Mona, 19, ei tiennyt Kanadan sijaintia - yllättyi, kun paikka ei sijainnutkaan Viron alla
Siis, mitä ne tekee siellä koulussa nykyään 😭 kyllä saa olla aika helvetin saapas...
http://m.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/201703062200081359_tw.shtml
Kommentit (56)
Tyhmä mikä tyhmä. Kaikki muu kiinnostaa paitsi tärkeet asiat.
Yhdysvaltalaisen yliopiston opiskelijoilta kysyttiin Kanadan pääkaupungin nimeä. Otannasta vain yksi tiesi. Hän oli kotoisin Kanadasta.
Niinhän se menee, tyhmät lisääntyvät ja tässä tulos. Mitenköhän tämä pissamona pärjää pisa testeissä?
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä idiootteja oikein tulee, niinku?
Suomen ylistetystä koululaitoksesta. Siitä samasta jonka toimia ei saa suomessa kritisoida mitenkään vaan sitä pitää aina vain ja ainoastaan ylistää.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisille elämässä tärkeintä on älypuhelin, face, insta, ulkonäkö ja bilettäminen.
Tutustuppa hieman yliopistojen ja korkeakoulujen opiskelijoihin ja heidän keskusteluihinsa.
Siellä ovat nämä täsmälleen samat asiat tapetilla jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut nuoria työkavereita, joilla on ongelmia postimaksukoneen kanssa, jossa pitää valita kotimaa/eu-maa/muu Eurooppa/muut maat. Kysellään onko Kiina/Japani/USA eu-maa. Entä missä maassa on Hampuri? Entäpäs missä päin sijaitsee Marokko ja onko se eu-maa...
Stadi vastaan lande-joukkueet ei tienneet Suomen pisintä jokea. Miljonaari-Mira ei tiennyt missä kaupungissa on Kultaranta.
Syynä tähän kaikkeen on se, että nykyajan peruskoulussa maantiedon opetus on ihan retuperällä. Maantieto on vain biologian kylkiäinen ja sitä opetetaan ehkä 1-2kk ajan tunti viikossa kunakin vuonna. Ei siinä ajassa ehdi oppia Kanadan sijaintia saati pienempiä asioita. Mutta kun tärkeämpää on opettaa ruotsia ja liikuntaa, niin tunnit ei riitä.
Lahjakkaat lapset ja nuoret etsivät itse tietoa, esim. jos ei tiedä missä on Marokko, otetaan selvää. Nämä monat eivät tiedä missä on Kanada, eivätkä ota selvää. Kaikki tieto on käden ulottuvilla nykyään ja silti ihmiset ovat tietämättömämpiä kuin koskaan.
Olen samaa ikäluokkaa monan kanssa. Koulu mua ei ole koskaan pahemmin kiinnostanut, olen enemmän luovempaa tyyppiä. Toki on aineita joista pidän ja joissa olen hyvä, mutta maantieto ei koskaan ole kuulunut niihin. Silti ihmettelen että millä helvetillä joku ei tiedä missä Kanada on? Siis oikeasti? Eikö muka käytä sosiaalista mediaa, katso ikinä telkkaria tai ole koskaan tutkinut mitään karttoja? En oikeasti usko että tuo on mahdollista, hakee vaan huomiota. Luulin aina että tuo Mona olisi suht fiksu tyttö, olen katsonut jotain hänen vanhoja vlogejaan mutta ei vissiin.
Eihän tää ketju kerro kuin palstamamman sisälukutaidosta.
Niin olette jälleen kerran lentäneet klikkisyöttiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut nuoria työkavereita, joilla on ongelmia postimaksukoneen kanssa, jossa pitää valita kotimaa/eu-maa/muu Eurooppa/muut maat. Kysellään onko Kiina/Japani/USA eu-maa. Entä missä maassa on Hampuri? Entäpäs missä päin sijaitsee Marokko ja onko se eu-maa...
Stadi vastaan lande-joukkueet ei tienneet Suomen pisintä jokea. Miljonaari-Mira ei tiennyt missä kaupungissa on Kultaranta.
Syynä tähän kaikkeen on se, että nykyajan peruskoulussa maantiedon opetus on ihan retuperällä. Maantieto on vain biologian kylkiäinen ja sitä opetetaan ehkä 1-2kk ajan tunti viikossa kunakin vuonna. Ei siinä ajassa ehdi oppia Kanadan sijaintia saati pienempiä asioita. Mutta kun tärkeämpää on opettaa ruotsia ja liikuntaa, niin tunnit ei riitä.
Kyllä meillä maantieto oli ihan oma kurssinsa yläasteella muutama vuosi sitten. Mutta hävettää olls parikymppinen nainen, kun katsoo näiden tällaisten bimbojen touhua. Leimaavat kaikki saman ikäiset vaikka osa meist on fiksuja ja kypsiä.
Minulla on hiukan vanhempi poika, joka osaa sijoittaa joka ainoan maan kartalle, Palauta, Naurua ja Antigua&Barbudaa myöten.
Oliko ylläri et teinibimboilla on huono yleissivistys?
Mä olen kiinnostunut maailman uutisista, ja nykyisin kun tulee vaikka joku outo maa vastaan, niin onpa helppo katsoa googlella, missä se on, ja joskus innostuu sitten lukemaan siitä maasta enemmänkin. Vähitellen sivistys lisääntyy.
Jos se on hyvä imemään niin ei sen tarttekaan tietää.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kiinnostunut maailman uutisista, ja nykyisin kun tulee vaikka joku outo maa vastaan, niin onpa helppo katsoa googlella, missä se on, ja joskus innostuu sitten lukemaan siitä maasta enemmänkin. Vähitellen sivistys lisääntyy.
Noin mäkin teen. Mä olen vielä sitä ikäluokkaa että kun piti hakea tietoa koulutehtävää varten, mentiin kirjastoon. Etsimään ihan kirjasta. Sitten tehtiin muistiinpanoja. Siinä vierähti tunti jos toinenkin.
Nykyään googlailen, jos vastaan tulee henkilö, asia, maa tai ilmiö, joka ei ennestään tuttu.
Suosittelen!
Meidän piti koulussa osata sijoittaa kartalle kaikki maailman valtiot.
Voi hyvin olla, että tämän kanada-tiedottomankin olisi pitänyt ne oppia. Mutta kun tekee itselleen karhunpalveluksen ja käyttää kaiken aikansa turhanaikaiseen tubettamiseen, niin eihän silloin päähän enää mahdu muuta.
Surullista.
Syy löytyy somettamisesta, tubettamisesta, pyllyselfieistä ja mitä näitä onkaan. Ei riitä aika eikä mielenkiinto oman napapiirin ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjakkaat lapset ja nuoret etsivät itse tietoa, esim. jos ei tiedä missä on Marokko, otetaan selvää. Nämä monat eivät tiedä missä on Kanada, eivätkä ota selvää. Kaikki tieto on käden ulottuvilla nykyään ja silti ihmiset ovat tietämättömämpiä kuin koskaan.
Itse näkisin, että ongelma on juurikin se, että kaikki tieto on saatavilla, joten sitä ei tarvitse opetella. Olen itse kolmekymppinen, eikä esimerkiksi yläasteella vielä juuri googleteltu. Lukiossa jo taisi yleistyä. Yläasteella tehtiin muistiinpanoja ja opeteltiin ulkoa. Haettiin tietoa kirjoista. Opeteltiin lisää ulkoa.
Nykyään tunnen itseni paikoin hyvinkin tyhmäksi, ja yleissivistykseni on melko huono. En olisi tiennyt niitä kolmea nimeä siitä miljonäärikysymyksestä, vaikka olen lukenut heistä kaikista. En vain painanut nimiä mieleeni, koska pystyn koska vain googlella tarkistamaan asian. Oikean vastauksen olisin tiennyt, koska näitä päntättiin joskus tietotekniikan tunnilla yläasteella. Informaatiotulva on nykyään valtava, joten pakko suodattaa tietoa itselle merkittäviin ja tärkeisiin asioihin.
Toki silti tyhmät on tyhmiä, mutta tyhmiä on ollut minunkin nuoruudessani. Sillon ei ollut somea missä sitä kuuluttaa. Ihan yhtälailla ysärillä kiinnosti ulkonäkö, kaverit, bändit ja bileet kuin nytkin ja älyköt oli älykköjä.
Kodin esimerkki on tärkeä lasten uteliaisuuden heräämiseen, koskien elämään, ympäristöön, yhteiskuntaan, ulkomaihin, kulttuuriin ym. maailmankuvaa avartaviin asioihin. Jos vanhemmat puhuvat näistä asioista, katselevat asiapitoisia ohjelmia viihteen lisäksi, lapsille väkisinkin muodostuu uteliaisuus eri asioihin, kun asioita käsitellään kotona perhepiirissä. Tyttäreni 10v on innokas ottamaan selvää asioista, jotka ovat hänelle outoja ja lukee jopa sanomalehtiä, silti harrastaa myös kaikkia nuorten asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse näkisin, että ongelma on juurikin se, että kaikki tieto on saatavilla, joten sitä ei tarvitse opetella. Olen itse kolmekymppinen, eikä esimerkiksi yläasteella vielä juuri googleteltu. Lukiossa jo taisi yleistyä. Yläasteella tehtiin muistiinpanoja ja opeteltiin ulkoa. Haettiin tietoa kirjoista. Opeteltiin lisää ulkoa.
Nykyään tunnen itseni paikoin hyvinkin tyhmäksi, ja yleissivistykseni on melko huono. En olisi tiennyt niitä kolmea nimeä siitä miljonäärikysymyksestä, vaikka olen lukenut heistä kaikista. En vain painanut nimiä mieleeni, koska pystyn koska vain googlella tarkistamaan asian. Oikean vastauksen olisin tiennyt, koska näitä päntättiin joskus tietotekniikan tunnilla yläasteella. Informaatiotulva on nykyään valtava, joten pakko suodattaa tietoa itselle merkittäviin ja tärkeisiin asioihin.
Toki silti tyhmät on tyhmiä, mutta tyhmiä on ollut minunkin nuoruudessani. Sillon ei ollut somea missä sitä kuuluttaa. Ihan yhtälailla ysärillä kiinnosti ulkonäkö, kaverit, bändit ja bileet kuin nytkin ja älyköt oli älykköjä.
Tarkoitin tuolla lahjakkailla lapsilla ja nuorilla niitä jotka etsivät tietoa tietämisen ilosta ja muistavat sen, eivätkä niitä jotka vain tarkastavat asian ja unohtavat sen saman tien.