Lapsen mummo ei hyväksy tytön nimeä!
Meidän 2v tyttären nimi on Micaela Saana Annikki. Tulee siis mieheni nimestä Mika. Mieheni äiti ei josta on syystä hyväksy tätä nimeä, ja kutsuu tyttöä hänen toisella nimellään. Mies sanoo että ei kannata loukkaantua, se kuulemma menee ohi. Mutta minä en vaan ymmärrä miksi ei vaan voi hyväksyä että tyttö on Micaela, ei Saana.
Mitä mieltä te olette? Pitäisikö minun vaan antaa asian olla?
Kommentit (95)
Micaela on kaunis ja kansainvälinen nimi. Isovanhemmat eivät todellakaan päätä millä nimellä he kutsuvat lapsenlapsiaan.
Olen jo itse mummi, mutta kun tyttäreni Camilla syntyi ja sai nimensä, anoppi oli vahvasti sitä mieltä, että lasta piti kutsua Samillaksi, koska nimi kirjoitetaan C:llä. :D Hyväksyi kyllä lopulta oikean ääntämismuodon, kun aikamme asiasta väännettiin.
No, mutta ei kyllä ole omien lastenlasteni kohdalla tullut mieleenkään kiukutella, tai kinata lasten nimistä. Vanhemmat päättävät ja sillä siisti. Isovanhemmat ovat saaneet päättää omien lastensa nimet ja se riittää.
Mulla toinen mummo kutsunu pienenä mua toisella nimellä, eikä asia oo mua häirinny. Varmaan siksi, että en itte muista tätä, vaan oon vanhemmilta kuullu näin olleen.
Mummo on sitte jossain vaihees alkanu kutsumaan ekalla nimellä.(varmaan kun on alkanu nimi sopia omaankin suuhun)
Tuskin lapselle jää huonoa mieltä, jos ei vanhemmat itse asiaa "nosta jalustalle". Usein kaikki lapselle annetut nimet on kuitenki sopiviksi mietitty ja mikä niiden tarkoitus sitte on jos ei niitä saa käyttää muuta kuin virallisis papereis ja tilanteis. Niinku joku jo sanoi rakkaalla lapsella monta nimeä. Malttia vanhimmille!
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tuo myös. Itse en kiinnittänyt huomiota,mutta lopulta lapset suuttui mummilleen. Kun mummi aina sanoi Annia Mariksi ja Aatosta Einariksi.
Niin,niin siinä yleensä käy.
Niin no, toisaalta miksi lapselle annetaan useampi etunimi, jos niitä ei saa käyttää?
Micaela ja Saana on molemmat kauniita. Jos kuitenkin välttämättä haluatte lasta kutsuttavan Micaelaksi,niin puhukaa mummolle. Luulisin että järkevä puhe auttaa.
On tuo nyt aika säälittävää molemmilta. Jos lapsen mummo on tietoinen,että halutaan lasta kutsuttavan Micaelaksi,niin luulisi että ottaa opikseen.
Vierailija kirjoitti:
Niin no, toisaalta miksi lapselle annetaan useampi etunimi, jos niitä ei saa käyttää?
Suurimmalla osalla on vähintään kaksi etunimeä. Ei se silti tarkoita, että se on sitten joku puhvetti josta jokainen poimii mitä haluaa.
Vanhemmat kertoo kutsumanimen ja miten se äännetään ja sillä selvä.
Meillä on myös Micaela. Minun vanhempi siskoni ei hyväksynyt c kirjainta ja kirjoitti aina Mikaela. Hän vain aina sanoi,että jos on Micaela niin se sitten sanotaan Misaela,eli silloin kun sanotaan Mikaela niin se myös kirjoitetaan niin.
En kyllä ymmärrä näitä ihmisiä. Lapsen vanhemmat päättää nimen, ei mummot,papat,siskot eikä veljet
Ehkä hän on omaa poikaansa Mikaa kylliksi aikoinaan toistanut, että haluaisi nyt jotain muuta kuin Mica-alkuista :D Antaa mummon kutsua Saanaksi. Meillä meni lasten nimet aikoinaan mummojen ja pappojen johdosta mitä kummallisimmiksi, kun puhuivat murteella. Aino oli Aeno jne. Teillä kuitenkin miehen äiti ihan oikein lausuu tuon Saana :) Meillä siitäkin tulisi ties mitä. Tällaista minä tuumin.
Meillä on aina suvussa laitettu isoäidin/isoisän nimi lapselle juuri tuosta syystä.
Aika kamala nimi. En ymmärrä miksi c pitää tunkea joka nimeen.
en osaa ottaa kantaa ap:n ongelmaan, mutta totean vain, että en ikinä itse tekisi itsestäni tai perheestäni noin tunnistettavaa aloitusta. Kertoessaan lapsensa koko nimen ainakin ap:n sukulaiset ja ystävät tunnistavat tämän aloituksen tekijän henkilöllisyyden. :(
Vierailija kirjoitti:
Aika kamala nimi. En ymmärrä miksi c pitää tunkea joka nimeen.
Niinpä. Jos tyttö olisi ollut Mikaela, olisit ap säästynyt tuolta ninaamiselta. Tai no eihän sitä voi tietää...
Joo onhan Micaela kyllä kamala nimi.
Mutta ei tee mummo silti oikein. Puhukaa!
Vierailija kirjoitti:
en osaa ottaa kantaa ap:n ongelmaan, mutta totean vain, että en ikinä itse tekisi itsestäni tai perheestäni noin tunnistettavaa aloitusta. Kertoessaan lapsensa koko nimen ainakin ap:n sukulaiset ja ystävät tunnistavat tämän aloituksen tekijän henkilöllisyyden. :(
Mitä se sinun elämääsi vaikuttaa? Vaikka ein olekkaan ap,niin kerron sinulle,että jos vaikka tämä kyseinen muumo näkee tämän viestin,se voisi tuoda järjen hänen päähänsä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on myös Micaela. Minun vanhempi siskoni ei hyväksynyt c kirjainta ja kirjoitti aina Mikaela. Hän vain aina sanoi,että jos on Micaela niin se sitten sanotaan Misaela,eli silloin kun sanotaan Mikaela niin se myös kirjoitetaan niin.
En kyllä ymmärrä näitä ihmisiä. Lapsen vanhemmat päättää nimen, ei mummot,papat,siskot eikä veljet
'
Sivistäpä sitä siskoasi että a-kirjain c:n jälkeen aiheuttaa sen että c lausutaan k-kirjaimena. Eri juttu jos c-kirjaimessa ois se vitosen näkoinen väkänen alapuolella, siinä tapauksessa c lausuttais s-kirjaimena.
Se jälkeen käske sen tarkastaa asia jollei uskoa sekä hypätä voltti koska on tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sinun elämääsi vaikuttaa? Vaikka ein olekkaan ap,niin kerron sinulle,että jos vaikka tämä kyseinen muumo näkee tämän viestin,se voisi tuoda järjen hänen päähänsä takaisin.
Ei vaikuta minun elämääni mitenkään, mutta ilmeisesti sinun, kun meni noin tunteisiin? Toistan, että en tekisi itse tänne aloituksia, joista minut tai perheeni voitaisiin tunnistaa. Ja vaikka minulla olisi ap:n ongelman kaltainen kysymys ratkaistavana, niin en siltikään tekisi aloitusta tänne. Sen sijaan istuisin anoppini kanssa puhumaan asian selväksi.
Sori,mä en osaa auttaa. Mutta oli vaan pakko sanoa että minun tytön nimi on Saana Micaela:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta minun elämääni mitenkään, mutta ilmeisesti sinun, kun meni noin tunteisiin? Toistan, että en tekisi itse tänne aloituksia, joista minut tai perheeni voitaisiin tunnistaa. Ja vaikka minulla olisi ap:n ongelman kaltainen kysymys ratkaistavana, niin en siltikään tekisi aloitusta tänne. Sen sijaan istuisin anoppini kanssa puhumaan asian selväksi.
eipä tunnu ap edes saavan apua palstamammoilta. Keskustelu lähti laukalle ja eksyttiin pois itse aiheesta. Nyt kaikki taivastelevat, miten ruma nimi onkaan lapselle annettu ja pitäisi se nimi nyt kirjoittaa c:llä vai k:lla. Mulle ei ainakaan tulisi mukava olo, jos laittaisin lapseni koko nimen tänne ja paskaa sataisi niskaan, että onpa siinä lapsella kauhea nimi.
Oikeastaan Saana on kauniimpi nimi kuin Misaela.