Miltä trauma sinusta tuntuu?
Osaatko kuvailla miltä sinusta lapsena tuntui trauman vaikutukset?
Entä aikuisena?
Itse kärsinyt kaikenlaista ja mietin miten se näkyy ja tuntuu kun tässä stressaantuneessa mielessä ei enää mikään erotu selvästi.
Kommentit (8)
Esim. hermosto jäi lapsuudesta pysyvästi virittyneeksi. Oon havahtunut asiaan ja opetellut rauhoittamaan sitä vasta kuluneen viikon aikana
Painajaiset
Unettomuus aikuisena
Pelko
Ahdistuneisuus
Masennus
Eristäytyneisyys työssä ja vapaalla
Jännittyneisyys
Levottomuutena ja väsymyksenä. Taistele tai pakene -tila koko ajan lievästi päällä.
Peruspessimismi, tunne että vaikka nyt on hyvin, huomenna kaikki voi romahtaa. Raskas taakka läpi elämän raahattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Levottomuutena ja väsymyksenä. Taistele tai pakene -tila koko ajan lievästi päällä.
Tämä. Lisäksi heittelevät mielialat.
Lapsuudessa olin huolestunut, varautunut ja pelkäsin kauheita asioita, näin painajaisia. Säpsähtelin myös helpommin esimerkiksi äkillisiä kovia ääniä ja ajattelin olevani syyllinen tai vastuullinen asioista mistä en edes olisi voinut olla.
Tärinänä kehossa, ahdistuksena, toivottomuutena, unettomuutena, painajaisina, epäluuloisuutena kaikkia ja kaikkea kohtaan.
Jos trauma vaikuttaa, tunne on ehkä se tunne, joka olisi pitänyt traumaattisessa tilanteessa olla. Se voi olla stressin tunne, pelko, suuttumus, mitä vaan..