmansotaa, sisällissodan ja diktaattorin puhdistukset, ja noussut maailman toiseksi supervallaksi, käyden muun muassa ensimmäisenä avaruudessa.

Vierailija
25/60 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höh, et sä voi olla vasemmistolainen noilla mielipiteilläsi. Vasemmistolaisuus lähtee jo ajatuksenakin täydestä tasan jakamisesta, eli käytännössä toisten rahojen jakamisesta (vai montako rikasta, kyvykästä tai onnekasta vasemmistolaista olet nähnyt?) sekä täydestä vastuun ottamattomuudesta oman hyvinvointinsa eteen. Kateus on vasemmistolaisuuden liikkeellepaneva voima ja ilman sitä koko aate kuolisi.

Minä en ainakaan tiedä ketään vasemmistolaista, joka olisi vaatinut tasajakoa. Kyse on vain siitä että miten suuriksi erot päästetään. Varallisuus on maailmassa erittäin epätasaisesti jakaantunut ja sillä on vain vähän tekemistä kykyjen kanssa.

Sosialistinen ideologia perustuu yhteisomistukseen. Sitähän se jakamistalous on. Kuitenkin vasemmistolaiset ovat kovimpia pitämään kiinni oikeuksistaan, eduistaan ja omistuksistaan. Oli kyse palkoista, asumisesta ym. Lähinnä vassareita kiinnostaa vain muiden rahat. Ja vassarikermaa kiinnostaa vain muiden rahoilla eläminen.

Vierailija
26/60 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hidän tulisi päästä hallitukseen ja säätämään lakeja. Muutoin mennään tällä: Yrityksen tehtävänä on tehdä mahdollisimman suurta voittoa -> hinta/laatu-suhteen määrää globaali kilpailu.

Vierailija
27/60 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just puhuin mun miehelle aamulla, että ekan kerran jään mitä luultavimmin nukkuvien puolueeseen kunnallisvaaleissa. En vain yksinkertaisesti näe, että kukaan/ mikään puolue voisi ajaa mun asiaani.

Tämä on ärsyttävä piirre Suomessa. Suurin äänestysprosentti on presidentinvaalissa, jolla on vähiten merkitystä ihmisten arkeen ja matalin kunnallisvaaleissa, joka on monin verroin tärkeämpi ihmisten arjen kannalta.

Meritokratia olisi tavoitetila riippumatta vasemmisto-oikeisto luokkittelusta eli kyvykkäimmät valitaan virkoihin taustastaan huolimatta, mutta eihän se näin toimi. Meritokratia loppuu ennen kuin se alkaakaan. Kaikki tietävät, että kesätyöpaikkoihin pääsee suhteilla, joku tekee palveluksen jollekkin. Ja niin eteenpäin, tunnetaan myös nepotismina ja tutummin hyvä veli-järjestelmänä.

Vierailija
28/60 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosialistinen ideologia perustuu yhteisomistukseen. Sitähän se jakamistalous on. Kuitenkin vasemmistolaiset ovat kovimpia pitämään kiinni oikeuksistaan, eduistaan ja omistuksistaan. Oli kyse palkoista, asumisesta ym. Lähinnä vassareita kiinnostaa vain muiden rahat. Ja vassarikermaa kiinnostaa vain muiden rahoilla eläminen.

Ei kiinnosta muiden rahat ja niiden rahoilla eläminen, ja juuri siksi vastustan kapitalismia, joka pakottaa lopputulosten tasa-arvon käyttöön säännöstelemättömänä tuottaessaan varallisuutta ja hyvinvointia vain sille osalle yhteiskuntaa, joka omistaa tuotantovälineet (ja muuta pääomaa). Yhteisomistus takaisi paljon paremmin mahdollisuuksien tasa-arvo ja sen, että rahallinen apu kohdistuisi vain heille, jotka ovat aidosti yhteiskunnan heikko-osaisimpia: vammaiset, sairaat ja vanhukset jotka eivät kykene itse elättämään itseään.

Vierailija
29/60 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurimus kirjoitti:

Eräässä suuressa, hyvinkin lähellä sijaitsevassa, maassa vasemmisto suoritti vallankumouksen, tappoi rikkaat riistäjät, otti tuotantokoneiston valtiolle, takasi työpaikan kaikille ja aloitti onnen kasvattamisen ideologian pohjalta. Useita vuosikymmeniä myöhemmin tulokset olivat nähtävissä, yleistä kurjuutta, sananvapauden täydellistä riistoa, tuotannon todellista tehottomuutta, kehityksen täydellistä pysähtymistä muualla kuin sotateollisuudessa, yksilönvapauden riistämistä, pimeitä markkinoita, "oikeinajattelevien" etuisuuksia, suhmurointia, kähmyilyä ja kieroilua.

Samaan aikaan suomen vasemmisto hehkutti tuoti yhteiskuntakokeilua, sulki silmänsä kaikilta epäkohdilta ja yritti saada suomen jopa liitettyä tuohon onnelaan. Onneksi eivät onnistuneet silloin, toivottavasti eivät koskaan, ikinä, saa suomessa niin paljoa valtaa että pääsisivät tuhoamaan tämän maan. Paljon ovat kyllä jo pilanneet, esim kilpailukyvyn.

Neuvostoliitossa puolueen valta oli tärkeämpää kuin aate. Valta ei ollut kansalla eikä proleariaatilla vaan puolueella. En pidä sitä kovin vasemmistolaisena.

Kommunistit eivät ole Suomessa olleet koko vasemmisto, ja kommunistitkin jakaantuivat kahteen osaan joista vain taistolaiset suhtautuivat Neuvostoliittoon kritiikittömästi. Kuitenkin suurin osa puoluekentästä myötäili Neuvostoliittoa Kekkosen aikana koska sitä vaadittiin silloin.

Nykyvasemmisto on jo vuosikymmeniä kannattanut enimmäkseen markkinataloutta ja hyvinvointivaltiota.

Vierailija
30/60 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurimus kirjoitti:

Eräässä suuressa, hyvin lähellä sijaitsevassa maassa vasemmistolaiset suorittivat vallankumouksen, ottivat tuotantokoneiston valtiolle ja aloittivat onnen kasvattamisen aatteensa pohjalta. Vain muutaman vuosikymmenen päästä tulokset olivat nähtävissä. Maa oli vapautunut irti köyhästä tsaarinvallan aikaisesta feudaalivaltiosta, kestänyt kaksi maailmansotaa, sisällissodan ja diktaattorin puhdistukset, ja noussut maailman toiseksi supervallaksi, käyden muun muassa ensimmäisenä avaruudessa.

Ihana valtio oli Neuvostoliitto, harmi että hajosi. Onneksi kuitenkin Putin vallassa, toivo neuvostomahdin uudesta vielä uljaammasta noususta maailman ykköseksi elää.

Vierailija
31/60 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani vasemmistolaiset ovat varakkaita ja asuvat kaupungin keskustassa. Täällä huonomaineisessa lähiössä en tiedä yhtään vasemmistolaista.

Vierailija
32/60 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin harmittaa. Suomessa ei ole puoluetta joka ajaisi rivityöntekijän etuja. Vasemmisto ajaa tukia saavien etuja, oikeisto ajaa omistajien etuja. Molemmat haluavat tuoda maahanmuuttajia roppakaupalla maahan, toinen ideologian takia, toinen stragisista syistä (uusi alaluokka & hyvinvointiyhteiskunnan nopeampi romutus).

Persut olisivat voineet olla se, mutta mitään eivät saaneet aikaiseksi vaikka hallitukseenkin pääsivät.

Hyvin muotoiltu, haluaisin triplatykätä tätä. Itse olen huonoista vaihtoehdoista valinnut vähiten huonoksi kokoomuksen ja äänestän niiden ma-mu-vastaista ehdokasta.

Vierailija
33/60 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin läpi HS:n vaalikoneen ja huomasin tuloksista mielenkiintoisen seikan: verrattuna mun vastauksiin, Vihreät, joita olen joskus ennen äänestänyt, ovat siirtyneet huomattavan oikeistolaisksi arvoiltaan.

Olenkin huomannut tämän asennemuutoksen varsinkin Helsingin kunnallispolitikassa ja olin jo viimeksi äänestänyt vasemmistoliittoa. Nyt heidänkin ajatuksensa ovat lähenneet keskustaa, joten vaalikone suositteli mulle kommareita.

Ja mun mielipiteet ovat lopultakin aika maltilliset mutta korostin vastauksissani nimenomaan tasa-arvoa, sitä että kaikista helsinkiläisistä pidetään yhtä lailla huolta (päiväkodit, terveydenhuolto), ja etteivät yksityiset yritykset pääse hyötymään kunnan veronmaksajien kustannuksella (liika yksityistäminen) ja että kaupungin julkinen liikenne säilyy ja että ympäristöarvotkin otetaan huomioon.

Aika yllättävää, että vain kommarit ja Vasemmistoliitto puolustavat enää noita mielestäni itsestäänselviä arvoja. Toinen ylläri oli se ettei ympäristöstäkin huoltaa kantaa vain Kommarit ja Vasemmistoliitto.

Kyselyssä ei kysytty mun mielestä mitään sellaista, jossa poliittiset ääripäät olisivat tulleet esiin vaan aika peruskauraa udeltiin. Lisäksin vastasin itse useisiin kysymksiin "osittain samaa/eri mieltä".

Helsingin suhteen ei kommarien esiiintulo ollut aivan ylläri koska olen viime aikoina seurannut faktoja eli sitä miten kunnanvaltuusto toimii. Heka-selkkauksessa tuli Vihreiden anti-demokraattinen linja selvästi esiin ja mielenkiintoista oli se, että asiasta vaiettiin muussa mediassa pitkään, ainoastaan kommarit nostivat väärinkäytökset esiin lehdessään ja sitten HS kai plokkasi jutun sieltä. Sekin on tuntunut käsittämättömältä, että Guggenheim-pelleilyn on annettu pyöriä valtuuston pöydällä useaan kertaan. Helsingin kaavoituksessa tapahtuneesta kaupunkilaisten valitusten ylikävelemisestä ei ole oikein kirjoitettu missään muualla isossa mediassa tai otettu esiin valtuuttettujen toimesta kuin taas kommarien lehdessä.

Monien käsitykset vasemmistolaisista tuntuvat olevan siis virheellisiä, koska mun silmissä aika monet isommat puolueet ovat täysin myyneet moraalinsa ja arvonsa päästessään valtaan.

Vierailija
34/60 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just puhuin mun miehelle aamulla, että ekan kerran jään mitä luultavimmin nukkuvien puolueeseen kunnallisvaaleissa. En vain yksinkertaisesti näe, että kukaan/ mikään puolue voisi ajaa mun asiaani.

Olen työssäkäyvä, melko matalapalkkainen, perheellinen nainen, joka toivoisi, että Suomi olisi tulevaisuudessakin kehittynyt, turvallinen ja itsenäinen maa, jossa suomalaisten olisi hyvä elää. Integroitumaan pyrkivät, työssäkäyvät tai opiskelevat maa-han-muut-ta-jat on täysin ok, muita en tänne haluaisi. Velkaa ei ole syytä ottaa loputtomiin, vaan Suomen olisi päästävä takaisin jaloilleen ja vienti saatava vetämään ilman, että työntekijöistä revitään kaikki mehut irti.

Tällä hetkellä en näe, että kukaan ajaisi minun kaltaisteni asiaa.

Tätähän 90% kansasta oikeasti haluaa. Antakaa ajatuksen upota. Mutta se ei nyt vain käy. Joskus mietin, että asiat olisivat paremmin, jos sinne ei olisi vaikka kolmeenkymmeneen vuoteen valittu yhtään ketään.

Vierailija
35/60 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ärsyttävä piirre Suomessa. Suurin äänestysprosentti on presidentinvaalissa, jolla on vähiten merkitystä ihmisten arkeen ja matalin kunnallisvaaleissa, joka on monin verroin tärkeämpi ihmisten arjen kannalta. (....)

Piti googlettaa, mikä on meritokratia, koska en ollut termiä ennen kuullut. Sanoin tuon kunnallisvaalit siksi, koska se on seuraavaksi tulossa. Varmaan yhtä ymmälläni tulen olemaan muissakin vaaleissa. Sen sijaan pressanvaaleissa on helpompi äänestää, koska siellä äänestän lähinnä henkilöä sen mukaan, olisiko hän mielestäni presidentiksi sopiva. Silloin ei puolueella ole juurikaan merkitystä.

Mitä enemmän vaaleilla on merkitystä nimenomaan kansalaisten hyvinvoinnille, sitä vaikeampi on äänestää, koska pitäisi löytyä juuri se sopivin ja mieluisin ehdokas eikä jotain sinne päin. Jos/kun en sellaista löydä, en äänestä. Aina ennen olen äänestänyt, mutta nyt meno on mennyt niin älyttömäksi, etten ehkä enää kykene.

Vierailija
36/60 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että varteenotettava äänestäjä on niin sekaisin itsensäkin kanssa että olisi melko helppo saalis.

Vierailija
37/60 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppohan sitä kokoomusta on äänestää, jos sattuu asumaan Eirassa ja on korkeastikoulutettu ja hyväpalkkainen. Kokoomus ajaa erittäin hyvin toimeentulevien etuja nyt ja tulevaisuudessa.

Vierailija
38/60 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein yhden lehden vaalikonetta ja sain arvioksi omasta arvomaailmastani että vasemmistoliberaali ja aivan siellä kulmassa eli kaukana keskiosasta. Kuitenkin kaikki ehdokkaat joita minulle ehdotettiin olivat kokoomusta, rkp:ta tai persuja. AIka pitkään sai rullata että rupesi löytymään demari tai vasemmistoehdokkaita.

Joko vaalikone oli pielessä tai sitten suomalainen niinsanottu oikeistokin on äärimmäisen vasemmistolaista :D

Vierailija
39/60 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talouspolitiikkaa ajattelee vasemmisto-oikeisto-akselilla niin minusta on selkeää että asteikon molemmissa ääripäissä ajetaan politiikkaa joka lähinnä jakaa kakkua uusiksi, muttei kasvata tai jopa pienentää sitä. Pidemmällä aikavälillä tuo on tietysti kestämätöntä. Kokonaistaloudellisesti optimaalinen tilanne on jossain siinä välillä, mutta viimeisen 30 vuoden aikana ollaan ilmeisesti oltu aavistuksen liian oikealla koska esim. OECD on arvioinut että 1985-2005 välillä lähinnä 90-luvun alun laman aikana tehtyjen päätösten takia suurentuneet tuloerot söivät samalla aikavälillä jopa 20% Suomen talouskasvusta. 

Pitkällä aikavälillä pitäisi pyrkiä tilanteeseen jossa kokonaistalouden kasvu maksimoidaan, koska se tuottaisi lisää hyvinvointia kaikille eikä siihen päästä sen kummemmin pelkästään oikeiston kuin pelkästään vasemmistonkaan lääkkeillä.  Valitettavasti vaalikauden mittaiset tavoitteet politiikassa suosivat populismia ja lyhytnäköistä politiikkaa. Sama kehityksen jarru on huomattavissa toki myös yksityisellä puolella esimerkiksi johdon palkkiojärjestelmissä jotka suosivat pikavoittoja pitkäjänteisen kehityksen sijaan.

Vierailija
40/60 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppohan sitä kokoomusta on äänestää, jos sattuu asumaan Eirassa ja on korkeastikoulutettu ja hyväpalkkainen. Kokoomus ajaa erittäin hyvin toimeentulevien etuja nyt ja tulevaisuudessa.

No ihan perustavanlaatuisista epäkohdista tulisi minusta lähteä liikkeelle. Siis vasureiden.