Ainoana lapsettomana kaveriporukassa
Mun kaikilla ystävillä on perheet ja mä olen ollut sinkku jo pitkään, eikä hyvää miestä ole löytynyt rinnalle. Edellinen suhde päättyi vuosia sitten, koska mies ei sitten halunnutkaan lapsia. Ystävien tapaaminen on nykyään harvinaista herkkua, kun muilla on kiire perhetouhujensa kanssa. Tänä viikonloppuna näin kuitenkin muutamia kavereita ja oli kiva vaihtaa kuulumisia. Kun ilta oli ohi, tajusin kuitenkin taas, että eihän me itse asiassa puhuttu tälläkään kertaa mistään muusta kuin toisten lapsista ja miehistä ja perhekuvioista. Se ei mua koskaan siinä tilanteessa haittaa, koska haluan ihan oikeasti tietää mitä kaikille kuuluu, ja tottakai heille kuuluu lähinnä noita perhejuttuja tässä elämänvaiheessa. Jotenkin jää kuitenkin aina itseltä kertomatta -eikä kukaan kysykään- omista kuulumisista. Jotenkin omat jutut tuntuu niin vähäpätöisiltä toisten elämään verrattuna. En kai oikein edes tiedä että mitä kertoisin. En halua pitkästyttää ketään jollain työhorinoilla. Mitä väliä sellaisilla on, kun yksi on raskaana ja toisen pikkuinen oppi juuri puhumaan ja kolmas osti juuri miehensä kanssa isomman asunnon. Tunnen oloni jotenkin mitättömäksi, ja se ärsyttää, koska eihän se perheellisyys nyt hitsi vieköön ole mikään ihmisarvon mitta.
Kohtalotovereita/hyviä neuvoja?
Kommentit (159)
Monet kaverisuhteet nojaa loppujen lopuksi samanlaisiin elämäntilanteisiin. Yleensä aluksi yhdistää sama elämäntilanne: koulu, samat opinnot, sama harrastus. Tällaiset kaverisuhteet jotenkin soljuu omalla painollaan, kun mielenkiinnon kohteet ja se arkirytmikin on about samat. Perheellistyminen muuttaa koko kuvion, koska se muuttaa koko arjen. Minä olin se, joka sai kaveriporukassa ensimmäisenä lapsen. Yritin todella, todella kovasti pitää vanhoista kavereistani kiinni ja puhua muustakin kuin lapsesta. Alkuun se onnistui, mutta kun moneen vuoteen ei tuntunut olevan oikein enää mitään yhteistä tekijää tai sanoittajaa, nuo suhteet vaan kuivuivat kasaan. Oli vaikea olla jotain sellaista mitä en siinä elämäntilanteessa ollut: kiinnostava, kiinnostunut. Olin univelkainen, lasten ympäröimänä päivät pitkät, asiat jotka mietitytti ja pohditutti liittyivät perhe-elämään. Elämänvaihe oli väsyttävä ja yksinäinen, joten vertaistuki oli kaiken a ja o. Melkeinpä sen vähän oman ajan halusi lopulta viettää seurassa, jossa sai olla oma itsensä: väsynyt, tylsä ja epäkiinnostava. Oli tosi väsyttävää olla jotain muuta.
Nyt omat lapset alkaa jo olla vähän isompia, ja vanhat kaverit taas uppoutumassa siihen vauvalandiaan. Enää en itse jaksaisi, muutkin asiat jo kiinnostavat ja itselle on jäänyt vähän enemmän omaa aikaa. Tää alkaa olla se aika, kun juostaan maratoneja yms., mutta joihin vauvojen ja taaperoiden vanhemmilla ei ole aikaa tai kiinnostusta.
Helpointa on ehkä niillä, jotka perheellistyvät about samaan aikaan kuin kaveripiirikin. Ensimmäisillä ja viimeisillä on aina yksinäisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap perusta faceen ryhmä "yksinäiset lapsettomat yli kolmekymppiset haluavat uusia ystäviä".
Pitäis muuten oikeesti perustaa lapsettomien ystäväryhmä. Uskaltaiskohan? Ap
Uskalla ihmeessä! Laita vaan se silleen suljetuksi ryhmäksi, että ryhmäjäsenyyttäkään ei näytetä muille kuin ryhmäläisille.
Katsoin noita asetuksia: Ryhmän voi pistää salaiseksi niin, ettei kukaan näe ryhmän jäseniä, mutta silloin ei kukaan myöskään voi löytää sitä ryhmää, vaan sinne pääse ainoastaan kutsumalla (?). Mitenköhän tää kannattaisi tehdä? Musta tuntuu aika hankalalta ajatukselta, että kaikki mun fb-kaverit näkis että oon perustanut tämän ryhmän tai edes että kuulun sellaiseen. Ap
Minä olin aikaisemmin samassa tilanteessa kuin ap, nyt sain juuri esikoiseni. Kerroin ihmisille jo raskausaikana että minun kanssa saa sitten viritellä keskustelua muustakin kuin lapsiasioista, en halua hukkua vauvakuplaan kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap perusta faceen ryhmä "yksinäiset lapsettomat yli kolmekymppiset haluavat uusia ystäviä".
Uskalla ihmeessä! Laita vaan se silleen suljetuksi ryhmäksi, että ryhmäjäsenyyttäkään ei näytetä muille kuin ryhmäläisille.
Liityn, jos perustat. T: postaaja 25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvon täällä mitä tehdä. Jos teen salaisen ryhmän, kukaan ei näe ryhmän jäseniä, mutta kukaan ei myöskään löydä ryhmää :D Sitten mä voin olla siellä ihan omassa hyvässä seurassani taas. Tää olis kyllä silti niin hyvä idea. Mammoilla on jos minkälaista mammapalstaa, kyllä mekin tarvittais vähän verkostoitumista ja vertaisuutta. Mulla on vaan fb:ssä sellaistakin työkontaktia etten välttämättä haluaisi jakaa siellä tätä puolta elämästäni julkisesti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olin aikaisemmin samassa tilanteessa kuin ap, nyt sain juuri esikoiseni. Kerroin ihmisille jo raskausaikana että minun kanssa saa sitten viritellä keskustelua muustakin kuin lapsiasioista, en halua hukkua vauvakuplaan kokonaan.
Hienoa, olet sankarini. Muutama kaveri on ennen vauvaa "uhonnut" samoin, mutta eivät ihan pystyneet lupaustaan pitämään. Eräskin 43v ennen tahattomasti lapseton sai lopulta lapsen (hieno juttu!), ja vaihtoi aidan toiselle puolelle niin nopeasti ettei kissaa ehtinyt sanoa. Nyt lapsi on jo 5v, ja kaverini on Äippä, eikä mitään muuta.
Toki tuon hurahtamisen suo, onnellinen asiahan se on. Huvitti vain kuinka hänen periaatteensa unohtuivat viidessä minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvon täällä mitä tehdä. Jos teen salaisen ryhmän, kukaan ei näe ryhmän jäseniä, mutta kukaan ei myöskään löydä ryhmää :D Sitten mä voin olla siellä ihan omassa hyvässä seurassani taas. Tää olis kyllä silti niin hyvä idea. Mammoilla on jos minkälaista mammapalstaa, kyllä mekin tarvittais vähän verkostoitumista ja vertaisuutta. Mulla on vaan fb:ssä sellaistakin työkontaktia etten välttämättä haluaisi jakaa siellä tätä puolta elämästäni julkisesti. Ap
Ymmärrän hyvin. Täällä voisi mainostaa ja Simpukan sivuilla. Ymmärsin, että ryhmä ei olisi "yrittämiseen" nojautuva, vaan enemmänkin kaveriryhmä? Itsellä esim yrittämisen päivät takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielellään ei yrittämiseen tai muutenkaan lapsiin/lapsettomuuteen painottuva! Vaan kavereita niille, jotka haluavat puhua kaikesta muusta kuin lapsista/lapsettomuudesta! Ei simpukkalaisten tukiryhmä siis. t. ei-aloittaja mutta ryhmään mukaan lähtevä :) .
Ymmärrän hyvin. Täällä voisi mainostaa ja Simpukan sivuilla. Ymmärsin, että ryhmä ei olisi "yrittämiseen" nojautuva, vaan enemmänkin kaveriryhmä? Itsellä esim yrittämisen päivät takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, juuri näin mä ajattelisin. Siis nimenomaan ystäväryhmä ihmisille, jotka haluavat uusia ystäviä, joilla ei myöskään ole lapsia. Ei varsinaisesti vauvakuumeilu- tai yrittämisryhmä. Yhtä hyvin veloille ja tahattomasti lapsettomille, sellaisille ihmisille, jotka ovat ehkä vähän yksinäisiä kun muut lapsiperheilevät, tai muuten vaan haluavat kavereita joilla on sama elämäntilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, juuri näin mä ajattelisin. Siis nimenomaan ystäväryhmä ihmisille, jotka haluavat uusia ystäviä, joilla ei myöskään ole lapsia. Ei varsinaisesti vauvakuumeilu- tai yrittämisryhmä. Yhtä hyvin veloille ja tahattomasti lapsettomille, sellaisille ihmisille, jotka ovat ehkä vähän yksinäisiä kun muut lapsiperheilevät, tai muuten vaan haluavat kavereita joilla on sama elämäntilanne.
Ja tämä siis oli ap
Vierailija kirjoitti:
Mikset hommaa uusia kavereita? Sellaisia joiden kanssa sinkkuelämä on hauskaa.
Ei minua ainakaan kiinnosta juosta enää yöelämässä bilettämässä, se aika kuului nuoruuteen ja nyt elämässä kiinnostaa muut asiat kuin hauska sinkkuelämä. Viihdyn kotona sekä ulkona lenkkeilemässä ja perusarki on sinänsä ihan jees, olisi tietenkin ihanaa jakaa tämä puolison kanssa ja perustaa perhekin. Ymmärrän sua ap hyvin, itse jäin yksin kokonaan kun ystävät löysivät yksi toisensa jälkeen miehen ja perustivat perheen jonka kanssa luonnollisesti viettävät aikansa.
N39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hommaa uusia kavereita? Sellaisia joiden kanssa sinkkuelämä on hauskaa.
Ei minua ainakaan kiinnosta juosta enää yöelämässä bilettämässä, se aika kuului nuoruuteen ja nyt elämässä kiinnostaa muut asiat kuin hauska sinkkuelämä. Viihdyn kotona sekä ulkona lenkkeilemässä ja perusarki on sinänsä ihan jees, olisi tietenkin ihanaa jakaa tämä puolison kanssa ja perustaa perhekin. Ymmärrän sua ap hyvin, itse jäin yksin kokonaan kun ystävät löysivät yksi toisensa jälkeen miehen ja perustivat perheen jonka kanssa luonnollisesti viettävät aikansa.
N39
Oi, tää on niin terapeuttista mulle! Kiitos! Onhan meitä siis olemassa. Miksi ihmeessä me ollaan yksin, kun voitais hengata keskenämme? Ap
Voisko joku nyt uskaltautua perustamaan sen face-ryhmän?
Tuo kommentti, että miksette hanki sinkkukavereita joiden kanssa käydä yöelämässä? On just hyvä esimerkki. Kirjoittaja tuskin tarkoitti pahaa, mutta tuli alleviivanneeksi stereotypioita lapsettomista:
Olet bilettävä sinkku vaikka olisit 56v ja vuosikymmeniä parisuhteessa, asuntovelat niskassa.
Omasta elämästäni ovat lapsia hankkineet kaverit jääneet pois käytännössä kokonaan. Todella surullista, mutta on turhaa yrittää väkisin ylläpitää ystävyyttä, kun toinen on lipunut jonnekin kauas omaan kuplaansa. Hän on pelkästään äiti, ihmisyys tulee vasta toisena.
N29
29, uskoisin, että he tulevat sieltä takaisin maan pinnalle, jos vain jaksat olla kärsivällinen. Ymmärrän kyllä, jos et. Itse olen sinua 10 vuotta vanhempi ja koen erittäin haasteelliseksi saada uusia ystäviä tällä iällä, niin sosiaalinen kuin olenkin.
Muutin muutama vuosi sitten uudelle paikkakunnalle, ja havaitsin nopeasti että lapsettomuus on uusien ystävyyssuhteiden luomiseen melkoinen händicappi.
Olen mennyt jopa niin pitkälle, että olen tämän yksinäisyyteni selvin sanoin ilmaissut uusille työkavereille. Ihmisille, joiden seurassa viihdyn ja tiedän myös heidän pitävän minusta. Nämä tunnustushetket ovat olleet vaivaantuttavia ja kävi päivänselväksi, ettei heidän elämiinsä lasten harrastusten lisäksi mahtunut uutta ystävää.
Jos joku perustais sen fb-ryhmän, vois kerrankin sanoa että vuosien roikkuminen av:llä kannatti :)
Eikö kukaan nyt uskalla perustaa sitä ryhmää? Olen itse pk-seudulta ja tulisin heti ryhmän jäseneksi. Minusta saisi kaverin kävelylle, kahville tai museoon.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan nyt uskalla perustaa sitä ryhmää? Olen itse pk-seudulta ja tulisin heti ryhmän jäseneksi. Minusta saisi kaverin kävelylle, kahville tai museoon.
Perusta sä?