Toimistotyöntekijät, pidättekö siivoojia "alempiarvoisena?"
Olen juuri aloittanut aika suuressa firmassa siivoojana ja työhöni kuuluu siivota hallia sekä toimistotiloja. Olen huomannut, että hallityöntekijät ovat mukavia minua kohtaan ja tervehtivät kohteliaasti, mutta toimiston puolella työskentelevät ovat töykeitä ja epäkunnioittavia. Ja katsovat kuin halpaa makkaraa päästä varpaisiin. Tänäänkin he istuskelivat yhdessä kahvilla ja kuulin kuinka puhuivat niitä näitä iloisesti ja kun minä saavuin paikalle, he hiljenivät ja katsoivat mua kuin paskaa. Olin tervehtinyt ja ystävällisesti kysynyt sopiiko tulla. Aina tota yhtä toimistotilaa siivotessa on inhottava olo että kaikki vihaa ja pitää itseään parempana.
Kysymys siis teille toimistotyöntekijöille, pidättekö siivoojia jotenkin alhaisina ja paskoina? En tarkoita tietty että kaikki, mutta joku saattaakin.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Kai ne kohtelee sua "alempiarvoisena" jos annat heille aihetta. Siis tulet ovesta sisään ja kysyt "sopiiko tulla"? eli heti ns. alennat itsesi kun tulet tekemään firmaan työtäsi johon sinut on palkattu ja kysyt firman työntekijöiltä vielä siihen lupaa. Asenne kohdalleen! Tulet NYT siivoamaan ja työntekijät kunnioittavat työtäsi jonka teet kun on sen aika ja olet sitä varten tullut paikalle. Olen itse työntekijä ja todellakin kunnioitan siivousfirman työntekijöitä jotka ovat oman alansa ammattilaisia. Kukaan ei kysy saako tulla vaan siivouspalvelu on tilattu ja tulee sovitusti!
Ei todellakaan huoneeseen voi tulla siivoamaan silloin kun siivoojalle sopii vaan esimerkiksi pian voi huoneeseen olla tulossa asiakas tapaamiseen.
En. Ne siivoaa paremmin kuin minä.
Eikö niillä ole joku koulutuskin?
Mä en pidä ketään työntekijää alempiarvoisena kuin minä. Mä olen ihan samanlainen työntekijä kuin siivoojakin, teen vaan eri hommia.
Jos en jostain pidä, se johtuu ihan vain siitä että en pidä ihmisestä itsestään, ei siitä mitä henkilö tekee työkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen toimistotyöntekijänä sairaalalla ja pidän kyllä siivoojia alempana kastina kuin itse olen. Ihan kuin sitten esim. lääkärit pitävät mua alempi kastisena eikä se mua haittaa/ihmetytä yhtään. Niin se vaan menee. Kyllähän siivoojat nyt vaan on sitä alinta kastia.
Vaan kun
Minä olen ollut samaan aikaan hyvässä, mutta matalapalkkaisessa työssä vakuutusyhtiössä vuosia, vuosia sitten. Niinpä asunnon ostettuani hakeuduin iltahommiin siivousfirmaan. Oli mielenkiintoista nähdä, miten etenkin naiset katsoivat minua nenänvarttaan pitkin. Miehet olivat tosi reiluja, auttoivatpa joskus todella painavien roskasäkkienkin kanssa. Erityisen hauskaa oli sitten, kun joku niistä miespuolisista työntekijöistä kysyi, että olenko päivätöissä yhtiö x:n palkkalistoilla, kun oli mielestään nähnyt minut siellä käydessään asioimassa toimistossamme. Vastasin olevani siellä osastosihteerinä. Kyllä naisten naamat venähtivät. Mitä tästä opimme? Ainakin sen, ettei ole koiraa karvoihin katsomista. Minä olen tehnyt senkin jälkeen keikkoja siivousalalla tarvitessani täydennystä esim. matkakassaan ja arvostan siivoojan työtä korkeammalle, kuin nirppanokkaisten konttorihiirien.
Montako tuntia siivosit vapaa-aikana? Miten jaksoit?
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorempana sairaalassa laitoshuoltajana ja siellä oli kyllä monenlaista suhtautumista. Täytyy sanoa, että pahimmat oli juuri nuo hallintokerroksen sihteerit ja toimistotyöntekijät. Ihan suoraa vit*uilua ja haukkumista päin naamaa ja suhtautuminen oli vihamielistä. Tuntui, että olin joku likaämpäri, mihin he saivat oksentaa pahan olonsa. Menin siis ihan sellaisen päiväaikataulun mukaan ja kellonajat esim. taukotilan ja kokoushuoneen siivoukselle oli sovittu. Silti saattoi tulla tiuskimista, jos joku sattui olemaan esim. syömässä juuri silloin, kun minun piti mennä siivoamaan. Kauheasti ei ollut aikaa odotella. Aikani sitä kuunneltuani jouduin sitten mainitsemaan asiasta esimiehelleni ja hän otti kipakan puhelun ja tilanne vähän parani. Mutta oli kuitenkin niin jäätävä tunnelma sen jälkeen, että siirryin muualle töihin. Vuodeosastolla olikin vähän mukavampi työskennellä ja potilaat varsinkin oli todella mukavia.
Nyt olen itse toimistotyössä ja ei tulisi mieleenkään väheksyä meidän siivoojaa.
Olisit voinut ottaa kuittauksen työntekijältä jonka mukaan siivouksen voi jättää kyseisestä tilasta kyseisenä päivänä väliin. Olisit päässyt helpommalla ja kuitenkin yritystä olisi laskutettu siivouksesta.
Suhtaudun arvostavasti siivoojaamme, joka huolehtii työympäristömme siisteydestä. Tervehdin kaikkia joihin törmään toimistossamme. Henkilö hoitaa tehtävänsä ammattimaisesti ja hyvin. Toivottavasti hän pitää työstään. Itse en ehkä pystyisi samaan työhön, olen kotonakin laiska siivoamaan vaikka nautin puhtaasta ja siististä kodista.
Toimistossamme siivoaa afrikkalainen mies, joka on lääkäri. Hän joutuu tutkinnon tunnistautumisen takia suomessa opiskelemaan sekä tekemään siivoustyötä saadakseen vuokra-asunnon sekä elämisensä kustannettua. Ei kannata aliarvioida toimistoissa siivoavia . Moni halveksumanne siivoaja voi tulevaisuudessa olla lääkärinne.
Ylempi tomihenkilö kirjoitti:
Siivoja on kyllä selvästi alinta kastia, mutta tuskin tuli aloittajalle yllätyksenä, että 2-3 päivän koulutuksella ei järin suurta ylistystä saa? Varsinkin kun oman empiirisen tutkimuksen perusteella siivousjälki on järkyttävää, enkä siitä henkilökohtaisesti maksaisi euroakaan. Roskikset osaa tyhjentää 3 vuotiaskin.
Oot niin täynnä paskaa. Mä työskentelen siivoojana ja oon käyny kotityö -ja puhdistuspalveluiden perustutkinnon, joka on sen 3 vuotta kestävä niinku kaikki muutki ammatilliset perustutkinnot.
Meillä on ainakin aivan loistava siivooja, ja olen sen hänelle kertonutkin! Jouluna suklaarasiaa jne, kuuluu hyvään ja normaaliin inhimilliseen käytökseen. Jutellaan muutenkin sen mitä aamulla ehditään kun on jo lähdössä kun saavumme. Todella kiva tyyppi jonka työnjälki on huippua ja tekee paljon ylimääräistäkin. Kun hänellä on sijainen, sen huomaa eikä hyvällä😏 Siivooja on kollega siinä kuin kuka muukin samassa toimistossa työskentelevä.
Kyllähän siivoojia tarvitaan, mutta ei heidän työnsä mitään arvokasta ole kun siivoamista voi harjoittaa käytännössä ihan kuka vain eikä se vaadi yhtään aivokapasiteettia. En arvosta semmosia ihmisiä keillä ei ole kunnianhimoa kurkottaa taivaisiin ja ketkä tyytyvät paskaduunin tekemiseen koko loppuelämänsä.
Itselleni ainakin on vaivaannuttavaa että joku siivoaa minun jälkiäni. Tämä on se syy jos en joskus osaa olla luonteva siivoojan tavatessani.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siivoojia tarvitaan, mutta ei heidän työnsä mitään arvokasta ole kun siivoamista voi harjoittaa käytännössä ihan kuka vain eikä se vaadi yhtään aivokapasiteettia. En arvosta semmosia ihmisiä keillä ei ole kunnianhimoa kurkottaa taivaisiin ja ketkä tyytyvät paskaduunin tekemiseen koko loppuelämänsä.
Siivojan työ ei ole edes paskimasta päästä jos vaan palkalla pärjää. Melko itsenäistä, saa liikuntaa, aikataulut usein joustaa vähän. Ja kyllä hyvä siivooja on nykypäivänä sellainen josta kannattaa pitää kiinni. Kuka vaan voi kyllä tulla tekemään sitä, mutta eri asia sitten millaista se työn jälki on jos motivaatio ei ole kohdallaan.
En pidä. Siivoojan työ on paikoitellen hyvinkin raskasta ja ilman heidän työpanostaan hukkuisimme kirjaimellisesti paskaan. Todella ikävää, että olet näitä itseään parempina pitäviä ihmisperseitä kohdannut. Toivoa voi, että tajuavat oman typeryytensä.
Itse olen työskennellyt ennen nykyisen ammattini opiskelua siivoustyössä muutaman vuoden ja tiedän tuon tunteen. Tiedän myös sen että yleensä ne kaikista vähäpätöisimmät hienottaret ja herrattaret ovat niitä nokkavimpia. Vinkkinä sinulle, anna heidän olla ja tee työsi hyvin. Ole heille asiallinen, mutta älä matele. Voi olla myös että ovat hitaasti syttyviä suhteesi jos siivooja on vaikkapa vaihtunut viime aikoina tiuhaan tahtiin.
Nykyään olen toimistotyössä (asiantuntijatehtävät taloushallinto) ja mieleeni ei todellakaan tulisi kohdella siivoojaa yhtään erilailla kuin ketään muutakaan oman alansa ammattilaista joka tulee työtään tekemään. Mielestäni on halveksittavaa ja vanhanaikaista lokroida ihmisiä ammatin ja tulotason mukaan, itse ainakin arvioin ihmisen aivan muilla perustein. Lisäksi siivous on äärimmäisen arvokasta ja fyysisesti raskasta työtä, josta pitäisi maksaa nykyistä parempi korvaus tekijöilleen.
Jatka samaan malliin, olet ammatttilainen ja ylpeä työstäsi! :)
Siivoojat vaihtuvat jatkuvasti ja jäävät nimettömiksi. Jos yhden kerran tilat ovat melko puhtaat ja siivooja tervehtii, on varma, että kahden viikon päästä häntä ei enää nähdä, sillä hänellä on väärä asenne alalle. Vain ne selviävät, jotka pystyvät tekemään työn huonosti ja nopeasti ja välttävät kontaktia asiakkaiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Toimistossamme siivoaa 9afrikkalainen mies, joka on lääkäri. Hän joutuu tutkinnon tunnistautumisen takia suomessa opiskelemaan sekä tekemään siivoustyötä saadakseen vuokra-asunnon sekä elämisensä kustannettua. Ei kannata aliarvioida toimistoissa siivoavia . Moni halveksumanne siivoaja voi tulevaisuudessa olla lääkärinne.
Samoin omassa työpaikassani. Hävettää olla toimistorotta, kun siivoojana toimii tohtori, jonka koulutusta ei hyväksytä suomessa. Hän siivoaa ja käy koulua , saadakseen koulutuksensa hyväksytyksi suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti heillä on epämukava olo. Tai ehkä joku pitää huonompanakin. Olen itse tehnyt nuorena siivoojan hommia ja silloin minusta itsestäni tuntui että minua katsottiin alaspäin paikoissa, missä siivosin (tosin ehkä ei niin paljon kuin aikuista olisi katsottu). Nyt aikuisena kun olen toimistossa töissä, minulla on vähän epämukava olo siivoojien kanssa koska mietin odottavatko he minulta nimenomaan tuota alentuvaa käytöstä. (Toisaalta rehellisesti puhuen tunnen kyllä siivoojia katsoessa myös helpotusta siitä, ettei itse tarvitse sitä työtä enää tehdä - lasketaanko se alentuvuudeksi?)
Kompensoin epämukavaa oloani olemalla siivoojille mahd. ystävällinen ettei heille ainakaan tule sellaista oloa että ajattelen olevani parempi. Olen myös itse alle 30-vuotias, minkä vuoksi tunnen oloni erityisen epämukavaksi jos siivooja on joku vanhempi henkilö, koska ajattelen että he saattavat katsoa minua pahasti että miksi joutuvat siivoamaan nuoren ihmisen jälkiä. Työpöytäni on myös ainaisessa kaaoksessa, mikä pahentaa asiaa.Joo, mulla on ongelmia kyllä olla siivoojien kanssa samassa tilassa :D toisaalta onpahan minulla ongelmia muutenkin!
Ikä parantaa monta ongelmaa :) Näin 15 vuoden ammattisiivouskokemuksella: eivät siivoojat tunne oloaan epämukavaksi tehdessään työtään. He tekevät työtään, ja asenneongelma on (molemmin puolin) korvien välissä, jos sellaista on ollakseen. Eipä silti, vielä vuosituhannen alussa näihin alentujiin törmäili; nykyisessä työllisyystilanteessa...no, vähemmän, ja minä työskentelen sentään hierarkkisen maineessa olevassa laitoksessa. ;)
Viimeksi töissä ollessani perehdytin kaksi alanvaihtajaa. Toinen oli insinööri ja toinen teoreettista filosofiaa pääaineenaan lukenut, molemmat terveellä asenteella oppimasaa uutta ammattia. Tällä hetkellä olen opintovapailla, kasailen gradua ja suunnittelen jatko-opintoja. Siivoustyö on maksanut asuntolainan ja rahoittanut opiskeluajan. - Pyrin aina kohtaamaan ihmiset ihmisinä, mutta myönnettävä on, että näiden kanssa on ollut vaikeuksia, joiden suhtautuminen minuun on muuttunut sen mukaan, tietävätkö he minusta sen amis- vai yliopistopuolen. Sama ihminen siellä sisällä on.
En. Jokaisella on työnsä tehtävänä. Lähden kyllä toimistostani pois siivouksen ajaksi, koska helpompi on siivota kun en ole edessä. En kyllä edes mieti mitään "arvoasteikkoa".