Laihduttajanhan pitää vähentää syötävän ruuan määrää
Se ei onnistu syömällä vähäkalorista ruokaa. Kun ruoka on runsaskalorista, niin määrä jää automaattisesti pieneksi. Toki ne kalorit tulee saada rasvasta, ei sokerista.
Kommentit (33)
En ole vähentänyt syötävän ruuan määrää. Olen vähentänyt syömäni sokerin määrää sekä lisännyt proteiinia aamupalaani. Silti paino tippuu. Hitaasti, mutta varmasti.
Kun vielä laitan tähän, että liikunta ei laihduta, mikä on muuten totta, niin voidaankin odottaa tyyppien alapeukutusta.
Ai niinkö? Minä kyllä laihduin sillä että aloin syömään määrällisesti enemmän mutta miettien mitä syö.
Ap on väärässä. Ei määrää pidä vähentää vaan juuri niitä kaloreita. Voi syödä vaikka viisi kiloa porkkanaa päivässä, jos vaan mahalaukku antaa periksi.
Vierailija kirjoitti:
Ai niinkö? Minä kyllä laihduin sillä että aloin syömään määrällisesti enemmän mutta miettien mitä syö.
Samoin, HeVi osastolta saa mättää ruokaa niin paljon kuin jaksaa ja laihtuu silti.
Kehonkoostumus paranee varmasti enemmän suhteessa ihmiseen joka syö suklaata sen 1500ckal edestä (vitamiineista ja mineraaleista puhumattakaan)
Höpöä. Toki joku voi onnistua laihtumaan ruoan määrääkin vähentämällä, mutta useimmille siitä tulee inhottava nälkä, ja onkin helpompi laihtua "laimentamalla kaloreita", eli syömällä sama määrä mutta kevyempää ruokaa. Esim. jos on ennen syönyt lautasellisen lämmintä ruokaa, niin voi alkaa laittaa vain puoli lautasta lämmintä ruokaa ja viereen salaattia tai kasvislisäkkeitä toiselle lautasen puolikkaalle.
Rasvan kylläisyysvaikutus muuten on tutkitusti huono, eli runsas rasvan syönti ei toimi ainakaan jos siihen ei yhdisty myös reilua proteiinin syöntiä.
Vierailija kirjoitti:
Kun vielä laitan tähän, että liikunta ei laihduta, mikä on muuten totta, niin voidaankin odottaa tyyppien alapeukutusta.
Liikunta on tärkeä osa laihdutusta. Pelkkä nälkäkuuri ilman lihasten aktiivista käyttöä näivettää. Kun syö kevyesti ja liikkuu riittävästi, läskit lähtevät ja lihakset jäntevöityvät.
Mä olen dieetillä nyt. 5x päivässä syön proteiinia, sopivasti hiilareita ja hyviä rasvoja ja kilot karisee. Puhdasta ruokaa saa syödä yllättävän paljon ja silti laihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta on tärkeä osa laihdutusta. Pelkkä nälkäkuuri ilman lihasten aktiivista käyttöä näivettää. Kun syö kevyesti ja liikkuu riittävästi, läskit lähtevät ja lihakset jäntevöityvät.
Liikunta on tärkeää yleisen hyvinvoinnin kannalta, mutta ei sitä läheskään välttämättä laihduttamiseen tarvita. Helpompi se on jättää 500 kilokaloria syömättä kuin kuluttaa ne liikunnalla.
Mitä tarkoittaa puhdas ruoka tässä tapauksessa? Luomua vai laittamatonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta on tärkeää yleisen hyvinvoinnin kannalta, mutta ei sitä läheskään välttämättä laihduttamiseen tarvita. Helpompi se on jättää 500 kilokaloria syömättä kuin kuluttaa ne liikunnalla.
Useimmat kuitenkin haluavat, että ylipaino lähtee rasvakudoksesta eikä lihaksista. Liikunnalla varmistaa, että laihis ei pienennä muskeleita.
Vierailija kirjoitti:
Höpöä. Toki joku voi onnistua laihtumaan ruoan määrääkin vähentämällä, mutta useimmille siitä tulee inhottava nälkä, ja onkin helpompi laihtua "laimentamalla kaloreita", eli syömällä sama määrä mutta kevyempää ruokaa. Esim. jos on ennen syönyt lautasellisen lämmintä ruokaa, niin voi alkaa laittaa vain puoli lautasta lämmintä ruokaa ja viereen salaattia tai kasvislisäkkeitä toiselle lautasen puolikkaalle.
Rasvan kylläisyysvaikutus muuten on tutkitusti huono, eli runsas rasvan syönti ei toimi ainakaan jos siihen ei yhdisty myös reilua proteiinin syöntiä.
Näin minä laihduin. Annos puoliksi (kalaa, kanaa ja joskus lihaakin, mutta ei suolaisia eineksiä, eikä roskaruokaa, hiilarihötöt ja turha leipä pois) ja oheen reilusti raejuustoa, porkkanaraastetta, tomaattia, salaattia ja jopa appelsiini. Näitä siis vuorotellen. Ei nälkää ja housut tippui. Tuloksena yli 30 kilon laihtuminen. Ja heti nälän hiipiessä iso tuoppi vettä, niin ei pystynyt ahmimaan. Paino on pysynyt hyvin poissa pitkään. Puuro oli kans tosi hyvä ja siihenkin omenaraastetta tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin, HeVi osastolta saa mättää ruokaa niin paljon kuin jaksaa ja laihtuu silti.
Kehonkoostumus paranee varmasti enemmän suhteessa ihmiseen joka syö suklaata sen 1500ckal edestä (vitamiineista ja mineraaleista puhumattakaan)
Miksi ihmeessä pitäisi mättää ruokaa hirveitä määriä? Kun runsaskalorisella ruualla tarvitsee syödä vain vähän? Enkä ymmärrä miksi suklaan tähän sekoitat.
Ryhdyin vegaaniksi ja lakkasin laskemasta sisääntulevia kaloreita. Kilot alkoivat ropista, turvotus katosi ja olo on käsittämättömän mainio. Ja ei, en syö pelkkää salaattia ja porkkanaa. Kiitos kysymästä, saan myös proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa mulla on just toisinpäin :) On helpompi syödä hyvää ruokaa tarpeeksi, ja pyöräillä sitten töihin tunnin verran päivässä (puhumattakaan muusta liikunnasta). Itseasiassa, kun rupesin seurailemaan kaloreidenkulutustani, yllätyin, miten nopeasti ja helposti saa esim. 200 kaloria poltettua.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kun laihduttaja syö heti aamupalaksi kilon pekonia, ei tule heti nälkä ja laihtuu oikein vauhdilla. Eikä niillä pekonin 3700 kilokalorilla tietenkään ole mitään vaikutusta mihinkään...
No, usko tai älä mutta minä "laihdutin" juuri tuolla tyylillä. Söin pari-kolme kertaa päivässä rasvaista lihaa juuston ja salaatin kanssa sen verran minkä jaksoin. Kilot karisi jopa 6kg kuukausivauhtia, kokonaispudotus 25kg eikä ole tullut kiloakaan takaisin 7 vuodessa.
Veriarvot tsekattu ennen ja jälkeen, ei ongelmaa. Pilkatkaa ihan rauhassa, minä ja moni muu samalla tyylillä laihdutunut ollaan ihan tyytyväisiä.
Syön 2-3 kertaa päivässä, paljon kerralla, runsaasti rasvaa, sopivasti proteiinia, vähän hiilihydraatteja. Kaloreita ei tarvi laskea, nälkä ei ole, ja laihdun ja kiinteydyn. Mulle ei sovi jatkuva laiduntaminen - kokojyvillä ja 5 aterialla/välipallalla kiloni nimittäin hankin, vaikka kuinka laskin kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitäisi mättää ruokaa hirveitä määriä? Kun runsaskalorisella ruualla tarvitsee syödä vain vähän? Enkä ymmärrä miksi suklaan tähän sekoitat.
runsaskalorinen ruoka sisältää yleensä vähemmän vitamiineja, mineraaleja, hivenaineita, antioksidantteja ja muita kivoja hituloita, kuten fytoravinteita.
Vierailija kirjoitti:
Ryhdyin vegaaniksi ja lakkasin laskemasta sisääntulevia kaloreita. Kilot alkoivat ropista, turvotus katosi ja olo on käsittämättömän mainio. Ja ei, en syö pelkkää salaattia ja porkkanaa. Kiitos kysymästä, saan myös proteiinia.
Itselläni vegaanius on lihottanut, mutta en silti aio siitä luopua koska olen vegaani eettisistä syistä. Mutta mulla vegaaniruoat pitävät aika huonosti nälkää pois joten joudun syömään useammin ja isompia määriä kuin lihansyöjänä söin. Lisäksi nälkä johtaa usein ruokahimoihin joiden kourissa sitten voin sortua sipsikaljavegaani-tyyppisiin välipalavalintoihin.
Juuri näin. Kun laihduttaja syö heti aamupalaksi kilon pekonia, ei tule heti nälkä ja laihtuu oikein vauhdilla. Eikä niillä pekonin 3700 kilokalorilla tietenkään ole mitään vaikutusta mihinkään...