Minkälainen elämäsi olisi luultavasti ollut, jos olisit 100 vuotta aikaisemmin kuin synnyit?
Minun elämäni olisi ollut luultavasti jäänyt melko lyhyeksi, koska synnyin keskosena eikä minua olisi luultavasti pystytty pitämään elossa 1880-luvun alussa.
Kommentit (30)
Olisin kuollut kaksivuotiaana munuaisten virheellisen toimintaan.
Hyvä ketju. Muistuttaa miten hyvät olot meillä on nyt.
Olisin luultavasti ollut jonkun perheen kotiapulainen/piika. Varmaan olisin jo naimissa ja useampi lapsikin.
Voisin verrata elämääni kutakuinkin 100 vuotta ennen minua syntyneeseen isoisäni tätiin. Hän pääsi vastaperustettuun oppikouluun ja ylioppilastutkinnon jälkeen päätyi itsenäiseksi virkanaiseksi. Valitettavasti tuoni korjasi hänet 51 vuoden ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa että ois syntynyt ensimmäisen maailmansodan aikaan? No ei ois varmaan paljon ollu hurraamista.
Toisaalta, olet poikkeuksellisen nuori palstailija. Ihmelapsia on varmaan arvostettu jo 1914 😀
Minä olisin selvinnyt syntymästäni, mutta olisin kuollut ennen koulun alkua (paha keuhkokuume).
Elämäni olisi lähtenyt käyntiin ilman ongelmia myös sata vuotta sitten, koska äitini on kertonut, että pullahdin maailmaan nopeasti ja vaivattomasti.
Minusta olisi varmaan tullut piika, joka piikoo ja kaitsee lapsia jossain isossa maalaistalossa. Olisin asunut pienessä mökissä metsän laidalla. Olisin elänyt melko hurskasta elämää, ja pitäjän pappi olisi ottanut keskusteluistamme aineksia saarnoihinsa. Päivisin olisin pukeutunut esiliinaan ja päähuiviin, iltaisin nilkkoihin asti ulottuvaan valkoiseen hulmuavaan yöpaitaan ja hiukseni olisivat olleet pitkällä letillä.
Kolmekymppisenä olisin ehkä mennyt naimisiin jonkun toisesta pitäjästä töihin tulleen rengin kanssa, tai sitten olisin kieltäytynyt kosinnasta. Riippuu, millainen renki olisi ollut.
Minut olisi todennäköisesti tapettu 3-vuotiaana, kun paha karsastus alkoi näkyä. Olen myös köyhästä perheestä, joten tuskimpa olisi kauaa katseltu.
Minua on muistutettu lapsena että ole onnellinen ettet syntynyt 50 vuotta sitten, silloin ei olisi kukaan tuollaista naamaa katsellut.
Enpä olisi hengissä selvinnyt, synnyin viikolla 29 sydänvikaisena. Kyllä suomalainen keskoshoito vaan on huippuluokkaa :)
Olisin kuollut joko umpilisäkkeentulehdukseen tai sairastamaani keuhkokuumeeseen. Yhden lapsen olisin ehtinyt sitä ennen synnyttää.
Olisin ollut köyhä kaupunkilainen, varmaan jossain tehdastyössä heti teini-iässä. Vaikka olisin ollut luokkani paras, ei vanhemmillani olisi ollut rahaa maksaa jatkokoulutuksestani.