Kuukupin käyttäjät! Apua!
Ostin ekan kuukuppini (koko 1) ja leikkasin siitä sen antennin hieman lyhyemmäksi koska olen lukenut että niin kannattaa tehdä. Kuppi ei kuitenkaan aukea kokonaan. Miten sen saisi aukeamaan? Ja toinen juttu eli kuinka syvälle se kuuluu laittaa sillä laitoin sen sisälle hetkeksi ja kun yritin ottaa pois oli se mennyt todella syvälle ja sai oikein kaivaa sen pois. Olen kiitollinen kaikista neuvoista sillä kuppi on kuulema pelastus.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko googlata?
Googlasin kyllä mutta en löytänyt apua tuohon syvälle menoon.
Ap
Jos ei aukea kunnolla, niin yritä pyöräyttää sitä vähän.
Pyöräytä sormea kupin seinämien ulkopuolella. Tee sille ikään kuin tilaa, jotta se mahtuu aukeamaan. On ihan Ok, että se menee syvään. Se on tarpeeksi syvällä, kun se ei yhtään tunnu. Se saattaa itsekseen ajautua syvälle ihan riippuen sinun anatomiastasi. Tärkeintä on, että kohdunnapukka jää sen taakse tai jopa osittain sen sisään. Kohdun napilla ei saa olla kupin ja emättimen seinämän välissä, ettei tule ohivuotoja.
Siis kohdun napukka ei saa olla.. jne
Laita niin syvälle, ettei se enää tunnu. Ei se sinne pildeen katoa, ja jos nousee, niin saa ponnistettua alaspäin.
Jos ei aukea, pyöräytä sormella kupin ympäri.
Oma 12-vuotiaani tavasi kupin käyttöohjeita ja -vinkkejä täältä: http://kuukuppikunta.net/
Ohis ja mahdollisesti tyhmä kysymyskuukupin käyttöön liittyen: miten sen saa tyhjennettyä siististi? Minulla on runsaat kuukautiset, enkä ole uskaltanut tähän mennessä testata tuota kuppia, kun tamponiakin poistaessa verta valuu melko hallitsemattomasti ympäriinsä :/ En siis ole vakuuttunut, että osaisin käyttää kuukuppia siististi. Onko täällä joku, jolla olisi omakohtaista kokemusta vastaavasta "haasteesta"?
Vierailija kirjoitti:
Ohis ja mahdollisesti tyhmä kysymyskuukupin käyttöön liittyen: miten sen saa tyhjennettyä siististi? Minulla on runsaat kuukautiset, enkä ole uskaltanut tähän mennessä testata tuota kuppia, kun tamponiakin poistaessa verta valuu melko hallitsemattomasti ympäriinsä :/ En siis ole vakuuttunut, että osaisin käyttää kuukuppia siististi. Onko täällä joku, jolla olisi omakohtaista kokemusta vastaavasta "haasteesta"?
Enimmät voi kaataa heti tyhjennyksen jälkeen pönttöön. Loput huuhdella pesualtaassa, jos sellainen on. Jos ei ole, sen voi pyyhkäistä vessapaperiin ennen takaisin laittoa.
Sen kuuluukin mennä syvälle. Rentoudu ja syvässä kyykyssä ponnistamalla tulee kyllö hollille niin saat sen pois.
Toiselele kysyjälle, jos haluaa siistististi tyhjnetää veret niin kuppi poistetaan tietysti pöntöllä istuessa, jalat tarv korokkeen päälle että saa asennon hyväksi. Sit päästät sinne vähän ilmaa sisään painamalla reunan kurttuun ja vedät ulos ja kaadat kamat pönttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enimmät voi kaataa heti tyhjennyksen jälkeen pönttöön. Loput huuhdella pesualtaassa, jos sellainen on. Jos ei ole, sen voi pyyhkäistä vessapaperiin ennen takaisin laittoa.
Joo näin olen ymmärtänyt toimittavan, mutta itselläni siis kuukautisten parina alkupäivänä _runsas_vuoto, ja tosiaan verta valuu sillä volyymilla, että varsinkin tuo kuukautissuojan vaihto-operaatio on melko sotkuista puuhaa. Ja siis esim. normi imukykyisempi tamponi ei minulla riitä, vaan vähintään pitää olla myös pikkuhousunsuojaa, koska läpivuoto on enemmän sääntö kuin poikkeus. Eli epäilen omalla kohdallani myös kuukupin varmuutta. Mieluiten käytän yleensä sidettä, koska se on helpoin ja nopein vaihtaa tarpeeksi usein, mutta kuukuppi olisi taas ekologisin vaihtoehto...
Pyöräytä sormea sen ympärillä. Se kuuluu laittaa aika alas, niin että se on kokonaan sisällä ja sellaisessa kohdassa, missä se ei tunnu pahalta. Mulla kyllä välillä nousee se vähän ylöspäin, mut kyllä sen saa silti pois, eikä siitä ole haittaa (kunhan kohdunkaula pysyy kupin yläpuolella tai sisällä, ettei tule ohivuotoja)
Katso myös apua kuukuppikunta.net
Eikö tää kuppi venytä tavaraa aikalailla? Onhan se aika iso kuitenkin. Ja jos se tosiaan aamusta iltaan on siellä menkkojen aikaan (välillä tyhjennys) varmasti venyttää jo parin kuukauden aikana :(
Minä ostin myös oman kuppiin juuri ja se on ihan sairaan hyvä keksintö. Tamppoonit on olleet aina kauhistus, mutta kuppi on hyvä ja varma. Minulla kuppi jää aika alas, niin että antenni on ihan melkein emättimen suulla. Kuppi tarraa aika kovaan kiinni, mutta keinuttamalla ja "synnyttämällä" sen saa hyvin pois. Minulla kuppi ei meinaa aueta kunnolla, ja välillä se jää laittaessa linttaan, mutta kun nousen ylös ja hetken touhuan omiani, kuppi aukeaa itsestään ja kiipeää omalle paikalleen. Minulla on niukat kuukautiset ja olen synnyttänyt alle 30v. Minulle koko1 on ollut sopiva.
Miten te kuukupin käyttäjät olette kokeneet sen, että painaako kuppi käytössä emätintä? Itselläni on kuukautisten alussa usein sisemmät paikat sen verran hellänä, että tamponinkin käyttö tuntuu varsin epämiellyttävältä. Olen siksi vähän epäileväinen, että myös kuukupin käyttö tuntuisi (ainakin itselläni) tukalalta, koska se on materiaaliltaan aika jämäkkää ja sen toimivuus perustuu siihen, että se on kropan sisällä mahdollisimman "leveässä" asennossa.
Mulla ei ole kupin aukeamiseen ikinä tuo pyöräytys auttanut. Jos se on litussa, niin pysyy litussa vaikka pyörittelisi. SEn sijaan mulla toimii seuraavat kikat: Kuppi riittävän syvälle emättimeen niin että se on kokonaan sisällä. Sitten jos kuppi on litussa, työnnän voimakkaasti sitä lantionpohjalihaksilla ulospäin, samalla työntäen sormilla kuppia sisään syvemmälle. Jos tämäkään ei saa kuppia täysin auki, pari kyykkyyn menoa ja ylös nousemista on aina saanut, mutta näitä tarvitaan tosi harvoin, lähinnä jos on ummetusta ja peräsuoli siis pullistuu emättimen puolelle "klöntiksi" joka estää aukeamista.
Ja kyllä sen kupin kuuluu mennä syvälle. Onhan sen tarkoitus mahtua kokonaan sisälle ja se on iso. ITselläni on hyvin syvä emätin ja kuppi kiipeää kyllä sinne hyvin ylös asti, niin että juuri ja juuri yletyn antennintynkään kun sitä ulos otan. En voikaan mitään paineentasauksia harrastaa kun ei sormi ylety sinne kupin ja emättimen seinän väliin, vaan vedän vaan antennista, samalla työntäen lantionpohjalihaksilla ulospäin. (Lisävinkki: jos kuppi joskus yöllä menee niin syvälle ettei siihen näinkään ylety, niin kyykyasennossa ylettyy paremmin).
Kupin emättimen painamisesta sitten. Kuppi ei ärsytä emätintä samalla tavalla kuin tamponi, joka varsinkin niukan vuodon päivinä inhottavasti kuivattaa paikat ja saa ärtyneeksi. Mutta kyllä mulla painaa hieman virtsaputkea se toisinaan, niin että tuntuu pientä epämiellyttävää tunnetta virtsaputkessa tai jatkuvaa pissaamisen tarpeen tunnetta.
Ei kuukautiskuppi venytä paikkoja tai tunnu sisällä ollessa, jos se on oikein asetettu paikoilleen. Korkeintaan kupin antennin voi tuntea, kun kyykistelee esim. imuroidessa.
Kupin lisäksi voi käyttää vaikka kestosidettä varmistuksena vuodon alkupäivinä.
Mulla kuppi jää vähän lyttyyn, ei aukea ihan pyöreäksi vaan jää ovaaliksi, tuntuu ettei mahdu aukeemaan kunnolla. Pitäiskö olla pienempi kuppi? Onko mitään vielä pienempiä kuppeja kuin ne 1-koot?
Minulla se sormen pyöräyttäminen saa vaan kupin "hörppäämään" ilmaa eli alipaine karkaa. Teen niin, että asetan kupin taiteltuna pidellen niin syvälle kuin sormet siinä ihme asennossa antavat myöden, sitten työnnän kupille vielä vähän vauhtia kupin pohjasta työntäen. Siinä taitos aukeaa ja kuulen kuinka *shvump*, kuppi tarraa kiinni.
Olen käyttänyt kuukuppia 17-vuotiaasta asti, 12 vuotta. Kuukautiset ovat runsaat ja parina ekana päivänä kuppia tyhjentäessä verta on "kaikkialla". Todellakin tyhjennän vain ja ainoastaan vessanpöntöllä istuen. Ja asetan sitten takaisin seisten vähän kyyryssä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla se sormen pyöräyttäminen saa vaan kupin "hörppäämään" ilmaa eli alipaine karkaa. Teen niin, että asetan kupin taiteltuna pidellen niin syvälle kuin sormet siinä ihme asennossa antavat myöden, sitten työnnän kupille vielä vähän vauhtia kupin pohjasta työntäen. Siinä taitos aukeaa ja kuulen kuinka *shvump*, kuppi tarraa kiinni.
Olen käyttänyt kuukuppia 17-vuotiaasta asti, 12 vuotta. Kuukautiset ovat runsaat ja parina ekana päivänä kuppia tyhjentäessä verta on "kaikkialla". Todellakin tyhjennän vain ja ainoastaan vessanpöntöllä istuen. Ja asetan sitten takaisin seisten vähän kyyryssä.
Olen kohtalotoverisi eli keskustelun ensimmäisellä sivulla runsaista kuukautisistaan puhunut. Sinulta kysyisinkin, että kun vuotoa on runsaasti ja tyhjennät kuppia, niin miten saat paikat "siisteiksi" niin, ettei emättimeen jää verta, joka sitten valuessaan tahraa alushousut ym. Itse en siis pysty käyttämään tamponiakaan ilman pikkuhousunsuojaa, sillä suojaa vaihtaessa (sekä läpivuotojen takia) paikat ovat joka tapauksessa sen verran sottaiset, ettei pelkällä tamponilla tule toimeen mitenkään.
Kannattaisko googlata?