Mielipidettä kaivataan, siivouksesta parisuhteessa.
Hei kaikki.
Tilanne on nyt tämä. Mies remppaa uutta kotia, keskittyy siihen ja sovittiin, että minä vastapainoksi hoidan kodin ja lapsen, sekä puolenvuoden kuluttua molemmat lapset äitiyslomallakin.
Nyt kun hommat lähti käyntiin olen huomannut, että sen lisäksi että hoidan lapsen, käyn kaupassa, siivoan, kokkaan, pyykkään ja muut perus kodin jutut, alkaa tuntua että puolisoni on tuumannut, että koska koti jutut kuuluu mulle rempan ajan, hänen ei tarvi esim. laittaa takkiaan naulakkoon, vaan tiputtaa sen olohuoneen lattialle... Laittaa kenkiään kenkätelineeseen, vaan potkii ne pitkin eteisen käytävää... Tiskit ei etene enää edes tiskipöydälle, vaan ne jätetään siihen mihinkä jätetään, useimmiten pöydälle tai tietokoneen eteen... Otetaan ruokaa/maitoa jääkaapista ja jätetään ylimääräinen osa ruuasta/maitopurkki loppuineen pöydälle lämpenemään, eikä itse voida laittaa sitä lopuksi kun ei tarvi, jääkaappiin... Tai syödään esim. leikkelerasia tyhjäksi ja sitä ei laiteta roska-astiaan vaan jätetään pöydälle... Ja auta armias, likaiset vaatteetko suoraan pyykkikoriin, ei ne ripotellaan pitkin taloa...
Nyt alkaa jo tympiin, olin valmis ihan kyllä hoitamaan kodin ja lapsen, mutta en kuvitellut että toinen sen lupauksen myötä rupeaa ihan porsastelemaan, joka näkyy siinä, että alunperin siisti koti muuttuu puolessa tunnissa räjähdykseksi miehen saapumisen jälkeen... Joskus itkettää miten pieni lapsenikin osaa pitää siisteyttä yllä enemmän kuin isänsä.
Jos kysyn, miksi jättää roskat pöydälle, kohauttaa vaan olkapäitään ja kohta alkaa älinä miten oltiin sovittu että hoidan kodin, enkö nyt enää pidäkkään lupauksesta kiinni...
Nyt mietityttää tämän harmini keskellä, odotanko liikaa siinä, ettei lupaukseni kattanut perus järjestyksen aka omat tavarat pääperiaatteessa paikoilleen vai onko mieheni olettamus siitä, että nostelen hänen kenkänsä ja takkinsaki lattialta paikoilleen, oikea?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vastaavasti sinä voisit käydä sotkemassa yhtä alkeellisesti remppatyömaalla...
Älä suostu tuollaiseen nöyryyttämiseen. Miehesi käyttäytyy nololla tavalla ja loukkaa sinua.
Tää olis niin kiva tehdä, ehkä tajuaisikin, ettei lupaus tarkoita oikeutta ihan toisen työalueen lisätaakaksi muuttumista. Mutta tällä hetkellä on liian paljon pölyjä ja muita roskia talossa, jotta haluaisin lasta sinne viedä ruosteiseen naulaan astumaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mies toimii ihan oikein. Olet itse luvannut hoitaa kodin, joten tee se. Kuuluu muutenkin normaaliin naisen repertuaariin.
Täällä taas huutelee joku lattiarätti tai sellaisesta vain märissä unissaan haaveileva :D
Tää on kun parisuhteita ei rakenneta, vaan aletaan ihastuksen höyryissä lapsia tekemään. Ei nähdä toisen ihmisen sisintä.
I feel you Ap. Nyt kun oon itse enemmän kotona ja hoidan enemmän kotihommia, mun mies koitti vähän lähteä tuolle linjalle, just aamulla puhuttiin asiasta. Mua oli tässä pänninyt viime viikot se, että tuntuu, että vain keräilen miehen sotkuja, kun ennen osasi kyllä viedä roskat roskiksen ja laittaa syötyään ruokia jääkaappiin, mutta ei enää. Tänään aloin aktiivisesti huomauttelemaan jokaisesta roskasta, minkä jätti pöydälle. Samoin kysyin useasta eilen jättämästä roskastaan (joita siis ihan tahallaan en ole korjannut) että "Miksi tämä on pöydällä?" "Mikä tämä on?" Aika äkkiä mies hoksasi kysyä mikä mättää. Sanoin että "Älä taannu lapsen tasolle, roskien keruu on molempien vastuulla ja että ei kotona voi pitää yllä järjestystä, jos kokoajan toinen heittää roskia pöydille ja lattioille." Näytti ymmärtävän ja pyysi anteeksi. Suosittelen samaa toimintamallia.
Mä nostaisin sen takin johonkin piiloon ja kengät kans. Sitten vaan vastailemaan miehen etsintäkysymyksiin" en oo nähny, imuroin sieltä eikä niitä ollu siinä" yms. Tai jättäisin tasan siihen missä on.
Ilmoita miehelle vakavasti, että olet väsynyt etkä ole mikään piika. Ota kuitenkin huomioon, että mies voi olla yhtä väsynyt ja laiska tai pinna sen takia kireällä. Tilanne ratkeaa todennäköisemmin, jos et pelkästään valita vaan myös ymmärrät.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kun parisuhteita ei rakenneta, vaan aletaan ihastuksen höyryissä lapsia tekemään. Ei nähdä toisen ihmisen sisintä.
Noh, kaipa yli kymmenen vuotta yhteiseloa ei riittänyt meidän tapauksessa. Tää on kyllä eka kerta meidän elämässä että minussa ei ole vetoa antaan yhtäaikaa takaisin ja jouduin kasvavan perheen vuoksi muuttamaan pienestä kerrostaloista isompaan omakotitaloon. Silti en uskonut että noin helposti käyttäisi tilannetta hyväkseen. Ekan raskauden aikana oli hyvinkin osallistuva, oikein ihana puoliso minun ollessa suurimman aikaa oksentelevana tai unessa tai muuten vaan uupunut. Ja ennen kuin kukaan aloittaa, tämä toinen lapsi oli hänen toiveensa myös, halusi sisaruksen lapselleen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se siivoaa, jota häiritsee.
Ei ole noin mustavalkoista. Ap on kertonut että heillä on kaksi pientä lasta. On oikeasti vaarallista, jos mies jättää paljon pieniä roskia ympäriinsä - esimerkiksi moniin muovikääreisiin on helppo tukehtua.
Vierailija kirjoitti:
Se siivoaa, jota häiritsee.
Ja suahan ei tietenkään häiritse?
Näin miehenä, joka ei ole hyvä raksalla ja remontoin työpäivän
jälkeen niin ymmärrän jos mies hajamielisyyksissään jättää tavaroita minne sattuu.
Silloin olisin toivonut, että vaimo olisi ystävällisesti huomauttanut eikä odottanut räjähdyspisteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Näin miehenä, joka ei ole hyvä raksalla ja remontoin työpäivän
jälkeen niin ymmärrän jos mies hajamielisyyksissään jättää tavaroita minne sattuu.
Silloin olisin toivonut, että vaimo olisi ystävällisesti huomauttanut eikä odottanut räjähdyspisteeseen.
Käsittääkseni ap on miehelle sanonut, mutta mies ei ole välittänyt koska "yhyyy, sä lupasit siivota kun oot kotona".
Peru diili. Ilmoita, että olet muuttanut mielesi, ja työt pitää jakaa jotenkin toisin. Vaikka miehesi alkaisikin korjaamaan omat jälkensä, niin koti ja molemmat lapset yksin on täysin kohtuuton diili vastasyntyneen kanssa. Vasta sitten kun kuopuksen unirytmi on alkanut löytyä voidaan miettiä tuollaista työnjakoa.
Meillä menee kotityöt, lastenhoito ja remppa sulassa sovussa, molemmat tekee kaikkia. Jos vauva on ollut itkuinen ja kotityöt on miehen kotiin tullessa tekemättä, niin mitään valituksia ei tule, tehdään ne yhdessä. Jos vauva nukkuu pitkät päikkärit niin teen kotihommien lisäksi päivällä remppaakin.
Toki jos jako perinteisesti naisten ja miesten töihin tuntuu omemmalta niin hyvä niinkin, mutta minusta pikkulapsiaikana on oleellista että työnjaossa voi tarvittaessa joustaa. Lastenhoidon kuormittavuutta on etukäteen täysin mahdotonta arvioida, kun ei tiedä onko vauva hyvin vai huonosti nukkuva tai edes terve. Ja erityisesti kahden lapsen kanssa pitää huomioida, että vaikka molemmat nukkuisivat kohtuullisesti, niin ne eivät välttämättä tee sitä samaan aikaan, ainakaan alussa. Olemattomilla yöunilla on täysin kohtuutonta olettaa, että passaat vielä kolmatta aikuista lasta.
Ota jätesäkki ja kerää sinne kaikki miehen pudottelema ja unohtama. Samaan jätesäkkiin siis takki, puolikas maitotölkki, kengät ja likaiset astiat. Vie jätesäkki samantien roskiin (tyhjennä sentään takin taskut, jos siellä on auton avaimet tms.). Älä ällittele miehelle, ole kuin muutenkin. Kun mies ryhtyy kyselemään takkinsa perään (maitoa hän tuskin kaipaa...) niin sano, että "varmaan eteisessä". Kun mies hermostuu siitä, että takki on kadonnut, niin heittäydy marttyyriksi ja sano, että et sinä voi kaikkea tietää, aikuisen ihmisen takki on ihan siellä mihin aikuinen ihminen sen on itse jättänyt.
Kaikki lattialle jätetty on roskia. Paitsi lelut. Roskien paikka on roskiksessa. Ehkä mies oppii siinä vaiheessa, kun sillä ei ole enää vaatteita.
Ja jos olet herkkää laatua, laita toiseen roskapussiin vaatteet ja vie ne varastoon. Astiat keräät pahvilaatikkoihin ja tuot tilalle kertakäyttöastiat. keskelle keittiötä iso saavi, jonne pahvilautaset kerätään.
Joo, olette sopineet että hoidat kodin ja lapsen. Mutta et miestä. Mies siltikin huolehtii omista sotkuistaan. Jos hänellä tulee jotain roskia, ne voi heittää samantien roskiin. Oman takin laittaminen paikalleen ei mitenkään energiaa tai aikaa vie. Älä anna miehen heittäytyä pikkulapseksi vain koska olette tehneet tuollaisen diilin. Puhu ihan suoraan ja sano että et IKINÄ olisi suostunut tuollaiseen jos tietäisit että mies alkaisi käyttäytymään noin. Sano mitä kodin hoitamiseen mielestäsi kuuluu, ja että siihen ei kuulu se että mies oikein tahalleen sotkee koska kuvittelee sinun olevan piika.
Lisäksi voit kertoa ihan suoraan että mikä on olo raskauden takia. Olen itsekin raskaana ja ymmärrän aivan täysin siihen liittyvän väsymyksen, ja meillä ei edes ole lapsia ennestään! Minäkin jouduin pyytämään apua mieheltäni ja sanomaan aivan suoraan että en yksinkertaisesti jaksa ja tarvitsen apua. Ei tee tulevalle vauvallekaan hyväksi että äiti rasittaa itseään liikaa ja on jatkuvasti väsynyt ja stressaantunut. Kaikki ne vaikuttavat vauvaan.
Ehkä myös kannattaisi kysellä että mikä miestäsi vaivaa, kun hän ei ole ennen tuolla tavalla käyttäytynyt. Onko hänellä stressiä, jotain muita ongelmia?
Mun isä oli tollanen ja lapsuudesta jäi todella paska fiilis ja sääli äitiä joka on onneks kuollut, ettei enää tarvi isän sotkuja siivota vanhoilla päivillään :(
Ei se siitä mihkään muutu vaikka nostaisit millaisen älämölön hyvänsä. Join the club.
Vierailija kirjoitti:
Ota jätesäkki ja kerää sinne kaikki miehen pudottelema ja unohtama. Samaan jätesäkkiin siis takki, puolikas maitotölkki, kengät ja likaiset astiat. Vie jätesäkki samantien roskiin (tyhjennä sentään takin taskut, jos siellä on auton avaimet tms.). Älä ällittele miehelle, ole kuin muutenkin. Kun mies ryhtyy kyselemään takkinsa perään (maitoa hän tuskin kaipaa...) niin sano, että "varmaan eteisessä". Kun mies hermostuu siitä, että takki on kadonnut, niin heittäydy marttyyriksi ja sano, että et sinä voi kaikkea tietää, aikuisen ihmisen takki on ihan siellä mihin aikuinen ihminen sen on itse jättänyt.
Kaikki lattialle jätetty on roskia. Paitsi lelut. Roskien paikka on roskiksessa. Ehkä mies oppii siinä vaiheessa, kun sillä ei ole enää vaatteita.
Ja jos olet herkkää laatua, laita toiseen roskapussiin vaatteet ja vie ne varastoon. Astiat keräät pahvilaatikkoihin ja tuot tilalle kertakäyttöastiat. keskelle keittiötä iso saavi, jonne pahvilautaset kerätään.
Miksi tällanen jumalaton vaiva, kun voi vaan erota? Mies tekee tota tahallaan, ei mitenkään ajattelemattomuuttaan.
En tiedä miks itkettää, suurin osa on sitä mieltä etten odota liikoja että perus jutut lupauksesta huolimatta onnistuu... Kiitoksia, riitojahan tästä nousee, mutta jaksettava ne kai on, jotta saan tilanteeseen muutoksen.
En tajua mikä tuommoisen perseilyn laukaisi, ei edes edellisen äitiysloman aikana noin leveäperäiseksi alkanut.
Ap