Pariskunnat, joissa menot jaetaan 50/50. Miten jaatte ruokamenot?
Kysymys koskee siis niitä, jotka puolittavat ruokakauppalaskunsa molempien puolisoiden kesken tasan.
Syöttekö te molemmat tätä puoliksi ostettua ruokaa yhtä paljon?
Kommentit (60)
Me ei lasketa pennilleen, ei olisi mitään järkeä. Syödään ihan erilaisia juttuja, ainoat samat on yleensä hedelmät, leivät ja muut aamupalajutut joita syödään molemmat. Kumpikin ostaa omansa, mutta jos vain toinen on kaupassa niin kyllä silloin toisellekin tuodaan muutamia tarvittavia tuotteita, näistä ei "jäädä velkaa".
Ei mitään ideaa jakaa 50/50 kuluja ilman, että tietää tarkasti myös menot. Ja silloin menee jo ihan liian niuhoksi touhuksi. En suosittele olemaan parisuhteessa, jos se on noin vaikeaa käytännössä.
Ollaan mieheni kanssa entisiä kollegoita, meillä on about sama liksa.
Joka kk kumpikin laittaa talouskassaan 1500 e ja se riittää kaikkeen.
Tilataan ruuat netistä 2 x vkossa, veloitus tapahtuu suoraan laskulla, kaikki menee suoraveloituksena, jotain irtolaskuja tulee pari krt vuodessa.
Nyt on tili tyhjä kun oli hiihtoloma just, muuten hyvin pärjätään.
Itse teen ylimääräisiä lyhennyksiä pari krt vuodessa.
Suunnilleen syödään. Hiukan eri maut on. Esim. mies saattaa syödä kaksi pihviä kun minä syön yhden mutta vastaavasti minä syön aika paljon hedelmiä, pähkinöitä, marjoja jne. juttuja joita mies syö vähän.
Vierailija kirjoitti:
Joka kk kumpikin laittaa talouskassaan 1500 e ja se riittää kaikkeen.Tilataan ruuat netistä 2 x vkossa, veloitus tapahtuu suoraan laskulla, kaikki menee suoraveloituksena, jotain irtolaskuja tulee pari krt vuodessa.
Niin no, et vastannut kysymykseen. Kumpi teistä syö puoliksi ostetusta ruuasta enemmän, kumpi vähemmän, vai meneekö tasan? -ap-
Ruoka maksetaan taloustililtä, jonne molemmat laittaa yhtä paljon rahaa. Eli käytännössä menee tasan puoliksi.
En ymmärrä mitä ahmijasikoja teidän miehet on, mutta kyllä me aikalailla samanverran syödään. Ruoka-annokset tehdään aina molemmille kerralla, molemmilla lautasilla ihan saman verran. Välipalat on suunnilleen samoja. Mies juo mehuja ja minä vaan vettä, mutta syön sitten esim kalliimpia hedelmiä.
En usko että normaalipainoiset mies ja nainen mitenkään merkittävästi eri määriä syövät, saman verran mulla on exätkin syöneet. Mutta kaikki olleetkin hoikkia/normaaleja, samoin itse.
Vierailija kirjoitti:
Joka kk kumpikin laittaa talouskassaan 1500 e ja se riittää kaikkeen.Tilataan ruuat netistä 2 x vkossa, veloitus tapahtuu suoraan laskulla, kaikki menee suoraveloituksena, jotain irtolaskuja tulee pari krt vuodessa.
Tarkentaminen. Teillä menee kolme tonnia ruokaan kuukaudessa ? Kahdelle ihmiselle ?
Kun oltiin nuoria ja maksettiin kumpikin oma osuutemme, miehen sapuskat maksoivat n. 250€/kk ja mun satasen. Joo, minä alle 50 kg ja mies lähes sata. Nykyään on lapsia ja ollaan naimisissa, ja kaikki on yhteistä. En ole tutkinut yhtään, kuka mitäkin syö.
Mies syö huomattavasti enemmän, urheilee kovasti ja on paljon isompi kuin minä. Ehkä jos mietitään niin suurin piirtein se menee 1/4 minulle ja 3/4 miehelle. Toisaalta minä olen pienimahainen napostelija ja mies ei syö välipaloja. Me tehdään niin että kumpikin ostaa omat juttunsa itse (minä leipää, jogurttia ym. Mies homejuustoja, rahkaa, maitoa jne.) ja sitten yhteiset ruoat maksetaan noin puoliksi kaupan kassalla jaotellen. 4 vuotta yhdessä, joista 2 vuotta avoliitossa. Ehkä naimisiin mennessä sitten voi hankkia yhteisen tilin. Mies maksaa meillä asumisen, joten vaikka liikutaan pääasiallisesti mun autolla niin käyn silloin tällöin yksin kaupassa ja maksan siten ruokakuluista vähän enemmän.
Mies maksaa yleensä ruoat, koska tienaa triplasti. Ei lasketa kumpi syö ja mitä.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka maksetaan taloustililtä, jonne molemmat laittaa yhtä paljon rahaa. Eli käytännössä menee tasan puoliksi.
En ymmärrä mitä ahmijasikoja teidän miehet on, mutta kyllä me aikalailla samanverran syödään. Ruoka-annokset tehdään aina molemmille kerralla, molemmilla lautasilla ihan saman verran. Välipalat on suunnilleen samoja. Mies juo mehuja ja minä vaan vettä, mutta syön sitten esim kalliimpia hedelmiä.
En usko että normaalipainoiset mies ja nainen mitenkään merkittävästi eri määriä syövät, saman verran mulla on exätkin syöneet. Mutta kaikki olleetkin hoikkia/normaaleja, samoin itse.
Huoh. Ei tullut mieleen että urheilevat ihmiset tarvitsevat enemmän energiaa? Mun energiatarve vähän fyysistä työtä vaativassa ammatissa normaalipainoisena liikkuvana 28-vuotiaana naisena on 1800kcal, sitten mun lihasmassaltaan melko paljon isomman 188/87 miehen työ on fyysisempää ja lisäksi mies pyöräilee töihin ja harrastaa tennistä ja jalkapalloa eli varmaan tuplat mun kaloreihin. Miten ihmeessä me syötäis saman verran?
Mies syö enemmän mutta minä kalliinpaa. Sitä en osaa sanoa maksaako jompikumpi toisen ruoista.
Mies syö 3-4 kertaa enemmäin kuin minä. Puoliksi maksetaan koska mies ei näe tässä epäkohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa yleensä ruoat, koska tienaa triplasti. Ei lasketa kumpi syö ja mitä.
Tätähän juuri kysyttiin! Hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Mies syö 3-4 kertaa enemmäin kuin minä. Puoliksi maksetaan koska mies ei näe tässä epäkohtaa.
Kompensoituuko tämä epäsuhta missään muussa jutussa, vai oletko sinä vaan kiltisti se lompsan avaaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Ei tullut mieleen että urheilevat ihmiset tarvitsevat enemmän energiaa? Mun energiatarve vähän fyysistä työtä vaativassa ammatissa normaalipainoisena liikkuvana 28-vuotiaana naisena on 1800kcal, sitten mun lihasmassaltaan melko paljon isomman 188/87 miehen työ on fyysisempää ja lisäksi mies pyöräilee töihin ja harrastaa tennistä ja jalkapalloa eli varmaan tuplat mun kaloreihin. Miten ihmeessä me syötäis saman verran?
No ei kyllä tullut mieleen, että vain miehet urheilee! Onko oikeasti niin, että valtaosassa perheitä vain mies harrastaa liikuntaa, eikä vaimo eväänsä liikauta, ja siitä tulee ajatus "miehet syö paljon enemmän"? Itse kun kuvittelin että iso osa ihmisistä sitä liikuntaa harrastaa sukupuoleen katsomatta, ja yleensä ne liikunnalliset on pareja (ja samoin sohvaperunat).
Harvassa on ne perheet joissa kulutuksen erot oikeasti olisivat paria sataa kilokaloria suuremmat, joka tulee "normaalista/keskimääräisestä" luokkaa 10kg painoerosta - ja joka tulee korvatuksi jollain yhdellä jogurtilla. On ihan vieras tuollainen maailma, jossa mies söisi sukupuolensa takia muka jopa kaksinkertaisesti naiseen verrattuna!
Me maksetaan ruokaostokset yhteiseltä taloustililtä. Mies syö annoksina enemmän kuin minä, mutta mulle joudutaan ostamaan laktoositonta ja osin gluteenitonta. Ne huomioiden menee kulut per henkilö melko lailla tasan.
Meillä maksetaan sama summa taloustilille, jolta sitten maksetaan muun muassa ne ruoat. Kaikki siis 50/50. Mies syö enemmän, mutta en minä siitä jaksa nipottaa. Voi olla, että minä valitsen enemmän eksoottisia ja kalliita hedelmiä, suklaita tms. erityistuotteita kaupasta, mitä myös sitten syön puolestaan enemmän. Toisaalta mies juo myös erikoisoluita, jotka eivät minulle maistu. Kyllä meillä mies myös kuluttaa enemmän, tuolainen urheileva 95kg karpaasi päihittää helposti tällaisen 65kg liikkujan.
Meillä ei ole tiukkaa rahasta, joten emme siitä ikinä riitele tai laskeskele centin päälle. Mies saattaa maksaa kyllä ravintolassa hitusen useammin, mutta minä puolestaan ostan kotiin sisustustavaraa yms. enemmän.
Jaetaan kustannukset tasan. Mies syö enemmän, minä syön kalliimpaa. En tiedä kumpi syö suuremmalla euromäärällä.
HIrveetä säätämistä... onneksi ei tarvitse miettiä tuollaisia kun maksamme kaiken yhdessä.
Kuvittelenko vain, mutta mielestäni tämä on aihe, joka skipataan jokaisessa tulojen, menojen ja kotitöiden jakamista koskevissa viestiketjoissa?
Kukaan vähempiruokainen nainen ei kehtaa myöntää, että maksaa miehen sapuskat?
Kukaan isompiruokainen nainen ei kehtaa myöntää, että syö enemmän kuin mies?
Kukaan vähempiruokainen mies ei kehtaa myöntää olevansa niin kukkopilli, ettei ruoka maistu?
Kukaan isompiruokainen mies ei kehtaa myöntää, että maksattaa syömiset naisellaan?