HEMMETIN KELA EN JAKSA ENÄÄN, HALUAN RUOKAAA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
JA MAKSAA LASKUT JA VUOKRAN !!!!! OON DYYKANNY ROSKIKSIA JO IHAN TARPEEKSI !!!!!
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjästä on paha säästää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallintavinkki: aina kun saat rahaa, laita pikkuisen säästöön. Sitten sinulla on hätävarakassa, että saat ruokaa ja vessapaperia vaikka byrokratia takkuilisi. Ennakointi on avain.
Teoriassa todella hyvä neuvo, käytännössä se hätävarakassa kuluu sitä mukaa kun sitä täyttää.
Aijaa. Miksi minulla on sitten tonni säästössä tuista, kun olen ollut työttömänä noin 1,5 vuotta, enkä ole edes mitenkään erityisemmin säästellyt. Tässä jotain periaatteessa turhia ostoksia, joita olen tehnyt tänä aikana:
Maantiepyörä 1200e
Tietokone 1000e
Sänky 700e
Pyykinpesukone 250e
Urheiluvälineet 500e
Festarit 300e
Yökerhot 500e
Sähkökitara 300e
Teatteri 200e
Eli nuo ostamasi jutut plus säästö tekee yhteensä noin 6000 e. Mielenkiintoista. Minimityöttömyyspäivärahaa saa käteen juuri tuon 6000 e vuodessa, suurin piirtein samansuuruinen on myös tt-tuen määrä yksineläjälle. Olet siis noiden ostosten ohella pärjännyt muuten 3000 eurolla tuon 1,5 vuotta. Työttömyysaikana mennyt siis noin 160 e/kk ruokaan yms. välttämättömiin menoihin. Aika taikuri olet, tai sitten jätät kertomatta jotain oleellista.
Siis saan kuukaudessa asumismenojen jälkeen 485 euroa. Siitä menee 150 euroa välttämättömiin menoihin. Eli minulle jää 335 euroa kuukaudessa 335x12x1,5 = 6 030e. Nuo hankintani ovat yhteensä noin 5 000 euroa ja minulla on säästössä 1000 euroa. Laskelma on siis oikein, koska 6000=6000.
Mua kyllä kiinnostaa tietää, että mitä sä syöt tai syötkö ylipäänsä? Peseydytkö, onko menkkoja, käytätkö deodoranttia? Pesetkö pyykkiä tai astioita, etkö käytä puhelinta tai nettiä kirjaston ulkopuolella? Vai saatko rahat näihin menoihin jostain muualta? 150 euroa kuukaudessa ei millään riitä näihin kaikkiin ja vielä satunnaisiin bussimatkoihin yms.
Tällä hetkellä syön lasagnea. Sitä ennen söin lohta, perunaa ja tsatsikia. Huomenna taidan tehdä intialaista kanakastiketta ja riisiä.
Peseydyn tietenkin kerran päivässä. Ei ole menkkoja, koska olen mies. En käytä deodoranttia, mutta minulla on hajusteita ehkä 500 euron edestä. Tiskiaine ei maksa juuri mitään ja sitä voi laimentaa vedellä halutessaan. Samoin pyykkiainetta menee todella vähän. Vesi ja sähkö on toimeentulotuen asiakkaalle ilmaista. Nettimaksu kuuluu vuokraan ja puhelinlasku ilman kuukausimaksua ja käytön mukaan. En soittele oikeastaan mihinkään, vaan viestittelen netin kautta. Jos kavereiden kanssa puhutaan, niin he soittavat minulle, koska heillä on rajattomasti puhetta omassa liittymässään. Bussia en käytä juuri koskaan. Miksi käyttäisin kun minulla on hyvä pyörä, asun hyvällä sijainnilla ja minulla on työttömyyden takia paljon vapaa-aikaa ja vähän välttämättömiä menoja?
150 euroa riittää helposti ja se menee lähes täysin ruokaan.
Mielenkiintoista. Itse en jaksaisi pyöräillä ja kävellä ympäriinsä, jos söisin vain kerran päivässä.
Minä syön yleensä 3-4 kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
farstina kirjoitti:
Sori kun sanon,mutta en kirjoittanut sitä sillä mielellä,että "mene töihi pummi", vaan sillä mielellä, että nyt kun näkee missä tilassa yhteiskunta on niin menee töihin. Ei silleen tänään, mutta seuraavassa kuussa. Menin itse samalla tavalla ja jos ei ole koulua niin sitten mene kouluun sitä ennen ruokaa sossuta ja seurakunnilta.
Ei saisi omasta vastuustaan luopua elämässä vaikka valtio tekee kaiken, että se saisi vastuun susta kantaa. Syy on hyvin yksinkertainen, kun joku menee pieleen niin sinä kärsit ei valtio. Olen käyttänyt itse kaikki tekosyyt työttömyyttäni puolustaakseni mutta yksikään niistä ei ollut todellinen, en sanonut tätäkään pahalla mutta koska valtio on niin epävarma ja tämän tulemienen oli nähtävissä niin ennakoidaan sen verran, että mennään edes kursseille siksi aikaa. Olet vastussa itse itsestäsi ja tuolla perustelin jo miksi.
Ymmärrät kai että akateemisiakin on työttömänä eikä heitä oteta esim. niin vaan siivoojiksi koska ylikoulututettuja ja siivoojan hommiinkin pitää olla tutkinto tietääkseni.
No meet mäkkärille töihin. Siellä ei tutkintoja kysytä mutta niistä ei ole myöskään haittaa, kuten palstan humanistifreelancerit hyvin tietävät.
Ei sinne mäkkärillekään välttämättä oteta. Omaa humanistipoikaani ei sinne huolittu. Sai kyllä työtä muualta.
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallintavinkki: aina kun saat rahaa, laita pikkuisen säästöön. Sitten sinulla on hätävarakassa, että saat ruokaa ja vessapaperia vaikka byrokratia takkuilisi. Ennakointi on avain.
Miten tämmöinen perusasia on voinut sada 37 alapeukkua? Ei ihme, että Kelassa on ruuhkaa.
-sivustaseuraaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämmöinen perusasia on voinut sada 37 alapeukkua? Ei ihme, että Kelassa on ruuhkaa.
-sivustaseuraaja
Koska köyhät ovat idiootteja, eivätkä tajua tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä niille sossuille tapahtui jotka aiemmin tekivät tätä työtä? Työttömiä nyt?
Sossut voi keskittyä nyt enemmän varsinaiseen sosiaalityöhön, mutta tekevät toki harkinnanvaraisia tt-päätöksiä kuten ennenkin. Kuntien etuuskäsittelijät ovat menneet Kelaan töihin tai sitten joutuneet muihin hommiin.
Itse asiassa osa on joutunut työttömäksi, ei kaikkia valittu Kelaan, enkä usko että kaikilla kunnilla oli resursseja järjestää etuuskäsittelijöille uusia töitä kunnan sisältä.
Mullakin oli rahat vähissä 3 kuukauden työttömyyden jälkeen. Laitoin sitten yhden työhakemuksen ja menin töihin. Olen varmaan yli-ihminen, kun nyt on vakisoppari taskussa ja koulussakin sain keskiarvoksi yli 6. Kelaan tai soskuun ei tarvinnut mennä vinkumaan vieläkään.
Sukanvarteen säästetyt, kuukausittain sivuun pistetyt säästöt on jo syöty. Eikö varakkaat kitupiikit pysty tätä ymmärtämään?
HEMMETIN KELA EN JAKSA ENÄÄN, HALUAN RUOKAAA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Säästät tietyn joulemäärän, kun jätät naputtelematta n-kirjaimen sanan enää loppuun. Huutomerkeissäkin voi säästää samalla idealla. Yksi riittää. Turha haaskata energiaa asemassasi.
Käyttäjä2780 kirjoitti:
Laitoin hakemuksen 6.2 kaikkine liitteineen, joka oli ensimmäinen päivä kun pystyin sen laittamaan (sain yhden päivän keikkatyön josta Kela toki halusi palkkanauhan ja täyden selvityksen).
Ensimmäinen päätös tuli 11 työpäivän eli vähän yli kahden viikon päästä ja se oli että minulle riittää kuukaudeksi 34 euroa. Virkailija oli laskenut työmarkkinatukeni tuloikseni kaksi kertaa.. Soitin ja pyysin päätöksen oikaisua, taas meni viikko jolloin soitin useamman kerran ja anelin päätöksen korjaamista. Epäselvyyttä ei ollut myöskään Kelan päässä että tämä on tarpeen tehdä.
Yli viikon päästä päätös korjattiin, eilen. Se oli taas väärin. Eiköhän tässä taas vähintään viikko mene että päätös nro 2 korjataan.
Olen rahaton ja tulen olemaan vielä viikkoja. Huomatkaa että säästöjä ei saa tt:n saajalla olla, joten niitä ei myöskään ole. Minusta on kohtuutonta että käsittelyajat venyvät kolminkertaisiksi kun päätöksiä ei voida laskea oikein ensimmäisellä kerralla :(.
Kirjoita Anna Kontulalle, neuvookohan mitä tehdä. Ymmärtää ainakin ongelman syvällisesti.
Heikki Hursti jakaa safkaa Kalliossa ja Myllypurossa. Aina pitäisi varautua että on jauhoja jos jonkimmoista, ryynejä, riisiä, tummaa makaronia, tummaa spakettia, pakasteessa pakasteita, kesäisin marjastaa ja säilöä pahoille päiville. Sienet on ilmaisia, senkus ottaa korin ja taitavat jotkut ottaa veitsen mukaan.
Ei kai toimeentulotuki oo saavutettu etu. Kauankohan tuota rahanjakoa kestää?
Vierailija kirjoitti:
Hae ajoissa! Wtf? Miksi menisin noro viruksessa olevan lapsen kanssa jonottamaan? Mä olen tehnyt töitä koko elämäni ja perustuet eivät toimi?
Miksi ihmeessä siellä pitäisi jonottaa hakemuksen kanssa? Nyt on vuosi 2017 for God's sake. Seuraavaksi hoidat verkossa hakemukset ja liitteet. Ei tarvitse tulostella mitään. Ja olet liikkeellä jo sitä verkon kautta heti 14 vrk ennen kuun loppua!
Olisitte tyytyväisiä edes siihen apuun mitä saatte ja olette tähän mennessä saaneet. Toisissa maissa asiat eivät ole läheskään yhtä hyvin. Kyllä nyt länsimaalainen vinkuu kun kaikki ei tulekaan vähään aikaan nenän eteen lautasella.
Kannattaisiko pyrkiä eroon kelariippuvuudesta ja hankkia elanto omalla työllä?
Oletko muuten itse hoitanut omat raha-asiasi yhtä täsmällisesti kuin mitä kelalta odotat?
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani ainakin puoli vuotta tästä eteenpäin tulee rahaa tilille. Sen jälkeen olisi tarkoitus aloittaa opiskelu toimeentulotuella eli eipä lopu siihenkään maksaminen. Koulu kestää jotain 5-6 vuotta ja koko tuon ajan nostan toimeentulotukea, joka on paljon parempi raha kuin opintotuki, eikä sitä tarvitse edes maksaa takaisin, kuten opintolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Tavalliset ihmiset voisivat palkata työttömiä pimeästi. 10e tunti vaikka siivouksesta, pihatöistä, lastenhoidosta jne. Jos antaa setelin käteen niin ei kukaan voi todistaa että on maksettu. Saahan tuttua käydä auttamassa.
Kenellä tavallisella ihmisellä olisi varaa maksaa noin paljon? Jos ei itsekään tienaa paljoa enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavalliset ihmiset voisivat palkata työttömiä pimeästi. 10e tunti vaikka siivouksesta, pihatöistä, lastenhoidosta jne. Jos antaa setelin käteen niin ei kukaan voi todistaa että on maksettu. Saahan tuttua käydä auttamassa.
Kenellä tavallisella ihmisellä olisi varaa maksaa noin paljon? Jos ei itsekään tienaa paljoa enempää.
No ei kai sitä työtöntä tarvitse täysipäiväisesti sinne ottaa.
Hyvin vatkattu munatoti upposi juuri nieluun yömyssyksi ja ehkä vielä voisi nauttiaa kädenlämpöistä kaalimehua. Tuossa aiemmin nautin nuoren katraan valkokastiketta, nam!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani ainakin puoli vuotta tästä eteenpäin tulee rahaa tilille. Sen jälkeen olisi tarkoitus aloittaa opiskelu toimeentulotuella eli eipä lopu siihenkään maksaminen. Koulu kestää jotain 5-6 vuotta ja koko tuon ajan nostan toimeentulotukea, joka on paljon parempi raha kuin opintotuki, eikä sitä tarvitse edes maksaa takaisin, kuten opintolainaa.
En minä maksanut takaisin opintolainaa.
Lainaa korkoineen oli vajaat 16000 euroa ja sain koko summan anteeksi. Luottotiedot pysyivät ja elämä jatkui.
Aika monella TTT:läisellä on ongelmana myös tuhlaileva elämäntyyli.. Rahaa on jossain vaiheessa ollut mahdollisuus laittaa säästöön, ja itse on ajettu itsensä tähän jamaan. Ruokaan ei muka ollut riittänyt 100e/kk, asumisesta ei voida tinkiä ja yrittää muuttaa esim. soluun tai pieneen 20m2 yksiöön useammalla henkilöllä (vaikka ttt-kavereiden kesken, jos sellaisia on) ja pudottaa vuokraa sataan euroon per nokka kuussa. Mukavuuksiinkin haluttaisiin käyttää rahaa ja "elämisen pitäisi olla elämisen arvosta". Vinkki oman talouden hallintaan: halua vähemmän ja harrasta kiitollisuutta sitten, kun tästä on selvitty. Myös tietty peruslaiskuus ja mukavuudenhaluisuus loistaa läsnäolollaan tuen hakijoilla - ei tietenkään kaikilla, mutta monilla. Oikeasti apua tarvitsevia on, ja toimeentulotuki on tärkeä asia, mutta iso määrä rahansa baariin ja pelikoneisiin tuhlanneita vellihousuja vaikeuttaa heidän asioiden hoitamisia. Heidän tulisi ottaa enemmän vastuuta omasta elämästään, eikä keksiä tekosyyksi milloin mitäkin kaamosmasennuksesta hallituksen kokoonpanoon.