Oliko lukio vielä 50-luvulla haastavampi kuin nykyään?
Kun nykyään paljon suurempi osa ihmisistä menee lukioon kuin silloin, niin voisi olettaa myöskin haastavuutta on jouduttu siitä syystä laskemaan. Nykyäänhän lukio on lähinnä pelkkä korkeakouluopintoihin valmentava koulutus, jolla ei itsessään ole paljoakaan arvoa. Vielä 50-luvulla pelkkä ylioppilastutkinto mahdollisti pääsyn melkeinpä kaikkiin mahdollisiin virkoihin, nykyään edes korkeakoulututkinto ei takaa hyvää tulevaisuutta, koska koulutus on kaikilla opintoasteilla kärsinyt inflaation.
Lukiossa opetetut asiat eri aineissa ovat ainakin nykyään sitäpaitsi vain hieman syventävämpiä kuin peruskoulussa.
Kommentit (22)
Niin ja piti vielä mainita, että mielestäni myöskin yliopistojen taso kaikkialla länsimaissa laski huomattavasti 60-luvusta eteenpäin, kun mahdollisuus niissä opiskeluun laajeni yhä suuremmalle osalle nuorista aikuisista.
Ei todellakaan ollut. Ja silloin sillä tutkinnollakin oli merkitystä. Plus että yliopistoon pääsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ollut. Ja silloin sillä tutkinnollakin oli merkitystä. Plus että yliopistoon pääsi.
Okei, jos se silloin kerran oli helpompi, niin osaatko sanoa, että kuinka paljon se on sitten vaikeampi kuin nykyään?
Voisi ainakin olettaa, että siihen aikaan keskiverto ylioppilaaksi valmistunut oli paljon älykkäämpi kuin nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, jos se silloin kerran oli helpompi, niin osaatko sanoa, että kuinka paljon se on sitten vaikeampi kuin nykyään?
Voisi ainakin olettaa, että siihen aikaan keskiverto ylioppilaaksi valmistunut oli paljon älykkäämpi kuin nykypäivänä.
No ei ollut. Silloin raha ja sukupuoli valikoi ketkä kirjoitti. Ei äly.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ollut. Silloin raha ja sukupuoli valikoi ketkä kirjoitti. Ei äly.
Mutta eikös rikkaat ole kuitenkin keskimäärin älykkäämpiä kuin köyhät?
Onhan lukio helpottunut jo 90 luvultakin saati 50 luvulta.
Rahan kanssa asialla ei ole mitään merkitystä.
Samoin on helpottunut yliopistot.
Sauli niinistö olisi nykyään päässyt vain johonkin amikseen , jossa on oppilaspula.
Vierailija kirjoitti:
Onhan lukio helpottunut jo 90 luvultakin saati 50 luvulta.
Rahan kanssa asialla ei ole mitään merkitystä.
Samoin on helpottunut yliopistot.
No niin, eli olin siis oikeassa. Mutta miksi avaukselleni annettiin peukkuja alaspäin?
Minä olen kirjoittanut 1981. Lapseni on nyt lukiossa.
Kyllä lukio on nyt vaativampi ja ylipäätään kaikki kilpailu.
Itselläni tosistus oli haarukassa 8,9 - 9,4 ja olin "nero". Nyt lapseni luokalla yli puolella on tuota parempi todistus... eli jatkopaikoista onnihan valtava kilpailu luvassa.
YO-kirjoitukset olivat aikaisemmin sillä tavalla haastavampia, että kaikki aineet kirjoitettiin kerralla. Onhan se aivan eri asia, jos kirjoitat esim. (2+2+2) ainetta kuin kuusi kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tosistus oli haarukassa 8,9 - 9,4 ja olin "nero". Nyt lapseni luokalla yli puolella on tuota parempi todistus... eli jatkopaikoista onnihan valtava kilpailu luvassa.
Nykyään kylläkin annetaan paljon helpommin hyviä arvosanoja kuin aiemmin. Kuitenkaan ihmiset eivät ole sen älykkäämpiä nykyään kuin vaikka 100 vuotta sitten. Lisäksi monissa aineissa (esim. historia, yhteiskuntaoppi jne.) Ei kokeessa tarvitse tehdä kuin puolet pakollisista tehtävistä, että pääsee läpi, kun toisen puolen voi korvata tekemällä jonkun esseen vapaa-ajalla.
Raha ratkaisee. Ennen lukioon ei päässyt, ellei ollut varaa opiskella. Tosin lahjakkaille annettiin stipendejä. Opintoihin sisältyi mm. latinaa, kemian ja fysiikan käytännön kokeita ja vaatimukset olivat kovat. YO:t saivat hyvin töitä, koska heitä ei montaa ollut.
Nykyään YO-kirjoituksia on helpotettu (tosiaan jo 90-luvulta) ja saatu aikaan se, että keskitasoisia "osaajia" on liikaa. Moni vähempiälyinenkin saa YO-paperit.
Yliopistot saavat rahoitusta sen mukaan, minkä verran maistereita valmistuu eli heitäkin valmistuu liikaa.
Koulutuksen ja tiedon inflaatio.
Vierailija kirjoitti:
Ja esim 80-luvulla jos yksi aine oli vaikea, vaikka ruotsi, jäit luokallesi etkö voinut vaan suorittaa sitä kurssia uudestaan, ja sitten todella istuit ne kaikki sen luokka-asteen opinnot uudestaan, vaikka olit ne jo kertaalleen suorittanut.
Lisäksi oli vain hyviä oppilaita, Ok oppilaita ja tyhmiä oppilaita. Nykyään sentään ymmärretään että on erilaisia oppijoita ja osataan diagnostisoida lukihäiriöt ja erilaisia kirjainyhdistelmiä, ja tukea jokaisen opiskelijan omaa oppimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kylläkin annetaan paljon helpommin hyviä arvosanoja kuin aiemmin. Kuitenkaan ihmiset eivät ole sen älykkäämpiä nykyään kuin vaikka 100 vuotta sitten. Lisäksi monissa aineissa (esim. historia, yhteiskuntaoppi jne.) Ei kokeessa tarvitse tehdä kuin puolet pakollisista tehtävistä, että pääsee läpi, kun toisen puolen voi korvata tekemällä jonkun esseen vapaa-ajalla.[/
Ei anneta helpommin hyviä numeroita. Teinini tekee huomattavasti enemmän kymppiensä eteen kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Itselläni yläasteella ka vaihteli 9,6 - 8,8 muistaakseni, laskien kuin lehmän häntä , ja lopettaessani lukion käytiin kotona maanittelemassa ja luvattiin ties mitä jos palaan takaisin.
Mitä av:ta lukee niin kaikilla kunnon mammojen lapsillahan on tuota parempi, eihän nyt moneen lukioon edes noilla pääse.
Ja jotenkin on semmoinen tuntuma että vaaditaan paljon enemmän nykyisin, jos ajattelee vaikka kieliä. 70-luvun opetusohjelmakinhan onnistui opettamaan yhden lauseen, cat is in the moon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kylläkin annetaan paljon helpommin hyviä arvosanoja kuin aiemmin. Kuitenkaan ihmiset eivät ole sen älykkäämpiä nykyään kuin vaikka 100 vuotta sitten. Lisäksi monissa aineissa (esim. historia, yhteiskuntaoppi jne.) Ei kokeessa tarvitse tehdä kuin puolet pakollisista tehtävistä, että pääsee läpi, kun toisen puolen voi korvata tekemällä jonkun esseen vapaa-ajalla.[/
Ei anneta helpommin hyviä numeroita. Teinini tekee huomattavasti enemmän kymppiensä eteen kuin minä.
Ehkä tyttäresi kognitiiviset kyvyt ovat jonkun verran heikommat kuin sinulla?
Uusi opetussuunnitelma 2016 takaa sen, että kun Suomessa käydään koulua sillä periaatteella, että se luokan riehuja varmasti viihtyisi koulussa, alkaa yleinen tieto- ja taitotaso laskea kuin lehmän häntä. Kun mitään vaivaa ei enää tarvitse nähdä ja kaiken saa valita sen mukaan, mikä kiinnostaa, niin lopuksi häviää todellisetkin osaajat. Harmi, ettei ole tasoryhmiä. Fiksut alisuoriutuvat.
Tämä on viimeinen helpotuksen niitti. YO-kirjoituksia on helpotettu (saa tehdä useissa erissä), kohta helpotetaan varmasti yliopistoon pääsyä (rasti ruutuun/kaikki halukkaat sisään), ja lopulta suomalaiset ovat niin tyhmiä, että ahkerat aasialaiset ajavat ohi.
Mitä enemmän maailmassa on tietoa, sitä vaikeampaa on. Tämä pätee niin työelämään kuin opiskeluunkin. Vaikka nykyisin on kaikenlaisia laitteita, laskimia, älykännyköitä sun muita helpottamassa asioita, eikä kaikkea tarvitse oppia ulkoa, kyseisten laitteiden käyttäminen vaatii kuitenkin aivoilta koko ajan enemmän. Ei ole huijausta puhua infoähkystä. Vaikeus on siirtynyt hieman eri asioihin kun ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tyttäresi kognitiiviset kyvyt ovat jonkun verran heikommat kuin sinulla?
Ei ole. Kyllä hän on minua fiksumpi.
Esim hissassa tekee noin 20 kertaa enemmän töitä kuin minä ja ranskan kympistä on ihan turha haaveilla, vaikka minun aikanani sen sai vaikkei osannut juuri yhtään mitään.
Hahahaha 😂😂😂