Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suosittelen kokeilemaan kerran-pari viikossa kaupassa käyntiä!

Vierailija
09.03.2017 |

Olen pian vuoden asunut nykyisessä asunnossa mieheni kanssa ja kaikki kaupat ovat ajomatkan päässä, Prismaan varsinkin melko pitkä matka. Aikaisemmin saatettiin kaupassa käydä monta kertaa viikossa ja olen pikkuhiljaa opetellut ostamaan viikon ruuat kerrallaan. Ennen pidin tätä kerran viikossa kaupassa-ohjetta ihan hömpötyksenä, mitä väliä sillä muka on ostaako ne ruuat kerralla vai pienissä erissä... En myöskään osannut oikein suunnitella syömisiä, jaksoin miettiä parin päivän ruuat ja sitten lähdettiin kauppaan sen mukaan ja tuli ostettua vain ne mitä oli listalla.

Tulosta on kuitenkin tullut, tiistaina käytiin 50eurolla kaupassa ja noilla pärjätään ainakin maanantaihin asti. Eikä edes syödä mitään halppisruokaa, ostoksissa oli mm.iso kimpale savulohta josta saadaan hyvät salaatit kolmelle aterialle. Olen huomannut että vaikka välttäisi kalliita heräteostoksia niin aina sitä jotain tulee laitettua kärryyn ainakin miehen toimesta. Säästyy myös bensaa ja voi ostaa joitain tuotteita halvemmalla isompia eriä.

Onko täällä ihmisiä jotka käyvät joka päivä kaupassa? Haluaisin kuulla perusteluja että miksi.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy joka päivä, mutta 4-5 päivänä viikossa kuitenkin. Minulla on onnekseni kaupat lähellä, ja arvostan suuresti varsinkin vihannesten ja kalan tuoreutta. Viikon vanha lehtisalaatti tai kuhafile esimerkiksi on aika väsynyt.

Vierailija
2/25 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käydään kerran kahdessa viikossa. Ei siellä jaksa joka viikko rampata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, minäkin suosittelen. Olen käynyt jo vuosia 2 kertaa viikossa kaupassa ja se toimii hyvin. Kuluu vähemmän rahaa ja hermoja. Teen kunnon kauppalistan ja mietin ruokalistan etukäteen. Tänään käyn viikonlopun ostoksilla, seuraavan kerran menen maanantaina. Saatan käydä jo sunnuntainakin, jos ehdin. Inhoan kaupassa ravaamista!

Vierailija
4/25 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kukin tavallaan. Itse en kyllä jaksaisi noin usein rampata kaupassa. Käyn keskimäärin 20 päivän välein ja se on mulle juuri sopiva tahti.

Vierailija
5/25 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sairaus jonka takia en jaksa kävellä pitkiä matkoja ja meillä ei ole autoa, joten lähi k-kauppa. Joskus kun oon tehny ison satsin ruokaa, kyllästytään ja menee vaan hukkaan. Lisäksi tulee naposteltua, jos kotona on kaikkea valmiiksi. Siinä syitä!

Vierailija
6/25 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy joka päivä, mutta 4-5 päivänä viikossa kuitenkin. Minulla on onnekseni kaupat lähellä, ja arvostan suuresti varsinkin vihannesten ja kalan tuoreutta. Viikon vanha lehtisalaatti tai kuhafile esimerkiksi on aika väsynyt.

Tuo on kyllä totta että jotkut tuoretuotteet ei kestä säilytystä. Meillä hyväksi havaittu systeemi on ostaa osa hedelmistä syöntikypsinä ja valita myös joitain raakoina niin mikään ei mene ylikypsäksi viikon aikana. Mutta esim. kurkku, tomaatit, kaalit, juurekset yms. säilyvät kyllä hyvin siihen saakka että ne syödään. Kalatiskin kaloja ei hinnan vuoksi osteta koskaan mutta en kyllä itsekkään niitä viikkoa säilöisi, se on totta. Jos semmoisia ostettaisiin ne syötäisiin heti. -ap

Vierailija
7/25 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me alettiin marraskuussa käyttää noutopalvelua, eli teen kerran viikkoon tilauksen netissä ja seuraavana päivänä haetaan kotimatkalla valmiiksi kerätyt ostoskassit. Ai luoja miten ehdottomasti 3,90 euron lisämaksun arvoista! Tokihan tämän saman voisi tehdä käyden itsekin kaupalla, mutta nyt tulee suunniteltua automaattisesti viikon ruuat ja mietittyä ostoslista loppuun asti. Saatetaan kyllä käydä täydentämässä esim. tuoretuotteita kerran viikkoon tai ostamassa joku herkku mielitekoon, mutta kyllä tää vaan ihan ehdottomasti on sen arvoista että säästyy kahden pienen lapsen kanssa kaupassa haahuilulta ja päivittäiseltä "mitähän tänään" arvonnalta! :)

Vierailija
8/25 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn pari kertaa viikossa. Kyllähän banaanitkin mustuvat jo parissa päivässä.

Vierailija
9/25 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun asuin yksin kävin kaupassa 1-2 kertaa viikossa. Nyt avoliitossa tulee käytyä noin joka toinen päivä kun ruokaa menee paljon enemmän enkä jaksa kävellen kantaa hirveän painavia kasseja.

Vierailija
10/25 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, minäkin suosittelen. Olen käynyt jo vuosia 2 kertaa viikossa kaupassa ja se toimii hyvin. Kuluu vähemmän rahaa ja hermoja. Teen kunnon kauppalistan ja mietin ruokalistan etukäteen. Tänään käyn viikonlopun ostoksilla, seuraavan kerran menen maanantaina. Saatan käydä jo sunnuntainakin, jos ehdin. Inhoan kaupassa ravaamista!

No älä ravaa! Kokeile ihan kävelyä. Myöskään laukka ei ole hyvä tapa tehdä ostoksia.

Vierailija
11/25 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn melkein joka päivä kaupassa. Iso market on muutaman sadan metrin päässä, joten ei mene bensaan rahaa. En osta mitään pilaantuvaa varastoon, joten äärettömän harvoin tulee mitään hukkaa. En ole koskaan tehnyt kalliita heräteostoksia ja olen koko aikuisikäni seurannut kuukausittaista kauppalaskua. En usko, että kaupassakäynnin harventaminen toisi suuria säästöjä, mutta hyötyliikunta vähenisi.

Vierailija
12/25 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy kaupassa koskaan, mutta tilaan kerran viikossa kaiken kotiovelle kuljetettuna. On kyllä tullut suunniteltua viikot ihan eri tavalla.

Vierailija
13/25 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla kun ei ole sitä autoa. Aika rankkaa roudata lapsiperheen ruokia kassikaupalla.

Vierailija
14/25 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä totta että jotkut tuoretuotteet ei kestä säilytystä. Meillä hyväksi havaittu systeemi on ostaa osa hedelmistä syöntikypsinä ja valita myös joitain raakoina niin mikään ei mene ylikypsäksi viikon aikana. Mutta esim. kurkku, tomaatit, kaalit, juurekset yms. säilyvät kyllä hyvin siihen saakka että ne syödään. Kalatiskin kaloja ei hinnan vuoksi osteta koskaan mutta en kyllä itsekkään niitä viikkoa säilöisi, se on totta. Jos semmoisia ostettaisiin ne syötäisiin heti. -ap

Mikä on logiikka raakoina ostettujen hedelmien kypsyttämisessä kotona? Luuletko, että niihin muodostuu mitään vitamiineja, kun kypsytät niitä keittiön pöydällä?

Vierailija
15/25 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on logiikka raakoina ostettujen hedelmien kypsyttämisessä kotona? Luuletko, että niihin muodostuu mitään vitamiineja, kun kypsytät niitä keittiön pöydällä?

Mitenkäs ne sun mielestä paremmin kypsyy siellä kaupassa? 

Vierailija
16/25 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuontihedelmät tulee Suomeen raakana, joten sama kai se kypsyykö se kaupassa vai kotona. Eikä niissä vitamiineja paljonkaan ole. Vitamiinit ovat auringon kypsyttämissä hedelmissä.

Vierailija
17/25 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa siinä, että pellolla/ puussa kypsyneessä hedelmässä on enemmän vitamiineja. Tuontivihannekset ja - hedelmät poimitaan kuitenkin aina raakoina ja ne kypsyvät sitten matkalla/ varastossa / kaupassa tai loppukäyttäjällä. Ei niissä varastossakaan enää vitamiineja kerry. 

Vierailija
18/25 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käydään aika usein kaupassa. Emme omista autoa, joten rapea 2km matka mennään mennen tullen kävellen. Kantokapasiteetista lähinnä kiinni, paljonko voi kerralla ostaa. Sadekelillä saa vielä miettiä sitäkin, että esimerkiksi paperipusseihin pakattuja jauhoja ei kannata ostaa, koska reppu saattaa vuotaa. Samoin pakasteiden jäässä pysyminen ja hevien kylmältä säästyminen kotimatkan aikana tuottaa ajoittain haastetta, siksi pakkaskelillä saatamme ostaa pelkkiä pakasteita ja leutona talvipäivänä vaikka pelkkää perunaa.

Mukana on vielä useimmiten lastenrattaat, joiden työntämiseen tarvitsee ainakin yhden kasseista vapaan käden. Omaa kantokykyä rajoittaa vielä viimeisillä viikoilla oleva raskaus.

Vierailija
19/25 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käymme kerran kahdessa viikossa kaupassa. Tukkutyylisessä, missä hedelmätkin on pakattu isoihin ja hyvin säilyviin satseihin, ja tosiaan kun katsoo mitä ostaa, ja säilyttää oikein, kyllä kaikki säilyy kaksi viikkoa, tuoreita marjoja lukuunottamatta. Maito myydään isoissa n 4 litran kanistereissa, ja nekin säilyy hyvin.

Vaatii säilytystiloja, mutta en näe mitään syytä, miksi kävisimme kaupassa useammin. Ruokahävikki on meillä oikeasti näin vähentynyt.

Vierailija
20/25 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuontihedelmät poimitaan täysin raakoina. Esim. banaanit kirkkaan vihreinä. Tukku varastoi ja ne kypsenevät Suomessa ja siirretään vähittäiskauppaan. 

Eli kyllä ne siinä keittiön pöydällä kypsyvät siinä missä varastossakin. Hedelmät olisivat mätiä meidän niitä ostaessamme, jos ne poimittaisiin jossain Etelä-Amerikassa kypsinä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan