Koululaisen myöhästely - miten vakava juttu?
Mitä mieltä? meillä lapsi 12 v. on aika usein muutaman minuutin myöhässä koulusta. Muuten koulu menee hyvin, lapsi on iloinen ja huoleton jne. Kuraattori oli hakenut luokasta juttuhetkeen ja puhutellut asiasta ja sanonut että heillä on velvollisuus ilmoittaa lastensuojeluun jos vielä tulee myöhästymisiä. !!??
Eikö tällaiseen pitäisi reagoida antamalla jälki-istuntoa ennemmin? Ei kai lapsen hyvinvointi voi olla niin pahasti pielessä jos on vain laiska katsomaan kelloa?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä valmistaudutaan sitten pahempin ongelmiin murrosiässä.
Mitä tarkoitat tällä? Onko myöhästelystä joku suora putki päihteisiin tms?
Sillä ettei kykene noudattamaan sääntöjä lapsena on suora putki siihen että häiriköi myös murrosikäisenä.
No siinähän se, että tämä on ainoa "käytösongelma" joka hänellä on. On niin kiltti ja tunnollinen kuin olla voi muuten mutta aina ollut huono kellon kanssa.
Taitaa olla tyypillinen vanhempi, joka väittää "ettei meidän poika". Kieltää kaiken kunnes todistetaan pitävästi että lapsi on jotain luvatonta tehnyt.
Eli voi olla että lapsella on muutakin häiriökäytöstä jota vanhemmat eivät suostu tunnustamaan. Myöhästely on sellainen asia joka on helppo todistaa. Helpompi kuin esim. Oudot katseet, halveksuva ääntely (esim kun joku vastaa väärin), on aina paikalla kun jotain outoa tapahtuu mutta vaikea yksilöidä mitä teki mutta ihan joka tapauksessa on paikalla.
Mun veljeni myöhästeli yläasteella. Sitten äitini keksi anoppinsa kanssa idean, että eläkkeellä oleva anoppi rupesi saattamaan pojan kouluun. Mummo on vielä sen verran kiero vanha nainen, että se saattoi lähteä ns. navettatakissa viemään veljeä kouluun, vaikka muuten oli tarkka tyylistään.
Silloin ei naurattanut veljeä yhtään, mutta voi luoja että tälle on naurettu nyt yli 20 vuotta sen jälkeen. Ei tarvinnut monta kertaa tuota tehdä, kunnes viesti meni perille. Veljen ka erit nauroivat ihan kippurassa ja mummo oli niiden mielestä hillitön. Veljeä hävetti. Mitä lie teinin uhmaa. Ihan fiksu tuli veljestä ja mummo ja äiti vieläkin aika lyömätön yhdistelmä. Isä vain etäältä katselee ja nauraa partaansa.
Vierailija kirjoitti:
Ajan hallinta on vaikeaa. Pitäisi osata arvioida minuutilleen miten paljon aikaa menee pitkään sarjaan asioita. Ja sitten se pitäisi hallita vielä lapsena. Myös aamulla herääminen ja nopea käyntiinlähtö on vaikeaa. Se ei ole henkilökohtaista vittuilua teille jos joku ei ole minuutilleen oikeaan aikaan paikalla. Kaiken huippu on jos vielä aletaan diagnosoida jotain tarkkaavaisuushäiriöitä sen takia ja määrätä huumausaineeksi luokiteltuja lääkkeitä. Suurimmassa osassa maailman kulttuureja ei olla ihan niin tarkkoja.
Helpompi lapsen ja vanhempien on kestää se diagnoosi ja lääkitys, kuin sitä syyllistämistä ja kiusaamista mitä joiltain ihmisiltä tulee. Ymmärtämättömät ja mustavalkoisen ihmiset luulevat lapsemme haluavan tahallaan varastaa heidän aikaansa ja olevan ylimielinen ja piittaamaton. Todellisuus vaan on täysin toinen, ja lapsella on entistä vaikeampaa mennä kouluun kuuntelemaan tuomitsemista.
T.tarkkaavaisuushäiriöisen äiti
Meidän muuten kaikin puolin kunnollinen tyttö myöhästeli ysillä ihan kroonisesti. Melkein joka aamu oli Wilmassa merkintä, montako minuuttia on myöhästynyt. Yleensä ne myöhästymiset olivat vain muutamia minuutteja, mutta joskus kymmenenkin. Kyllä minua hävetti ja teki mieli kirjoittaa opettajille anteeksipyyntöjä. Tyttö itse suhtautui asiaan vähän vähättelevästi. Sanoi, että monet muutkin myöhästyvät ja ettei sillä ole väliä. Tuo minua eniten huolestutti, tuo asenne! Miehessäni on tuota samaa, kokee olevansa jotenkin vähän parempi kuin muut, ei haittaa jos hän tulee vähän myöhässä ja liikenteessäkin käyttäytyy kuin maailman omistaja. En yrityksistäni huolimatta saanut tytölle menemään kalloon, että tämä ei ole ok ja tämä on epäkunnioittavaa opettajaa kohtaan. Luokanvalvojaltakin yritin kysyä, eikö tytölle voisi antaa jälki-istuntoa tai jotain, mutta ei tullut apua siltäkään suunnalta.
Sitten lukioon tyttö meni sellaiseen paikkaan, missä asutaan koulun asuntolassa ja koulu alkaa vasta yhdeksältä. Tämä ei ollut tietenkään ainoa syy kyseisen opinajon valintaan, mutta kyllä se tytölle oli iso plussa, kun jo useamman vuoden ajan oli joka aamu mennyt kahdeksaksi.
Tärkeäähän se on, tilaanteessa kuin tilanteessa...
Mutta sillä ei niin väliä jos joku oppilas työntää toisen oppilaan pään wc pyttyyn, tai ampuu kuulapyssyllä päähän. Lasten leikkiähän se on...mutta minuutin jos myöhästyt niin olet häirikkö.
Huom. Itse olen se joka tulee ennemmin tapaamisiin liian aikaisin kun myöhemmin.
Katselen vain ulkopuolisena kuinka suomalaiset itse tekevät suomalaisten elämästä täällä ahdidtunutta epäonnelaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä? meillä lapsi 12 v. on aika usein muutaman minuutin myöhässä koulusta. Muuten koulu menee hyvin, lapsi on iloinen ja huoleton jne. Kuraattori oli hakenut luokasta juttuhetkeen ja puhutellut asiasta ja sanonut että heillä on velvollisuus ilmoittaa lastensuojeluun jos vielä tulee myöhästymisiä. !!??
Eikö tällaiseen pitäisi reagoida antamalla jälki-istuntoa ennemmin? Ei kai lapsen hyvinvointi voi olla niin pahasti pielessä jos on vain laiska katsomaan kelloa?
Oletko sinä itse sitä mieltä että on ok mennä kokoukseen muutama minuutti myöhässä?Ettei se haittaa niitä muita jos teet sitä toistuvasti?
Kyllä se on niin että on opittava menemään ajoissa kouluun jotta sisäistää sen että sovittuna aikana on oltava sovitussa ja paikassa, sekä sen että myöhästymällä keskeyttää jo alkaneen tunnin ja häiritsee kaikkia muita.
Sori, ei tipu sympatiaa. Opeta se muksus heräämään ajoissa. Se on sinun tehtäväsi, ei koulun.
A) herää epäilys että tässä on muutakin on myöhästely.
B) kai te tajuatte että kaikki myöhästelijät ja muut "pikkuisen" sääntöjä venyttäjät osaltaan aiheuttavat sen kaaoksen? Jokaine joka myöhästyy keskeyttää sen tunnin aloituksen, härdelli käynnistyy uudelleen ja juuri kun sen tunnin saa taas käyntiin, tulee seuraava myöhästelijä...
T. Ope
Ja kun itketään että suomalaiset on pilkunnussijoita niin tiedän useamman maan jossa ei edes pääse kouluun sisään enää jos ei ole ajoissa. Ovet lämähtävät kiinni.
Kertoo älyttömän paljon luuserivanhempiien luuseriasentesta, kun koetaan että pikkumyöhästely on ok ja väitetään ettei sillä olisi mitään mahollisuuksia siihen että lapsi on vanhemmiten vielä pahempi lintsari. Lintsaritaipuvainenhan tuo lapsi selvästi on, viivyttelee selvästi ajoissa lähtöä - eli ihan mahllista että vanhemmiten alkaa jo lintsatakin tosissaan.
Ja samat tyypit sitten itkee kuitenkin että voivoi kun Suomi on paskamaa jossa pitäisi olla tarkkana paikalla sovitusti ja sen säännön noudattaminen tarkoittaa heidän mielestään heti sitä ettei koulukiusaamiseen puututa. Että soimataan toisia kun varoitellaan riskistä että tuollainen alakoululainen voi olla paha lintsari teininä, mutta tokihan he sitten saavat ite tehdä omia johtopäätöksiään ja linjauksia koulukiusaamisen ja aikataulunoudattamisten seurannasta ja siihen puuttumisesta... hohhoijaa.
90 -luvun alkupuolella kun äiti vielä kuskasi kouluun (ekalla) niin jos koulu alkoi yhdeksältä, niin kotoa lähdettiin AINA 8:30. Ikinä en myöhästynyt koulusta. Toki 20 minuuttia aikaisemmin koulun pihalla oli ehkä vähän liioittelua, mutta kun lapsena oppi, niin ei ole aikuisenakaan myöhässä.
Ihan omatoimisesti varhensin myös heräämisaikaa, että ehdin rauhassa syödä ja pukeutua, siinä vaiheessa kun halusi jo vähän "laittautua" kouluun (lue: hiukset nätisti).
Minä ehkä osaan katsella kelloa useammin. Mieheni on AINA myöhässä. Juuri sen "pari minuuttia".
Paljastan tosi kamalan jutun. Olin koulusta myöhässä jatkuvasti alle 10 -vuotiaana. Syy ei ollut se, että olisin lähtenyt liian myöhään koulutaipaleelle. Syy oli se, että jäin matkan varrella ihmettelemään erilaisia asioita enkä tajunnut ajan kulkua.
Taival kulki ensin läpi metsän, jossa tietysti oli ympärivuoden erilaista tutkittavaa. Kun päästiin asutulle alueelle, piti aina vaihtaa pari sanaa ainakin muutaman mummon kanssa ja joskus käydä vielä kaffeella yhden luona.
Kotiinpaluu se vasta kestikin. On kyllä jälkikäteen huvittanut, että miten noin 20 minuutin matkaan saakin käytettyä aamulla tunnin ja palatessa kolme.
Onnistuin usean kertaa myös unohtamaan koko kouluun menon, jos olin aamulla kotona yksin. Oli muuta puuhaa.
Edelleen olen huono tunnistamaan ajan kulkua. Maksan pari tuhatta euroa vuodessa siitä, että joudun ottamaan taksin, kun myöhästyn bussista. En tee tätä tahallani ja aina välillä saan huijattua itseäni säätämällä kellon näyttämään puolta tuntia enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Maksimissaan 5 minuuttia, kun meiltä kouluunkin on juosten pari minuuttia.
Laitat kännykän hälyttämään tai kellon prisemään kun kouluun pitää lähteä.
Opeta pentus käyttämään aikaa järkevästi. Myöhästely ei ole muuta kuin asennevammaa. Siitä voi oppia pois.
Kyllähän lapsen pitää oppia olemaan ajoissa, ei työelämässäkään voi tulla ja mennä miten huvittaa.
Mitä te vanhemmat olette tehneet sen hyväksi, että lapsi olisi ajoissa? Koulusta varmasti on tullut merkintöjä, jos tässä vaiheessa mietitään jo ls-ilmoitusta. Teidän olisi vanhempina ottaa tilanne haltuun siinä vaiheessa, kun niitä toistuvia myöhästymismerkintöjä on tullut.
Koulun tarkoitus on valmentaa ja kasvattaa lapsia tulevaan ja elämään ylipäänsä - ajoissa oleminen on yksi tärkeä taito, joka pitää hallita. Jos lapsi ei sitä hallitse, on se vanhempien vastuulla opettaa se lapselle. Jatkuva myöhässä oleminen kertoo, ettei se myöhästelijä kunnioita ja arvosta toisia ihmisiä.
Näin opettajan näkökulmasta täytyy sanoa, että myöhässä tuleva oppilas häiritsee sekä opettajan että oppilaiden työtä. Se myöhässä tuleva keskeyttää luokkatilanteen ja sotkee kokonaisen luokan oppimistilanteen (ei ehdi ohjeenantoon, ei kuule muita jne.).
Nyt olisi vanhempien syytä ryhdistäytyä ja ymmärtää, että homma ei ole hanskassa. Ja jos se ei ole hanskassa, koulussa herää huoli, josta seuraa ls-ilmoitus, jos vanhemmat eivät tajua vastuutaan vanhempina.
Vierailija kirjoitti:
Paljastan tosi kamalan jutun. Olin koulusta myöhässä jatkuvasti alle 10 -vuotiaana. Syy ei ollut se, että olisin lähtenyt liian myöhään koulutaipaleelle. Syy oli se, että jäin matkan varrella ihmettelemään erilaisia asioita enkä tajunnut ajan kulkua.
Taival kulki ensin läpi metsän, jossa tietysti oli ympärivuoden erilaista tutkittavaa. Kun päästiin asutulle alueelle, piti aina vaihtaa pari sanaa ainakin muutaman mummon kanssa ja joskus käydä vielä kaffeella yhden luona.
Kotiinpaluu se vasta kestikin. On kyllä jälkikäteen huvittanut, että miten noin 20 minuutin matkaan saakin käytettyä aamulla tunnin ja palatessa kolme.
Onnistuin usean kertaa myös unohtamaan koko kouluun menon, jos olin aamulla kotona yksin. Oli muuta puuhaa.
Edelleen olen huono tunnistamaan ajan kulkua. Maksan pari tuhatta euroa vuodessa siitä, että joudun ottamaan taksin, kun myöhästyn bussista. En tee tätä tahallani ja aina välillä saan huijattua itseäni säätämällä kellon näyttämään puolta tuntia enemmän.
Minulla ihan samaa. Edelleen jatkuvasti unohdun ja jumitun kesken toiminnan ja olen kaikkialta aina myöhässä. Minulla on nyt aikuisena todettu dissosiaatiohäiriö, vaikeuksia toiminnanohjauksessa ja ajantajun kanssa. Viisi minuuttia onkin kaksikymmentä tai vaikka puolitoista tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Auts. oma poika myöhästelee. Se alkoi pikku myöhästymisinä, mutta nyt pikkuhiljaa on lisääntynyt. Siitä on tullut jälki-istuntoa, mutta kukaan ei ole uhannut lastensuojelulla. Onhan se myöhästyminen jotain ylimielisyyttä, mutta eipä mitkään rangaistukset auta. Ei koulun eikä omat. Yritä laittaa se poikki nyt ajoissa.
Koulus vika, koulus eka. oho...
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelu kuulostaa jo liioittelulta, mutta kyllä myöhästymiseen on syytä puuttua. Jos myöhästelee jo tuon ikäisenä niin mitä se on aikuisena. Osoittaa vain sen että on välinpitämätön ja se ei ole ikinään hyvä asia.
Lastensuojelu todellakin liioittelua, jos koulu sujuu muuten hyvin, eikä muuten oireile.
Olen itse ollut kouluaikana myöhästelijä, mutta se loppui korkeakouluun päästyä, töihin menin heti kun pääsin, opiskelujen ohella olen tehnyt aina töitä, ja töistä en ole ollut kertaakaan myöhässä.
Tiedän myös pari muuta samanlaista tapausta, osa myöhästelee vieläkin jostain kavereiden tapaamisista. Ja mun lapsi on samanlainen ja kuulostaa, että tästä tulee opettajalle ongelma, vaikka lapsella todistuksessa pitkä rivi kymppejä ja loput ysejä.. koitetaan kuroa kiinni aamuaikatauluja, minä herätän, laitan aamupalat ja patistelen kouluun. Ollaan myös kokeiltu ilman patistelua ja liikaa ohjausta, ei ole vaikutusta. Olis kiva jos jollakin olis keinoja millä saada teini ymmärtämään aikataulujen tärkeyden päälle.
Tokihan koulupäivä pitää kaikkien aloittaa samaan aikaan. Eri asia on joustavat työajat sellaisissa työpaikoissa, joissa tehdään esim. itsenäistä asiantuntijatyötä.
Lapsesi vaikuttaa älykkäältä, joten hän oppii myös olemaan ajoissa paikalla. Järjestä hänelle tehoviikko, jota ennen ensinnäkin keskustelet hänen kanssaan tarkkaan, että jos koulu alkaa klo x, niin kotoa täytyy lähteä viimeistään kello x. Aamun minuutit ovat usein kiireisiä, joten joka hetki pitää olla joku taju siitä paljonko kello on. Sitten vahdit tarkkaan, että tämän tehoviikon aikana hän tosiaan lähtee ajoissa kouluun, ja hänen ajantajunsa paranee. Sopikaa joku kiva asia loppuviikolle mutta ehtona se, että lapsi ei ole myöhästynyt.
Myös aikuisena pitää oppia ajantajuun, vaikka olisi joustavat työajat. Mahdollisesti pitää esim. huomioida bussin/junan/metron aikatalutu tms. On stressaavaa jos aamulla on kauhea hössötys ja kiireentuntu päällä, mutta kun oppii jo nuorena jonkilaisen ajantajun ja ymmärtää kuinka paljon mikäkin aamutoimi vie aikaa, aamutkin ovat mukavampia ja energiaa säästyy tärkeämpiin tehtäviin.