Tuore tutkimus väittää: Ihminen alkaa näyttää nimeltään
Tuoreen tutkimuksen mukaan ihmisen nimen voi päätellä naamasta.
Amerikkalais-israelilais-ranskalaisessa tutkimuksessa selvitettiin, voiko ihmisen tunnistaa pelkän nimen perusteella. Sadat ihmiset osallistuivat tutkimuksiin Israelissa ja Ranskassa, ja heidän tehtävänsä oli yhdistää kasvoja oikeisiin nimiin.
Jopa 40 prosenttia vastauksista meni oikein. Teimme yli 12 tutkimusta, ja joka kerta ajattelimme, että tällä kertaa ei varmaan onnistu, mutta joka kerta se toimi.
Miksi ihmiset sitten näyttävät niin selvästi siltä, mikä heidän nimensä on? Siksi, että he muuttavat itsensä nimensä näköisiksi, väittävät tutkijat. Vanhempien antama nimi on leima, josta tutkijoiden mukaan tulee itseään toteuttava ennustus. Latinankielinen lentävä lause nomen est omen (nimi on enne) näyttäisi siis pitävän jollain tavalla paikkansa.
Tutkijoiden mukaan ihmiset alkavat muovata ulkonäköään vastaamaan nimeensä liittyviä stereotypioita. Kaikkeen, esimerkiksi kasvojen muotoon, ei voi vaikuttaa, mutta esimerkiksi hiuksiin tai meikkiin voi.
”Vanhempien kannattaa harkita tarkemmin”
– Jos nimi vaikuttaa siihen, miltä näytämme, se vaikuttaa myös moniin muihin asioihin. Tämä tutkimus on tärkeä avaus siihen, miten vanhempien kannattaa harkita tarkemmin, millaisen nimen antaa lapselleen, Zwebner sanoo Huffington Postille. – Kun ihmiset ovat tietoisia siitä, millainen vaikutus nimellä on, he valitsevat nimen ehkä huolellisemmin ja voivat valita, haluavatko täyttää siihen liittyviä stereotypioita vai vastustaa niitä – samalla tavalla kuin ollaan tietoisia sukupuoliin liittyvistä stereotypioista, Zwebner sanoo.
http://www.is.fi/perhe/art-2000005112224.html
Miten on, näytättekö nimeenne liittyvältä kuvitelmalta?
Minä en tiedä omastani, olen Kati, enkä tiedä miltä Katin odotetaan näyttävän.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vilma?
Voimakas värjäys hiuksissa, iloinen, vähän räjähtänyt habitus positiivisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vilma?
Hippi tai räväkkä elämäntaiteilija, jolla on pörröiset, hieman karkeat hiukset. Menikö oikein?
Vierailija kirjoitti:
Venla?
Mona-Lisan arvoituksellinen hymy, kauniisti laitetut sileät luonnolliset hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Miltä näyttää Joni teidän mielestä?
Hiukset hyvin lyhyet tai siili, naamassa/kaulassa tatuointi nykytrendin mukaan. Tuntemani Joni muuttaa ulkonäköään/tyyliään tasaisin väliajoin mutta pukeutuu oikeastaan samalla tavalla kuin nykyparikymppiset pukeutuu eli collegehousuihin ja huppariin, joskus farkkuihin/chinoihin ja kauluspaitaan. Joni on perusmukava ihmisenä mutta osaa tarvittaessa vittuilla hyvin ja olla ilkeä.
Vierailija kirjoitti:
Miltä näyttää Joni teidän mielestä?
Tiedän 2 sen nimistä. Toinen on lihava ja toinen pienikokoinen, ei isoja lihaksia kummallakaan. Lyhyt sänkitukka. Leveä suu josta kuuluu hohottavaa naurua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vilma?
Hippi tai räväkkä elämäntaiteilija, jolla on pörröiset, hieman karkeat hiukset. Menikö oikein?
En tiedä vielä, nyt vasta 5v. Aika näyttää! :) taiteelliseks ovat päiväkodissa sanoneet, mutta hiukset on kyllä sileät.
Vierailija kirjoitti:
Mun nimi on Sonja ja olen nätti tyttömäisellä tavalla. Tuntemani muut sonjat ovat samanlaisia. Sonja ei ole sellainen aikuisen ja tosikon ihmisen nimi. Sonja on myös sellainen vähän kujeileva ja ärsyttävä, kaikki eivät meistä tykkää ja käsitän sen kyllä!
Ainoa tuntemani Sonja on iso, kolso ja tosikko.
Vierailija kirjoitti:
Annika?
Pirteä, luova ja hyvä ystävä
Vierailija kirjoitti:
Katariinat on oman arvonsa ja tiensä kulkijoita. Kauniita ja ei yritä mielistellä muita.
Vain narsisti luulee että häntä mielistellään. Ihmisten normaali olo on olla ystävällinen toisille ja se tehdään siksi että se on hyvätapaista eikä se ole mielistelyä kuin sille joka luulee itsestään liikoja että muut palvovat heitä:)!
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Olen yksi harvoista Annabelloista Suomessa, miltäpä näytän?
SIltä pelottavalta kirotulta nukelta, josta on tehty kauhulokuva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun nimi on Sonja ja olen nätti tyttömäisellä tavalla. Tuntemani muut sonjat ovat samanlaisia. Sonja ei ole sellainen aikuisen ja tosikon ihmisen nimi. Sonja on myös sellainen vähän kujeileva ja ärsyttävä, kaikki eivät meistä tykkää ja käsitän sen kyllä!
Mun tuntemani Sonja on itserakas ja kiusaaja. Kuvittelee pikkasen liikoja itestään.
Mun tuntema Sonja on kasikymppinen mummeli, pieni ja hauras.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa miltä näytän, olen Emmi! :D
Emmeillä on sellaset pehmeähköt ja pyöreähköt kasvonpiirteet, mutta ei mikään pallopää kuitenkaan vaan soikiomainen pää, suppuinen suu, vähän nököhtävä nenä. Emmit ovat normaalipainoisia tai hoikkia. Emmin tukka on ruskean tai punaisen sävyinen.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kolme Sonjaa (+oma toinen nimeni). Kaikki he ovat kauniita. Kaksi varsinkin aivan huomattavan kauniita. Kaikilla heistä on pitkät ja paksut sellaiset vaaleanruskeat,(mutta ei siis millään lailla blondit tai maantienväriset) hiukset. Lisäksi siniset silmät. Näillä kahdella superkauniita Sonjalla on vielä todella tummat ripset ja kulmakarvat luonnostaan ja iho sellainen ruskettuneen näköinen.
Lasten ulkonäöstä tulee omituinen jos heille annetaan omituinen nimi.
Ei kannata kikkailla erikoisuudella, ettei tule turhankin erikoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimeni on Sari ja tunnen itseni lisäksi monta Saria. Meissä ei kyllä ole mitään samaan.:D
Ei edes lyhyitä hiuksia, silmälaseja ja sitä "räväkkyyttä"?
Pitkä ruskea värjäämätön tukka, vain lukulasit ja rauhallinen luonne. En ole aito Sari? :'/
Vierailija kirjoitti:
miltäs Titta näyttää? :D
Vaaleea kikkarapää. Ei mikään kovin pitkä tukka ainakaan. Silmälasit, mutta toki voi käyttää piilareitakin. Lyhyehkö ja raameiltaan pieni, mutta paino voi olla aikalailla mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimeni on Sari ja tunnen itseni lisäksi monta Saria. Meissä ei kyllä ole mitään samaan.:D
Ei edes lyhyitä hiuksia, silmälaseja ja sitä "räväkkyyttä"?
Pitkä ruskea värjäämätön tukka, vain lukulasit ja rauhallinen luonne. En ole aito Sari? :'/
Sarit. Sosiaalitoimet ja johtavassa asemassa?
Onko nimillä vaikutusta ammatinvalintaan?
Ylipainoinen työtön yh joka asuu lähiössä