Ärsyttääkö ketään muuta Kelan haukkuminen? Oikeasti
ihmisten raha-ja ruokapulan syynä on ihan oman elämänhallinnan puute. Tottakai asioiden pitäisi toimia jouhevammin, mutta tilanne nyt on mikä on. Ystäväni on rekrytoitu Kelaan ja siellä painetaan niska limassa ylitöitä, opetellaan uutta ja todellaan tehdään. Eli yksittäisten virkailijoiden syy se ei todellakaan ole. Suurin osa näistäkin valittaja- tapauksista saanut sitten taas syyn ulkoistaa oman elämänhallinnan ongelmat "pahan kelan" syyksi ja taas saadaan haukkua jotain ulkoista tekijää. Aina voi tietenkin miettiä, että jos aikuinen ihminen on päästänyt rahatilanteensa tuohon pisteeseen ettei varaa ole ruokaan, niin voisi ehkä välillä tarkastella omaa toimintaansa. Tottakai erilaisia tilanteita on joukossa, mutta näistäkin valittajista suurin osa on samassa tilanteessa toimi Kela tai ei......
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ärsyttää, kelalla on suuri uudistus menossa ja työntekijöille hirveästi uusia entuudestaan vieraita työtehtäviä. Olen itsekkin kelan asiakas ja ymmärrän tuon kaaoksen täysin, eikä ole mitään valitettavaa
Toimeentulotukea nostavalla ei saa olla säästöjä pahan päivän varalle. Kun toimeentulotuki myöhästyy kuukauden eikä ole rahaa ostaa ruokaa, ymmärtäminen ei auta.
Kukaan ei estä säästämästä sukan varteen tai patjan alle. Itseltänikin löytyy tällainen pieni käteinen hätävara, jolla pärjää pahimman yli. Todellakin pikkuhiljaa olen saanut tämän hätäapuni säästämällä kokoon.
Ei ärsytä.
Oon joskus vuosia sitten itkenyt Kelan pihassa kun sai niin kohtuutonta palvelua ja paskaa vaan sateli niskaan. Eikä ollu sillon toimeentulotuki siellä.
En enää ole säännöllinen asiakas, mutta katkera kaikesta paskasta silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyyhän se tässäkin, että eläimetkin saavat nykyään parempaa kohtelua kuin köyhät ja heikossa asemassa olevat ihmiset. Hienosti on yhteiskuntamme taantunut jo jollekin 1800-luvun tasolle, mitä eriarvoisuteen tulee.
Tämä eriarvoisuus on jännä termi. Millä tavalla se, että minä itse alipalkattu, mutta kuitenkin itseni elättävänä veronmaksaja ja sinä työtön/sairaseläkeläinen tms. olemme eriarvoisia? Silläkö tavalla, että minä elätän itseni, mutta sinä elät yhteiskunnan, minun ja muiden veronmaksajien rahoilla?
No jos sinäkin haluat heittäytyä tukien varaan, kun kerta kuvittelet että tukien varassa voi viettää mukavaa elämää, niin mielestäni sinullakin on siihen oikeus.
Siinäpä se. Terveydentilani vuoksi varmaan voisinkin "heittäytyä" tukien varaan, mutta kun en halua. Lukuisista leikkauksista huolimatta olen aina palannut pikapikaa töihin, koska haluan olla muista riippumaton. Ihan kuin kaikki työssäkäyvät olisivat terveitä supersankareita, emme muuten ole. Meillä on syöpää, reumaa, kulumia, TULES-vaivoja, fibromyalgiaa, masennusta, unettomuutta jne., mutta me käymme silti töissä. Me emme ole huutamassa yhteiskunnan eriarvoisuudesta sen viidennenkään vastoinkäymisen jälkeen ja vinkumassa Kelalta terapiakoiraa, joka loppujen lopuksi elätetään facepalstojen eläinrakkaiden avustajien rahoilla. Niin makaa kuin petaa.
Kyllä ymmärrän Kelan haukkumisen. Siellä oli runsaasti aikaa valmistautua, mutta ylimielisyydessään kuviteltiin, että kunnissa etuuskäsittelijät ovat vain tehottomia ja kyllä Kelassa ratkotaan hakemukset nelinkertaisella vauhdilla. Miksi ei otettu selvää, että miksi hakemuksia ratkotaan vain 6-8 päivässä? No, nyt sitten Ellille kelpaisi kuntien etuuskäsittelijät töihin, mutta nämä ovat jo muissa hommissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ärsyttää, kelalla on suuri uudistus menossa ja työntekijöille hirveästi uusia entuudestaan vieraita työtehtäviä. Olen itsekkin kelan asiakas ja ymmärrän tuon kaaoksen täysin, eikä ole mitään valitettavaa
Toimeentulotukea nostavalla ei saa olla säästöjä pahan päivän varalle. Kun toimeentulotuki myöhästyy kuukauden eikä ole rahaa ostaa ruokaa, ymmärtäminen ei auta.
No myö oltiinkin varauduttu oikein kunnolla kyllä se hätä keinot keksii, olin ostanut pari lahjakorttia ruokakauppaan aijemmin pahanpäivän varalle ja keittiön kaapit ja pakastin pursus ruokatarvikkeita, leivoin itse leipää ja pärjättiin melkeinpä paremmin kuin muina kuukausina kun vain ennakoitiin tilanne (:
Toimintanne osoittaa järkyttävää oma-aloitteisuutta ja vastuunottoa, huh huh.
No eipähän tarvitse valittaa ettei ole ruokaa, kun on osannut varautua ja säästyy päänsäryltä ja kohonneelta verenpaineelta 😊
Juu, halvalla pitäs pystyä paneen, kela sai kokea vähän kansalaisten arkea.....
Ei ärsytä haukkuminen. Lapsemme kuntouttava terapiapäätös on jumissa kelassa tämän ruuhkatilanteen vuoksi. Tulee pitkä tauko terapiaan nyt. Soittelut Kelaan ei auta, kun ei voi jäädä edes linjalle jonoon. Tästä kärsivät kaikki kelan asiakkaat, ei vain toimeentulotuen hakijat.
Todellakin ärsyttää. Ihmiset ei jotenkin tajua, että Suomessa on oikeasti älyttömän hyvä sosiaaliturva jopa euroopan, mutta puhumattakaan maailman mittakaavassa, jossa et todellakaan saa lähes ilmaisia hoitoja. Homma on mennyt Suomessa siihen, että kitistään siitä, että paljonko Kelan kuuluu maksaa jotain taksikorvauksia siitä, että mennään ilmaiseen hoitoon. Maailmalla ei tälläistä pystytä ymmärtämään. Varmasti joku Brasilian slummissa asuva syöpäsairas pyörittelisi vain ihmeissään silmiään. Ei ole Kelan vika, jos ihmisiä masentaa, elämänhallinta on hukassa jne. Hankkikaa ihmiset elämä ja ottakaa vastuu itsestänne ja hyvinvoinnistanne.
Ja tähän sarjaan kuuluu myös uusavuttomat ihmiset, jotka eivät osaa itseään tai lapsiaan kuntouttaa. Kelan (eli meidän veronmaksajien) pitäisi sekin maksaa, että kallis personal trainer liikuttaa toisen kättä pari kertaa viikossa, kun itseä ei huvita.
Vierailija kirjoitti:
Tämä uudistus on jälleen hoidettu ihan päin helvettiä. Tyypillistä vation virkamiesten touhua. Joku valopää saa idean, että muutetaanpas kaikki tukihommat Kelan alaisuuteen, mutta missään vaiheessa ei mietitä mitä uudistus tarkoittaa resurssimielessä ja miten muutos pitäisi hoitaa, jotta asiat etenevät jouheasti.
Mutta eihän kukaan ole vastuussa mistään tekemisistään, kun on valtiolla hommissa. Saa sotkea asiat miten haluaa, mutta vastuuta ei ole.
Ja tässähän haukutaan väärää puuta. Siis kuten aloittaja sanoi, niin eihän tämä ole Kelan vika, vaan sen porukan, joka päätti tästä uudistuksesta ja hoiti prosessin keturalleen.
Minua kyllä ärsyttää kela ja mielestäni ihan aiheesta. Taustalla on hieno idea, joka ei käytännössä kuitenkaan toimi. Harvoin tämä siis on yksittäisen työntekijän vika vaan enemmänkin koko organisaation ongelma. Hirveästi pyrokratiaa ja myös turhaakin paperin pyöritystä. Puhelimessa niin pitkät jonot, että saa koko päivän jonotella ja pahimmassa tapauksessa asia ei edes selviä vaan yhdistetään jollekin toiselle ja lopputulos on se, että jätetään soittopyyntö jollekin joka soittelee lähipäivinä takaisin. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja käytän myös kuntoutuspalveluja.
Vierailija kirjoitti:
Ja tähän sarjaan kuuluu myös uusavuttomat ihmiset, jotka eivät osaa itseään tai lapsiaan kuntouttaa. Kelan (eli meidän veronmaksajien) pitäisi sekin maksaa, että kallis personal trainer liikuttaa toisen kättä pari kertaa viikossa, kun itseä ei huvita.
Niin, kun aina se ei ole halusta kiinni vaan siitä, ettei pysty itse itseään kuntouttamaan vaan siihen tarvitaan asiaan erikoistunut fysioterapeutti.
Eipä ole maailma muuttunut sataan vuoteen kun sisällissota oli. Silloinhan rikkaat oli sitä mieltä että köyhät on laiskoja, saamattomia, tyhmiä, suorastaan eläimiä joille ei kuulunut antaa mitään vapauksia tai helpotuksia. Kuula kalloon oli ainoa ratkaisu tai vähintäänkin ruoskaa että oppisivat olemaan kunnolla ja tekemään työtä mukisematta. Paljonhan niitä köyhiä tapettiin ihan nälkään vankileireillä sodan jälkimainingeissa. Että näin se maailma muuttuu!
Mä itken tässä lapsen tuhistessa päiväunia kainalossa. Luin juuri tältä palstalta että minut pitäisi sterilisoida.
Vierailija kirjoitti:
ihmisten raha-ja ruokapulan syynä on ihan oman elämänhallinnan puute. Tottakai asioiden pitäisi toimia jouhevammin, mutta tilanne nyt on mikä on. Ystäväni on rekrytoitu Kelaan ja siellä painetaan niska limassa ylitöitä, opetellaan uutta ja todellaan tehdään. Eli yksittäisten virkailijoiden syy se ei todellakaan ole. Suurin osa näistäkin valittaja- tapauksista saanut sitten taas syyn ulkoistaa oman elämänhallinnan ongelmat "pahan kelan" syyksi ja taas saadaan haukkua jotain ulkoista tekijää. Aina voi tietenkin miettiä, että jos aikuinen ihminen on päästänyt rahatilanteensa tuohon pisteeseen ettei varaa ole ruokaan, niin voisi ehkä välillä tarkastella omaa toimintaansa. Tottakai erilaisia tilanteita on joukossa, mutta näistäkin valittajista suurin osa on samassa tilanteessa toimi Kela tai ei......
Elämänhallinnanpuute? Vai olisiko uudella tukikäsittelijällä puutetta ymmärryksestä? Mä voin kertoa, että ihminen voi tippua alas korkealta ja kovaa. Itse olen maksanut lähes 15 000 €: n opintolainoista takaisin jo 11 000 €. Olen hakenut kolme kertaa Kelan avustusta terapiaan, koska minulla on on neurologinen synnynnäinen oireyhtymä (add ja hieman aspergertyyppistä, jotka siis kätkevät toinen toisiaan), johon hain dg:n vasta yliopistossa (se ei siis vaikuttanut akateemiseen menestykseen) eikä se oirehdi jos elämä on muuten balanssissa.
Olen lisäksi kokenut syvän kriisin, niin suuria asioita, ettei niitä koe moni koskaan elämänsä aikana. Osittain syynä omaa yliherkkyyttä, väärintulkintaa, ex-puolison omat ongelmat, omaa perfektionismia, lapsen ylivilkkautta, työpaikkasyrjintää jne. Olen kamppaillut samanaikaisesti kovassa työelämässä yt:issä yksinhuoltajana että kamppaillut lapseni takaisin kotiin suurten kriisien jälkeen.
Joskus tuntui, että maailma oli todella epäreilu. Sitten alkoi tuntua siltä, että ihmisiltä saa myös takaisin hyvää. Että kun tunnemme toisemme, kriisimme ja vahvuutemme, niin yhteydenotto ei pelota. Mulla alkoi olla sosiaalipuolella ihmisiä, joihin luotin. Ihmisiä jotka alkoivat tuntemaan minut. Ihmisiä joille uskalsin soittaa ja olla rehellinen. Mietin joskus, että oliko se vain hyvää tuuria, että tapasin niin monta loistavaa ihmistä. Toisaalta se vei aikaa. Ihmisiin tutustuminen vie aikaa. Olen sanonut ahdistuneena suoraan ja olen myös pyytänyt anteeksi. Kun joskus vahvistun tästä kaikesta, niin toivottavasti minun kokemuksesta ja koulutuksesta voi olla apua muillekkin.
Kiitos Itäkeskuksen sosiaalityö!
Jos Kelan työntekijät olisivat miehiä naisten sijaan, niin mitään ruuhkaa ei olisi päässyt edes muodostumaan. Naiset siellä koheltavat uusien järjestelmien kanssa.
Kyllä on taas sellaista saatanan täyttä paskaa. Nykyään poistan varmistimen kun näen tuon viheliäisen "elämänhallinta" sanan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä suurin osa ketään yksittäistä virkailijaa syytä, vaan kelan johtoa, jonka olisi pitänyt osata valmistautua muutokseen paremmin ja ajoissa. Tämä nykykulttuuri kun korostaa yksilön vapautta ja vastuuta, niin monesti tuntuu, että ihmisten huono taloudellinen tilanne johtuu aina "elämänhallinnan puutteesta", eikä niin voisi käydä ikinä itselle. Todellisuudessa jokainen voi sairastua, jokaiselta voi mennä työ tmv. niin, että on tuen tarpeessa. Kannattaa yrittää edes asettua vähän muiden asemaan, mitä jos itsellä ei olisi rahaa ruokaan, vaikka lain mukaankin pitäisi olla. Paitsi tietenkin elämänsä täydellisesti hallitseville ihmisille näin ei voi koskaan käydä. Noh, mielestäni voi. Ei välttämättä käy, mutta voi käydä jonain päivänä.
Säästöt, sijoitukset ja vakuutukset ovat elämän epävarmuutta varten, ei muiden ihmisten taskut.
Onko sinulla säästössä rahaa seuraavaksi 20 vuodeksi, jos sairastut vakavasti, tai vakuutus joka korvaa samaksi ajaksi kohtuullisen toimeentulon?
Kyllä. Koko viritys itse omilla rahoilla rakennettu. 0€ perintöjä, 0€ veikkausvoittoja.
Ja koet olevasi yhteiskunnan eliittijoukkoa?
Samaa mieltä aloittajan kanssa, Kelaa haukutaan vaikka ei ne nyt varmaan tahallaan tai "ylimielisyydessään" niitä jonoja oo aiheuttanut!!! Ja joo, jos joku joutuu jonottamaan 3 tuntia kelan aulassa niin mitä sitten? Niillä tukea nostavilla ihmisllä on jotain varmaan tosi tärkeetä tekemistä, että ei voi siellä jonottaa sitä aikaa jotta saisi niitä maksusitoumuksia ruokaan ja lääkkeisiin. Mua ainakin ärsyttää.
Ymmärrän että ihmisiä ärsyttää että niiden rahat ja toimeentulo on myöhässä, mutta ei siinä kelan haukkuminen auta. Joku on mokannut, asiat arvioitu väärin, mutta tuskin tahallaan. Jälkiviisas on aina helppoa olla!
Pari vuotta sitten mieheni valmistui ja joutui hakemaan työmarkkinatukea, sillä ei vielä silloin heti saanut sitä työpaikkaa. Kelasta puljasivat kaikkien etuuksien kanssa, että mikä on se oikea etuus, mitä pitäisi saada. Koululta todistuksen saanti kesti, sillä opetuslautakunta (vai mikä olikaan?) ei ollut kokoontunut ja opettaja ei lähettänyt ajoissa todistuksia. Ok, tämä ei vielä Kelan vika ollut.
Mutta, Kela käski hakea opintotukea, vaikka opinnot olivat jo loppuneet. Sitten myönsivät työmarkkinatuen, jonka seuraavalla viikolla peruivat. Se kerkesi kuitenkin jo tulla ja Kelasta käskivät hakea toimeentulotukea. Mieheni yritti soittaa Kelaan ja sanoa, että haluaa palauttaa rahat Kelaan, sillä se vaikuttaa toimeentulotukeen. Eivät Kelasta hyväksyneet palautusta ja siihen tt.tukeenhan se vaikuttikin. Ja nyt maksellaan tuota Kelalle pienistä tuloistamme. Sillä opiskellaan molemmat uusia ammatteja kun vanhoista ei töitä tullut kummallekaan. Että suurin osa on Kelan omaa mokaa miksi haukutaan.
Myös minä olen joskus pyytänyt laskemaan as.tuen tarkkaan oikein (opiskellessani ensimmäsitä ammattia), vakuuttivat että oikein on. Parin kuukauden päästä peritään liikamaksuja.