Toimistotyöntekijät, pidättekö siivoojia "alempiarvoisena?"
Olen juuri aloittanut aika suuressa firmassa siivoojana ja työhöni kuuluu siivota hallia sekä toimistotiloja. Olen huomannut, että hallityöntekijät ovat mukavia minua kohtaan ja tervehtivät kohteliaasti, mutta toimiston puolella työskentelevät ovat töykeitä ja epäkunnioittavia. Ja katsovat kuin halpaa makkaraa päästä varpaisiin. Tänäänkin he istuskelivat yhdessä kahvilla ja kuulin kuinka puhuivat niitä näitä iloisesti ja kun minä saavuin paikalle, he hiljenivät ja katsoivat mua kuin paskaa. Olin tervehtinyt ja ystävällisesti kysynyt sopiiko tulla. Aina tota yhtä toimistotilaa siivotessa on inhottava olo että kaikki vihaa ja pitää itseään parempana.
Kysymys siis teille toimistotyöntekijöille, pidättekö siivoojia jotenkin alhaisina ja paskoina? En tarkoita tietty että kaikki, mutta joku saattaakin.
Kommentit (78)
En pidä. Olen harjoittelussa (palkatta) toimistohommissa kolmatta kuukautta ja melkeinpä mieluummin siivoisin, jotta saisin edes jotain palkkaa. Hyväksikäytetty olo.
Olen itse nuorempana siivonnut paljon, ja tiedän pääseväni toimistohommissa helpommalla. Toki siivooja jää ulkopuoliseksi sen vuoksi, että hänen kanssaan ei tehdä töitä varsinaisesti yhdessä, vaan hän siirtyy koko ajan paikasta toiseen.
Olin nuorempana sairaalassa laitoshuoltajana ja siellä oli kyllä monenlaista suhtautumista. Täytyy sanoa, että pahimmat oli juuri nuo hallintokerroksen sihteerit ja toimistotyöntekijät. Ihan suoraa vit*uilua ja haukkumista päin naamaa ja suhtautuminen oli vihamielistä. Tuntui, että olin joku likaämpäri, mihin he saivat oksentaa pahan olonsa. Menin siis ihan sellaisen päiväaikataulun mukaan ja kellonajat esim. taukotilan ja kokoushuoneen siivoukselle oli sovittu. Silti saattoi tulla tiuskimista, jos joku sattui olemaan esim. syömässä juuri silloin, kun minun piti mennä siivoamaan. Kauheasti ei ollut aikaa odotella. Aikani sitä kuunneltuani jouduin sitten mainitsemaan asiasta esimiehelleni ja hän otti kipakan puhelun ja tilanne vähän parani. Mutta oli kuitenkin niin jäätävä tunnelma sen jälkeen, että siirryin muualle töihin. Vuodeosastolla olikin vähän mukavampi työskennellä ja potilaat varsinkin oli todella mukavia.
Nyt olen itse toimistotyössä ja ei tulisi mieleenkään väheksyä meidän siivoojaa.
Olen ollut kerrossiivoojana hotellissa ja ainakin itse aloin arvostamaan sitä työtä siinä mielessä, että kun menet hotelliin asiakkaana et tule ajatelleeksi sitä työn määrää minkä siivoojat tekevät ja huonekohtainen siivousaika on 20min. Päivässä siivotaan kymmeniä huoneita, ym. yleisten tilojen siisteys, pyykinpesu. Fyysisesti raskasta työtä.
Se ettei joku muu pidä siivoojaa yhtään minään on ajattelematon. Kuka siivoaisi hänen työhuoneen ellei siivooja? Toimistotyöntekijä tekee omat hommansa ei hänen työtehtäviin kuulu siivoaminen, joten jos siivoojaa ei kävisi hänen työhuoneessaan se ei olisi puhdas ja tuskinpa silloin työntekijä haluaisi työskennelläkään siellä.
Hyvää työtä teet siivoojana. Respect.
Siivoja on kyllä selvästi alinta kastia, mutta tuskin tuli aloittajalle yllätyksenä, että 2-3 päivän koulutuksella ei järin suurta ylistystä saa? Varsinkin kun oman empiirisen tutkimuksen perusteella siivousjälki on järkyttävää, enkä siitä henkilökohtaisesti maksaisi euroakaan. Roskikset osaa tyhjentää 3 vuotiaskin.
Samanarvoisia periaatteessa, mutta huonompi palkka. Sen takia ns. alempiarvoinen. Muuten koulutuksella ja työnteolla ei ole minulle väliä. Jos joku putkimies tai siivousalan yrittäjä saa minua parempaa palkkaa kuin minä toimistotyöläisenä, niin naksautan kantapäät yhteen ja vedän kättä lippaan.
Kai ne kohtelee sua "alempiarvoisena" jos annat heille aihetta. Siis tulet ovesta sisään ja kysyt "sopiiko tulla"? eli heti ns. alennat itsesi kun tulet tekemään firmaan työtäsi johon sinut on palkattu ja kysyt firman työntekijöiltä vielä siihen lupaa. Asenne kohdalleen! Tulet NYT siivoamaan ja työntekijät kunnioittavat työtäsi jonka teet kun on sen aika ja olet sitä varten tullut paikalle. Olen itse työntekijä ja todellakin kunnioitan siivousfirman työntekijöitä jotka ovat oman alansa ammattilaisia. Kukaan ei kysy saako tulla vaan siivouspalvelu on tilattu ja tulee sovitusti!
Itse konttoritottana en pidä omaa työtäni niin ihmeellisenä että arvostelisin muiden työtä. Siivoaja tekee työtä siinä kuin kuka tahansa ja ansaitsee täyden arvostuksen.Toisin kuin moni ns.omasta mielestään parempi toimistotyöntekijä. Minä en arvota ihmisiä työn kautta vaan sydämen sivistyksen kautta. Olkoon ammatti ja koulutus mikä tahansa, jos asenne on ylimielinen, minulle hän on ilmaa.
Siivosin opiskeluaikoinani kesätyökseni ja aina koulun ohella kun ehdin. Juttelen siivoojien kanssa siinä missä muidenkin työkavereiden. Arvostan kovasti, sillä tiedän miten raskasta työtä siivoaminen on. En pidä siivoojia alempiarvoisena, onhan heidän työllään suuri merkitys terveydenhuoltolaitoksissa. Olen lääkäri.
Entisenä toimistosiivoojana sanoisin, että tää riippuu ihan ihmisestä. Osa toimistotyöntekijöistä oli mua kohtaan tosi mukavia, osa välinpitämättömiä, osa jopa ilkeitä.
En pidä. Olen töissä pk-yrityksessä, ja jokaisessa toimenkuvassa on omat tehtävänsä: kirjanpitäjä hoitaa kirjanpitoa ja muuta taloushallintoa, myyntitiimi myyntiä, siivooja siivousta. Kaikkia tarvitaan ja työtehtävät ovat erilaisia, eivät epätasa-arvoisia.
En pidä alempiarvoisena. Mulle ihmisen arvon määrittää ihan muut seikat, kuin työ.
Kaikki työ on arvokasta ja minäkin olen opiskeluaikoina siivonnut työkseni.
YTM ja konttorirotta
En pidä alempiarvoisena, työtään he tekevät.
Vierailija kirjoitti:
No aattele nyt jos itse pyrit koko ajan eteenpäin ja teet tulosta jopa kymmeniä tuhansia päivässä, niin sitten siihen tulee pyörimään joku ihminen joka menee siitä mistä aita on matalin.
Siivoojina on paljon opiskelijoita. Heti tulee mieleen suvusta ja tuttavapiiristä muutama, joka tienaa yliopiston opiskelurahojaan siivoamalla.
En todellakaan pidä siivoojia jotenkin alempiarvoisina. Aina moikkaan kun siivooja tulee työhuoneeseeni ja poistun siksi aikaa että hän saa tehdä työnsä rauhassa. Yleensä vaihdamme myös muutaman sanasen. Mukava nainen :) On se mukavaa kun on siistiä!
Vierailija kirjoitti:
Samanarvoisia periaatteessa, mutta huonompi palkka. Sen takia ns. alempiarvoinen. Muuten koulutuksella ja työnteolla ei ole minulle väliä. Jos joku putkimies tai siivousalan yrittäjä saa minua parempaa palkkaa kuin minä toimistotyöläisenä, niin naksautan kantapäät yhteen ja vedän kättä lippaan.
Hei. Olen siivooja ja teen n 6h pv. Saan nettona n 2400e kk. Tulen sillä kohtuu hyvin toimeen. Tiedät kai että siivooja pyyhkii vessarätillä inhottavien ihmisten pöydät.... Valta on siivoojilla!
Mulle kävi kerran painajaismainen tilanne, kun menin siivoamaan toimistokohteeseen missä kaikki olivat aina olleet todella mukavia. Uutena työntekijänä sinne olikin tullut entinen koulukiusaajani, joka jatkoi samaa kohtelua nyt aikuisena työelämässäkin. Haukkui työn jälkeä kovaan ääneen, ja sotki ruoalla pöytänsä ääressä ja sitten käskytti minua siivoamaan ne. Silloin oli todellakin sellainen tunne että olen alempiarvoinen.
Onneksi pääsin sitten vaihtamaan kohdetta. Edelleenkin olen siivooja ja tykkään työstäni, mutta mieluiten siivoan niin että saan olla yksin, koska en halua että minua kohdellaan kuin orjaa.
Moniko siivooja kostaa veskirätillä? Täällä yksi.
Ihmisen arvo määritellään yleisesti älyn, koulutuksen ja palkkatason kautta. On siis täysin luonnollista pitää siivoajia tämän arvoasteikon alapään edustajina. Ei sitä tarvitse ääneen sanoa, mutta ei se totuutta muuta mihinkään.