Miten toimisit, jos joutuisit autolla vedenvaraan?
Kuvitellaan, että esimerkiksi putoaisit auton kanssa jäihin tai syöksyisit sillalta veteen. Miten toimisit?
Kommentit (23)
Todennäköisesti pyrkisin autosta ulos.
Varmaan ainakin laittaisin jäähyväis päivityksen kavereilleni Facebookiin ja ehkä soittaisin jollekulle kun vielä elän. Eihän siinä pysty mitään tekemään kun ovia ei saa auki vedenpaineen takia, ikkunat saisi tietysti jos sähköjärjestelmä vielä toimii mutta sitten vesi tulvisi sisään enkä pääsisi mitenkään pois sieltä. Inhottava tilanne.
Ikkuna auki niin pian kuin mahdollista, että auto täyttyy vedestä. Tällöin oven saa auki, kun paine lakkaa vaikuttamasta. Ja sitten ovi auki ja ulos autosta, kohti pintaa.
Minä en milloinkaan mene jäille millään pelillä, en edes kävellen.
Jos joku sekopääpaska kiilaisi minut sillalta jorpakkoon, varmaan yrittäisin avata ikkunaa tai ovea olettaen, etten törmäyksessä veteen olisi menettänyt tajuntaani. Minulla on kuskin puolen ovilokerossa turvavyöleikkuri mutta olen kyllä harkinnut ostaa sellaisen ikkunanrikkojankin.
Im seiling.... im seiling laulaisin Rod Stewarttia.
Odottaisin, että auto on melkein täynnä vettä, jonka jälkeen keuhkot täyteen happea ja pven pitäisi aueta kun paine on tasan ulkopuolella ja sisällä. Sit vaan äkkiä pintaan.
Heti ikkuna auki jotta ehtii avata kun auton sähköt toimii, samalla turvavyö irti ja ikkunasta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Im seiling.... im seiling laulaisin Rod Stewarttia.
Antakkee antteeexx Sailing se on eikä seiling sorrryyyyy!!!!
Auto taitaa painua keula edellä, joten pyrkisin lyömään takalasin mäsäksi.
Vierailija kirjoitti:
Odottaisin, että auto on melkein täynnä vettä, jonka jälkeen keuhkot täyteen happea ja pven pitäisi aueta kun paine on tasan ulkopuolella ja sisällä. Sit vaan äkkiä pintaan.
Pohjassa voi olla kiviä yms. ei se ovi välttämättä kyllä aukea koska edessä voi olla jotain. Sähköt tuskin enää toimii pohjassa, joten nykyautoista ei myöskään saa ikkunaa auki. Itse yrittäisin ehtiä avata ikkunan ennen kuin sähköt menee.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa ikkunaa rikki ilman työkalua.
Huutaisin voi luoja ota minut jo pois tääältääää!!! grrrrrr!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä sen teksisit?
Mistä tiedätte, mihin suuntaan lähdette uimaan, jos pääsette autosta ulos? Voisin kuvitella, että saattaa olla vaikeaa hahmottaa miss suunnassa on pinta, jos auto on mennyt ympäri, on pimeää eikä pohjaa ole vielä saavutettu. Ilmakupliakaan ei varmaan näe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä sen teksisit?
Kyllähän tämä kieltämättä pistää miettimään. Uusimmissa autoissa on vielä sellainen elektroninen turvajärjestelmä, että kun lähdet ajamaan, niin ovet lukittuvat.
Ottaisin Sannin C-kasetin pesästä, avaisin ikunan ja uisin pintaan.
Minulla on vasara ovilokerossa. Se on itse asiassa sitä varten, että voin nakata auton alle vahingossa jäävät elukat hengiltä (olen traumatisoitunut yhdestä kituvasta jäniksestä), mutta kyllä sillä ikkunakin rikki menee.
Mulla on aurinkolasikotelossa (?) siinä taustapeilin kohdalla kääntöveitsi, jossa on myös turvavyöleikkuri ja ikkunansärkijä. Turvavyön pitäisi saada auki automaattisesti, jos ei niin käyttäisin leikkuria.
Sitten iskisin ikkunasärkijällä sivuikkunan rikki.
Ja koska autonikkunat koostuvat kahdesta lasista, joiden välissä on muovikalvo, niin ehkä aloittaisin reunoista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vasara ovilokerossa. Se on itse asiassa sitä varten, että voin nakata auton alle vahingossa jäävät elukat hengiltä (olen traumatisoitunut yhdestä kituvasta jäniksestä), mutta kyllä sillä ikkunakin rikki menee.
Lethermann tai joku muu yleishyödyllinen työkalu olisi melko hyvä lompakon, kännykän ja avaimien jatkoksi.
Kytkisin varmaan itteni turvavöihin. Emmä tiiä.