Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koululaisen myöhästely - miten vakava juttu?

Vierailija
10.03.2017 |

Mitä mieltä? meillä lapsi 12 v. on aika usein muutaman minuutin myöhässä koulusta. Muuten koulu menee hyvin, lapsi on iloinen ja huoleton jne. Kuraattori oli hakenut luokasta juttuhetkeen ja puhutellut asiasta ja sanonut että heillä on velvollisuus ilmoittaa lastensuojeluun jos vielä tulee myöhästymisiä. !!??

Eikö tällaiseen pitäisi reagoida antamalla jälki-istuntoa ennemmin? Ei kai lapsen hyvinvointi voi olla niin pahasti pielessä jos on vain laiska katsomaan kelloa?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alakouluikäisen myöhästelyistä pitäisi myös vanhempien olla huolissaan. Eikö osaa kelloa? Eikö osaa vieläkään valmistautua ajoissa? Onko ajantaju hukassa? Jos vanhemmat eivät kuitenkaan edes lukemattomista merkinnöistä huolestu, niin sitten on tehtävä laajempi selvitys. Saako nukkua riittävästi? Huolehtiiko itse herätyksistä, aamupalasta, kouluun lähdöstä, vaatteista? Saako mitään apua vanhemmilta? Jos saa, niin miksi silti on myöhässä. Jos ei, niin onko kyse kasvatusperiaatteesta vai laiminlyönnistä ja välinpitämättömyydestä.

Kyllä jatkuva ja säännöllinen myöhästely kertoo jostain huolenaiheesta. Eikö kotona välitetä lapsen aikatauluista lainkaan? Onko lapsi täysin omillaan lähtöjensä kanssa? Tarvitseeko lapsi ja ehkä perhekin jotain tukea, jolla saadaan myöhästelykierre katkeamaan.

Myöhästely on noin yleisesti ottaen ikävä tapa. Jos lapsi tekee niin säännöllisesti ja ihan vanhempiensa sallimana, pitää koulun puuttua asiaan. Puhuttelu on ihan hyvä keino aloittaa. Minä tosin olisin ottanut siihen puhutteluun vanhemmatkin ja tivannut, minkälaisia rangaistuksia tai keskusteluja lapsi on saanut jatkuvasta myöhästelystä. Onko herätystä aikaistettu, laukku pakattu jo illalla ja eivätkö vanhemmat koe velvollisuudekseen opettaa lapsille paitsi hyviä tapoja niin myös ajankäyttöä ja sen suunnittelua?

Alakouluikäisen jatkuva myöhästely on vanhempien vikaa ja on ensisijaisesti vanhempien tehtävä puuttua siihen ajoissa. Koulun on sitten käytettävä muita keinoja, jos perhettä ei kiinnosta.

Kiitos että vastasit perusteellisesti, vaikka olen eri mieltä.

Useimmiten itse herätän ja tarjoan aamupalan ja patistan lähtemään kouluun. Voi olla että aikataulu on vähän turhan tiukka aamulla meillä tai sitten koulu on turhankin lähellä. Voi olla sekin että itse en pidä muutaman minuutin myöhästymistä niin ihmeellisenä kun ympäristössäni se on muutenkin aika lailla tapana. En ole ikinä oikein sopeutunut näihin meidän instituutioiden vaatimuksiin, ymmärrän kyllä silti että pienikin myöhästely voi häiritä.

En nyt silti ajattele että jos hoitaa koulutyöt muuten esimerkillisesti, on kiva ja iloinen kaveri jne. että tässä pitäisi nähdä mitään Ongelmaa. Onko nyt oltava niin tasapäisiä kaikkien? Jokaisella meilla, iästä riippumatta on ne heikkoutemme. Minusta tiukkapipoisuus on isompi paha maailmassa kuin rennohko suhtautuminen vaikka nyt vähäiseen myöhästymiseen.

Enivei, itse opena antaisin jälkkää ennemmin kuin kaivelisin mitään ongelmia, saati lasta itseään pelottelisi millään viranomaisilla.

Vierailija
22/59 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alakouluikäisen myöhästelyistä pitäisi myös vanhempien olla huolissaan. Eikö osaa kelloa? Eikö osaa vieläkään valmistautua ajoissa? Onko ajantaju hukassa? Jos vanhemmat eivät kuitenkaan edes lukemattomista merkinnöistä huolestu, niin sitten on tehtävä laajempi selvitys. Saako nukkua riittävästi? Huolehtiiko itse herätyksistä, aamupalasta, kouluun lähdöstä, vaatteista? Saako mitään apua vanhemmilta? Jos saa, niin miksi silti on myöhässä. Jos ei, niin onko kyse kasvatusperiaatteesta vai laiminlyönnistä ja välinpitämättömyydestä.

Kyllä jatkuva ja säännöllinen myöhästely kertoo jostain huolenaiheesta. Eikö kotona välitetä lapsen aikatauluista lainkaan? Onko lapsi täysin omillaan lähtöjensä kanssa? Tarvitseeko lapsi ja ehkä perhekin jotain tukea, jolla saadaan myöhästelykierre katkeamaan.

Myöhästely on noin yleisesti ottaen ikävä tapa. Jos lapsi tekee niin säännöllisesti ja ihan vanhempiensa sallimana, pitää koulun puuttua asiaan. Puhuttelu on ihan hyvä keino aloittaa. Minä tosin olisin ottanut siihen puhutteluun vanhemmatkin ja tivannut, minkälaisia rangaistuksia tai keskusteluja lapsi on saanut jatkuvasta myöhästelystä. Onko herätystä aikaistettu, laukku pakattu jo illalla ja eivätkö vanhemmat koe velvollisuudekseen opettaa lapsille paitsi hyviä tapoja niin myös ajankäyttöä ja sen suunnittelua?

Alakouluikäisen jatkuva myöhästely on vanhempien vikaa ja on ensisijaisesti vanhempien tehtävä puuttua siihen ajoissa. Koulun on sitten käytettävä muita keinoja, jos perhettä ei kiinnosta.

Useimmiten itse herätän ja tarjoan aamupalan ja patistan lähtemään kouluun. Voi olla että aikataulu on vähän turhan tiukka aamulla meillä tai sitten koulu on turhankin lähellä. Voi olla sekin että itse en pidä muutaman minuutin myöhästymistä niin ihmeellisenä kun ympäristössäni se on muutenkin aika lailla tapana. En ole ikinä oikein sopeutunut näihin meidän instituutioiden vaatimuksiin, ymmärrän kyllä silti että pienikin myöhästely voi häiritä.

En nyt silti ajattele että jos hoitaa koulutyöt muuten esimerkillisesti, on kiva ja iloinen kaveri jne. että tässä pitäisi nähdä mitään Ongelmaa. Onko nyt oltava niin tasapäisiä kaikkien? Jokaisella meilla, iästä riippumatta on ne heikkoutemme. Minusta tiukkapipoisuus on isompi paha maailmassa kuin rennohko suhtautuminen vaikka nyt vähäiseen myöhästymiseen.

Enivei, itse opena antaisin jälkkää ennemmin kuin kaivelisin mitään ongelmia, saati lasta itseään pelottelisi millään viranomaisilla.

Kai käsität että se jatkuvasti myöhästelijä terrorisoi opettajaa ja muita oppilaita. Toivottavasti teille tulee lasu-asiakkuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai käsität että se jatkuvasti myöhästelijä terrorisoi opettajaa ja muita oppilaita. Toivottavasti teille tulee lasu-asiakkuus.

Ai sinussako ei ole terroristin vikaa?

Vierailija
24/59 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää antaa ja varata itselleen aikaa, myönteisistä lähtökohdista. Kello soimaan varttia aikaisemmin. On aivan eri fiilis mennä ripeästi mutta silti rauhassa.

Vierailija
25/59 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni huomio. Eniten myöhästyy ne joilla on lyhin matka. Siinä on joku psykologinenjuttu. Poikasi on ihan normaali ja tuo on tavallista.

Meidän lapsella on minuutin koulumatka ja onnistuu myöhästymään välillä muutaman minuutin.

Herää ajoissa(1h ennen koulun alkua) ja hoitaa aamutoimet, mutta kouluun lähtee yleensä vasta tasalta eli on ajoissa kun ehtii muiden kanssa riisumaan ulkovaatteet. No välillä sitten lipsuu tuosta ja lähtee vasta tasan jälkeen ja sitten onkin jo muut ehtineet luokkaan ja myöhästyy sen minuutin pari.

Vierailija
26/59 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan myöhästelijöitä.

Vierailija
27/59 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei pääse enää luokkaan, jos on myöhässä. Pitää mennä klinikkaopettajan hoteisiin ja sieltä päätyy aika pian kuraattorille. Jälki-istuntoa tulee kahdesta myöhästymisestä ja kun näitä on ollut 3 kpl eikä koti reagoi, ilmoitetaan sosiaalipuolelle koulun huoli.

Vierailija
28/59 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kaikesta sitten saa myöhästyä sen pari minuuttia? Voiko kaupat avata 5 minuuttia myöhässä? Voiko lääkärin vastaanotolle mennä 5 minuuttia myöhässä? Jos lääkäri tapaa kolme asiakasta tunnissa ja kaikki ovat viisi minuuttia myöhässä, niin päivän viimeinen potilas pääsee vastaanotolle puolitoistatuntia myöhässä. Reilua?

Saako myöhästyä, koska muutkin tekee niin vai koska muut ei tee, joten ei haittaa, että minä teen? Ketä myöhästyminen hyödyttää? Ketä se haittaa? Onko oikein, että opettaja tulee tunnille myöhässä ja oppilaat odottavat. Vai olisiko ehkä parempi, että koko koululaitoksen alkamisaika olisi noin aika eli tulkaa siinä aamupäivällä ja katsotaan, mitä ehditään oppia...

Olisiko mukava odottaa ruokaa, kun keittäjä ei tullut ajoissa eikä ruokakuljetuskaan tullut ajoissa? Onko mukavaa odottaa bussia, koska kuski tuli myöhässä?

Miksi siis opetat lapsellesi, että myöhästymisestä ei ole mitään haittaa eikä se ole niin tarkkaa, kun myöhästely haittaa aina enemmän muita kuin sitä myöhästelijää? Missä muissa asioissa voi vähän löysätä pipoa? Haittaako, jos naapuri luo lumensa teidän pihalle? Haittaako jos opettajalla on töissä krapula? Haittaako, jos luokkakaveri sauhuttelee luokkahuoneessa tupakkaa? Siihen tiukkapipoisuuteen kun on omat määritelmänsä. Onko tiukkapipoista valittaa punaisia päin kulkemisesta? Saako auto ajaa punaisia päin? Voivatko kaikki olla välittämättä punaisista valoista ja kenen on syy, kun siinä väistämättä tulee vahinkoa?

Nykypäivän kulttuurissa on muotia ajatella vain itseään. Nämä uniikit lumihiutaleet ovat pulassa, kun ne paremmin kasvatetut kuolevat pois eikä ole enää ihmisiä, jotka noudattaisivat sääntöjä. Siinä sitten ihmetellään, miten pikkuasioista voikin tulla aika isoja, kun ihmiset eivät noudata yhteisiä sopimuksia.

Vierailija
29/59 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöhästely on ylimielisyyttä. Myöhästelijä ei arvosta muiden aikaa, ainoastaan omaansa ja kokee, että juuri hän voi olla se, joka laittaa kokonaisen luokallisen lapsia odottamaan. Myöhästely on siis myös piittaamattomuutta muista ihmisistä ja heidän tarpeistaan. Se on itsekkyyttä puhtaimmillaan.

Eihän kukaan myöhästelijää odota, oletko ihan odiootti? Jota todella olet, kyn luulet myöhästelyn olevan ylimielisyyttä ja piittaamattomuutta. Usein juuri ne henkilöt myöhästelevät joilla on vähänkään tarkkaavaisuuden häiriötä ja ajan hallinnan vaikeutta. Sellainen henkilö ei yksinkertaisesti voi myöhästelylleen mitään ja myöhästely saattaa jatkua läpi elämän. Usein kyn lieviä tarkkaavaisuushäiriöitä ei diagnosoida eikä niihin saa lääkitystä. Mutta kiitos sinynlaistesi kusipäiden, myöhästymisestään hermouleva ja häpeilevä koululainen jää koko päiväksi kotiin ettei tarvitse tulla myöhässä kouluun ja kohdata törkeää syyllistämistä. Sekö on sitten hyvä juttu!?

Vierailija
30/59 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myöhästelin jatkuvasti ala-asteella. Olin myös todella hajamielinen, välillä oli kirjat hukassa, välillä kynät, unohtelin läksyjä jne. Välillä sitten istuin jälki-istunnossa, todistuksiin tuli aina huonompi numero mitä kokeesta tuli jne. Onneksi ei kukaan millään lasuilla uhkaillut. Tosin pakko myöntää ettei vanhempani auttaneet koulun kanssa juuri yhtään, olisin kaivannut joissain asioissa enemmän apua ja tukea.

Olen erittäin aamu-uninen nyt aikuisenakin ja olen lähinnä yrittänyt järjestellä elämäni niin että voin tehdä vain päivällä tai iltaisin töitä, aikaiset aamut kerta kaikkiaan ei sovi minulle. Olen luonnostani unirytmiltäni iltaihminen, ollut aina. Unohtelun kanssa on vielä aikuisenakin ongelmia, mutta ei ole koskaan aiheuttanut töissä mitään ongelmia, silloin osaan kyllä skarpata. Koti onkin sitten hujan hajan. Kaikki pitää aina kirjoittaa välittömästi kalenteriin ettei unohda mitään, teen paljon listoja jne selviytyäkseni.

Ei kaikki ole samasta puusta veistettyjä, nykypäivänä varmasti saisin adhd-diagnoosin ja minulle lätkäistäisiin joku lääkitys.

Vierailija
31/59 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhästely on ylimielisyyttä. Myöhästelijä ei arvosta muiden aikaa, ainoastaan omaansa ja kokee, että juuri hän voi olla se, joka laittaa kokonaisen luokallisen lapsia odottamaan. Myöhästely on siis myös piittaamattomuutta muista ihmisistä ja heidän tarpeistaan. Se on itsekkyyttä puhtaimmillaan.

Eihän kukaan myöhästelijää odota, oletko ihan odiootti? Jota todella olet, kyn luulet myöhästelyn olevan ylimielisyyttä ja piittaamattomuutta. Usein juuri ne henkilöt myöhästelevät joilla on vähänkään tarkkaavaisuuden häiriötä ja ajan hallinnan vaikeutta. Sellainen henkilö ei yksinkertaisesti voi myöhästelylleen mitään ja myöhästely saattaa jatkua läpi elämän. Usein kyn lieviä tarkkaavaisuushäiriöitä ei diagnosoida eikä niihin saa lääkitystä. Mutta kiitos sinynlaistesi kusipäiden, myöhästymisestään hermouleva ja häpeilevä koululainen jää koko päiväksi kotiin ettei tarvitse tulla myöhässä kouluun ja kohdata törkeää syyllistämistä. Sekö on sitten hyvä juttu!?

Pahoittelut kirjoitusvirheistä, kirjoitan puhelimella.

Vierailija
32/59 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös niillä kunnollisilla oppilailla on oikeuksia.

Vierailija
33/59 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hyvänen aika mikä ongelma on jostain ala aste ikäisen lapsen MUUTAMAN MINUUTIN myöhästelystä. Mitä ihmeen merkitystä sillä voi olla että tuon ikäinen lapsi tulee muutaman minuutin myöhässä paikalle?

Kun ihan aikuisetkin ihmiset on myöhässä vähän väliä varmasti paljon tärkeämmistäkin asioista ja tapaamisista jatkuvasti. Mitään sellaista ei voi alakoulun tunnin alussa olla mikä olisi niin tärkeää että tuosta olisi mitään haittaa kenellekään.

Vierailija
34/59 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyllä tuo on huolestuttavaa. Ikävää, että et koe että sinulla on asiassa vastuu. Meillä ei lapset myöhästele koulusta, koska vanhemmat katsovat että lapsi lähtee ajoissa kouluun. Aamulla pitää herätä ajoissa ja sinun tehtävänä on katsoa, että lapsi lähtee kouluun ajoissa. Ei ole muita vaihtoehtoja.

Ei töistäkään voi olla jatkuvasti myöhässä, jos työpaikalla ei ole liukuvaa työaikaa tai muuten sovittu joustoista. On työpaikkoja, joissa jo pari myöhästymistä on peruste irtisanomiselle.

Vierailija
35/59 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvänen aika mikä ongelma on jostain ala aste ikäisen lapsen MUUTAMAN MINUUTIN myöhästelystä. Mitä ihmeen merkitystä sillä voi olla että tuon ikäinen lapsi tulee muutaman minuutin myöhässä paikalle?

Kun ihan aikuisetkin ihmiset on myöhässä vähän väliä varmasti paljon tärkeämmistäkin asioista ja tapaamisista jatkuvasti. Mitään sellaista ei voi alakoulun tunnin alussa olla mikä olisi niin tärkeää että tuosta olisi mitään haittaa kenellekään.

On siitä haittaa. Nimenomaan lapselle itselleen, tulevaisuutta ajatellen.

Se lapsi joka jo alakoulussa myöhästyy viisi minuuttia joka aamu, on juuri se amisikäinen, joka saapuu kouluun neljä tuntia myöhässä kun nukutti tai skippaa työssäoppimispäivät kun ei nyt jaksa...

Ongelmat saa alkunsa juuri siitä että jo lapsena katsotaan asioita läpi sormien "kun ei se tällä tasolla vielä haittaa". Lapsi oppii siinä että myöhästyminen on ok - vaikka se ei tosielämässä suinkaan ole. Alakoulussa opetellaan paljo elämään liittyviä perussäänöjä ja kello nyt vain on yksi niitä. On opittava ymmärtämään aikataulujen noudattamisen tärkeys.

Vierailija
36/59 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

veikkaan lapsen kärsivän seksuaalisesta hyväksikäyttöstä?

Vierailija
37/59 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihmetellään kun kaikkia ahdistaa asua suomessa.

En ihmettele, että niin moni vetää masennuslääkkeitä.

Kärpäsestä tehdään härkänen ja oikeita ongelmia taas vähätellään.

Täällä asuu maailman ilottomin kansa Pohjois- Korean jälkeen.

Vierailija
38/59 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin lastakin ahdistaa olla aina myöhästelijä, ei ole kivaa olla aina myöhässä ja saada siitä valituksia. Lapsilla vain ei ole ajantaju kuten aikuisella, joten aikuisen vastuulla on huolehtia siitä, että lapsi on ajoissa. Näin lapsi itsekin oppii vähitellen sisäistämään, miten huolehditaan ajoissa olemisesta. 

Jos sinulle asia ei ole tärkeä, lähetät lapselle viestin, ettei koulun säännöillä ole väliä. Lapsi joutuu hankalaan ristiriitatilanteeseen, koska kukaan ei oikeasti halua olla opettajien silmätikku. Sinuna ottaisin asian vakavasti ihan lapsesi takia ja kerta kaikkiaan huolehtisin, että lapsi lähtee kouluun ajallaan.

Vierailija
39/59 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan hallinta on vaikeaa. Pitäisi osata arvioida minuutilleen miten paljon aikaa menee pitkään sarjaan asioita. Ja sitten se pitäisi hallita vielä lapsena. Myös aamulla herääminen ja nopea käyntiinlähtö on vaikeaa. Se ei ole henkilökohtaista vittuilua teille jos joku ei ole minuutilleen oikeaan aikaan paikalla. Kaiken huippu on jos vielä aletaan diagnosoida jotain tarkkaavaisuushäiriöitä sen takia ja määrätä huumausaineeksi luokiteltuja lääkkeitä. Suurimmassa osassa maailman kulttuureja ei olla ihan niin tarkkoja. 

Vierailija
40/59 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siitä haittaa. Nimenomaan lapselle itselleen, tulevaisuutta ajatellen.

Se lapsi joka jo alakoulussa myöhästyy viisi minuuttia joka aamu, on juuri se amisikäinen, joka saapuu kouluun neljä tuntia myöhässä kun nukutti tai skippaa työssäoppimispäivät kun ei nyt jaksa...

Ongelmat saa alkunsa juuri siitä että jo lapsena katsotaan asioita läpi sormien "kun ei se tällä tasolla vielä haittaa". Lapsi oppii siinä että myöhästyminen on ok - vaikka se ei tosielämässä suinkaan ole. Alakoulussa opetellaan paljo elämään liittyviä perussäänöjä ja kello nyt vain on yksi niitä. On opittava ymmärtämään aikataulujen noudattamisen tärkeys.

No mitä noihin opiskelijoiden (esim. amis, lukio tai korkeakoulu) myöhästymisiin tulee niin tuskimpa siihen on millään ala-aste kokemuksilla mitään vaikutusta. Melkein kaikkihan siellä on vuorollaan enemmän tai vähemmän myöhässä aamuisin eikä siitäkään ole mitään haittaa.

Kyllä ne samat ihmiset sitten paremmin selviää siinä vaiheessa kun asialla alkaa enemmän olla merkitystä, kuten esimerkiksi joissain työtehtävissä missä oikeasti pitää olla ajoissa paikalla. Turhaa maalata tuollaisia kauhukuvia että "lapsi on myöhässä alakoulusta 5min" -> "30-vuotiaana työtön narkkari kun ei osannut kelloa".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi