Järjestääkö teidän lapset leluja riviin tai jonoon?
Kommentit (31)
Tuosta kertomuksesta päätellen kaikki ei ole ihan kohdallaan. Olitko ehkä liian ankara lapselle. Siitä voisi johtua tuollainen käytös.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Tämä samainen nuorimies pääsi lukemaan oikeustiedettä ensiyrityksellä, pelaa lentopalloa sekä sählyä ja on mukana näytelmäkerhossa, harrastaa sijoittamista. Ei hän ainakaan kovin autistiselta vaikuta. Edelleen järjestää kynät pituusjärjestykseen kirjoituspöydällä.
Asperger tai adhd siis.
Meidän 1v3kk vanha poitsu on alkanut järjestää tavaroita sisäkkäin ja päällekkäin. Puhisee innostuksesta, kun näkee miten eri tavoin niitä voi järjestellä :) Sekä lelut että keittiön laatikoista löytyvät tavarat saavat toimia koekaniineina näissä eksperimenteissä. Mutta ei kylläkään riviin tai jonoon ole hänelle se juttu. En toisaalta usko, että rivi- tai jonojärjestely olisi sinällään mitenkään huolestuttavaa, jos esim. katsekontakti ja muu kommunikaatio lapsen kanssa toimii.
Vierailija kirjoitti:
Itse järjestin lelut jonoon lapsena. Olenkohan normaali?
Selvästi et.
Riippuu minkä ikäisenä ja osaako leikkiä muuta ja onko lapsen kanssa leikitty paljon...
Vierailija kirjoitti:
Meidän 1v3kk vanha poitsu on alkanut järjestää tavaroita sisäkkäin ja päällekkäin. Puhisee innostuksesta, kun näkee miten eri tavoin niitä voi järjestellä :) Sekä lelut että keittiön laatikoista löytyvät tavarat saavat toimia koekaniineina näissä eksperimenteissä. Mutta ei kylläkään riviin tai jonoon ole hänelle se juttu. En toisaalta usko, että rivi- tai jonojärjestely olisi sinällään mitenkään huolestuttavaa, jos esim. katsekontakti ja muu kommunikaatio lapsen kanssa toimii.
Kuuluu ikään. Tuossa iässä onkin paljon leluja mitkä hyödyntää järjestelyä.
https://kidsdreamstore.fi/fi/lelut/vauvojen-lelut/aktiviteettilelut/abc…
Jaa. Oma lapsi tykkäsi paitsi pistää tavaroita riviin myös lajitella legoja ryhmiin. Ei ole saanut mitään diagnoosia. Itse olin innokas järjestelemään paitsi leluja, mutta myös muun muassa vaatekaapin sisältöä. Ehkä ollaan päästämme vialla kumpikin ilman, että kukaan on huomannut. Toki taudinkuvaan kuuluu sama tutkinto sieltä oikiksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse järjestin lelut jonoon lapsena. Olenkohan normaali?
Selvästi et.
Onkohan kysyjä enää palstan käyttäjä tai muistaa tämän ketjun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Tämä samainen nuorimies pääsi lukemaan oikeustiedettä ensiyrityksellä, pelaa lentopalloa sekä sählyä ja on mukana näytelmäkerhossa, harrastaa sijoittamista. Ei hän ainakaan kovin autistiselta vaikuta. Edelleen järjestää kynät pituusjärjestykseen kirjoituspöydällä.
Mikään noistahan ei tietysti sulje autisminkirjon häiriötä pois. Matematiikan jälkeen juuri oikeustiede on autisteille tyypillisin tieteenala...
Niinpä, tosin ko. nuorimies on tyyppiesimerkki kun autismi on voimavara ja hyödyllinen ominaisuus eikä häiriö. Häiriöksi se olisi muodostunut, jos häntä ei olisi osattu tukea ja kannustaa olemaan mitä on, vaan yritetty väkisin tehdä jotain vitosen oppilasta ja syrjäytymään.
Minä järjestin lapsena kaikkea jonoon, pituusjärjestykseen tai värin mukaan. Nyt olen 47v ja edelleen on kaikki jonossa, pituusjärjestyksessä, värin mukaan vaaleasta tummimpaan ja kirjat aiheen mukaan aakkosjärjestyksessä.
Pikkuveli sitoi lapsena narusta heman- ja turtles-ukot roikkumaan vaatekaapin oven kahvaan. Hän ei tee sitä enää.
Mielestäni olemme ihan normaaleja työssäkäyviä veronmaksajia molemmat :D
Tuossa voi olla perää. Assini hermostui kunnolla, jos palikat eivät pysyneet tornina, eikä voinut esim. keskittyä syömään, jos keittiönkaapeista oli ovia auki tai tavaroita pois paikoiltaan. Nämä jutut kiinnittivät kyllä huomioita.
19: monessa nepsyperheessä maritetaan! Se ilmeisesti käy hyvin järkeen asseille, lapsenkin voi opettaa.
-se kirjolaisen äiti edelliseltä sivulta