Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ryhtyy downshiftaamaan

Vierailija
04.03.2017 |

On asuttu yhdessä melkein vuosi ja koko ajan tapeltu rahasta. Mies tienaa tuplasti sen, mitä minä ja olen yrittänyt selittää, että perhe on yhteinen yritys, joten kumpikin on mukana samalla tavalla tai minulle ei jää pakollisten menojen jälkeen mitään käyttörahaa, kun miehelle jäisi yli tonni.
Aamulla mies sanoi, että hänellä on ratkaisu. Hän vähentää työntekoaan, tekee vähemmän vuoroja ja saa enemmän vapaa-aikaa, jolloin voi harrastaa. Koska tulot on silloin yhtä suuret, ei tarvitse enää miettiä, että hänelle jää niin paljon enemmän rahaa kuin minulle. Yhteistä tiliä hän ei ole halunnut vaan sitä, että maksetaan yhteiset menot puoliksi.
En ymmärrä, mikä järki tässä nyt on. Sehän tarkoittaa sitä, että jos tulee yllättävä meno, ei ole yhtään rahaa säästössä, kun tulot on niin pienet.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se ongelma on? Itse halusit kaiken tasan.

Vierailija
2/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän pitää sitten yrittää vähentää menoja. Tarkka kirjanpito käyttöön, niin saatte rahareiät selville. Kun te maksatte yhteiset menot puoliksi, niin jaattehan te myös kotityöt? Jos olet aiemmin joutunut tekemään valtaosan hommista, niin nythän sinun vapaa-aika lisääntyy. Jos mahdollista, niin käytä sitä aikaa palkkatyöhön, niin saat enemmän rahaa omaan käyttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän teille jää yhtä paljon käyttörahaa molemmille. 

Vierailija
4/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tommoset tarinatbei oo misten juttuja AP jos et oo susi ruma Outi E. niin eti mies itelles

Vierailija
5/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on ihan reilua. Jos on tiukkaa, niin tee enemmän töitä ja säästä.

Vierailija
6/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu mies. Yleensä downshiftaajilla on varallisuutta aika paljon, mutta voi sitä noinkin tehdä.

Vierailija
7/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tommoset tarinatbei oo misten juttuja AP jos et oo susi ruma Outi E. niin eti mies itelles

Aika tuiskeessa on joku piruparka jo lauantaiaamupäivänä...

Vierailija
8/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsia? Onko kaikki mennyt aina puoliksi? Saiko mies lapset sun rahoittamana, eikä itse hävinnyt euroakaan?

Vierailija
9/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika.

Vierailija
10/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että parisuhteessa tulot ja menot on jaettava oikeudenmukaisesti (ei siis välttämättä 50-50), mutta myös sitä mieltä, ettei kukaan saa perustaa omaa olemassaoloaan toisen tulojen varaan. Eli siis jos tuo on miehesi päätös niin sillä hyvä, sitten täytyy vain sinun ruveta tienaamaan enemmän tai tyytyä siihen elintasoon, jonka pystyt itse ansaitsemaan. 

Vierailija
11/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevää. Jää enenemmän yhteistä aikaa ja molempien omiin harrastuksiin. Veroprosenttikin pienenee. Itse vähensin työntekoa kun laskin että verot putoavat niin paljon ettei käteen jäävä netto paljoa pienene.

Vierailija
12/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaisi hyvältä, jos mies sanoisi, että vähentää vuorojaan, jotta jää enemmän aikaa perheelle (lapsille). Lapset voi olla vähemmän päiväkodissa ja säästöä syntyy siitäkin.

Mutta jos vaihtoehdot on enemmän rahaa miehelle tai enemmän harrastuksia ja vapaa-aikaa miehelle. Ei kuulosta kovin mukavalta perhetyypiltä.

Vierailija
13/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehelle jää yli tonni, esim. 1200e, ja sulle 0e, tarkoittanee sitä että miehen palkka 2400e netto, ja sulla 1200e netto. Noin pienillä tuloilla ei ole varaa downshiftailla. Sä olet kuitenkin palkasta päätellen niin tehnyt, olisko sun mahdollista tehdä enemmän töitä?

Vierailija
14/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksatteko ruuan puoliksi? Oletko varma että et rahoita miehen ruokia? Monesti miespuoliset syövät enemmän.

Vierailija
15/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele positiivisesti: ei enää riitoja rahasta eikä miehelle jää sen enempää rahaa kuin sullekaan. Jos mun puolisoni valittaisi, että mulla on liikaa rahaa, tekisin varmasti aivan samalla tavalla. 

Vierailija
16/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuulostaisi hyvältä, jos mies sanoisi, että vähentää vuorojaan, jotta jää enemmän aikaa perheelle (lapsille). Lapset voi olla vähemmän päiväkodissa ja säästöä syntyy siitäkin.

Mutta jos vaihtoehdot on enemmän rahaa miehelle tai enemmän harrastuksia ja vapaa-aikaa miehelle. Ei kuulosta kovin mukavalta perhetyypiltä.

Aika nopeasti on ne kaksoset sitten hankittu ilmeisesti kun lapsista puhutaan oikein monikossa vaikka ap ei ole asunut miehen kanssa vielä vuottakaan :D

Vierailija
17/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan reilua. Miksi se "yhtäkkisten menojen" maksaminen olisi vain miehen vastuulla? Jos pakollisten menojen jälkeen ei jää yhtään käyttörahaa, on ne menot yksinkertaisesti liian suuret. 

Vierailija
18/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika nopeasti on ne kaksoset sitten hankittu ilmeisesti kun lapsista puhutaan oikein monikossa vaikka ap ei ole asunut miehen kanssa vielä vuottakaan :D

Mun moka. Luinpa huonosti. :D Jotenkin oletin lapsia olevan, kun puhuttiin perheestä yhteisenä yrityksenä.

Ilman lapsia, seurusteltu/ asuttu yhdessä alle vuosi. Miehen rahat on täysin hänen omat, ei teillä mitään elätettävää perhettä ole. Ja tottakai kaikki ylimääräinen vapaa-aika kuuluu miehelle itselleen.

Vierailija
19/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen ne lapset on? Jos ap:n niin tietenkin maksaa heidän menonsa.

Vierailija
20/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä harrastukset ovat varsinaisia rahareikiä. Mutta oikein hyvä, jos miehellä on halpa ja mieluinen harrastus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi