Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimistotyöntekijät, pidättekö siivoojia "alempiarvoisena?"

Vierailija
08.03.2017 |

Olen juuri aloittanut aika suuressa firmassa siivoojana ja työhöni kuuluu siivota hallia sekä toimistotiloja. Olen huomannut, että hallityöntekijät ovat mukavia minua kohtaan ja tervehtivät kohteliaasti, mutta toimiston puolella työskentelevät ovat töykeitä ja epäkunnioittavia. Ja katsovat kuin halpaa makkaraa päästä varpaisiin. Tänäänkin he istuskelivat yhdessä kahvilla ja kuulin kuinka puhuivat niitä näitä iloisesti ja kun minä saavuin paikalle, he hiljenivät ja katsoivat mua kuin paskaa. Olin tervehtinyt ja ystävällisesti kysynyt sopiiko tulla. Aina tota yhtä toimistotilaa siivotessa on inhottava olo että kaikki vihaa ja pitää itseään parempana.

Kysymys siis teille toimistotyöntekijöille, pidättekö siivoojia jotenkin alhaisina ja paskoina? En tarkoita tietty että kaikki, mutta joku saattaakin.

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään. Firma pärjää kyllä aikansa ilman minua, mutta ei kovin kauan ilman siivoojaa.

Vierailija
2/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, kasvata itsetunto jos meinaat jatkaa alalla ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toimistotyöntekijänä sairaalalla ja pidän kyllä siivoojia alempana kastina kuin itse olen.  Ihan kuin sitten esim. lääkärit pitävät mua alempi kastisena eikä se mua haittaa/ihmetytä yhtään. Niin se vaan menee. Kyllähän siivoojat nyt vaan on sitä alinta kastia.

Vierailija
4/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitti vinkistä! Ei tommonen mua hetkauta, ihmettelin vaan miksi he käyttäytyvät noin. Onhan se nyt kurjaa kun ovat tollasia, kun ite kuitenkin on ystävällinen ja asiallinen

Vierailija
5/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Oma työni ei ole sen arvokkaampaa, se vain sattuu olemaan toimistoympäristössä.

Vierailija
6/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toimistotyöntekijänä sairaalalla ja pidän kyllä siivoojia alempana kastina kuin itse olen.  Ihan kuin sitten esim. lääkärit pitävät mua alempi kastisena eikä se mua haittaa/ihmetytä yhtään. Niin se vaan menee. Kyllähän siivoojat nyt vaan on sitä alinta kastia.

Epäilenpä. Jos olisit, osaisit käyttää oikeita ammattinimikkeitä sekä "toimistotyöntekijästä" että "siivoojasta". Sairaaloissa ei käytetä näitä.

Vierailija
7/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan! Minusta siivooja tekee arvokasta työtä ja siitä saisi maksaa paljon enemmänkin!

Työnsä on kiireistä, fyysistä ja rasittaa hartioita, selkää, niskaa jne. Ja niitä myrkkyjä kun joutuu käsittelemään ja haistelemaan, niin mun käteni ja astmani eivät niitä kestäisi päivääkään.

Ikävää on, että jotkut miniaivoiset suhtautuvat siivoojiin edelleen jonain paariana. Minä arvostan puhtautta ja siisteyttä. Tervehdin aina meidän siivoojia ja pyrin järjestämään työpisteeni paperit ja muut kamat pois tieltään, kun he tulevat pyyhkimään pöytääni. Tiedän itsekin, miten hankalaa on siivotessa järjestellä jotain legoja pois tieltä.

Vierailija
8/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset vaan ovat pieniä ihmisiä. Heille kaikenlaiset hierarkiat ovat tärkeitä, perustuivat ne sitten palkkaan, asemaan työelämässä, asuinpaikkaan, laukkuun tms.

9/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin töissä toimistossa, osa suhtautui siivoojaan lähinnä kuin ilmaan. Itse pyrin aina antamaan siivoojalle tilaa tehdä työnsä. Kun oli mahdollista, juteltiin myös niitä näitä töittemme lomassa.

Vierailija
10/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aattele nyt jos itse pyrit koko ajan eteenpäin ja teet tulosta jopa kymmeniä tuhansia päivässä, niin sitten siihen tulee pyörimään joku ihminen joka menee siitä mistä aita on matalin.

Vierailija
11/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, olen siivoojille mukava, koska olen itsekin kesätyökseni siivonnut vaikka ja mitä joten arvostan siivoojia :)

Vierailija
12/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitti vinkistä! Ei tommonen mua hetkauta, ihmettelin vaan miksi he käyttäytyvät noin. Onhan se nyt kurjaa kun ovat tollasia, kun ite kuitenkin on ystävällinen ja asiallinen

Äh, kommenttini ei ollut tarkoitettu keljuksi, pudotin sanan "ammatillinen" pois välistä. Alan ammattilaisena on törmännyt kaikenlaisiin tapauksiin, mutta niitä ei auta päästää ihon alle.

Vierailija
13/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aattele nyt jos itse pyrit koko ajan eteenpäin ja teet tulosta jopa kymmeniä tuhansia päivässä, niin sitten siihen tulee pyörimään joku ihminen joka menee siitä mistä aita on matalin.

Ai mä kun olen tässä muutaman päivän aikana huomannut, että mä teen paljon enemmän tulosta kun moni muu. Hallissa istutaan ja räpelletään kännykkää, toimistoissa istutaan juomassa kahvia ja juorutaan jne. Mulla itsellä on päiväksi niin paljon hommaa, että hyvä kun syödä ehdin. Hetkeäkään en ehdi hengähtää ja vaan olla.

Vierailija
14/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olen aina tervehtinyt siivoojia, jutellut heidän kanssa niitä näitä ja heidät on meillä kutsuttu kakulle siinä kuin muutkin kahvioon, vaikka heillä kai on omat kuviot ja sosiaalitilat tietääkseni. Ovat siis siivouspalvelusta.

Yksi siivooja alkoi kyllä tökkiä. Viimeistään siinä vaiheessa, kun selitti tähän firmaan joutuu ne töihin, jotka ei muualle pääse. Siis tarkoitti asiantuntijoita.

Vierailija
15/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti maailmaan mahtuu ylimielisiä "ollakseen" tyyppejä. En pidä. Tein itsekin illat ja kesät siivousta opiskelun ohella ja sinkkuna ollessani päivätyöni ohella, ja tutuksi tuli kuvailemasi käytös. Kivoin paikka siivota oli yksi leipomo, missä minulle oli aina keitetty termariin kaffet ja jätetty iltapalaa ja leipä.

Nykyinen titteli talousasiantuntija. Meidän siivooja on kiva, vanhempi rouva, tykkää puutarhapuuhista, olen saanut häneltä apostolinkielen pistokkaan ja antanut korallikaktuksen alun ja juteltu lapsistamme. Ja kaffet tarjotaan.

Kun pikkuisen laskeutuu jalustaltaan, voi tavata aika mielenkiintoisia ihmisiä.

Vierailija
16/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan rehellisesti. Tämän hetkisessä työpaikassa en kohtaa siivoojia ollenkaan, mutta edellisissä työpaikoissa suhtautumiseni siivoojiin on ollut täysin siivoojakohtaista.

Jos on siivooja joka ei osaa avata suutaan edes tervehtiäkseen, en minäkään kovin kauaa jaksa olla kohtelias. Toisaalta muistelen todella hyvällä yhtä reipasta ja rempseää tapausta, jonka kanssa oli kiva jutella ja joka aina esim. kysyi, että "haluatko että pyyhin pölyt myös tuosta" jne. Moni siivooja on ollut jotain tältä väliltä.

Ketään en pidä alhaisena paskana. Siivooja on palveluammatissa, joten asenteen pitää olla reipas ja asiakaslähtöinen.

Vierailija
17/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juuri aloittanut aika suuressa firmassa siivoojana ja työhöni kuuluu siivota hallia sekä toimistotiloja. Olen huomannut, että hallityöntekijät ovat mukavia minua kohtaan ja tervehtivät kohteliaasti, mutta toimiston puolella työskentelevät ovat töykeitä ja epäkunnioittavia. Ja katsovat kuin halpaa makkaraa päästä varpaisiin. Tänäänkin he istuskelivat yhdessä kahvilla ja kuulin kuinka puhuivat niitä näitä iloisesti ja kun minä saavuin paikalle, he hiljenivät ja katsoivat mua kuin paskaa. Olin tervehtinyt ja ystävällisesti kysynyt sopiiko tulla. Aina tota yhtä toimistotilaa siivotessa on inhottava olo että kaikki vihaa ja pitää itseään parempana.

Kysymys siis teille toimistotyöntekijöille, pidättekö siivoojia jotenkin alhaisina ja paskoina? En tarkoita tietty että kaikki, mutta joku saattaakin.

Tunnen useampiakin henkilöitä jotka yliopistoaikoinaan tekivät toimistosiivouksia eli joskus siivooja voi olla koulutetumpi kuin toimiatotyöntekijä.

Vierailija
18/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan rehellisesti. Tämän hetkisessä työpaikassa en kohtaa siivoojia ollenkaan, mutta edellisissä työpaikoissa suhtautumiseni siivoojiin on ollut täysin siivoojakohtaista.

Jos on siivooja joka ei osaa avata suutaan edes tervehtiäkseen, en minäkään kovin kauaa jaksa olla kohtelias. Toisaalta muistelen todella hyvällä yhtä reipasta ja rempseää tapausta, jonka kanssa oli kiva jutella ja joka aina esim. kysyi, että "haluatko että pyyhin pölyt myös tuosta" jne. Moni siivooja on ollut jotain tältä väliltä.

Ketään en pidä alhaisena paskana. Siivooja on palveluammatissa, joten asenteen pitää olla reipas ja asiakaslähtöinen.

En näe siivoojaa asiakaspalvelutyöntekijänä vaan hänen tehtävänään on huolehtia työpaikan puhtaudesta. Ei siivoojalla välttämättä ole edes aikaa jutusteluun. Enemmänkin siivojan työn laatu määrittää hänen taitonsa siivoojana kuin se että osaako small talkin. Ulkomaalaiset opiskelijat rahoittavat opintojaan siivoustyöllä eivätkä he osaa edes suomea.

Vierailija
19/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen insinööri ja opiskeluaikana siivosin keikkaluontoisesti. Nyt kun olen itse toimistossa, niin tervehdin aina siivoajia ja menen pois, jos tarvitsee.

Vierailija
20/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan siivoojia, etenkin hyviä sellaisia. Olen itsekin ollut siivooja, joten en pidä heitä mitenkään alempana kastina, vaan kohtelen kuten samanarvoisia työkavereitakin. Tarjoan myös aina kahvia jos tauolla keitän itsellenikin ja juttelen niitä näitä, mutta olen kuulemma ainoa joka näin tekee.

Harmi että jotkut ei osaa käyttäytyä, koska suurin osa siivoojista on todella mukavia ja ahkeria työntekijöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan