Minkä ikäisenä olet pistänyt lapsesi maksamaan omat laskunsa?
Tuli tossa muutama päivä sitten työkavereiden kanssa asia puheeksi, ja he maksavat vielä lapsiensa laskut (lapset noin 16-20 ikäisiä). Oma lapseni on kyllä saanut maksaa omat laskunsa jo 15-vuotiaasta lähtien, puhelinlaskut, lääkärikäynnit, yms.
Kommentit (24)
Laskunsa ovat maksaneet siitä lähtien, kun ovat numeroista jotain tajunneet eli noin 6v iästä alkaen. Minä vanhempana olen pitänyt huolta siitä, että tilillä on rahaa. Tosin eipä sille 6v ikäiselle kovin monta laskua ole tullut. 12v iässä ovat saaneet nordnet-tunnukset ja ryhtyneet sijoittamaan.
Kun opettelee pienillä summilla, voi vielä tehdä monia. Kun siirtyy isompiin lukuihin, osaa pienillä harjoitellut jo ihan eri tavalla rahankäytön.
Suomessa lapsen elatusvelvollisuus on 18v asti ja joissakin tapauksissa vielä sen jälkeen, jos lapsi opiskelee.
Jos vanhemmat eivät ole kykeneviä huolehtimaan alle 18v. niin viranomaiset tekevät sen. Se on lapsen etu ja oikeus.
Vierailija kirjoitti:
16v maksaa kaikki omat kulut eläkkeestään (minä maksan). Toinen (18v) opiskelee, joten minä maksan kulut.
Onko 16v. molemmat vanhemmat kuolleet, jos lapsi saa eläkettä?
Jos ei, niin silloin toinen huoltaja käyttää rahoja väärin, eikä se ole lapsen edun mukaista, koska lain mukaan molemmat vanhemmat ovat lapsen elatusvelvollisia eli elossa olevan vanhemman pitäisi.maksaa 50% kuluista.
Meillä piti kotona alkaa maksaa laskut ja omat menot 15-16 vuotiaana eli silloin kun lapsilisät päättyivät ja opintotuen olisi pitänyt alkaa mikä ei tietenkään alkanut kun vanhemmilla oli tuloja. Maksettiin omat laskut kesä- ja viikonlopputyötienesteillä sekä osinkotuloilla. Laskujen maksamisen vastapainoksi oltiin siis saatu vanhemmilta, isovanhemmilta ja kummeilta muutaman tonnin osakesalkut, jonka ja kesätyötulojen kanssa opeteltiin jo nuoresta lähtien talous- ja veroasioita. Kotoa muutin vasta 24-vuotiaana, opinnoista valmistuttuani ja reilun vuoden päivät työskenneltyäni että pystyin ostamaan oman kodin. Samaa linjaa tulemme mieheni kanssa noudattamaan omien lastemme kanssa. Miehellä vähän samanlainen tausta.