Heteronormatiivinen kulttuuri oksettaa
Olen lukiolainen ja olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten esimerkiksi lukiokirjoissa on vain heteropareista kuvia. Esimerkiksi kielten kirjoissa seurustelusta puhuttaessa. Muut vähemmistöryhmät on kyllä huomioitu, on tummaihoisia, vammaisia, romaneja... Ikinä ei homopareja.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Ei edes terveystiedon kirjassa?
Kävin vain sen yhden pakollisen kurssin terveystietoa, mutta siinä kirjassa ei ainakaan ollut. Tosin aiheetkin olivat sellaisia ettei heteropareistakaan ollut juurikaan kuvia, paitsi ehkäisystä kertovassa kappaleessa. Siihen olisi kyllä voinut ujuttaa jonkun kuvan homoparista. Kyllähän homotkin tarvitsevat ehkäisyä...
Homona olen tämän huomannut mutta olen hyväksynyt elämäni varrella että näin se vain menee. Sama asia toistuu televisiossa, mainoksissa jne. Sitä ei huomaa jos ei asiaa pysähdy miettimään. Tietysti jos minä saisin päättää niin tilannetta voisi edes vähän tasoittaa, esim. heteropareja 65% ja homoja 35%.
Vierailija kirjoitti:
Homona olen tämän huomannut mutta olen hyväksynyt elämäni varrella että näin se vain menee. Sama asia toistuu televisiossa, mainoksissa jne. Sitä ei huomaa jos ei asiaa pysähdy miettimään. Tietysti jos minä saisin päättää niin tilannetta voisi edes vähän tasoittaa, esim. heteropareja 65% ja homoja 35%.
Miksi noin suuri osuus pitäisi olla homoja?
Naistenvaatemainoksissa on useimmiten naispari hyvinkin lähekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Hinttareita tuputetaan muutenkin kaikkialla liikaa.
Heteroja sitten ei tuputeta? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin suuri osuus pitäisi olla homoja?
En sanoisi kamalan suureksi osuudeksi. Sinusta varmasti paremopi osuus olisi 0% tai 2% eli siis sama kuin nyt.
No, väestöstä yli 90 % on heteroita joten on täysin ymmärrettävää että kuvastosta vähintään saman verran on heteronormatiivista.
Minä olen autisti. Kuulun siis vielä pienempään vähemmistöön kuin sateenkaarikansa. En silti vingu miksei autisteja ole oppikirjoissa enemmän ja miksei meitä huomioida himmentämällä ostoskeskusten lattioiden kiiltoa ja vaimentamalla niiden musiikkia. En ymmärrä miksi sateenkaarikansa haluaa väkisin itselleen uhristatusta joka asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Heteronormatiivisuus on hyvä ja kaunis asia. Ydinperhe on koko yhteiskunnan kivijalka. Poikkeaville kuuluu oikeudet, mutta heitä ei pidä nostaa jalustalle.
Hyvä siis, että niillä poikkeavillakin on nyt lain suojaama mahdollisuus perustaa ydinperhe ja olla osa yhteiskunnan kivijalkaa.
Heteronormatiivisuus on lähtökohta, koska se on yhteiskunnassa valta-asemassa oleva normi, jolle on myös biologiset perusteet. Oppikirjojen tekijöiden on myös tasapainoiltava suvaitsevaisuuden eri puolien välillä, jotka voivat vetää eri suuntiin. Kun yhteen suuntaan kumartaa, niin pyllistää toisaalle. Nämä ovat hankalia kysymyksiä monikulttuurisessa yhteiskunnassa.
Viihteessä kyllä näkee nykyään runsaasti myös muunlaisia parisuhteita.
Vierailija kirjoitti:
No, väestöstä yli 90 % on heteroita joten on täysin ymmärrettävää että kuvastosta vähintään saman verran on heteronormatiivista.
Minä olen autisti. Kuulun siis vielä pienempään vähemmistöön kuin sateenkaarikansa. En silti vingu miksei autisteja ole oppikirjoissa enemmän ja miksei meitä huomioida himmentämällä ostoskeskusten lattioiden kiiltoa ja vaimentamalla niiden musiikkia. En ymmärrä miksi sateenkaarikansa haluaa väkisin itselleen uhristatusta joka asiassa.
Yli 90% on heteroita? Saisiko tälle väitteelle jotain lähdettä?
Voi tyttökulta. Heteronormatiivisuus johtuu ihan siitä faktasta, että 90->% väestöstä ON heteroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaikka voit googlata niin löytyy. Osaatko käyttää Googlea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvioiden mukaan 5-15% ihmisistä kuuluu seksuaalivähemmistöihin, ja tässä on myös biseksuaalit mukana.
Aseksuaalit eivät taida näkyä oikein missään, edes näissä arvioissa... pitäisiköhän aseksuaalina asiasta valittaa jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Voi tyttökulta. Heteronormatiivisuus johtuu ihan siitä faktasta, että 90->% väestöstä ON heteroita.
Mistä päättelit, että olen tyttö?
Heteroseksuaalisuus on vallitseva sukupuolikäyttäytymismuoto, puhtaasti homoja on tutkimusten mukaan sen 1%. Vähemmistön edustajana kannattaa sopeutua tilanteeseen koska nämä orientaatiota ovat varsin pysyviä ja pohjautuvat biologiaan, muutenhan homoseksuaalit olisivat jo aikoja sitten muuttuneet ympäristön paineesta heteroiksi. Kuitenkin heitä on aina ollut ja aina heitä tulee olemaan. Joten ei kannata ottaa paineita asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän myös 10% oppikirjojen pariskuntakuvista pitäisi olla muista kuin heteroista? Näin ei todellakaan ole...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelit, että olen tyttö?
1. Olet yleisesti ottaen naisten kansoittamalla foorumilla.
2. Juttusi ovat tyypillisiä nuorille, tumblrin kätköihin jumittuneelle sjw-teinitytölle.
Ei edes terveystiedon kirjassa?