Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harj. supistukset?

19.03.2006 |

Mulla on ollut rv 16 alkaen useasti varsinkin aamuisin mahan kovettumisia, joskus toispuoleisesti. En edes tiennyt niiden olevan supistuksia, ennenkö kaverini kertoi niiden varmaan niitä olevan. Oon ajatellut niiden kuuluvan asiaan, kohtu harjoittelee supistuksia. Tunnen siis maatessani selällä masun olevan kova, kun kädellä tunnustelen. Mitään kipua tai muuta en tunne. Luin vaan tuolta jostain, kuinka jotkut jää sairaslomalle tai ottavat kevyesti muuten ja muuta ennenaikaisten supistusten takia. Aloinki miettiä, etteikö tää olekaan normaalia????? Voisko joku kokenut odottaja vastailla!? Nyt rv 19+6. Viimeksi neuvolassa rv 15 ja seur. vasta reilun viikon päästä. Pitääkö mun huolestua, ottaa kevyemmin (en ole tähän mennes ottanut, tontilla ja töissä riittää työtä) vai onko ihan normaalia?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne eivät ole kipeitä niin eivät haittaa. Toki kannattaa hieman levätä jos supistaa! JOs muuttuvat kipeiksi niin sitten niistä on jo vaikutusta eli ehdottomasti pitää rauhoittua. Jos jatkuvat kipeinä ja ilmaantuvat aina kun rasitat itseäsi niin täytyy jäädä siaraslomalle ja ottaa ihan rauhassa.

Supparithan ovat tarkoitettu edesauttamaan synnytystä!

Jep, kokeneemmat vois vielä lisätä ja korjailla.

Tää on mun käsitys.

Soffu 25+3

Vierailija
2/4 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalilta kuulostaa tilanteesi. Eikä kipeätkään supistukset tarkoita aina mitään " vaarallista" . Yleensä, jos kipeitä alkaa olemaan, käydään tutkituttamassa kohdunsuun tilanne - jos kipeät supistukset ovat kypsyttäneet kohdun suuta/kaulaa, niin silloin kannattaa levätä ja ottaa sairaslomaa. Minulla oli runsaasti kipeitä harjoitussupistuksia ekasta, mutta koska ne eivät mitenkään vaikuttaneet kypsyttävästi, ei tarvinnut kantaa huolta asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos supistukset eivät satu niin ovat vaarattomia. Mutta silti mä olen pitänyt huolen, että olen ottanut rauhallisesti. Mulla on kahden ekan kanssa harjoitussupparit alkaneet rv 30 lähtien ja kun kakkosen kanssa noilla viikoilla oli pari viikkoa 10 kertaa päivässä, niin kyllä mä stressasin ja laskin viikkoja. Lääkäri kyllä vakuutti, että ei tarvi. Mutta neuvolatäti sanoi, että kannattaa levätä. Ja niin mä sitten teinkin.

Perheen kakkonen syntyi sitten laskettuna aikana. Mä lepäsin 2 viimeistä kuukautta. Harjoitussupparit lisääntyivät viikko viikolta, mutta kyllä se lepääminen mulle auttoi. Ja ajattelin itse toimia sen

mukaan kun musta tuntui oikealta. Ajattelin, ettei siitä lepäämisestä ainakaan mitään haittaa ole.

Tätä kolmatta odottaessa harjoitussupparit ovat alkaneet myöhemmin, kiitos tukiliivin, joka on varmasti tehnyt sen, että ei ole tarvinnut ihan niin paljon levätä. Nyt viikkoja kohta rv 37, mutta silti vältän tilanteita, että harjoitussuppareita ei tulisi kauheasti. Jos rasittaa itseään niin kyllä niitä alkaa olemaan. Aina se olisi parempi, jos asiaan nyt itse voi mitenkään vaikuttaa, että vauva pysyy masussa loppuun asti. Näin ainakin itse ajattelen.

HYvä on siis kuunnella, mitä lääkäri sanoo ja kohdunkaulan tilanteen voi käydä tarkistuttamassa, jos asia huolettaa. Ja sä itse parhaiten oman vointisi tiedät ja toimit sen mukaan. Mä kerroin, miten itse olen tehnyt. En ole siis aina luottanut lääkäriin vaan kuunnellut omaa itseäni ja omaa vointiani.

Vierailija
4/4 |
20.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin mua kummastuttaa, että näinkin aikaisessa vaiheessa näitä sitten on, ja näitä oon huomannut vain aamuisin herätessäni ja vielä sängyssä maatessani, eli rauhallisestihan olen juuri sillä hetkellä ottanut. Kipua en kuitenkaan oo tuntenut, enkä oikeastaan mitään muutakaan, että kädellä vaan tuntee masun kovuuden. Ens tiedä, pitää kertoa neuvolassa sitten asiasta.