Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä olet pistänyt lapsesi maksamaan omat laskunsa?

Vierailija
07.03.2017 |

Tuli tossa muutama päivä sitten työkavereiden kanssa asia puheeksi, ja he maksavat vielä lapsiensa laskut (lapset noin 16-20 ikäisiä). Oma lapseni on kyllä saanut maksaa omat laskunsa jo 15-vuotiaasta lähtien, puhelinlaskut, lääkärikäynnit, yms.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun on muuttanut yksin asumaan. Ei olisi tullut mieleenkään ennen laittaa omia laskujaan maksamaan, eihän niillä olisi ollut edes rahaa siihen kun on olleet koulussa eikä töissä. Ja kyllä opiskelujen ajankin on tarvittaessa aina taloudellisesti autettu.

Vierailija
2/24 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-15v. Sai lapsilisän käyttöönsä muttei sitten enää lisärahaa paitsi töitä tekemällä. Summasta piti  maksaa puhelinlasku yms.menot. Oppi jonkin ajan päästä mihin raht riittävät. mihin. Nykyisin tienaa lisätuloja tekemällä kavereille kotisiivouksia yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli tossa muutama päivä sitten työkavereiden kanssa asia puheeksi, ja he maksavat vielä lapsiensa laskut (lapset noin 16-20 ikäisiä). Oma lapseni on kyllä saanut maksaa omat laskunsa jo 15-vuotiaasta lähtien, puhelinlaskut, lääkärikäynnit, yms.

Millä rahalla? Meillä vielä opskelija 21 v tuo laskut paljolti kotiin. Opiskelee ja hankkii itselleen akateemisen ammatin. Minä panostan siihen, että lapsi kykenee tulevaisuudessa huolehtimaan itsestään ja mahdollisista omista lapsistaan.

Vierailija
4/24 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan tyttären puhelinlaskun näköjään vieläkin tytär on yli 30 v.

Ei vaan onnistu liittymän vaihto tyttären nimiin.

En ymmärrä, pitäisi tulla Suomessa käymään että saisi asian hoidettua.

Aina kun käyn Suomessa niin DNA on kiinni, vapaat aukiolo ajat ei vissiin Suomessa toimi.

Vierailija
5/24 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäisen lääkärikulut ovat kyllä mielestäni yksiselitteisesti huoltajan vastuulla. Itse olen keski-ikäinen ja sain juuri osingot isäni saamasta perinnöstä. Fiksut pitävät huolta omasta jälkikasvustaan.

Vierailija
6/24 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä rahalla? Meillä vielä opskelija 21 v tuo laskut paljolti kotiin. Opiskelee ja hankkii itselleen akateemisen ammatin. Minä panostan siihen, että lapsi kykenee tulevaisuudessa huolehtimaan itsestään ja mahdollisista omista lapsistaan.

Käy töissä, joten omasta palkastaan. Lapsi on ollut tyytyväinen näin. Jäi vaan ihmetyttämään, että maksaako oikeasti jotkut jo niinkin vanhojen lastensa laskut.

Vierailija
7/24 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin kotona asuvat niin maksan. Esikoinen 16v elää asuntolaelämää, mutta virallisesti kotona asuu. Kun on omillaan niin huolehtii itse laskunsa sitten. Toki tarkoitus minulla avustaa lapsia kuukausittain muutamalla kympillä opiskeluaikaoina.

Vierailija
8/24 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

17-vuotiaana

Vierailija
9/24 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah, Anti- Ikis on tullut joukkoomme!

15-vuotiaat saavat käyttää itse omalla työllään ansaitsemansa rahat miten tahtovat, mutta saavat vielä lapsilisää - tai siis  huoltajat saavat, ja ovat edelleen elatusvelvollisia. Nykyään ei 15-vuotiaille juuri palkkatyötä ole tarjolla, kun lakikin rajoittaa sitä.

Omat lapseni ovat olleet omillaan noin parikymppisinä, kun ovat suorittaneet opintonsa loppuun ja onneksi ovat saaneet työtä .

Vierailija
10/24 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v maksaa kaikki omat kulut eläkkeestään (minä maksan). Toinen (18v) opiskelee, joten minä maksan kulut.

Vierailija
11/24 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaikäisen lääkärikulut ovat kyllä mielestäni yksiselitteisesti huoltajan vastuulla. Itse olen keski-ikäinen ja sain juuri osingot isäni saamasta perinnöstä. Fiksut pitävät huolta omasta jälkikasvustaan.

Itse asiassa, 15-vuotias voi käydä lääkärissä niin paljon kuin huvittaa eikä vanhemmille kerrota mitään. Eli maksaa sitten itse ne käynnit.

Vierailija
12/24 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuvat omillaan ja on tuloja, joista voivat maksaa laskut. 

Vierailija
13/24 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan tyttären puhelinlaskun näköjään vieläkin tytär on yli 30 v.

Ei vaan onnistu liittymän vaihto tyttären nimiin.

En ymmärrä, pitäisi tulla Suomessa käymään että saisi asian hoidettua.

Aina kun käyn Suomessa niin DNA on kiinni, vapaat aukiolo ajat ei vissiin Suomessa toimi.

Jos se on noin vaikeaa, mikset irtisano liittymää ja tytär ottaa toisen liittymän?

Vierailija
14/24 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 vee (+14 v, 11 v, ja 4 v)  ja maksamme laskunsa, ja maksamme, kunnes alkaa jotain vakituista rahaa saada jostain. Jakaa mainoksia ja etsii kesätöitä. Kyllä meillä on 5000 euron netosta varaa maksaa ( ja alaikäisen menot kuuluu vanhemmille jo lainkin mukaan.)

Itse aloin 19-veenä maksaa laskuni, kun muutin omilleni opiskelemaan. Opintotuki ja kesätyöt ja mitä töitä nyt onnistuin haalimaan. Kun valmistuin ja piti palata kotiin, oli 90-luvun alun kamala lama, niin sain työttömyyskorvausta. Isäkin oli työtön ja äiti ainoana töissä ja maksoi laskut, arava-asunnosta oli vielä lainaa. Laitettiin isän kanssa työttömuuskorvauksista rahaa samaan kahvipurkkiin, että saatiin ruokaa. Mutta periaatteella, että perhe pitää yhtä ja auttaa toisiaan.

Vierailija
15/24 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mopokortin saatuani olen maksanut itse bensat, puhelinlaskun ja ylimääräisen syömisen/tekemisen. 

Sain lapsilisän (n. 100€/kk) käyttööni ja siitä maksoin ylimääräiset kulut, loput säästöön. Vanhemmat maksoivat esimerkiksi talvitakit, tarvittavat kengät, harrastukset ja niiden välineet. 

Tämä oli hyvä tapa opetella rahankäyttöä, tosin ei varmasti toimi sellaisilla nuorilla joiden asenne rahaan on huolimaton tai saavat lisää rahaa alkuperäisten loppuessa. 

Vierailija
16/24 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 21v enää ole lapsi? Miksi hän ei käy opiskelun aikana töissä,kuten lähes useammat näin tekee?

Ei niillä papereilla tee yhtikäs mitään, jos ei ole hankittu työkokemusta ohessa.

Vierailija
17/24 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-vuotiaasta lähtien jouduin maksamaan vuokraa kotona asumisesta ja ruuasta. Kesätyörahat kuluikin sitten siihen.

Vierailija
18/24 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin lapsemme on 21v, opiskelee yliopistossa, asuu solukämpässä. Maksaa itse laskunsa, tekee töitä opiskelujen ohessa. Kilpailee lajissaan ulkomaita myöten, jolloin saatetaan maksaa lentoliput tai hotelli. Maksaa itse treenimaksunsa, jos paljon menoja voimme avustaa. Avustamme 100e/kk ja kotona käydessään n.2 x/kk saa ottaa kotoa ruokaa mukaansa niin paljon kuin haluaa tai käymme kaupassa ostamassa hänelle ruokakassit. Maksamme hänen hoitokuluvakuutuksensa n.100e/v, vakuutuksen omavastuu samoin 100e/v, mutta muuten saa käydä lääkärissä niin paljon kuin haluaa, loput menee vakuutukseen, samoin lääkärin määräämät lääkkeet. Huolehtii hyvin asioistaan. Mielellämme autamme.

Nuorempi lapsemme on 16 v. Viime kesänä oli ekaa kertaa kesätöissä 2 vkoa ja palkasta osti muotivaatteita. Me rahoitamme totta kai muut menot, loput vaatteet, harrastus 2500e/v, muut kahvila/leffamenot, lääkärikulut (vakuutus hänelläkin). Saattaa siivota keittiön kaapit, pestä ikkunat tai tehdä isomman viikkosiivouksen ja siitä rahaa, muutenkin annamme taskurahaa tarvittaessa. Oman harrastuksensa puitteissa tekee myös yhden illan vkossa töitä, sen rahan käyttää luonnollisesti omiin menoihinsa.

Vierailija
19/24 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kävin töissä sovittiin että esim lääkärimaksut maksoin minä, mutta muuten muut laskut maksoi vanhemmat vaikka ei heilläkään paljoa ole. Jostain syystä vanhemmat haluavat maksaa puhelinlaskuni vielä vaikka olen 24 enkä ole asunut kotona enää kolmeen vuoteen, olen asiasta kysellyt että voisin kyllä itse maksaa mutta he haluavat sen verran auttaa kun olen niin hyvä tytär ollut heille kuulemma kun aina auttamassa heitäkin :)

Vierailija
20/24 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinien kuukausiraha on 50 e/kk, ei sillä paljon laskuja maksella. Sitten saavat maksaa laskunsa kun on tuloja,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän