Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Härkis, Nyhtökaura ym. kasvistuotteet: Hinta vst maku

Ekologinen hypetys -kupla
01.03.2017 |

Aiemmin olen kokeillut nyhtökauraa spagettikastikkeessa ja nyt tuli kokeiltua sitten Härkistäkin kasvisruokana ja kyllä olen pettynyt.
Tein tuoreista tomaateista ja sipulista (+ valkosipuli ja mausteet) spagettikastikkeet ja lisäsin
lopuksi härkistä sekaan. Ei kyllä tuonut mitään lisää ko. ruokaan ja nyt harmittaa kun
tuotteen hinta on about tuplasti jauhelihan hinta. Parempaa ja halvempaa kasvisruokaa olisi
ollut jos jättäisi pois nämä kasvislisäkkeet: härkis tai nyhtökaura. (eikä myöskään lisäisi jauhelihaa).

Mitä mieltä olette: kannattaako maksaa itsensä kipeäksi tuotteilla, jotka eivät tuo kasvisruokaan
juurikaan parempaa makua?

Mikä on tuottajien perustelu noinkin korkealle hinnalle; luulisi, ettei härkäpapu kilo paljoakaan maksa about 6€/kg eli n. 85 senttiä per paketti (raakatuotteen hinta) Taitaa ekologisuus mennä tuottajien rahakirstuun tässäkin hypessä.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En innostu siitä nyhtökaurasta, koska aivan järjetöntä maksaa kaurasta 20e/kg. Pavut ja linssit maistuu hyvältä ja on halpoja niin teen niistä itse kasviruokaa.

Vierailija
2/44 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on pupujen ruokaa. Vaimo oli ostanut lapsille härkä papuja ja nyhtö kaura - heitin roskiin ne kosk mun lapsista tulee terveitä suomalasia heteromiehiä.

M36

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on pupujen ruokaa. Vaimo oli ostanut lapsille härkä papuja ja nyhtö kaura - heitin roskiin ne kosk mun lapsista tulee terveitä suomalasia heteromiehiä.

M36

Miten meinaat varmistaa, että ne osaa kirjoittaa kun et itse osaa? Tärkeämpää olla lihaa syövä hetero?

Vierailija
4/44 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Mitä mieltä olette: kannattaako maksaa itsensä kipeäksi tuotteilla, jotka eivät tuo kasvisruokaan

juurikaan parempaa makua?"

Ne tuovat proteiinia, minkä takia ainakin itse niitä käytän. Maku itsessään ei tosiaan ole kummoinen, mutta mausteisessa ruoassa varsin neutraali. Esim. chili sin carne härkiksestä runsaalla chilillä ja muilla mausteilla maustettuna, nam! 

Kasvissyöjillä usein proteiininlähteet on vähän rajoitettuja ja alkaa kyllästyttää aina syödä niitä papuja vaan, tai tofua. SIksi itselleni on hyvin tervetulleita nämä nyhtikset ja härkikset.

Joskin kaikkein eniten tykkään vanhasta kunnon quornista.

Vierailija
5/44 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä ole mitään järkeä että papu -tai kaurajalosteet maksavat jauhelihaa enemmän. Helppo se kuitenkin on rahastaa kun vegaanisuus on muotia ja ihmiset tykkäävät ostaa puhdasta omaatuntoa.

Härkistä voi muuten tehdä halvalla itse, jos joku ei vielä tiennyt: http://spicyseitan.blogspot.fi/2017/01/diy-harkis.html

Vierailija
6/44 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä kans hieman ällötti. En oikein tajua noita lihaa imitoivia kasvisjuttuja. Ehkä tietysti sellainen, joka haluaisi syödä lihaa, mutta ei eettisyyden vuoksi sitä syö, tykkääkin. Itsellä suurin syy siihen etten syö lihaa on se, että lihan koostumus ällöttää. Joten mullakin jäi yhden kerran kokeiluun tuo härkis. Käytän mieluummin oikeita papuja ja muita kasviksia.   

Vierailija
7/44 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvii paljon mausteita kyllä nyhtökaura yms. Lisäsit vasta lopuksi härkistä sekaan, kokeile lisätä se jo aiemmin ja reilusti mausteita ja rasvaakin vähän :) Proteiinipitoisuuden takiahan niitä käytetään, vaikkei erikoisen makuisia ole.

Vierailija
8/44 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on ylihypetettyjä ja kalliita. Vegaanille ymmärrän proteiniaspektin, näin erittäin kasvispainotteisesti syövälle sekasyöjälle noista ei iloa ole, nyhtökaura on suorastaan pahaa (joo, mä en vaan osaa maustaa.) Härkis menee jossain mausteisessa ruoassa, mutta sitäkin pitää hauduttaa siinä soosissa. Ei toimi ap niin, että vaan lisää lopussa kastikkeen joukkoon, vaikka sitä niin mainostetaan.

Vierailija
9/44 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Härkis oli pettymys, lapset eivät edes suostuneet syömään härkiksestä tehtyä makaronilaatikkoa. Kitkerä sivumaku.

Vierailija
10/44 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta mä onnistuin pitkän aikaa lukemaan nyhtökauran nöyhtäkaurana. Vähän ällötti, tuli mieleen joku napanöyhdän näköinen sotku.

Vierailija
11/44 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa tuotteissa tosiaan pitäisi lukea kissankokoisin kirjaimin että mausteet puuttuu. Itse en näe varsinkaan härkiksen käytössä mitään järkeä, koska jos tarkoitus on helpottaa (kasvis)ruuanlaittoa niin aika olematon ja kallis "helpotus" verrattuna soijarouheeseen/suikaleisiin tai edes tofuun. Sääli sinänsä.

No, jos et makua saanut spagettiin niin proteiinia nyt ainakin.

Se pitää vielä sanoa, että suomessa ruuantuottajathan eivät kauheasti kuluttajahintoihin vaikuta. Pavut myydään jatkojalostukseen, sieltä tukkuun, tukusta kauppaan ja kaupasta kuluttajalle, ja joka välistä vedetään se oma siivu voittoa. Kun kyseessä on vieläpä tuoretuote, jolla on pieni tuotantovolyymi ja menekki sekä suuri riski hävikkiin, niin tottakai sille härkäpavulle tulee "vähän" enemmän hintaa kuin 6 eukkoa kilo.

Vierailija
12/44 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun aivan ehdoton suosikki on quorn (nimenomaan ne kuution muotoiset). Miellyttävä koostumus ja aivan täydellinen mm. kookoscurry-ruokiin. Ihan kuin broilerin lihaa, mutta ilman jänteitä ja muita yllätyksiä.

Nyhtis on minusta parempaa kuin härkis. Nyhtiksen maku on neutraalimpi, eikä ole niin "raskas". Syön kyllä härkistäkin, vaikka tuhdimpaa onkin.

Huhtahyvän Pekka-kasvispekoni yllätti positiivisesti kinkunkorvikkeena (sopii pizzaan, munakkaaseen, piirakoihin, pyttipannuun, jne). Tosin on tosi suolaista. Ja ei tietenkään sovi vegaaneille, koska siinä on soijan ja vehnäproteiinin lisäksi kananmunanvalkuaista ja maitoproteiinia.

Oumph! on vielä kokeilemattam

Vierailija
13/44 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran tiedetään, että nyhtökauran raaka-aineet on kaura, härkäpapu ja keltaherne, niin miksi ei kyseiselle tuotteelle ole tullut jo hinnaltaan huomattavasti edullisempia kilpailijoita?

Ei kai kyseisen tuotteen valmistus mitään rakettitiedettä ole. Lähemmäs kahdenkympin kilohinta raaka-aineiltaan puoli-ilmaisella tuotteella, on kerrassaan pöyristyttävä. Veikkaankin kyseiselle firmalle erittäin lyhyttä ikää, sillä vastaavia tuotteita on satavarmasti pian markkinoilla yllinkyllin ja aivan eri hinnalla kuin tuo sikakallis nyhtökaura.

Vierailija
14/44 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyhtökauraa en oo kokeillu mutta härkistä nyt kolme kertaa. Oon paistanu sitä samaan tapaan pannulla kun jauhelihaa ja maustanu samoin. Tosi hyvää on ollu. Mutta vaatii varmasti maustamisen ja paiston. Makaroonilaatikko oli hyvä, samoin wokki ja pastakastike.

Vierailija
15/44 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun aivan ehdoton suosikki on quorn (nimenomaan ne kuution muotoiset). Miellyttävä koostumus ja aivan täydellinen mm. kookoscurry-ruokiin. Ihan kuin broilerin lihaa, mutta ilman jänteitä ja muita yllätyksiä.

Nyhtis on minusta parempaa kuin härkis. Nyhtiksen maku on neutraalimpi, eikä ole niin "raskas". Syön kyllä härkistäkin, vaikka tuhdimpaa onkin.

Huhtahyvän Pekka-kasvispekoni yllätti positiivisesti kinkunkorvikkeena (sopii pizzaan, munakkaaseen, piirakoihin, pyttipannuun, jne). Tosin on tosi suolaista. Ja ei tietenkään sovi vegaaneille, koska siinä on soijan ja vehnäproteiinin lisäksi kananmunanvalkuaista ja maitoproteiinia.

Minkä merkkinen quorn on parasta? :) Löytyykö S-marketeista, Lidlistä ei taida löytyä? Täälä Porvoossa kun ei ole Prismaa :(

Vierailija
16/44 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään ei ole järkeä maksaa itseään kipeäksi jostain mistä ei tykkää. Mutta noin muuten en pidä härkistä ja nyhtistä mitenkään järkyttävän kalliina. Hinta on kuitenkin sama kuin laadukkaammalla 400g jauhelihapaketilla (mitä nyt jauhelihan hinnasta enää tiedän). Toki se on kalliimpaa kuin perus sikanauta, mutta en nyt sitä mitenkään kovin laadukkaana ravintona pidäkään. Voluumiltaanhan härkis ja nyhtis kuitenkin vastaavat sitä 400g jauhelijapakettia, vaikka paino ei olekaan sama. Toisaalta en myöskään ole mieltänyt niitä vielä tässä vaiheessa sellaisiksi, joita nyt ihan jokaiseen ruokaan pitäisi olla laittamassa. Kasvissyöjänä pidän niitä vähän "parempana" ruokana, vähän niinkuin ostaisi laadukkaampaa lihaa. Joku valitteli kalleutta verrattuna tofuun ja soijaan, mutta itse kyllä tiedän kumman arvotan korkeammalle, tuontisoijan vai kotimaisen vaihtoehdon. Uskon hinnan myös tulevan alas tulevina vuosina. Mauttomuudesta taas sen verran, että eihän lihakaan ilman mausteita miltään maistu.

Sitä keskustelua taas en ymmärrä lainkaan, että miksei syödä vaan papuja ja linssejä, "oikeita kasviksia". Hitto mulla tulis hyvin pian pavut ja linssit korvista jos viikosta toiseen hankkisin proteiinini niistä. Myös erilaiset koostumukset on erittäin tervetulleita mun lautaselle. Jokainen kaipaa ruokavalioonsa vaihtelua, ja siksi on hyvä että kaikenlaista on tarjolla. Kukaan ei onneksi pakota syömään ja ostamaan niitä nyhtökauroja tai kasviksia.

Vierailija
17/44 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiuy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä merkkinen quorn on parasta? :) Löytyykö S-marketeista, Lidlistä ei taida löytyä? Täälä Porvoossa kun ei ole Prismaa :(

Olen syönyt Quornia vain yhdeltä merkiltä, sellainen oranssi pussi, olisikohan Findus valmistaja? En ole syönyt rouheena, ainoastaan kuutioina ja fileinä. Sitä myydään sekä K- että S-ketjujen kaupoissa. Itse ostan Sokoksen Herkusta, jossa se on hieman edullisempaa kuin lähi-K-marketissani.

Huom. quorn eli sieniproteiinivalmiste ei ole täysin vegaaninen, koska siinä on pieniä määriä kananmunan valkuaista. Mutta vegaaninen versiokin on kehitetty ja myynnissä jo Ruotsissa, eli tulee pian varmaan Suomeenkin. Itselleni tosin riittää tämä nykyinenkin, koska olen lakto-ovo-vegetaristi.

Vierailija
18/44 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä nuo käytössä niin kallista ole, nyhtis tai härkis. Jauhelihan painosta häipyy paistaessa 1/3, joten proteiinimäärää ajatellen ihan samoissa hinnoissa. Maustaa niitä kyllä saa, ja pitää. Helpotusta tuo se kun tekee yhden kastikkeen ja laittaa sitten kahteen kattilaan, liha- ja kasvisversot. Meillä kun osa on kasvissyöjiä, osa sekasyöjiä.

Vierailija
19/44 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Härkäpavun kilohinta tuottajalle 0,18€/kg ja kauran luokkaa 0,14€/kg.

Uteliaisuuttani meinasin joskus härkistä ostaa, mutta pidän lihaa jalostusarvoltaan radikaslisti korkeampana tuotteena ja näinollen härkiksen hintaa järjettömän korkeana.

Vierailija
20/44 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinteollisuutta tuetaan mm. EU:n toimesta joten onko ihmekään että liha on halvempaa