Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia hormonikierukasta? Tuliko tiputtelua?

Vierailija
13.03.2024 |

Minulle laitetaan ensi viikolla hormonikierukksa. Miten sujui? Lähinnä kiinnostaa alku ja ekat kuukaudet? Tuliko vuotoa paljon? Häiritsikö petihommeleita?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö?

Vai eikö vauvapalstalaiset käytä tällaisia?

Vierailija
2/22 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut, kaikki vuodot loppui kokonaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihan kauheeta vuotoa ja kipua koko ajan,  otatin pois 4kk jälkeen.  Ei sopinut minulle.

Vierailija
4/22 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodot loppuivat kokonaan.

Haittavaikutuksina painoni nousi rajusti ja sain sykkivän tinnituksen. Olen arvellut, että minulle puhkesi IIH-syndrooma. USA:ssa on joukkokanne vetämässä IIH-syndrooman puhkeamisesta hormonikierukan käytön yhteydessä. Itseltäni ei tuota ehditty todeta, sillä sykkivä tinnitus onneksi hävisi, kun otin kierukan pois.

Olen todennut, ettei hormoneja tulisi pumpata kehoon kevyin perustein. Jatkossa vain hormonittomat keinot käytössä.

Vierailija
5/22 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta tiputteli ja kramppasi. Sen jälkeen vuodot loppui kokonaan ja nyt on jo toinen kierukka putkeen. Vaihdon jälkeen pelkäsin uusia oireita, mutta ei onneksi tullut mitään.

Vierailija
6/22 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin vuotaa hengi ltä.

Vierailija
7/22 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut 9 vuotta matalahormoninen Jaydess kierukka ja se sopii minulle hyvin. Ei sivuoireita. Vuoto hyvin niukkaa, melkein loppunut kokonaan. Suosittelen! 

Vierailija
8/22 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta oli minullakin tiputtelua, mutta sen jälkeen ei mitään ongelmia eikä menkkoja ollenkaan. Lähes 8 vuotta oli eka ja toinen 6 vuotta.

Vierailija
9/22 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosin kuin seula ekat kaksi viikkoa laiton jälkeen ja enempi vähempi tiputtelua ekat 4 kk. Haittasi kyllä seksielämää suuresti alkuun jos sitä mietit, mutta sen kärsimyksen jälkeen alkoi onni ja autuus. Ei mitään vuotoja moneen vuoteen. Viiden vuoden jälkeen vaihto uuteen eikä vaihdon jälkeen mitään ongelmia. Kannattaa varautua monen kuukauden harmiin, joka silti kannattaa käydä läpi.

Vierailija
10/22 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin hormonikierukan hillitsemään runsaita kuukautisia. Vuoto toki määrällisesti väheni, mutta ensimmäiset kuukaudet oli tiputteluvuotoa joka päivä. Sen jälkeen ei ihan joka päivä, ja saattoi olla jopa kahden viikon taukoja. Nyt 2,5 vuoden jälkeen on välillä vain kuukautisten aikaan niukkaa vuotoa. Olen miettinyt kierukan poistoa, mutta en kyllä halua runsaita vuotoja takaisin. Ne rajoittavat kuitenkin elämää enemmän kuin niukat tiputtelutuhrut. Alkuun olin yhteydessä terveydenhuoltoon, kun olin huolissani jatkuvasta tiputtelusta. Huoleni kuitattiin aina toteamalla, että joillakin vaan tiputtelu ei lopu, joten olen tyytynyt tähän.

Vierailija
11/22 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli ihan kauheeta vuotoa ja kipua koko ajan,  otatin pois 4kk jälkeen.  Ei sopinut minulle.

Mulla kesti reilu 6kk kipuja ja vuotoa. Ei otettu pois. Koska ehkäisy on pitkäaikainen ja ensimmäinen kierukka voi olla haastava, koska se on vierasesine ja joidenkin ihmisten elimistö hylkii aluksi.

Nyt jo toinen kierukka käytössä, jonka asennuksesta ei tullut enää mitään oireita, vaihdettiin vaan uuteen, eli ei ole ollut taukoa välillä.

Ensimmäinen kierukka lopetti vuodot kokonaan reilun vuoden käytön jälkeen.

Tällä toisella vuotoa asennuksesta kolme päivää. Sen jälkeen vuodoton täysin.

Mun mielestä paras ehkäisy mitä voi olla. Ensimmäisen kanssa aloitus oli tuskaa mutta onneksi kestin, en vaihtaisi enää pois mistään hinnasta.

Vierailija
12/22 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin hormonikierukan hillitsemään runsaita kuukautisia. Vuoto toki määrällisesti väheni, mutta ensimmäiset kuukaudet oli tiputteluvuotoa joka päivä. Sen jälkeen ei ihan joka päivä, ja saattoi olla jopa kahden viikon taukoja. Nyt 2,5 vuoden jälkeen on välillä vain kuukautisten aikaan niukkaa vuotoa. Olen miettinyt kierukan poistoa, mutta en kyllä halua runsaita vuotoja takaisin. Ne rajoittavat kuitenkin elämää enemmän kuin niukat tiputtelutuhrut. Alkuun olin yhteydessä terveydenhuoltoon, kun olin huolissani jatkuvasta tiputtelusta. Huoleni kuitattiin aina toteamalla, että joillakin vaan tiputtelu ei lopu, joten olen tyytynyt tähän.

Kaikista ei tule täysin vuodottomia.

En ottaisi pois kun selvästi hyötyä on ollut.

Vierailija
13/22 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiputtelin enemmän tai vähemmän kolme vuotta kunnes kyllästyin ja poistatin. Kuulemma joillekin tulee jatkuva tiputtelu riesaksi mutta vasta jälkikäteen gyne siitä kertoi, ei sitä mainostettu kun kierukkaa suositeltiin. Silloinen kumppani sanoi tuntevansa kierukan langat yhdynnässä ja kuulemma välillä vihloi ilkeästi. Oli kyllä nössö mies muutenkin, tuskin on yleinen ongelma. 

Vierailija
14/22 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tätä suositeltiin vain synnyttäneille, mutta nykyään voidaan laittaa ihan kenelle tahansa. 

Vierailija
15/22 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut jaydess kierukka 10 vuotta enkä voisi olla tyytyväisempi. Vuoto loppunut kokonaan, iho pysynyt hyvänä sekä paino putosi pillereiden syönnin jälkeen. Ainoa miinus on itsellä kierukan vaihdon kivuliaisuus sekä ensimmäisellä laitto kerralla kohtuni alkoi supistella kierukkaa ulos ja se menee top 5 elämäni kipuihin. Loppui kuitenkin 2 päivässä

Vierailija
16/22 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin oli vuotoa monta viikkoa, mutta vähitellen kuukautiset loppuivat kokonaan. 

Vierailija
17/22 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli, mutta hallittavissa olevaa. Menkat parin viikon välein, kunnolla ei ehtinyt tasaantua vuodot missään välissä.

Nyt sain (esi)vaihdevuosien hoitoon estrogeenigeeliä ja vaikuttaa, että sen avulla saan vuodot viimein kuriin. Kun alkaa hikoilu, niin lisään annosta. Nyt vähän tihkuttaa, mutta PMS ja pakkoajatukset helpotti

Vierailija
18/22 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kk tiputtelua,  ei muuta.  

Vaihdoissa ei ole tullut ollenkaan tiputtelua.  Ilman kuukautisia jo 14 vuotta.  Mikä onni ja autuus,  helppo elämä sen suhteen.  Ennen kierukkaa mulla oli todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset.  Myös mielialan vaihtelu oli kammottavaa.  

Vierailija
19/22 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut Mirena yhteensä 15 vuotta. Ei ole ollut lainkaan tiputtelua. Minulla on ollut pitkiä aikoja, että ei ole ehkäisytarvetta, mutta en ole halunnut luopua. 15 v aikana ei ole mennyt penniäkään kuukautissuojiin.

Nyt olen jo 49- v. Ajattelin lähiaikoina käydä gynellä tarkastamassa mikä tilanne. Voi olla, että vuodot jäisivät jo pian pois iän puolesta. Aion pitää kierukkaa menopaussiin asti. 

Vierailija
20/22 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin todella runsaiden kuukautisten takia, kun kohdunpoistoa ei saa ellei tätä ole kokeiltu. No, kaduttaa etten suostunut kierukkaan jo 20 v sitten! Ekat 2 viikkoa oli tiputtelua, sitten loppui. Nyt saanut olla jo 3. vuotta ilman kuukautisia ja muitakaan ongelmia. Elämänlaatu parantanut ihan tosi paljon.