Miehen kanssa täysin eri linjoilla remontissa. Hermo menee.
Asutaan vanhassa talossa. Nyt kun remontointi on ajankohtainen, kävi ilmi että meillä on miehen kanssa täysin eri linjat miten se tulisi tehdä. Itse haluan ns. räjäyttää koko sisuksen ja laittaa kaikki pinnat uusiksi ja moderneiksi. Mies taas lukee jotain Panu Kailaa ja haluaa jättää lautalattiat ja viritellä pinkopahveja seinille. Ikkunatkin kuulemma pitää kunnostaa, itse en malttaisi odottaa että ne vetoisat vanhat vaihdettaisiin uusiin. Mitenköhän tuolle saisi puhuttua järkeä...
Kommentit (27)
Lautalattiaa nyt ei ainakaan kannata purkaa, se on tällä hetkellä trendi. Sen voi hioa, maalata. Kaverini teki 80-luvun taloon lautalattian tai se oli parketin alla jo valmiina ja maalasi sen betoluxilla valkoiseksi, tuli todella hieno ja kestävä. Samoin toinen tuttu maalasi harmaaksi, erittäin tyylikäs. Luulen, että miehelläsi on enemmän järkeä tuossa.
Siis...ette puhunut taloa ostaessa miten, milloin ja millä rahalla se remontoidaan?
Vaikuttaa, että ap luki aamun Hesarista Panu Kailan haastattelun ja kehitti nyt tällaisen provon mitatakseen palstalaisten mielipiteitä. Mutta eipä siinä mitään pahaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on oikeilla jäljillä. Se varmaan mielessään miettii miten sinut saisi unohtamaan mauttomat nykyaikaistamisideat.
Mauttomat? Mitä mautonta on pintojen uudistamisessa ja tilojen nykyaikaistamisessa? Lämmityskulutkin varmaan pienenevät kun saisi laitettua lisäeristystä ja uudet tiiviit ikkunat samalla.
Ap
Nykyisin et voi ostaa kunnon ikkunoita, vaan niiden käyttöikä on vain muutaman kymmenen vuotta. Nykyään metsä kasvatetaan tehotuotannolla, jolloin ikkunoiden puuosien laatu on heikko.
Ennen ikkunat tehtiin puhaltamalla, jotka kestävät käytössä ja valo tulee kauniisti läpi, samoin puuosat ovat pitkäikäisiä.
Lankkulattioita ei voita mikään, sillä ne ovat helppohoitoiset ja mielyttävät jalalle ja kestävät hiontaa kymmeniä kertoja. Miksi lattioita ei voisi maalata mieleisellä värillä.
Vanhoissa talossa paksut eristeet on ongelma, sillä pian paikat ovat homeessa.
Jos olette valinneet vanhan talon, tuskin sen muuttaminen modermiksi taloksi onnistuu, koska jo rakennustavat ovat erilaiset.
Meillä on miehen kanssa ollut sama ristiriita. Toinen on halunnut tiiviin talon, jossa on piikkisuorat seinät ja joka nurkassa täsmälleen 21 astetta kesät talvet, ja märkätiloissa voi peseytyä vaikka painepesurilla jos huvittaa. Toinen (eli minä) halusi talon, jossa on moniruutuiset puhalletut lasit, toimivat kaakeliuunit ja pellavaöljymaaleilla maalatut lattiat.
Molemmat saivat mitä halusivat. Meillä on siis kaksi taloa, ilmastoitu uusi kaupunkikoti ja vanha hirsitalo maalla.
Samaan taloon en suosittele näitä elementtejä tunkemaan. Moni on yrittänyt tee-se-itse-menetelmillä, ja nyt sitten asustelevat jossain parakissa miettimässä miten halvimmalla pääsisi talosta eroon.
Myykää talo ja muuttakaa modernimpaan, jos ette pääse sopuun! Muuten miehesi on oikeassa.
Oletko jo tutustunut villasukkiin ja villatakkiin? Ne tekevät olosta miellyttävän vetoisessa vanhassa tasossa asuttaessa.
Kerro se hirsiuskovaisille :)
Ylipäätään, hengittävyydestä puhuville pitäisi määräät ikuinen lähestymiskielto kaikkia rakennuksia kohtaan.