Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olipa hyvä Jari Sinkkosen kirjoitus HS:n pääkirjoitussivulla tänään

Vierailija
04.03.2017 |

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005112772.html

Pieni lapsi ei tarvitse päiväkoteja sosiaalistamiseen tai varhaiskasvatukseen. Minkä virikkeissä ehkä voittaa, sen stressissä ja melussa häviää.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni lapsi ei kuulu päivähoitoon.

Nelivuotiaasta eteenpäin taas laadukas päivähoito on iha ok.

Minä olin aika luuseri ja vein ainoan lapselapseni päivähoitoon ja menin kotiin ja kellahdin sänkyyn. Voi Wide mikä mutsi. Lapsi oli sentään n 3,8 v.

Vierailija
42/48 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Eikun ainoa oikea malli on tehdä kolme tai neljä lasta kolmen vuoden välein, laskea ja sumplia koko ajan maksimitukia. On niin ihana antaa virikkeitä, askarrella ja leipoa (olla Facebookissa, katsoa telkkaria ja antaa lasten pelata ja olla tabletilla), me ulkoillaan ja retkeillään päivittäin (käydään bussilla ostarilla, joskus leikkipuistossa iltapäivällä mutta ei sielloo siihen aikaan ketään muita niin ei jaksa usein mennä eikä lapset tykkää olla siellä keskenään, en kai mä niiden kanssa leiki). On kaikkein arvokkainta kasvattaa lapset kotona (Ei ole mitään järkeä mennä töihin, kun kotona olemalla saa saman rahan). Tapu tapu.

(Sinkkonen ei ole ollut lastensa kanssa päivääkään kotona, vaimo ollut kotiäitinä. Rikkaan, pari sukupolvea vanhemman helsinkiläisperheen kultturellia kuplaelämää)

Miten jaksat taas tulla paasaamaan tuota äitivihaasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005112772.html

Pieni lapsi ei tarvitse päiväkoteja sosiaalistamiseen tai varhaiskasvatukseen. Minkä virikkeissä ehkä voittaa, sen stressissä ja melussa häviää.

Ruotsalainen tutkimus sanoo että 2- vuotiaana tarhassa aloittaneet voittaa eniten.. Mitä jos sä MYÖS lukisit tuon kirjoituksen ja lopettaisit saman mistä aihe kertoo: Mediassa kovin innokas ja tunteellinen kirjoittaminen aiheesta missä lapsi on, kun pitäisi miettiä kenellä on oikeus hoitaa lasta. Ei tarhassakaan tunnu olevan motivoitunutta väkeä, vaan he kritisoi ympäristöään. Minusta he passivoivat myös omaa työpaikkaansa ja ovat vastuussa myös siitä työpaikan hengestä osaltaan. 

Oli hyvä kirjoitus. Tarha on lapselle ok paikka ja pitäisi ottaa vastuu heistä yksilöinä. Tuo mitä viikolla tapahtui kun yhdestä tarhasta pulkkamäestä karkasi 2 lasta vaan alleviivaa sen miten paljon lapsia ITSEÄÄN siellä huomioidaan. 

Ruotsalainen systeemi on niin kaukana suomalaisesta ettei niitä kannata vertailla.

Vierailija
44/48 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Siihenhän on oikeus. Sekä isä että äiti voi lyhentää."

On oikeus mutta sen käyttö edellyttää sitä, että äiti tai isä haluaa. Ja sitten se edellyttää, että työnantaja myös oikeasti haluaa. Suomessa pienten lasten vanhemmat tekevät paljon vähemmän osa-aikatyötä kuin muualla. Täällä ollaan edelleen joko sataprosenttisesti töissä tai sataprosenttisesti kotona.

Ei siinä kyllä kysytä työnantajan haluja.

Vierailija
45/48 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse sen ratkaisun, että olin kotona kolme  vuotta. Mielestäni lapseni sosiaaliset taidot ovat silti olleet hyvällä tolalla. Perhepäivähoidossa hän oli koulun alkamiseen asti kuusi tuntia päivässä 4-6 -vuotiaana. Meillä on läheiset välit ja vietämme paljon aikaa yhdessä vielä nyt, kun hän on aikuinen. Oman työtaipaleeni olen sovitellut tilanteen mukaan. Isänsä on ollut vahva tuki.

Vierailija
46/48 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras kirjoitus Sinkkoselta! Tuli niin hyvä mieli. Nyt kun miettii niin harva puhuu positiiviseen sävyyn miten kiva lasten kanssa on kotøna olla. Jotkut vanhemmat jopa venyttävät lapsen päiväkoti päiviä että saavat omaa aikaa. Naapurin isä tulee kotiin töistä klo15 ja lähtee hakemaan lapsia hoidosta puoli viiden jälkeen. Äiti vie lapset hoitoon jo 7:30. Mietin että ihan normi perheeltä vaikuttaa mutta isi taitaa tarvita päiväunet ennen lasten hakua. Voi pieniä vaippapeppuja.

Vierailija
47/48 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Hyvä kirjoitus ja täyttä asiaa!

Vierailija
48/48 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilahduin siitä KT:n loppukaneetista: miksei iloita lapsista ja kilpailla siitä, kuka saa hoitaa heitä. Mä olen kokenut aina juuri näin, vaikka tykkään työstänikin ja mulla on jonkinlainen urakin. Ja lasten kanssa on mulla ollut aina todella hauskaa, ja olen nauttinut heidän kanssa olosta. Äitiys on ollut helppoa ja palkitsevaa. Mutta tätä ei nykyään saisi sanoa, vaan lapsista puhutaan raskaina ongelmina. Joku syyllistyy jos kertoo nauttivansa lastensa kanssa olosta. En myöskään ihan tajua miksi niitä lapsia on pakko nykyaikana tehdä jos ei halua/jaksa hoitaa.

Hupsan, JS, ei KT (sekoitin Tahkokallioon).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan