Normaalit asumisen äänet? Lapsiperheen naapurina
Alakerrassamme asuu lapsiperhe, joka huuuutaaa. Ainoa, jonka ääntä en kuule on perheen isä.
Tänään aamulla heräsin klo 8, lasten huutoon ja kämpässä juoksuun. Kun tulevat kotiin, niin siihen loppuu hiljaisuus myös meillä. Töiden jälkeen, jos makoilen hetken sohvalla, niin lasten huuto säestää rentoutumistani.
Lisäksi sisällä juostaan tömps, tömps tai muuten kolataan ja romistellaan.
Onko normaalia asumisen ääntä? Klo 21 huutoheikut menevät nukkumaan eli iltaisin minulla on puolitoista tuntia omaa rauhaa omassa kodissani ennen kun menen nukkumaan. Ja aamulla kaikki alkaa alusta.
Ehdotuksia, mitä asialle voisi tehdä?
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
lopullinen päätös taisi olla niiden voitto jotka olivat lapsiperheiden metelin puolella. Ei se niin vakavaa ole että pitää muita vahingoittaa ja muiden omaisuutta vaurioittaa.
Minun puolesta tämän ketjun voisi lukita.
Olen sanonut sanottavani.
Olen täysin samaa mieltä. Pelkkä asiasta keskustelu aiheuttaa näköjään niin voimakkaita tunteita, että täytyy uhkailla väkivallalla ja omaisuuden turmelemisella. Tästä voi ihan jokainen tehdä omat päätelmänsä, että kannattaako edes nätisti mennä huomauttamaan naapurille metelöimisestä. Olisiko kuitenkin turvallisempi ratkaisu muuttaa itse pois? Elämässä nyt yhtään mikään ei mene oikeudenmukaisesti, eikä elämä noudata moraalisääntöjä, joten se että itse muuttaa pois saadakseen kotirauhan voi olla se ainoa oikea ratkaisu.
Oikeasti. Niissä perheissä, joissa kasvatetaan, kuuluu huutoa. Siksihän lapset huutavat ja kiukuttelevat, kun vanhemmat asettavat rajoja. Ja tunteita saa ja pitää ilmaista. Olisin ERITTÄIN huolissani hiljaisesta lapsiperheessä.
No, meiltä lähtee ääntä. Muut jo nukkuvat, mutta tämä kuopus. Imetän vielä. Jotain herkkyyksiä on, sillä itkusta ei välillä tule loppua. Selvitellään, mutta keskenhän kaikki vielä on. Anteeksi.
Ujot ihmiset uhoaa. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata alkaa haastamaan lapsiperheen kanssa. Se on hävitty matsi.
Esimerkiksi oma mieheni sanoi että saa vastavuoroisesti huudattaa musiikkia ja paukuttaa seiniä. Meitä ei haittaa. Mieheni ja minä olemme todella tolerantteja melulle näiden lasten takia. Kuuroksi on tullut melusta.
Sen lisäksi mies sanoi että jos oikein harmittaa ja on pakko avautua niin saa tulla ovelle niin hän opastaa pihalle ottamaan matsia niin saadaan pahimmat raivot taltutettua. Mies on tosiaan kamppailulajien expertti ja mielellään rauhottaa kuumakalleja.
Tämä edellyttää tietenkin sen että minä todistan naapurin tulleen uhkailemaan lapsiamme ovelle ja mies tekee tälle uhkailulle stopin.
Ap. Tervetuloa uhkailemaan perhettämme mies kyllä hoitelee sinut.
Sanoisin, että mieleltään vajaa kirjoittaa näin. Huh huh
En nyt tiedä. Vastapuoli uhkaili tunkea kuulosuojaimet meluavan perheen kurkkuun.
Mielestäni tuollainen vastaus on ihan aiheellinen. Jos vastapuoli uhoaa niin metsä vastaa.
Kummallista kun pitää uhkailla isännöitsijällä, poliisilla, lasulla, mutta ei uskalleta tulla asiallisesti kertomaan ongelmaa. Asiallisena tarkoitan sitä ettei tulla haukkumaan kakaroiksi tai heittäydytä dramaattiseksi siinä ovella.
Eikö aikuiset ihmiset todellakaan osaa toimia kerrostalossa ilman viranomaisia tai ulkopuolista apua?
Mitä ihmettä?? Tuo viestihän oli kohdistettu aloittajalle, joka ei maininnut sanaakaan kuulosuojaimien tuntemisesta kenenkään kurkkuun, eikä liioin uhannut isännöitsijällä, lasulla tai poliisilla. Aloittajahan nimenomaan ei uhitellut yhtään mitään, kysyi vain neuvoa, että mitä asialle voisi tehdä. Ja hänelle sitten kommentoidaan, että "tervetuloa uhkailemaan perhettämme, mieheni kyllä hoitelee sinut". Kyllä se nyt oli ihan joku muu kuin ap, joka tässä turhaan alkoi uhittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois kerrostalosta, normaaliahan se on että lapsista lähtee ääntä. Ei meillä kyllä saa huutaa eikä juosta sisällä, vaikka asumme omakotitalossa.
Meidän naapurissa ulisevat kellon ympäri, kyseessä vielä romaniperhe, pitävät jotain ihme sukukokouksia myös keskellä viikkoa yö aikaan, törkeetä touhua minun mielestä
Olen yrittäny sanoa heille että on paperiseinät, eli todellakin kaikenlainen ääni kuuluu, on jopa yksi asunto välissä, heitä ei tunnu kiinnostavan yleinen kotirauha ollenkaan, onse väärin että minun pitäisi muuttaa pois joka haluaa noudattaa sääntöjä?
Pitäisi kerätä addressi naapureilta, jotta voisi häätää häirikkö ulos
Minä ainakin pyrin esim käyttämään kuulokkeita ainakun mahdollista, eikä myöskään aleta imuroimaan sunnuntai aamuna klo09, emmekä edes harrasta bilettämistä, mutta vessassa ja suihkussa saakyllä käydä kunhan ei länträä tuntitolkulla yöaikaan
Joku valkoroska porukka ilmeisesti, mutta ei lasten äänistä voi häätöä saada tässä maassa, joten ainoa keino on muuttaa. Voit toki koittaa tehdä lastensuojeluilmoituksia ja kiristää heitä muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi lapset asuvat alakerrassa. Jos ne tömistelisivät yläkerrassa meteli olisi kahta kauheampi. Olen huomannut, että joissakin perheissä keskusteleminen hoidetaan huutamalla ja se ei todellakaan ole normaalia asumisen ääntä vaan erittäin huonoa käytöstä.
Jep, ja sitten on vielä tää, kun jotkut huutavat huoneesta toiseen. Kuuluu tosi selvästi kaikki "nyt syömään!", "puuroa!" "joo äiti on tulossa!" "hei oletko nähnyt mun sitä ja sitä tavaraa?!" yms. Hirveän isot erot perheissä. Ei minun lapsuudenkodissani keskusteltu huutamalla, huhuiltu asioita talon toiselle puolelle tai riehuttu sisällä. Puhuttiin nätisti huutamatta ja mentiin ulos juoksemaan ja huutamaan. Ja ihan kerrostalossa asuttiin.
Minun vanhemmat ovat näitä kailottajia. Huutavat huoneesta toiseen sen sijaan, että menisivät sanomaan sinne toiseen huoneeseen, missä juttukumppani on. Onneksi asuttiin omakotitalossa.
Nyt asun itse kerrostalossa ja jestas sitä volyymiä kun vanhemmat tulevat samaan aikaan käymään. Apua. Yksinkin käydessään eivät vain osaa puhua normaalilla äänellä. Eivät ilmeisesti tajua, kuinka kovaaäänisiä ovat ja huutavat samaan malliin kuin omassa omakotitalossa yksiössäni kyläillessään. Hävettää. Tämä tulee jatkossa pahenemaan vain vanhemmiten.
Onneksi itsellä ei ole lapsiperheitä naapurina. Nuoria koirien kanssa kyllä, mutta koirien äänet ovat satunnaisia ja lyhyitä haukahduksia. Ne eivät häiritse. Jatkuva kiljunta ja mekastus kyllä ahdistaisivat, kun itse tykkään enemmän rauhallisesta ja hiljaisemmasta kodista kuin vanhempani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan av:n tyyliin perinteistä heippalappua alakerran ilmoitustaululle.
Ihan mahdotontahan olisi käydä nätistä kysäisemässä, että voisivatko hiukan rajoittaa tuota huutamista.
En usko että niitä lapsia ne laput paljon kiinnostaa. Aphan sanoi että kuuluu myös äidin komentamista..
Mutta äiti voisi pelotella, että naapurin tuhma täti on vihainen, jos huudetaan...
Olen maahanmuuttaja ja minua potkitaan nilkoille ja vainotaan tappo yrityksillä sekä minua yritetään varastaa jatkuvasti ja perhettäni stalkataan minun pahoinvoinin edistämiseksi sekä heidän myös.
Eikä siinä kaikki! Toiset ihmiset vielä tunkevat todella psykologisia asioita päähäni turmellaakseen minua ja pitääkseen minua edistyksettömänä
ihmiseläimenä. Kaikki tämä on maahanmuuton takia sekä maassa oleskelun takia. Toivon pian pääseväni pois tästä maapallossa olemisen vainoamisesta. Ehkä maapallo on väärässä ja suomen pitäisi maapallosoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole normaaleja elämisen ääniä huutaa koko päivän. Kyllä ne kakarat voi opettaa olemaan hiljaa.
Se että lapset voi tai voisi opettaa toisin ei tee äänistä normaaliin elämään kuulumattomia. Normaaliin elämiseen toisissa perheissä kuuluu äänet, toisissa niitä siedetään vähemmän. Oma asumismuoto kannattaa valita sen mukaan pystyykö sietämään myös muiden normaalin elämän.
Jos on noin kovaääninen lapsiperhe, niin tulisi asua omakotitalossa, ei huutaa kerrostalossa. Onneksi useammat vanhemmat ymmärtävät opettaa lapsiaan kerrostaloasumiseen eli kotona ei ole pakko huutaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi lapset asuvat alakerrassa. Jos ne tömistelisivät yläkerrassa meteli olisi kahta kauheampi. Olen huomannut, että joissakin perheissä keskusteleminen hoidetaan huutamalla ja se ei todellakaan ole normaalia asumisen ääntä vaan erittäin huonoa käytöstä.
Huono käytöson huonoa käytöstä, mutta toisaalta ihan normaaliin elämään kuuluvaa että kaikissa perheissä käytöstavat ei ole yhtä hyviä tai lapsia ei samalla tavalla opeteta käyttäytymään hiljaa kuin jossakin muualla.
Omakotitaloon vaan jos ei opeta lapsiaan tavoille. Satunnainen meteli ok, ei jatkuva kiljuminen hiljaisuuteen saakka.
Jos koira haukkuisi aamusta iltaan jatkuvasti, niin sitä ei todellakaan pidettäis normaalina elämän äänenä. Lapsiperheille on kyllä ihan eri säännöt. Huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi oma mieheni sanoi että saa vastavuoroisesti huudattaa musiikkia ja paukuttaa seiniä. Meitä ei haittaa. Mieheni ja minä olemme todella tolerantteja melulle näiden lasten takia. Kuuroksi on tullut melusta.
Sen lisäksi mies sanoi että jos oikein harmittaa ja on pakko avautua niin saa tulla ovelle niin hän opastaa pihalle ottamaan matsia niin saadaan pahimmat raivot taltutettua. Mies on tosiaan kamppailulajien expertti ja mielellään rauhottaa kuumakalleja.
Tämä edellyttää tietenkin sen että minä todistan naapurin tulleen uhkailemaan lapsiamme ovelle ja mies tekee tälle uhkailulle stopin.
Sekopäitä taas riittää...
Omasta kokemuksesta meluajille ja kovaäänisille parhaiten tehoaa se kun käy ovella sanomassa tai kirjoittaa lapulle ja laittaa sen luukusta seuraavaan tyyliin.
"Hei, voisitteko ystävällisesti puhua/soittaa musiikkia vielä hieman kovemmin, niin sanoista saisi paremmin selvää. Nyt on hieman ikävää kun ei kuule aivan kaikkea ja joutuu välillä arvaamaan. Terv. Naapuri. "
Eli siis ei missään nimessä kiellä tai yritä käskeä, mutta tuo rauhallisen ystävällisesti rivien välistä esille että heidän tekemisensä ja juttunsa kuuluvat hyvin naapuriin. Se hiljentää useimmat, koska hyvin harvat haluavat että muut kuulevat kaiken mitä heillä tehdään :)
Olen käyttänyt tuota muuallakin kuin Suomessa asuessani. Ja se toimii myös työelämässä useimman meluisan työkaverin hiljentämiseen konttorilla.
Voi hyvä luoja, millaisia ihmishirviöitä te kotonanne "kasvatatte" jos ratkaisu on vanhemmilla laittaa kuulosuojat päähän ja antaa lapsien huutaa ja riehua?!? Ei, lapsilta ei voi odottaa täyttä hiljaisuutta ja välillä on hetkiä että lapsetkin villiintyy ja innostuu hyppimään ja juoksentelemaan ja tämä on ok - mutta en minäkään omassa kotonani sellaista koko ajan jaksaisi saati olettaisi että naapureiden pitäisi jaksaa!
Jos lapsilla on niin paljon ylimääräistä virtaa niin hankkikaa harrastus tai menkää edes ulos älkääkä mölytkö ja riekkuko sisätiloissa! Ei sen lasten kasvattamisen pitäisi mitään ydinfysiikkaa olla, kun lapsille huomautetaan että "hei, nyt alkaa olla liikaa meteliä ja pitää rauhoittua", niin kyllä meillä ainakin totellaan. Jos ei sen vertaiseen pysty vanhempana niin ehkä olisi viimeistään nyt viisasta pistää putket umpeen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekopäitä taas riittää...
Haluaisimpa nähdä miehen joka ei tee mitään uhkailijoille vaan piiloilee sohvan takana.
Ei puoliensa pitämisessä ole mitään sekopäistä.
Nykyään on niin paljon mt-ongelmaisia jotka kuulee ääniä vaikkei ääniä mistään kuuluisikaan ja pahimmat kyylät voivat ahdistaa lapsiperheiden elämää kerrostalossa.
Kuten tämä yksi autonnaarmuttajakin.
lopullinen päätös taisi olla niiden voitto jotka olivat lapsiperheiden metelin puolella. Ei se niin vakavaa ole että pitää muita vahingoittaa ja muiden omaisuutta vaurioittaa.
Minun puolesta tämän ketjun voisi lukita.
Olen sanonut sanottavani.