Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukupin käyttäjät! Apua!

Vierailija
07.03.2017 |

Ostin ekan kuukuppini (koko 1) ja leikkasin siitä sen antennin hieman lyhyemmäksi koska olen lukenut että niin kannattaa tehdä. Kuppi ei kuitenkaan aukea kokonaan. Miten sen saisi aukeamaan? Ja toinen juttu eli kuinka syvälle se kuuluu laittaa sillä laitoin sen sisälle hetkeksi ja kun yritin ottaa pois oli se mennyt todella syvälle ja sai oikein kaivaa sen pois. Olen kiitollinen kaikista neuvoista sillä kuppi on kuulema pelastus.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis ja mahdollisesti tyhmä kysymyskuukupin käyttöön liittyen: miten sen saa tyhjennettyä siististi? Minulla on runsaat kuukautiset, enkä ole uskaltanut tähän mennessä testata tuota kuppia, kun tamponiakin poistaessa verta valuu melko hallitsemattomasti ympäriinsä :/ En siis ole vakuuttunut, että osaisin käyttää kuukuppia siististi. Onko täällä joku, jolla olisi omakohtaista kokemusta vastaavasta "haasteesta"?

Enimmät voi kaataa heti tyhjennyksen jälkeen pönttöön. Loput huuhdella pesualtaassa, jos sellainen on. Jos ei ole, sen voi pyyhkäistä vessapaperiin ennen takaisin laittoa.

Joo näin olen ymmärtänyt toimittavan, mutta itselläni siis kuukautisten parina alkupäivänä _runsas_vuoto, ja tosiaan verta valuu sillä volyymilla, että varsinkin tuo kuukautissuojan vaihto-operaatio on melko sotkuista puuhaa. Ja siis esim. normi imukykyisempi tamponi ei minulla riitä, vaan vähintään pitää olla myös pikkuhousunsuojaa, koska läpivuoto on enemmän sääntö kuin poikkeus. Eli epäilen omalla kohdallani myös kuukupin varmuutta. Mieluiten käytän yleensä sidettä, koska se on helpoin ja nopein vaihtaa tarpeeksi usein, mutta kuukuppi olisi taas ekologisin vaihtoehto... 

Ibuprofeeni hillitsee vuotoa ja sitä voi käyttää kuurina runsaimpina vutopäivinä.

Vierailija
22/33 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis ja mahdollisesti tyhmä kysymyskuukupin käyttöön liittyen: miten sen saa tyhjennettyä siististi? Minulla on runsaat kuukautiset, enkä ole uskaltanut tähän mennessä testata tuota kuppia, kun tamponiakin poistaessa verta valuu melko hallitsemattomasti ympäriinsä :/ En siis ole vakuuttunut, että osaisin käyttää kuukuppia siististi. Onko täällä joku, jolla olisi omakohtaista kokemusta vastaavasta "haasteesta"?

Enimmät voi kaataa heti tyhjennyksen jälkeen pönttöön. Loput huuhdella pesualtaassa, jos sellainen on. Jos ei ole, sen voi pyyhkäistä vessapaperiin ennen takaisin laittoa.

Joo näin olen ymmärtänyt toimittavan, mutta itselläni siis kuukautisten parina alkupäivänä _runsas_vuoto, ja tosiaan verta valuu sillä volyymilla, että varsinkin tuo kuukautissuojan vaihto-operaatio on melko sotkuista puuhaa. Ja siis esim. normi imukykyisempi tamponi ei minulla riitä, vaan vähintään pitää olla myös pikkuhousunsuojaa, koska läpivuoto on enemmän sääntö kuin poikkeus. Eli epäilen omalla kohdallani myös kuukupin varmuutta. Mieluiten käytän yleensä sidettä, koska se on helpoin ja nopein vaihtaa tarpeeksi usein, mutta kuukuppi olisi taas ekologisin vaihtoehto... 

Ibuprofeeni hillitsee vuotoa ja sitä voi käyttää kuurina runsaimpina vuotopäivinä.

Hups, puuttuva vokaali lisätty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla se sormen pyöräyttäminen saa vaan kupin "hörppäämään" ilmaa eli alipaine karkaa. Teen niin, että asetan kupin taiteltuna pidellen niin syvälle kuin sormet siinä ihme asennossa antavat myöden, sitten työnnän kupille vielä vähän vauhtia kupin pohjasta työntäen. Siinä taitos aukeaa ja kuulen kuinka *shvump*, kuppi tarraa kiinni.

Olen käyttänyt kuukuppia 17-vuotiaasta asti, 12 vuotta. Kuukautiset ovat runsaat ja parina ekana päivänä kuppia tyhjentäessä verta on "kaikkialla". Todellakin tyhjennän vain ja ainoastaan vessanpöntöllä istuen. Ja asetan sitten takaisin seisten vähän kyyryssä.

Olen kohtalotoverisi eli keskustelun ensimmäisellä sivulla runsaista kuukautisistaan puhunut. Sinulta kysyisinkin, että kun vuotoa on runsaasti ja tyhjennät kuppia, niin miten saat paikat "siisteiksi" niin, ettei emättimeen jää verta, joka sitten valuessaan tahraa alushousut ym. Itse en siis pysty käyttämään tamponiakaan ilman pikkuhousunsuojaa, sillä suojaa vaihtaessa (sekä läpivuotojen takia) paikat ovat joka tapauksessa sen verran sottaiset, ettei pelkällä tamponilla tule toimeen mitenkään.

Njoo, siinä kupin tyhjennyksen yhteydessä tarvittaessa huuhtelen käsisuihkulla, mutta en sen kummemmin putsaa sisäosia. Käytän suosiolla pikkuhousunsuojaa, ensimmäisinä päivinä sellaista pidempää mallia ja sitten kun niukkenee ja homma muuttuu siistimmäksi tavallista tai en enää ollenkaan.

Vierailija
24/33 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi runsasvuotoinen, ja kyllä minä ekat 2 menkkapäivää jolloin vuodan kuin teuraalla, käytän kupin lisäksi aina varmistuksena isoa super plus sidettä. Ensinnäkin tosiaan, sitä verta jää emättimen seinämille kupin tyhjennyksen yhteydessä joten siksi jo tarvii varmistuksen. Mutta pahempi on, että joskus vuotoa tulee niin isona hulauksena että kuppi vaan täytyy yllättäen, alipaine alkaa pettää ja vuotoa pulpahtelee ulos kupista. Joskus tämä on käynty jo tunnin päästä tyhjennyksestä, vaikka yleensä runsainakin päivinä tyhjennysväli on 3-4 tuntia. noita "hulahduksia" tulee joskus kohdun kouristellessa kuin synnytyssupistuksissa.

Vierailija
25/33 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi runsasvuotoinen, ja kyllä minä ekat 2 menkkapäivää jolloin vuodan kuin teuraalla, käytän kupin lisäksi aina varmistuksena isoa super plus sidettä. Ensinnäkin tosiaan, sitä verta jää emättimen seinämille kupin tyhjennyksen yhteydessä joten siksi jo tarvii varmistuksen. Mutta pahempi on, että joskus vuotoa tulee niin isona hulauksena että kuppi vaan täytyy yllättäen, alipaine alkaa pettää ja vuotoa pulpahtelee ulos kupista. Joskus tämä on käynty jo tunnin päästä tyhjennyksestä, vaikka yleensä runsainakin päivinä tyhjennysväli on 3-4 tuntia. noita "hulahduksia" tulee joskus kohdun kouristellessa kuin synnytyssupistuksissa.

Ok, kiitos sinulle ja nro 23:lle vastauksistanne, ne valaisivat asiaa minulle.

Hyvä ja asiallinen keskustelu (kerrankin)!

Vierailija
26/33 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kuppi jää vähän lyttyyn, ei aukea ihan pyöreäksi vaan jää ovaaliksi, tuntuu ettei mahdu aukeemaan kunnolla. Pitäiskö olla pienempi kuppi? Onko mitään vielä pienempiä kuppeja kuin ne 1-koot?

Pitääkö se kuitenkin vuodon luotettavasti sisällään? Jos pitää, mitään ongelmaa ei ole. 

Vierailija
27/33 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs miten saatte kupin helpoiten pois sisältänne? Minulla ei ainakaan onnistu se että reunlilta painaen alipaine pois vaan minä ns. Synnytän sen ulos.

Vierailija
28/33 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedätte että kuukuppi on auennut? Minä en huomaa siinä mitään eroa kun yritän tunnustella jonka seurauksena välillä tulee ohi vuotoja.

Vierailija
29/33 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta mulle uus juttu. Olen 45v ja jo liki 20v sitten synnyttänyt, normaalit kuukautiset jne. Tilasin ensimmäisen kuukuppini, mutta en saa sitä toimimaan :( Tilasin Nomain M-koon, koska se vaikutti kuvausten perustella järkevimmältä ikäiselleni ym, mutta.. Emättimeni on suht. lyhyt ja ilmeisesti kapeakin, koska antenni jää emättimen ulkopuolelle, eikä kuppi aukea millään. Sormeni ei mahdu kupin ja emättimen seinämän väliin, että voisin pyöräytellä mitään, eikä varsinkaan kuppi pyöri sisällä. Emättimeni on niin lyhyt, että kyykyssä yllän helposti etusormella emättimen pohjaan saakka. Tamponin kanssa on ollut sama ongelma, että vaikka kuinka tungen sitä syvemmälle, niin aina se meinaa jäädä suuaukkoon pyörimään. Ajattelin, että koska kuukuppi on ontto, se asettuisi helpommin syvemmälle kohdunsuun ympärille, mutta eipä taida. Yhdyntä kyllä onnistuu ihan normaalisti ja alapää tietty sillon joustaa, mut vähän eri juttu tämä. Tunnen kyllä anatomiani hyvin ja ymmärrän lukemani ohjeet kupin käytöstä, mutta oisko jollain vielä niksejä kupin aukeamiseen tällaisessa tilanteessa? Kiitos :)

Vierailija
30/33 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusioavuton kirjoitti:

Vanha ketju, mutta mulle uus juttu. Olen 45v ja jo liki 20v sitten synnyttänyt, normaalit kuukautiset jne. Tilasin ensimmäisen kuukuppini, mutta en saa sitä toimimaan :( Tilasin Nomain M-koon, koska se vaikutti kuvausten perustella järkevimmältä ikäiselleni ym, mutta.. Emättimeni on suht. lyhyt ja ilmeisesti kapeakin, koska antenni jää emättimen ulkopuolelle, eikä kuppi aukea millään. Sormeni ei mahdu kupin ja emättimen seinämän väliin, että voisin pyöräytellä mitään, eikä varsinkaan kuppi pyöri sisällä. Emättimeni on niin lyhyt, että kyykyssä yllän helposti etusormella emättimen pohjaan saakka. Tamponin kanssa on ollut sama ongelma, että vaikka kuinka tungen sitä syvemmälle, niin aina se meinaa jäädä suuaukkoon pyörimään. Ajattelin, että koska kuukuppi on ontto, se asettuisi helpommin syvemmälle kohdunsuun ympärille, mutta eipä taida. Yhdyntä kyllä onnistuu ihan normaalisti ja alapää tietty sillon joustaa, mut vähän eri juttu tämä. Tunnen kyllä anatomiani hyvin ja ymmärrän lukemani ohjeet kupin käytöstä, mutta oisko jollain vielä niksejä kupin aukeamiseen tällaisessa tilanteessa? Kiitos :)

Onpa ihana kuulla, että yhdyntä onnistuu.

Vierailija
31/33 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan kupin aukeamaan esimerkiksi käymällä kyykyssä tai hypähtämällä. Harjoittelemalla oppii!

Vierailija
32/33 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusioavuton kirjoitti:

Hmm no mainitsin sen siksi, että potentiaalinen vastaaja ymmärtäisi kyse olevan kuukupin käyttöön, eikö yleisesti alapääni toimintaan liittyvä ongelma :/

Vierailija
33/33 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusioavuton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusioavuton kirjoitti:

Hmm no mainitsin sen siksi, että potentiaalinen vastaaja ymmärtäisi kyse olevan kuukupin käyttöön, eikö yleisesti alapääni toimintaan liittyvä ongelma :/

Oletpa kyllä onnekas! Alapääsi toimii!