Kuinka vanha lapsen pitää olla, että hänet voi jättää tunniksi yksin kotiin?
Täällä kun tuntuu mielipiteet asian suhteen kovin vaihtelevia olevan. Ja laajalla skaalalla. Otetaan selvää!
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kunnan ohjeistus:
0-7v ei koskaan yksin
8-9 v lyhyitä aikoja päiväsaikaan
10-11v tunti pari päiväsaikaan
12-16 vapaammin, mutta ei yön yli
16-17 max 2 yötä yksinNämä kaikki lapsen henkilökohtainen kehitys huomioon ottaen.
Siis jotkut 16 kesäset jo muuttaa omaan kämppään opiskeleen, vieraalle paikkakunnalle. Ihan höpöhöpöä ja ylisuojelua.
Miksi pitää sekottaa lappalaiset jokapaikkaan?
Mikä on lappalainen?
Suomessa sitä lainsäädäntöön kirjattu, mutta monessa muussa on ja se on 12v.
Mä muutin kotoa 16-vuotiaana. Enköhän mä ole ollut 15-vuotiaana jo yötä yksin. En edes muista. Mulla oli myös avomies jonka kanssa oli seksiä öisin. Minkä kunnan ohje toi oikein on? Mitä pelottavaa yksin olemisessa voi olla teinille? Kyllä nyt 13-vuotiaan vähintään täytyy osata olla yksin yön yli.
6-vuotias on saanut olla nyt pari kertaa yksin. Täyttää tänä vuonna 7 ja aloittaa koulun syksyllä, eli joutuu olemaan pitempäänkin yksin niin saa nyt jäädä kauppareissuiksi yms kotiin, että tottuu.
Meillä nelivuotias tyttö oikein pyytämällä pyytää, että saisi jäädä kauppareissun ajaksi yksin kotiin. Ja haluaisi kävellä ihan yksin ja itsenäisesti päiväkodilta kotiin. No jälkimmäiseen en ole suostunut, kun kuitenkin ihan isohkoja teitä pitää siellä ylitellä, mutta olen antanut tytön olla kotona, kun olen hakenut jonkun puuttuvan maitopurkin tms. lähikaupasta. Aikaa on mennyt ehkä 10 minuuttia, mutta ylpeänä hän tulee aina kertomaan, miten hienosti yksinolo on mennyt. Ei vaikuta kovin traumaattiselta...
Vierailija kirjoitti:
Koska silloin pitäisi myös Suomen työkulttuuria muuttaa niin että vanhemmat voisivat olla lasten kanssa. Mutta silloin ei revittäisi kaikista maksimaalista tuottoa irti.
Vierailija kirjoitti:
Yksi lain kuollut kirjain. Englannissa ollessani huomasin, ettei sitä kukaan noudattanut. Oli kyse sitten ns. hyvistä tai huonoista perheistä.
Hyvissä paapottiin kyllä pidemmälle kuin täällä. Esim. ulkona liikkumista rajoitettiin hyvin tarkasti ainakin kymmeneen ikävuoteen. Meillähän on tuiki tavallista, että jo ekaluokkalaiset kulkevat itsenäisesti kouluun.
Mutta siellä onkin huonomman terveydenhoidon tason takia vapaana hulluja tappaja-pedoja ihan toisella tavalla kuin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0-7v ei koskaan yksin
16-17 max 2 yötä yksinNämä kaikki lapsen henkilökohtainen kehitys huomioon ottaen.
Tää on kyllä aika peruspätevä ja järkevä ohje. Itse kannatan tätä, lapsen näkökulmasta varmaan juurikin näin.
Heh, tuleeko 17-vuotiaalta pissat sänkyyn kolmantena yönä? Naurettavaa, etteikö lähes aikuinen voisi olla omillaan täysin rajattomasti.
Monet asuvatkin jo muualla kuin kotonaan.
No ainakin lapsi ja nuori josta on huolehdittu ja saanut kokea riittävää huolenpitoa, sekä rakkautta sen huolenpidon muodossa on empaattisempi kuin sinä.
Ja en kyllä haluaisi että 17v nuoreni olisi yksin kotona sitä muutamaa yötä pidempää aikaa. En myöskään haluaisi hänen muuttavan tuon ikäisenä yksin asumaankaan. Kyllä hän ehtii vielä aikuistua, vaikka ei niin paljoa vietäkään aikaa yksin tuohon ikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0-7v ei koskaan yksin
Tää on kyllä aika peruspätevä ja järkevä ohje. Itse kannatan tätä, lapsen näkökulmasta varmaan juurikin näin.
Heh, tuleeko 17-vuotiaalta pissat sänkyyn kolmantena yönä? Naurettavaa, etteikö lähes aikuinen voisi olla omillaan täysin rajattomasti.
No ainakin lapsi ja nuori josta on huolehdittu ja saanut kokea riittävää huolenpitoa, sekä rakkautta sen huolenpidon muodossa on empaattisempi kuin sinä.
Ja en kyllä haluaisi että 17v nuoreni olisi yksin kotona sitä muutamaa yötä pidempää aikaa. En myöskään haluaisi hänen muuttavan tuon ikäisenä yksin asumaankaan. Kyllä hän ehtii vielä aikuistua, vaikka ei niin paljoa vietäkään aikaa yksin tuohon ikään.
Opiskelupaikka valitaan sen mukaan missä vanhemmat asuu vai muutatko itse mukana?
MLL suosittelee, ettei alle 12v vuotiasta jätettäisi yksin, viittaa englantilaiseen sopimukseen, joka monessa maassa käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0-7v ei koskaan yksin
Mikä kommenttissani oli epäempaattista?
Päinvastoin koen suurta empatiaa niitä nuoria kohtaan, joiden vanhemmat rajoittavat omien epärealististen pelkojensa takia nuoren vapautta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki aikuisena ahdistuneet ja syrjäytyneet ihmiset on jätetty liian varhain turhan pitkäksi aikaa yksin. Vaikka tuntuu, että lapsi pärjää yksin, alkaa turvattomuuden tunne ja oireilu paljon myöhemmin.
Miettikää tarkkaan, kuinka pienen jätätte yksin selviytymään. Vaikka itse viihdyitte jo varhaisessa vaiheessa yksin, se ei tarkoita, että lapsenne kokee samoin.
Olen aikuinen, ahdistunut ja aiempi syrjäytynyt (nyt jo päässyt takaisin työelämään ja sosiaalinen elämäkin pikkuhiljaa aluillaan). Taisin ensimmäistä kertaa olla yksin vasta kuudennella luokalla, koska äitini oli kotiäiti ja isoveljiä ja -siskoja on useampi.
Vierailija kirjoitti:
Eskarilainen on meillä iltapäivät yksin. Ja hyvin on mennyt.
Kuinka pitkä tämä iltapäivä on?
Vaikka pidän näitä "16-vuotias ei voi olla yksin hetkeäkään" -juttuja järjettöminä, tuntuu tuo vähän hurjalta säännöllisenä järjestelynä.
Miksei eskarilaisenne ole kokopäivähoidossa, jos teillä ei ole ketään kotona?
Itseni jätettiin seitsämän vuotiaana ja alle yksin kotiin ja se oli kamala paikka,
varsinkin silloin kun molemat vanhemmat painoi ylkkyä niin usean tunnin yksinolot traumatisoivat.
Ala-asteen alkaessa ei kukaan kysynyt, mutta välillä aika ennen kun vanhemmat tulivat (kolme tuntia)
oli tuskaisen pitkä. Eli lyhyesti vastatttuna se riippuu täysin lapsesta ja lapsen kehitystasosta, sekä persoonasta. Joku toinen voi pärjätä hyvin siin missä minä en pärjännyt,kysyisin iana itseltäni miksi lapsen pitää olla yksin mikä juttuni on niin tärkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0-7v ei koskaan yksin
Tottakai sitä mussukkaa voi paapoa ja antaa asua nelikymppiseksi kellarissa, missä siten syö pakastepizzaa kun ei ikinä oppinut ruokaa tekemään.
Juuri eilen täällä oli piiiiitkä ketju, jossa mammojen mielestä 13-vuotiaalta ei saanut vaatia edes roskapussin viemistä, saati pienemmän sisaruksen vahtimista kahden tunnin ajan, koska se 13-vuotiaskaan ei voi olla hetkeäkään yksin ilman vanhempaa.
Taitaa olla ihan av-mamman oma ohjeistus tuo.
Erityisesti mietityttää toi ikähaarukka 12-16 vuotiaat. 12-vuotias on 5./6. luokkalainen, 16-vuotias usein jo lukiossa/ammattikoulussa. Hänellä on ollut halutessaan mopokortti jo vuoden ja saa ihan yhteiskunnan normienkin mukaan siis kulkea joskus jossain yksin. Jos murhaa kaverinsa, on siitä rikosoikeudellisessa vastuussa ja joutuu vankilaan, on vastuussa monesta muustakin asiasta, mm. vahingonkorvausasioissa.
Jopa ihan ekaluokkalaiset kulkevat täällä bussilla kouluun, ihan kaupungin maksamalla bussilipulla. Jos siis haluttu koulu ei ole lähikoulu (esim. enkkuluokat, ruotsinkielinen opetus jne.)
Marja-Leena kirjoitti:
Itseni jätettiin seitsämän vuotiaana ja alle yksin kotiin ja se oli kamala paikka,
varsinkin silloin kun molemat vanhemmat painoi ylkkyä niin usean tunnin yksinolot traumatisoivat.
Ala-asteen alkaessa ei kukaan kysynyt, mutta välillä aika ennen kun vanhemmat tulivat (kolme tuntia)
oli tuskaisen pitkä. Eli lyhyesti vastatttuna se riippuu täysin lapsesta ja lapsen kehitystasosta, sekä persoonasta. Joku toinen voi pärjätä hyvin siin missä minä en pärjännyt,kysyisin iana itseltäni miksi lapsen pitää olla yksin mikä juttuni on niin tärkeä?
Muistathan kysyä myös lapselta? Kun kaikki eivät ole kuten sinä. Monet myös nauttivat yksinolemisesta. Mutta kuten sanoit, persoonakohtaista. Mutta on tärkeää antaa myös tilaa sille lapselle, jos hän kokee sen mukavaksi. Jos pelottaa, niin tietenkin pitää järjestää asiat niin, ettei pelota. Ja siis ekalla kerralla voi jännittää ja pelottaakin, mutta jos se jatkuu viikosta toiseen, niin vanhemman on tietenkin reagoitava. Silloin juuri se kyseinen lapsi ei ole valmis olemaan yksin.
Ehkä siinä vaiheessa, kun lapsi saa vaivattomasti lukitun ulko-oven auki ja tietysti kaikki turvatoimet on käyty läpi.
Ja alle 12v ei pitäisi käyttää mitään sähkölaitetta ja vaarallisimmat ovat mikro ja liesi, josta suurin osa tulipaloista saa alkunsa.
Ja usein alle 12v. ei pysty hälytystilanteessa kertomaan tarvittavia tietoja, jotta apu tulisi nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eskarilainen on meillä iltapäivät yksin. Ja hyvin on mennyt.
Kuinka pitkä tämä iltapäivä on?
Vaikka pidän näitä "16-vuotias ei voi olla yksin hetkeäkään" -juttuja järjettöminä, tuntuu tuo vähän hurjalta säännöllisenä järjestelynä.
Miksei eskarilaisenne ole kokopäivähoidossa, jos teillä ei ole ketään kotona?
Normaalisti 2,5h -> 4,5h. Sitten on päiviä jolloin on joku kotona. Ei ollut varaa hoitoon eikä halujakaan.
Ikävät asiat voi tulla yllättäen.
Vastahan uutisissa kerrottiin, kuinka 10v. tyttö teki välipalaa koulun jälkeen ja leipäpaahtimesta syttyi tulipalo.
Hätääntyneenä itse yritti ensin sammuttaa ja onneksi palokunta lopulta tuli paikalle ja säästyttiin suuremmilta vahingoilta.
Mikä helkutin "kunnan ohjeistus"?
Jos näin, niin onpa harvinaisen idioottimainen listaus. Miten 12- ja 16-vuotiaat voidaan mitenkään rinnastaa tässä asiassa. Toinen on lapsi ja toinen jo lähes aikuinen, jolla on esim. rikosoikeudellinen vastuu, oikeus tehdä työsopimus jne. Tervepäinen 16-vuotias toimii jo kuten aikuinen.
Onko kunta Porvoo vai Hölmölä?