Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuore tutkimus väittää: Ihminen alkaa näyttää nimeltään

Vierailija
03.03.2017 |

Tuoreen tutkimuksen mukaan ihmisen nimen voi päätellä naamasta.

Amerikkalais-israelilais-ranskalaisessa tutkimuksessa selvitettiin, voiko ihmisen tunnistaa pelkän nimen perusteella. Sadat ihmiset osallistuivat tutkimuksiin Israelissa ja Ranskassa, ja heidän tehtävänsä oli yhdistää kasvoja oikeisiin nimiin.
Jopa 40 prosenttia vastauksista meni oikein. Teimme yli 12 tutkimusta, ja joka kerta ajattelimme, että tällä kertaa ei varmaan onnistu, mutta joka kerta se toimi.

Miksi ihmiset sitten näyttävät niin selvästi siltä, mikä heidän nimensä on? Siksi, että he muuttavat itsensä nimensä näköisiksi, väittävät tutkijat. Vanhempien antama nimi on leima, josta tutkijoiden mukaan tulee itseään toteuttava ennustus. Latinankielinen lentävä lause nomen est omen (nimi on enne) näyttäisi siis pitävän jollain tavalla paikkansa.

Tutkijoiden mukaan ihmiset alkavat muovata ulkonäköään vastaamaan nimeensä liittyviä stereotypioita. Kaikkeen, esimerkiksi kasvojen muotoon, ei voi vaikuttaa, mutta esimerkiksi hiuksiin tai meikkiin voi.

”Vanhempien kannattaa harkita tarkemmin”
– Jos nimi vaikuttaa siihen, miltä näytämme, se vaikuttaa myös moniin muihin asioihin. Tämä tutkimus on tärkeä avaus siihen, miten vanhempien kannattaa harkita tarkemmin, millaisen nimen antaa lapselleen, Zwebner sanoo Huffington Postille. – Kun ihmiset ovat tietoisia siitä, millainen vaikutus nimellä on, he valitsevat nimen ehkä huolellisemmin ja voivat valita, haluavatko täyttää siihen liittyviä stereotypioita vai vastustaa niitä – samalla tavalla kuin ollaan tietoisia sukupuoliin liittyvistä stereotypioista, Zwebner sanoo.

http://www.is.fi/perhe/art-2000005112224.html

Miten on, näytättekö nimeenne liittyvältä kuvitelmalta?

Minä en tiedä omastani, olen Kati, enkä tiedä miltä Katin odotetaan näyttävän.

Kommentit (241)

Vierailija
21/241 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

O-ou, nyt kävi pahasti. Kotonani vipeltää 4-vuotias Axl.

Vaihda nimi tai edes kirjoitusasu.

Vierailija
22/241 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Olen yksi harvoista Annabelloista Suomessa, miltäpä näytän?

Vaaleat, lainehtivat pitkät hiukset, pehmeät kasvot ja isot siniset silmät?

Maantienväriset pitkät hiukset, pehmeät kasvot ja siniset silmät. Eli aika läheelle meni. Silmäni on normaalikokoiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/241 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä Laurat näyttävät?

Vierailija
24/241 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimen ja ulkonäön yhdistelmään en usko mutta varsinkin nuorista naisista näkee naamasta jos heillä on pieni lapsi. En osaa selittää mutta lähes aina kun olen nähnyt Facessa uuden profiilikuvan niin lapsen omaavan nuoren naisen profiilikuvasta on tullut se että hänellä on lapsi ja sitten profiilissa on näkynyt kuvia naisesta ja hänen pikkulapsestaan. Muilla samaa? Niin joo, olen mies jos sillä on jotain merkitystä.

Vierailija
25/241 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katilla on suorat hiukset (vaaleat?), polkka tai hieman pidempi. Silmälasit, ehkä värikkäät. Kati on opettaja, toimistotyöntekijä tai sairaanhoitaja. Menikö oikein :D?

Minulla on vaaleat olkapäille olevat suorat hiukset, silmälasit, ei tosin värikkäät ja olen suuhygienisti. Aika hyvin arvasit.

Ap

Vierailija
26/241 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä Laurat näyttävät?

Minun silmään Laura on pitkä, hoikka/urheilullinen, kaunis, hieman "poikamainen". Älykäs ja sarkastinen, suuttuu helposti. Reilu. Vaaleat tai maantien väriset hiukset, ei lävistyksiä tai tatuointeja, ei tupakoi.

Vierailija
27/241 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimi ei vaikuta, mutta vanhempien arvot ja geenit vaikuttavat, ja vanhemmat myös antavat nimen, joten toki nimi ja persoona korreloivat.

Minulla on sellainen fiksun ja koulutetun naisen 'järkevä' nimi, ja sellainen olen. Jos minulla olisi prinsessanimi, minut olisi varmaan kasvatettu sellaiseksi.

Vierailija
28/241 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, kaikki tuntemani kaimat ovat elämänkoululaisia joiden ulkonäkö on vähintäänkin... erikoinen. Ei kai tässä auta muu kuin lopettaa opinnot ja vetää hiukset shokkivärisiksi.

Vierailija
29/241 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi Laura on sellainen nimi jota on annettu oikeastaan koko ikäluokalle taustasta välittämättä. Omalla luokalla oli kolme Lauraa ala-asteella, kaikki ovat kauniita ja korkeakoulutettuja vaikka taustoiltaan olivat todella erilaisia

Vierailija
30/241 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä yksi Kati joka hoitaja vaaleilla hiuksilla ja silmälaseilla.....en viitsi tarkemmin kertoa mutta ap:n kanssa todella yksiin meni.

Vierailija
31/241 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on erikoinen nimi ja olen erikoisen näköinen.Vähän erikoinen muutenkin eli voin allekirjoittaa.

Vierailija
32/241 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaaleat, lainehtivat pitkät hiukset, pehmeät kasvot ja isot siniset silmät?

Mulle tuli tämä ihan sama kuvaus mieleen tuosta nimestä. Outoa.

Vierailija
33/241 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimeni tuli esille tässä ketjussa eikä kuvaus ollut sinne päinkään.

Vierailija
34/241 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen Katariina... Ei vissiin yleisimpiä ensimmäisenä nimenä, tai sitten vaan ei yleinen mun tuttavapiirissä. Tunnen yhden Katariinan itseni lisäksi. Miltä näyttää tyypillinen Katariina?

Vierailija
35/241 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näytän ihan Helena Karalta, tai paremminkin enemmän kuin Kara itse, kaikkea on nimittäin noin puolitoista kertaa enemmän.

Vierailija
36/241 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen Katariina... Ei vissiin yleisimpiä ensimmäisenä nimenä, tai sitten vaan ei yleinen mun tuttavapiirissä. Tunnen yhden Katariinan itseni lisäksi. Miltä näyttää tyypillinen Katariina?

Emäntätyyppiä, mutta ei negatiivisessa mielessä, eli tomera, ahkera, rohkea, vähän erilainen.

Vierailija
37/241 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

miltäs Titta näyttää? :D

Vierailija
38/241 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsalaiselta povipommilta? Vitsi vitsi.

Vierailija
39/241 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä näyttää Maria? Jeesuksen äidiltä vai meksikolaiselta siivoojasisäköltä?

Vierailija
40/241 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän sen Gutaleenkin hieno ura kaatu.