Jos pojalla on nyt murrosikä kestänyt tasan kolme vuotta niin paljonko kasvua on vielä jäljellä?
Kyseessä 17v poika. Eli täytti juuri 17v. Murrisikä alkoi kuitenkin myöhään vasta 14v täyttäessä havaittiin kivesten kasvua.
Poika on nyt 169cm/60 kg.
Me vanhemmat ollaa äiti 164cm ja isä 172cm.
Isän puolella on lyhyempiä ja mun puolella taas pidempiä. Kaikki miehet mun suvussa yli 180cm.
Mahtaako poika kasvaa vielä?
Terkkari puhui, että moni tuon ikäinen poika ei välttämättä kasva enää paljoa, mutta pojalla alkoi fyysinen kehitys sen verta myöhään, että kasvua olisi vielä odotettavissa.
Antoi ennusteeksi 176cm.
Voiko toteutua?
Kuulemma viime tammikuun terveystarkastuksessa selvisi, että pituutta tulee kokoajan lisää vielä, vaikka moni tuon ikäinen alkaa jo lopettelemaan pituuskasvuaan...
Kommentit (9)
Uskoisin, että kasvua tulee vielä, kun tulee tavallaan kaksi vuotta keskiverto ikäistään jäljessä.
Ystäville oli lääkäri joskus kertonut, että pojalla pituuskasvu loppuu vuoden kuluttua jalkaterän kasvusta. Piti paikkansa myös omien poikasteni kohdalla.
Ei tohon ole vastausta. Yksilöllisiä juttuja.
Tämä sama stoori taas, hieman eri variaatioin.
Ap, teini, sulla on selkeä OCD
Vierailija kirjoitti:
Ystäville oli lääkäri joskus kertonut, että pojalla pituuskasvu loppuu vuoden kuluttua jalkaterän kasvusta. Piti paikkansa myös omien poikasteni kohdalla.
Kovin yksilöllistä.
Minulla loppui jalkaterän kasvu 14 vuotiaana.
Pituuskasvu 21vuotiaana, tai oikeastaan ei kokonoon kun kasvoin kolme senttiä välillä 30-40 vuotta. Tai sitten mitat kutistuivat.
No kyllä luultavimmin ainakin tuohon 176cm pääseen. Loogisesti jos murrosikä on alkanut keskimääräistä myöhemmin niin silloin myös pituus kasvu jatkuu pidempää...