Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimistotyöntekijät, pidättekö siivoojia "alempiarvoisena?"

Vierailija
08.03.2017 |

Olen juuri aloittanut aika suuressa firmassa siivoojana ja työhöni kuuluu siivota hallia sekä toimistotiloja. Olen huomannut, että hallityöntekijät ovat mukavia minua kohtaan ja tervehtivät kohteliaasti, mutta toimiston puolella työskentelevät ovat töykeitä ja epäkunnioittavia. Ja katsovat kuin halpaa makkaraa päästä varpaisiin. Tänäänkin he istuskelivat yhdessä kahvilla ja kuulin kuinka puhuivat niitä näitä iloisesti ja kun minä saavuin paikalle, he hiljenivät ja katsoivat mua kuin paskaa. Olin tervehtinyt ja ystävällisesti kysynyt sopiiko tulla. Aina tota yhtä toimistotilaa siivotessa on inhottava olo että kaikki vihaa ja pitää itseään parempana.

Kysymys siis teille toimistotyöntekijöille, pidättekö siivoojia jotenkin alhaisina ja paskoina? En tarkoita tietty että kaikki, mutta joku saattaakin.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aattele nyt jos itse pyrit koko ajan eteenpäin ja teet tulosta jopa kymmeniä tuhansia päivässä, niin sitten siihen tulee pyörimään joku ihminen joka menee siitä mistä aita on matalin.

No aattelepa ite, että ilman siivoojien ammattikuntaa siistisit sen oman toimistosi ihan itse ja yhdessä muiden kanssa käytävät, vessat jne. Hän siis työpanoksellaan mahdollistaa, että voit keskittyä omiin hommiisi. Vähintä mitä voit tehdä on tervehtiä ja antaa hänen hoitaa työnsä. Ja jos ajattelet, että en tietenkään siivoaisi, niin mieti hetki. Jos siivoojia ei olisi, niin kukas sen sitten siivoaisi ellet sinä? Pomosi? 😁 Äitisi? 😁😁

Vierailija
22/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toimistotyöntekijänä sairaalalla ja pidän kyllä siivoojia alempana kastina kuin itse olen.  Ihan kuin sitten esim. lääkärit pitävät mua alempi kastisena eikä se mua haittaa/ihmetytä yhtään. Niin se vaan menee. Kyllähän siivoojat nyt vaan on sitä alinta kastia.

Vaan kun

Minä olen ollut samaan aikaan hyvässä, mutta matalapalkkaisessa työssä vakuutusyhtiössä vuosia, vuosia sitten. Niinpä asunnon ostettuani hakeuduin iltahommiin siivousfirmaan. Oli mielenkiintoista nähdä, miten etenkin naiset katsoivat minua nenänvarttaan pitkin. Miehet olivat tosi reiluja, auttoivatpa joskus todella painavien roskasäkkienkin kanssa.  Erityisen hauskaa oli sitten, kun joku niistä miespuolisista työntekijöistä kysyi, että olenko päivätöissä yhtiö x:n palkkalistoilla, kun oli mielestään nähnyt minut siellä käydessään asioimassa toimistossamme. Vastasin olevani siellä osastosihteerinä. Kyllä naisten naamat venähtivät. Mitä tästä opimme?  Ainakin sen, ettei ole koiraa karvoihin katsomista. Minä olen tehnyt senkin jälkeen keikkoja siivousalalla tarvitessani täydennystä esim. matkakassaan ja arvostan siivoojan työtä korkeammalle, kuin nirppanokkaisten konttorihiirien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan rehellisesti. Tämän hetkisessä työpaikassa en kohtaa siivoojia ollenkaan, mutta edellisissä työpaikoissa suhtautumiseni siivoojiin on ollut täysin siivoojakohtaista.

Jos on siivooja joka ei osaa avata suutaan edes tervehtiäkseen, en minäkään kovin kauaa jaksa olla kohtelias. Toisaalta muistelen todella hyvällä yhtä reipasta ja rempseää tapausta, jonka kanssa oli kiva jutella ja joka aina esim. kysyi, että "haluatko että pyyhin pölyt myös tuosta" jne. Moni siivooja on ollut jotain tältä väliltä.

Ketään en pidä alhaisena paskana. Siivooja on palveluammatissa, joten asenteen pitää olla reipas ja asiakaslähtöinen.

Mitäpä sitten, kun tervehtii iloisesti, kysyy kohteliaasti saako tulla ja onko vielä jotain mitä tehdä ja on ylipäänsä "palveleva." Nimenomaan neuvottiin että pitää olla iloinen, tervehtiä kohteliaasti ja käyttäytyä asiallisesti. Vastakaikuna sitten tympeä ja halveksuva käytös. Moni noista toimiston ihmisistä murahtaa jotain vastaukseksi kun kysyn saako tulla pikaisesti tai ei sano mitään ja lähtee itse pois.

Vierailija
24/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä siivoojia alempiarvoisina, mutta koska itseäni hermostuttaa kun joku katsoo työskentelyäni vierestä, annan myös siivoojalle työrauhan ja liukenen paikalta vaikka vessaan. Eipä siinä työpisteiden välissä paljoa tilaa olisikaan seisoskella ja jutustella niitä näitä siivoojan kanssa.

Vierailija
25/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nousen aina paikaltani ja otan roskakorin esiin, kun näen siivoojan tulevan. Paljon helpompaa siivota työpisteeni, kun en ole siinä istumassa. Tiedän kaikkien viidentoista vakituisen siivoojan nimen ja juttelen aina sen verran, kun siinä ehtii. Tiedän heidän lastensa nimet, joiden synttärit ja vaikka mitä elämäntarinoita. Kuten he minun.

Työkavereita ne ovat siinä missä muutkin kollegat.

Vierailija
26/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päin vastoin. Toisinaan kun dedikset painaa päälle ja pomo hengittää niskaan olen jopa ajatellut, että olisipa kiva hypätä tuohon mopin varteen. Tai katsonut ulos ikkunasta ja nähnyt kun kesätyöntekijä rullaa päältäajettavalla ruohonleikkurilla nurmikenttää ja ajatellut että ei tuossakaan ole hullumpi työtehtävä. Ja ei, en pidä kovin paljoa työstäni.

Vierailija
27/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudun kuin toiseen ihmiseen. Valitettavasti olen nähnyt tapauksia, jotka rupeavat neuvomaan siivoojia omassa työssään. Se tuntuu pahalta.

Vierailija
28/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toimistotyöntekijänä sairaalalla ja pidän kyllä siivoojia alempana kastina kuin itse olen.  Ihan kuin sitten esim. lääkärit pitävät mua alempi kastisena eikä se mua haittaa/ihmetytä yhtään. Niin se vaan menee. Kyllähän siivoojat nyt vaan on sitä alinta kastia.

Sairaalassa siivooja on miljoona kertaa tärkeämpi kuin toimistotyöntekijä.

Vierailija
29/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti heillä on epämukava olo. Tai ehkä joku pitää huonompanakin. Olen itse tehnyt nuorena siivoojan hommia ja silloin minusta itsestäni tuntui että minua katsottiin alaspäin paikoissa, missä siivosin (tosin ehkä ei niin paljon kuin aikuista olisi katsottu). Nyt aikuisena kun olen toimistossa töissä, minulla on vähän epämukava olo siivoojien kanssa koska mietin odottavatko he minulta nimenomaan tuota alentuvaa käytöstä. (Toisaalta rehellisesti puhuen tunnen kyllä siivoojia katsoessa myös helpotusta siitä, ettei itse tarvitse sitä työtä enää tehdä - lasketaanko se alentuvuudeksi?)

Kompensoin epämukavaa oloani olemalla siivoojille mahd. ystävällinen ettei heille ainakaan tule sellaista oloa että ajattelen olevani parempi. Olen myös itse alle 30-vuotias, minkä vuoksi tunnen oloni erityisen epämukavaksi jos siivooja on joku vanhempi henkilö, koska ajattelen että he saattavat katsoa minua pahasti että miksi joutuvat siivoamaan nuoren ihmisen jälkiä. Työpöytäni on myös ainaisessa kaaoksessa, mikä pahentaa asiaa.

Joo, mulla on ongelmia kyllä olla siivoojien kanssa samassa tilassa :D toisaalta onpahan minulla ongelmia muutenkin!

Vierailija
30/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä ketään ihmistä alempiarvoisena. Arvostan eri alojen ammattilaisia, siis myös siivoajia.

Vierailija
31/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojat ovat osa kokonaisuutta. He tekevät sen työn mikä on heidän alaansa.

Tervehdin aina kun hän tulee käymään ja siirryn tarvittaessa pois tieltä.

Osa ei reagoi häneen mitenkään. Pitäisi jättää roskikset ym. paikat siivoamatta, niin varmaan jossakin vaiheessa havahtuisi...

Vierailija
32/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse siivoushommia opiskeluaikana. Olen siivoojalle samalla tavoin ystävällinen ja kohtelias kuin kaikille muillekin ihmisille, joita kohtaan työpaikalla. Eli en pidä siivoojia mitenkään "alempiarvoisina" ihmisinä, mitä se sitten tarkoittaakaan.

Onhan se kuitenkin tosiasia, ettei se työ kovin haastavaa ole. Muistan omat kokemukseni siivoustyöstä ja olen tyytyväinen, että olen pitkäjänteisellä opiskelulla ja työllä hankkinut kunnon koulutuksen ja päässyt nykyiseen työtehtävääni.

Vierailija
33/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko että ensimmäisellä sivulla kommentoinut on sairaalassa toimistotyössä. Sairaalassa on hankala olla arvostamatta laitoshuoltajia, kun heidän työtään on sivusta katsonut hetken. Sairaalan toiminta loppuisi minuuteissa ilman laitoshuoltajia. Meillä ainakin ollaan kaikki ihan tasavertaisia työkavereita, niin laikkarit, hoitajat ja lääkärit ja kaikki siltä väliltä. En tiedä onko tämä sitten niin harvinaista.

Vierailija
34/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan! Sitä paitsi siivoojan työ on raskasta ja tärkeää. En ymmärrä, miten tämä asia on niin vaikea niin monen ymmärtää. Itse olen kovin kiitollinen kun meillä tilat pidetään puhtaana ja siistinä. Moni ei näytä olevan. Meillä onneksi en ole huomannut tuollaista kusipää-asennetta siivoojaa kohtaan. Olen asiantuntija -kerroksessa ja me kyllä juttelemme siivoojalle ja kiitämme myös. Ihme porukkaa taas. Sitä paitsi, minkälainen ihminen arvottaa toisia ammatin tai työn mukaan?

Vierailija
35/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehen! Siirryn työpisteeltäni sivuun ja kiskon tuolinikin pois, että siivooja voi helposti mopata pöydän alta.

Arvostan ja toivon, että siitä maksetaan tarpeeksi palkkaakin. Täällä olisi kaaos ja hukuttaisiin pkaan, jos puhtaanapitäjät menisivät lakkoon (vrt. Italian roskakuskien lakko, jolloin italialaiset hukkuivat kaupungin kaduilla roskiin.)

Vierailija
36/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aattele nyt jos itse pyrit koko ajan eteenpäin ja teet tulosta jopa kymmeniä tuhansia päivässä, niin sitten siihen tulee pyörimään joku ihminen joka menee siitä mistä aita on matalin.

Minä tein siivoustyötä kun opiskelin, jotta sain myöhemmin työn jossa tienaan ihan mukavasti. Millä lailla siinä siivotessa( ja siivosin vielä hyvin) menin siitä mistä aita on matalin?

Vierailija
37/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä siivoojia alempiarvoisina. Olen itsekin opiskeluaikoina tehnyt siivoushommia. En kuitenkaan näe millään muotoa myöskään tarpeelliseksi kaveerata siivoojien kanssa tai mitenkään muuten olla "ystävällinen", mutta en myöskään töykeä. Tervehdin aina jos satun siivoojan kanssa esim käytävällä vastatusten, mutta siinä se. Minä olen täällä tekemässä omia töitäni ja siivoja omiaan. Sama koskee kaikkia muitakin tämän ison talon työntekijöitä asemaan ja työtehtäviin katsomatta. 

Vierailija
38/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko että ensimmäisellä sivulla kommentoinut on sairaalassa toimistotyössä. Sairaalassa on hankala olla arvostamatta laitoshuoltajia, kun heidän työtään on sivusta katsonut hetken. Sairaalan toiminta loppuisi minuuteissa ilman laitoshuoltajia. Meillä ainakin ollaan kaikki ihan tasavertaisia työkavereita, niin laikkarit, hoitajat ja lääkärit ja kaikki siltä väliltä. En tiedä onko tämä sitten niin harvinaista.

Sairaaloilla on muitakin toimistotiloja kuin sellaiset, mihin tarvitaan laitoshuoltajia. Mm. laskutuksen ja hankintojen, henkilöstöhallinnon tilat ym. Ehkäpä kyseinen henkilö on töissä tuollaisessa toimistossa missä käy ihan normaaleja roskakoreja tyhjentäviä siivoojia.

Vierailija
39/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikkaan mutta en juttele mukavia eli suhtaudun samalla tavalla kuin muihinkin minulle tuntemattomiin työntekijöihin. Yli 1000 ihmisen firmassa tuntemattomia kävelee käytävillä vastaan joka päivä, eikä minua edes kiinnosta oppia tuntemaan heistä jokaista.

Vierailija
40/78 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivous on ulkoistettu ja hoidetaan luokattoman huonosti. Usein ei käy merkittynä päivänä ollenkaan. Joudumme tekemään valituksia kuukausittain. Näissä olosuhteissa ei tee mieli jutella siivoojan kanssa, vaikka tiedän, ettei huono siivous ole hänen henkilökohtainen syynsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän